Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een AGM of Gel accu?


Madeliefje

Aanbevolen berichten

Kijk al die theorie bullshit is bullshit...

Wil je nooit problemen met jouw accu's te verbinden dan neem je een verbinding met 70 carré soepele accu kabel...nooit geen probleem en daar kan je doorjagen wat je wil...

Geloof me vrij ...ik gebruik ze dagelijks om een simpele lamp te testen tot een heel zwaar graafmachien met te starten...

Verbindingen tussen accu's zijn meestal de zwakste schakel...maak deze dus ineens gewoon goed.

 

Je kan batterijklemmen nemen waar je de verbindingskabel gewoon opschroeft..M8 of M10 en zo blijft jouw opstelling altijd zeer makkelijk demonteerbaar en snel monteerbaar...

Als ik het niet vergeet neem ik maandag wel eens een fototje van deze opstelling..

 

Dus vergeet alle bullshit en doe het zo...nooit geen probleem...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat was inderdaad een kwestie van "zin woord-volgorde aanpassen en dan woordje vergeten", moet uiteraard NIET tussen :)

 

En inderdaad, 2e hands accu's gewoon niet aan beginnen.

 

Dus geen onbekende 2ehands kopen.

Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht.

 

Nieuw is een AGM of gel toch wel 3x zo duur.

 

Kun je een accu ook laten testen met een testraport?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk al die theorie bullshit is bullshit...

Wil je nooit problemen met jouw accu's te verbinden dan neem je een verbinding met 70 carré soepele accu kabel...nooit geen probleem en daar kan je doorjagen wat je wil...

Geloof me vrij ...ik gebruik ze dagelijks om een simpele lamp te testen tot een heel zwaar graafmachien met te starten...

Verbindingen tussen accu's zijn meestal de zwakste schakel...maak deze dus ineens gewoon goed.

 

Je kan batterijklemmen nemen waar je de verbindingskabel gewoon opschroeft..M8 of M10 en zo blijft jouw opstelling altijd zeer makkelijk demonteerbaar en snel monteerbaar...

Als ik het niet vergeet neem ik maandag wel eens een fototje van deze opstelling..

 

Dus vergeet alle bullshit en doe het zo...nooit geen probleem...

Bij een lengte van een meter kun je door 4mm2 al 30 ampère jagen. Aangezien de omvormer de grootste gebruiker is met 500 watt is 16mm2 meer dan overkill. 70mm2 maakt de boel onnodig gecompliceerd. Het is lastiger om er goede terminals aan te persen en je aansluitingen op de accu zijn er ook niet voor gemaakt. Als je schroefaansluitingen hebt zullen die bij 100ah niet groter zijn dan M8. Dan kom je aan met ogen van M14. Dan moet je weer met vulringen gaan werken en dergelijke.

 

Nog even een aanvulling, gekopieerd van de http://www.stroomwinkel.nl

 

Kabels ‘transporteren’ de stroom naar of van uw omvormer of acculader. Een juiste keuze is dan ook belangrijk daar er anders te veel verliezen kunnen optreden. U berekent de benodigde kabeldikte door de maximale continue stroom te delen door 3 en dan de eerst bovenliggende verkrijgbare kabeldikte te gebruiken.

 

Rekenvoorbeeld:

Een omvormer 12v/1600VA heeft een continue vermogen van 1300W, bij 12V is dat een stroom van 1300/12=109A. Deze stroom deelt u door 3 = 36,3. De eerst bovenliggende verkrijgbare kabeldikte is 50mm2.

 

U mag altijd dikkere Accukabel gebruiken, dit vermindert de weerstand in uw electrische circuit. Deze zeer soepele accukabel bestelt u per meter. Al onze accukabel is olie –en zuurbestendig.

 

Aangezien TS niet van plan is een graafmachine te starten met zijn 100ah accu is je advies, en het zijn jouw woorden, bullshit.

