Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Ik kwam vanmorgen toevallig een bericht tegen waarin gesproken werd over SyRi. Dit is een nieuw systeem waarbij verschillende informatiesystemen van overheden aan elkaar worden gekoppeld. Het is systeem is zonder er veel ruchtbaarheid aan te geven door de kamer geloodst maar het is niet onomstreden voor wat betreft de impact op de privacy van Nederlanders. Kortweg komt het erop neer dat iedereen verdacht is tenzij blijkt dat je niet schuldig bent. Bij deze dus een draadje om deze zorgelijke ontwikkeling onder de aandacht te brengen met wat links naar relevante informatie.

Het besluit:

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/besluiten/2014/10/31/besluit-staatsblad-320-2014/besluit-staatsblad-320-2014.pdf

Een artikel in de Volkskrant waarin kritiek wordt geuit:

http://www.volkskrant.nl/dossier-kabinet-rutte-ii/burger-wordt-straks-doorgelicht-zoals-profiel-van-crimineel-wordt-opgesteld~a3759563/

En de reactie van minister Ascher op de kritiek in de Volkskrant:

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/10/01/reactie-minister-op-artikel-in-de-volkskrant-over-fraudeaanpak.html

En wat aanvullende links:

http://sargasso.nl/syri/

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/54286/syri_burgers_op_grote_schaal_doorgelicht

http://www.privacybarometer.nl/maatregel/85/De_transparante_burger

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Klopt @FKAGB en @FincaInSpanje. Ik heb hier een vrij uitvoerige post over geschreven op 2 oktober dit jaar:

http://preppers.nl/forum/threads/11031-Vergeet-de-politiestaat-Welkom-in-de-belastingstaat?p=292926&viewfull=1#post292926

Niet zonder reden krijg Ivo Opstelten op 16 december mogelijk opnieuw de Big Brother Award:

http://www.nieuws.nl/algemeen/20141203/Opstelten-weer-in-race-voor-Big-Brother-Award

Nog even de tekst in dit draadje gekopieerd.

Met het 'Systeem Risico Indicatie' (Syri) worden de volgende data aan elkaar gekoppeld:

1. arbeidsgegevens,

2. boete en sanctiegegevens,

3. belastinggegevens,

4. gegevens over bezittingen,

5. gegevens waaruit blijkt dat een persoon niet in aanmerking komt voor een uitkering,

6. eventuele bedrijfsgegevens uit het handelsregister,

7. woon- en verblijfgegevens

8. identificerende gegevens, waaronder naam, adres, woonplaats, postadres, geboortedatum, geslacht en administratieve kenmerken,

9. gegevens over eventuele inburgering en inburgeringsverplichtingen,

10. nalevingsgegevens (of je je aan de wet hebt gehouden),

11. onderwijsgegevens,

12. pensioengegevens,

13. gegevens of een persoon na een periode van ziekte zich aan de re-integratieverplichtingen houdt of heeft gehouden,

14. gegevens over schulden,

15. uitkerings-, toeslagen- en subsidiegegevens,

16. gegevens over vergunningen en ontheffingen,

17. zorgverzekeringsgegevens

Hiervoor worden de gegevens van Drinkwaterbedrijven, Energiebedrijven, Woningcorporaties, Registers kinderopvang en peuterspeelzaalwerk (ivm kinderopvangtoeslag) en

Buitenlandse zaken (ivm in het buitenland gedetineerden) gecombineerd.

Zowel de Raad van State concludeert dat het gaat om een 'vergaande beperking van de persoonlijke levenssfeer', en het College Bescherming Persoonsgegevens heeft bezwaar aangetekend. De wetswijziging SUWI waarop het plan van de ministers is gebaseerd, is op 1 oktober 2013 door de Eerste Kamer als hamerstuk aangenomen. Op 12 september was het al door de Tweede kamer zonder debat en zonder stemming (PDF) aangenomen. Over dit wetsvoorstel is daarmee geen enkel debat geweest in Tweede of Eerste Kamer.

Erg opvallend, zeker als ik me herinner hoe het kabinet struikelde over de cookie implementaties - daar is 100x meer discussie over geweest terwijl de privacy inbreuk 100x minder is.

Minister Asscher heeft gisteren prompt gereageerd op het artikel in de Volkskrant (Burger breed doorgelicht op fraude, pagina 8). Samengevat zegt hij:

- Het is niet juist dat er zomaar een grote hoeveelheid gegevens aan elkaar gekoppeld wordt.

- Adviezen van de het College Bescherming Persoonsgegevens en de Raad van State zijn wel degelijk serieus bekeken en overgenomen.

- De Tweede Kamer heeft de mogelijkheid gekregen en genomen om serieus naar de wet te kijken. Er zijn schriftelijke vragen gesteld door vier partijen en vervolgens heeft de Kamer unaniem met dit voorstel ingestemd.

http://www.rijksoverheid.nl/minister...udeaanpak.html

Ik begrijp de noodzaak van het bestrijden van bijstandsfraude, maar vereenvoudig dan het belastingstelsel tot een lage vlaktaks i.c.m. een basisinkomen en schrap dit soort fraudegevoelige toeslagen en subsidies, zodat niet iedere burger gecriminaliseerd hoeft te worden.