 

Maar ben desalniettemin benieuwd naar je opzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een lengte van een meter kun je door 4mm2 al 30 ampère jagen. Aangezien de omvormer de grootste gebruiker is met 500 watt is 16mm2 meer dan overkill. 70mm2 maakt de boel onnodig gecompliceerd. Het is lastiger om er goede terminals aan te persen en je aansluitingen op de accu zijn er ook niet voor gemaakt. Als je schroefaansluitingen hebt zullen die bij 100ah niet groter zijn dan M8. Dan kom je aan met ogen van M14. Dan moet je weer met vulringen gaan werken en dergelijke.

 

Nog even een aanvulling, gekopieerd van de http://www.stroomwinkel.nl

 

 

 

Aangezien TS niet van plan is een graafmachine te starten met zijn 100ah accu is je advies, en het zijn jouw woorden, bullshit.

 

Maar ben desalniettemin benieuwd naar je opzet.

 

 

Terminals lastig te persen???ahahhhaaaa nog nooit gedaan zeker..

Ik pers die op 10 sec...

Een accu van 100 AH is zo al niks waard...

Ik spreek uit ervaring en zeg dat ik er ook gewoon LAMPEN mee test...

70 carré is niet ongewoon hoor...maar kom...je zal het wel beter weten zeker....

 

En lees goed...ik zeg dat je klemmen voor een accu kan aanschaffen die er wel voor voorzien zijn en die kosten weinig...maar ja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk al die theorie bullshit is bullshit...

 

Als de natuurkundige wetten die relevant zijn voor deze materie "bullshit" zijn volgens jou, is jouw MENING bij deze dus ook totaal NIETS meer waard.

 

En belachelijk veel te dikke kabel is ook niet goed. Maar ik zal je niet lastigvallen met de reden waarom, want die natuurkunde, tja, dat is toch maar bullshit.

 

Dit soort posts is precies waar dit forum totaal geen behoefte aan heeft! Er wordt hier al meer dan genoeg gepost door mensen zonder enige hinder van kennis en relevante informatie. Dit soort "theorie is bullshit" posts worden steeds door dezelfde groep ... gemaakt. Wat dacht je er van om gewoon NIET te posten als je niet verder komt dan "theorie is bullshit", wat is jouw ... mening nog waard als je de natuurwetten zo even uit 't raam gooit? De onkunde druipt van je post af, het is gewoon ZIELIG.

 

Ik (en anderen met mij die 't inmiddels al opgegeven hebben) begin onderhand aardig moe te worden van dit forum, puur door ... -posts als die van jou! De kwaliteit van de informatie op dit forum dondert omlaag. Hoe kan je jezelf nou serieus nemen als je dit soort onzin gaat zitten posten? Steeds als iemand serieuze informatie probeert te delen komen er dit soort ... reacties op. Als je nou niet weet waar je 't over hebt, hou dan gewoon je ... .

 

Denk eens even gewoon na voor je dit soort (jouw woorden) BULLSHIT post!

 

En ja, ik ben pissig en als een mod me hiervoor wil bannen: ga je gang en maak mijn punt voor me: Relevante informatie is hier totaal niet belangrijk, elke jan lul kan wat verzinnen en 't als feiten aandragen. Theorie (en daarmee dus alle relevante kennis) is tenslotte maar bullshit en daar moet je je vooral niet door laten hinderen.

 

 

Modbreak: ....

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de natuurkundige wetten die relevant zijn voor deze materie "bullshit" zijn volgens jou, is jouw MENING bij deze dus ook totaal NIETS meer waard.

 

En belachelijk veel te dikke kabel is ook niet goed. Maar ik zal je niet lastigvallen met de reden waarom, want die natuurkunde, tja, dat is toch maar bullshit.

 

Dit soort posts is precies waar dit forum totaal geen behoefte aan heeft! Er wordt hier al meer dan genoeg gepost door mensen zonder enige hinder van kennis en relevante informatie. Dit soort "theorie is bullshit" posts worden steeds door dezelfde groep ... gemaakt. Wat dacht je er van om gewoon NIET te posten als je niet verder komt dan "theorie is bullshit", wat is jouw ... mening nog waard als je de natuurwetten zo even uit 't raam gooit? De onkunde druipt van je post af, het is gewoon ZIELIG.

 

Ik (en anderen met mij die 't inmiddels al opgegeven hebben) begin onderhand aardig moe te worden van dit forum, puur door ... -posts als die van jou! De kwaliteit van de informatie op dit forum dondert omlaag. Hoe kan je jezelf nou serieus nemen als je dit soort onzin gaat zitten posten? Steeds als iemand serieuze informatie probeert te delen komen er dit soort ... reacties op. Als je nou niet weet waar je 't over hebt, hou dan gewoon je ... .

 

Denk eens even gewoon na voor je dit soort (jouw woorden) BULLSHIT post!

 

En ja, ik ben pissig en als een mod me hiervoor wil bannen: ga je gang en maak mijn punt voor me: Relevante informatie is hier totaal niet belangrijk, elke jan lul kan wat verzinnen en 't als feiten aandragen. Theorie (en daarmee dus alle relevante kennis) is tenslotte maar bullshit en daar moet je je vooral niet door laten hinderen.

 

 

Modbreak: ....

 

Godverdomme doe toch niet zo achterlijk.

Ik sprak over het verbinden van 2 accus dat je dit beter heel goed doet...dan zijn ze bruikbaar voor meerdere doeleinden en hoef je niet een ander set aan te schaffen voor iets anders...

Als je daar zo zwaar aan tilt en zo gaat reageren omdat ik het woord bullshit gebruik heb je waarschijnlijk lange tenen........

 

Man man je overdrijft heel erg hoor....

Moet op het forum eerst een cursus taal gegeven worden????

Sorry maar deze woorden gebruiken we dagelijks in het arbeidsmilieu en kan je daar niet tegen dan is dat pech voor jou.

 

 

Eventjes snel wat berichten doorgelezen...hoeveel keer wordt er op het forum het woord kut of lul of eender gebruikt??

Heel veel en daar wordt niks van gezegd..dus dat ik het woord bullshit gebruik zal ook wel niet erg zijn zeker ( tenzij alleen voor de bekrompen geest misschien ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terminals lastig te persen???ahahhhaaaa nog nooit gedaan zeker..

Ik pers die op 10 sec...

Een accu van 100 AH is zo al niks waard...

Ik spreek uit ervaring en zeg dat ik er ook gewoon LAMPEN mee test...

70 carré is niet ongewoon hoor...maar kom...je zal het wel beter weten zeker....

 

En lees goed...ik zeg dat je klemmen voor een accu kan aanschaffen die er wel voor voorzien zijn en die kosten weinig...maar ja...

Een stuk of wat zullen we maar zeggen. In ieder geval genoegt om te weten dat je een tang die terminals voor 70mm2 kabel niet zomaar in de bouwmarkt vindt.

 

Er zijn sectoren waar 300mm2 kabel niet ongewoon is, maar in dit geval gaat het om een installatie waar nominaal 90 watt uit gehaald wordt en maximaal 500 watt. Ik begrijp best dat je met 100ah accu's geen duikboot aan de gang krijgt, maar op 1250ah accu's stijgt een Boeing 747 ook niet op. Voor het doel waar TS het voor wilt gebruiken is 16mm2 meer dan zat. Als de kabels kort genoeg gehouden kunnen worden dan lukt het zelfs prima met 6mm2 die wel met een eenvoudige tang te knijpen is.

 

En mooi dat je er lampen mee test. Bij mij draaide de MV, CV ketel en wasmachine (hotfill) autonoom. Net als nagenoeg alle lampen in huis, radio, versterker, internetmodem, telefoonladers etc. En dat allemaal op 100ah op 24 volt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik twijfel nog over deze gel accu,s

 

http://www.marktplaats.nl/a/watersport-en-boten/bootonderdelen/m874530941-z-g-a-n-70ah-onderhoudsvrij-semi-tractie-gel-accu-12-volt.html

 

2 stuks 120euro.

Ze hebben in een elec boot gezeten.

 

Hij beantwoord netjes al mijn vragen, en ik mag ze testen of terug brengen als ze niet goed zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

xxxxxxxxx doe toch niet zo achterlijk.

Ik sprak over het verbinden van 2 accus dat je dit beter heel goed doet...dan zijn ze bruikbaar voor meerdere doeleinden en hoef je niet een ander set aan te schaffen voor iets anders...

Als je daar zo zwaar aan tilt en zo gaat reageren omdat ik het woord bullshit gebruik heb je waarschijnlijk lange tenen........

 

Man man je overdrijft heel erg hoor....

Moet op het forum eerst een cursus taal gegeven worden????

Sorry maar deze woorden gebruiken we dagelijks in het arbeidsmilieu en kan je daar niet tegen dan is dat pech voor jou.

 

 

Eventjes snel wat berichten doorgelezen...hoeveel keer wordt er op het forum het woord kut of lul of eender gebruikt??

Heel veel en daar wordt niks van gezegd..dus dat ik het woord bullshit gebruik zal ook wel niet erg zijn zeker ( tenzij alleen voor de bekrompen geest misschien ).

 

Het gaat niet om je woordkeuze, maar over de inhoud van je tekst vermoed ik.

Je begint het bericht met:

 

Kijk al die theorie bullshit is bullshit...

En je sluit af met:

 

Dus vergeet alle bullshit en doe het zo...nooit geen probleem...

Ik kan het dan ook niet anders opvatten dat je refereer naar de post van @Enki die de moeite heeft gedaan om keurig antwoord te geven op een vraag van @doom

 

Maar nu je zelf begon over het gebruik van woorden zou ik je wel willen vragen of je het bericht wil aanpassen waar je de zin begint met een vloek.

Nu is het niet zo dat ik lange tenen heb (misschien ook wel, maar wat maakt dat uit), maar een beetje fatsoen naar andere members toe die dit soort woorden niet waarderen is naar mijn idee een kleine inspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dit dan voor accu?

 

http://www.accumegastore.nl/product/DC24/

 

Ik heb gelezen dat je deze tot 70% leeg mag trekken.

En kan tot 550 levenscycli.

 

Maar is geen AGM !

Die 550 cyclus is bij een ontlading van maximaal 20%, dus de accu blijft voor 80% vol. Ga je verder ontladen dan duikelt het aantal cycli naar beneden. Als je een off grid systeem gaat neerzetten houdt je daar rekening mee. Je moet je normale dagelijkse gebruik keer het aantal dagen dat je autonoom wilt zijn kunnen leveren met 20% van je accucapaciteit. Natuurlijk zul je de accu's in de praktijk wel eens verder leegtrekken maar als uitgangspunt is het 20% ontladen maximaal.

 

Ik zou niet beginnen aan tweedehands accu's. Als je zegt dat ze in een electro boot hebben gezetten, en hij heeft er tien staan en ze zijn zeven maanden oud dan krijg ik zo'n gevoel dat ze in huurboten gezeten hebben en dus dagelijks maximaal leeg getrokken zijn van de zomer. Dan hebben ze misschien nu al 200 van de 500 cycli gedaan. Dan kunnen ze best nog een paar jaar mee, maar zekerheid heb je nooit. Nieuw zijn die accu's 229 euro. Op zich geen slechte prijs maar ja, als ze er na een jaar al mee stoppen. Een ik vermoed dat je geen spullen hebt om de accu's goed te kunnen testen dus niet aan beginnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raak er steeds meer van overtuigt dat een nieuwe AGM of gel de beste keuze is.

Dan moet ik wel de juiste oplader kopen.

 

Ik zit zelf aan 2x 60ah AGM te denken.

Dat is voor deze bugetprepper al een flinke uitgave.:o

 

Als ze echt aan het werk moeten, wil ik dat ze het 3maanden volhouden.

Wat bedoel je met drie maanden volhouden? Mogen ze na drie maanden de geest geven of hoop je drie maanden te kunnen overbruggen met je verlichting zonder tussentijds opladen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de natuurkundige wetten die relevant zijn voor deze materie "bullshit" zijn volgens jou, is jouw MENING bij deze dus ook totaal NIETS meer waard.

 

En belachelijk veel te dikke kabel is ook niet goed. Maar ik zal je niet lastigvallen met de reden waarom, want die natuurkunde, tja, dat is toch maar bullshit.

 

Dit soort posts is precies waar dit forum totaal geen behoefte aan heeft! Er wordt hier al meer dan genoeg gepost door mensen zonder enige hinder van kennis en relevante informatie. Dit soort "theorie is bullshit" posts worden steeds door dezelfde groep ... gemaakt. Wat dacht je er van om gewoon NIET te posten als je niet verder komt dan "theorie is bullshit", wat is jouw ... mening nog waard als je de natuurwetten zo even uit 't raam gooit? De onkunde druipt van je post af, het is gewoon ZIELIG.

 

Ik (en anderen met mij die 't inmiddels al opgegeven hebben) begin onderhand aardig moe te worden van dit forum, puur door ... -posts als die van jou! De kwaliteit van de informatie op dit forum dondert omlaag. Hoe kan je jezelf nou serieus nemen als je dit soort onzin gaat zitten posten? Steeds als iemand serieuze informatie probeert te delen komen er dit soort ... reacties op. Als je nou niet weet waar je 't over hebt, hou dan gewoon je ... .

 

Denk eens even gewoon na voor je dit soort (jouw woorden) BULLSHIT post!

 

En ja, ik ben pissig en als een mod me hiervoor wil bannen: ga je gang en maak mijn punt voor me: Relevante informatie is hier totaal niet belangrijk, elke jan lul kan wat verzinnen en 't als feiten aandragen. Theorie (en daarmee dus alle relevante kennis) is tenslotte maar bullshit en daar moet je je vooral niet door laten hinderen.

 

 

Modbreak: ....

Een beetje uitleg voor de techneuten : https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect Maar bij accu's gaat het normaal gezien over DC, dus AC laten we mooi voor wat het is.
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ...als prepper is het de bedoeling dat je met jouw materiaal een veelzijdigheid aankan.

Als ik 2 accu's ga kopen maak ik dat ik er meer mee kan doen dan enkel waar ze voor aangekocht worden..

Dan koop ik bv een accu met 1000 AH piek.

Dan verbindt ik ook mijn accu's zodat ze alles aankunnen ..ook het zwaardere werk ....en ook een zwaardere startstroom...mocht het nodig zijn.

Een klem hoef je niet steeds te persen...ik heb op een vorige job 13 jaar in de vrachtwagen en terrein wagen sector gewerkt en daar hebben we veel klemmen gewoon gesoldeert...dus aansluiten mag geen probleem zijn.

En nogmaals ...als je jouw materiaal een beetje veelzijdig aanpakt ga je voor iets dat wat meer aan kan dan enkel het ene ding...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De geest geven.:)

 

Ik heb ook nog een aggregaat als Back-up voor het zware werk.

Pfff, dan zou ik naar de Gamma lopen en daar wat auto accu's halen. Waarom een discussie voeren over of je beter een accu kan nemen die 7 of 12 jaar mee kan terwijl hij het niet langer hoeft te doen dan drie maanden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfff, dan zou ik naar de Gamma lopen en daar wat auto accu's halen. Waarom een discussie voeren over of je beter een accu kan nemen die 7 of 12 jaar mee kan terwijl hij het niet langer hoeft te doen dan drie maanden?

 

De accu,s worden opgeslagen in de schuur, en indien nodig aangesloten op de zonnepanelen.

Het kan dus zomaar gebeuren dat ze 10jaar werkeloos in de schuur staan.

Een autoaccu gaat dat niet uithouden.

 

Vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkele accu houdt dit vol zonder dat die werkt...

Zoals eerder gezegd is het nodig dat een accu belast wordt om de levensduur te garanderen.

Maar inderdaad als het is om in een schuur te laten staan rotten bij wijze van spreken is het de discussie niet waard...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is heel gezellig hier.

Pff je zou er maar mee getrouwd zijn.

Ik ben hier klaar.

Er komen er weer een paar bij op mijn banlijst.

 

Ik krijg steeds meer begrip voor de mensen die er voor kiezen om het forum te verlaten.

 

Water en eten opslaan vinden ze normaal, maar een accu niet !!

 

Dat is omdat een accu er simpelweg niet tegen kan.

 

Zie het als pakken verse melk, plakken ham en verse aardbeien preppen, door ze simpelweg in de kast te leggen en dan hopen dat ze over een jaar nog niet weggelopen zijn. Je kan nog zulke goede kwaliteit kopen, maar de kans dat ze na een jaar nog bruikbaar zijn is nul. Dat is niet om vervelend te zijn, dat is helaas gewoon hoe 't werkt.

 

Een accu langdurig niet gebruiken en dan hopen dat 'ie 't na een paar jaar nog doet is echt jezelf in de maling nemen. Het *KAN* simpelweg niet. Accu technologie is gewoon nog niet zo ver.

 

Er zijn WEL batterijen die zo goed als geen zelf-ontlading hebben en die tientallen jaren goed blijven, maar deze zijn NIET herlaadbaar en duur.

Alle accu's hebben op een of andere manier last van zelfontlading en kunnen er niet tegen om niet gebruikt te worden.

Accu's jarenlang in de schuur zetten gaat gewoon echt niet werken, met alle goeie wil van de wereld, zelfs al koop je de duurste en beste die je kunt vinden, na een paar jaar niets doen zijn ze gegarandeerd helemaal onbruikbaar.

 

Het enige alternatief wat zeer langdurig houdbaar is zonder stuk te gaan is dan de al eerder genoemde ongevulde loodaccu met losse flessen accuzuur. Die zal je dan alleen in geval van nood eerst moeten opladen met je zonnepanelen of generator. Na gebruik het zuur er weer uit en goed uitspoelen met gedestilleerd water. Pas aub op met 't zuur want 't is gruwelijk gevaarlijk spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier kan ik wat mee.;)

 

Nu weet ik wat er bij komt kijken als ik een start, semi tractie, Agm of gel accu voor langere tijd wil opslaan voor een noodgeval.

 

Dankje.

Zoals ik zei. Neem een accu en sluit er een zonnepaneel op aan om hem op spanning te houden. Wil je de accu wegzetten, neem dan de goedkoopste en vervang hem om de paar jaar omdat, zoals gezegd is, een accu gewoon niet tegen stilstaan kan. Een mogelijke uitzondering hierop is een Edison batterij maar die koop je niet om de hoek vrees ik.

 

http://greencheck.nl/?p=363

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan deze 20amp acculader voor weinig kopen.

Is deze geschikt voor een 100ah accu?

 

Ik twijfel omdat er bij deep cycle 134-400ah staat.

Of betekent dat wat anders?

 

http://www.dertronics.nl/hq-hq-char-car07-7-traps-automatische-12-v-20-a-batterijlader.html

 

 

Met deze lukt het zeker. Het duurt dan 5 uur om een accu van 100Ah te laden. Deep cycle wil zeggen dat hij accus volledig zal ontladen en terug opladen...voor een 100Ah zal dit niet gaan omdat deze spreekt vanaf 134 AH.

Je kan bv voor een C-tec lader gaan die al deze functies ook doet voor alle accus.

Deze zijn nieuw te krijgen vanaf een 50 euro ..2de hands wellicht goedkoper...

 

De keuze is aan jou.

 

Ik weet niet of je al een accu hebt? Zoniet kan je iets zwaarder van Ah gaan zoeken. Je zal dit alleen maar toejuichen wanneer je deze hebt .

Er is een grotere actieradius mogelijk en dan mogelijk te gebruiken voor andere doeleinden ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...