@FincaInSpanje, dit gaat nogal wat verder dan het zoeken naar bijstandsfraude. Punten 1, 3, 6, 10, 11, 12, 13 en 16 zijn uitsluitend voor anderen bedoeld, daar heeft iemand in de bijstand nooit mee te maken.

Het bestrijden van fraude kun je niets op tegen hebben, maar hiermee weet de overheid wel zo ongeveer alles van iedere burger. Geef het een jaar of twintig en het begrip privacy kan uit het woordenboek geschrapt worden. "Iets van vroegah."

Mij verontrust het dat maar weinig mensen dit erg vinden...
Waarom denk je dat weinig mensen verontrust zijn, en wat is jouw beeld bij weinig?

En wordt steeds erger...

Doorspelen privégegevens kinderen mag

Basisscholen mogen privégegevens van kinderen doorgeven aan uitgeverijen van digitaal lesmateriaal. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) heeft dat de Tweede Kamer donderdag laten weten dat dat niet in strijd is met de privacywetgeving.

Natuurlijk verontrust het me maar opzich niks nieuws. Het is al langer bekend dat de overheid alle gegevens kan koppelen. Ze zeggen natuurlijk dat het niet zo is of in ieder geval dat ze dat niet doen. Maar waarom zouden ze het niet doen als je totale bevolkingscontrole wilt hebben. Lijkt me ook logisch dat betalingsverkeer wordt gekoppeld aan dit systeem samen met alle andere electonische registraties. Zwart iets verdienen wordt hiermee ook inzichtelijk.

De enige zwakke van deze systemen is dat ze werken op input. Stop niks in het systeem of.verkeerde info dan krijg je natuurlijk ook een andere uitkomst.

Natuurlijk verontrust het me maar opzich niks nieuws. Het is al langer bekend dat de overheid alle gegevens kan koppelen. Ze zeggen natuurlijk dat het niet zo is of in ieder geval dat ze dat niet doen. Maar waarom zouden ze het niet doen als je totale bevolkingscontrole wilt hebben. Lijkt me ook logisch dat betalingsverkeer wordt gekoppeld aan dit systeem samen met alle andere electonische registraties. Zwart iets verdienen wordt hiermee ook inzichtelijk.

De enige zwakke van deze systemen is dat ze werken op input. Stop niks in het systeem of.verkeerde info dan krijg je natuurlijk ook een andere uitkomst.

Koppelen vind ik geen probleem voor fraude bestrijding en dergelijke. Gegevens wel verwijderen i.v.m. privacy en ook niet onrechtmatig gebruiken\bewaren en een toezichthouder die hierop toeziet en kan ingrijpen. WPB en CPB zijn nu een wassen neus en hebben mijns inziens geen bestaansrecht als ze niet kunnen ingrijpen en gestuurd worden door de overheid. Wat iedereen zou moeten doen elk jaar is hun gegevens opvragen bij de overheid. Ze zijn verplicht alle informatie te geven.

En dan de camera's langs en boven de weg en de parkeerplaatsen bij o.a. Schiphol

Al eerder hier ergens geplaatst maar kan niet zo snel de link vinden, nogmaals als aanvulling;

In september 2013 schreef Ivo Opstelten aan de Tweede Kamer dat het technisch en administratief haalbaar is om de gegevens zoals die door de politie via de zogenaamde ANPR camera's wordt vastgelegd, “breder in te zetten”.

Uit de brief lijkt het alsof dit misschien in de toekomst een mogelijkheid zou kunnen zijn.

Wat er niet in de brief staat, is dat er in het geniep de maand daarvoor een convenant was ondertekend door de politie en belastingdienst waarbij de laatste “medegebruik” krijgt van de ANPR camera's. In principe voor de camera's op de hoofdverkeersassen, maar dit mag door de belastingdienst worden uitgebreid naar alle camera's in het politienetwerk.

De politie geeft dus gegevens door aan de belastingdienst die ze zelf niet eens mogen opslaan en bewaren. Dat doen ze dus wel waarmee ze al jarenlang de wet overtreden.

Zo zou het moeten zijn:

Deze registraties moeten direct worden verwijderd, behalve als één van de kentekens een zogenoemde 'hit' geeft en op naam staat van een persoon die door de politie wordt gezocht of een boete open heeft staan.

Zo gebeurt het in de praktijk:

De Landelijke Eenheid, een onderdeel van de Nationale Politie, blijkt alle kentekens die het vastlegt met zogenoemde anpr-camera’s op te slaan in een centrale database. http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatische_kentekenplaatherkenning

De belastingdienst krijgt echter alle informatie die wordt geregistreerd door de camera's. Deze informatie zullen ze dan filteren op fiscale relevantie.

Aangezien iedere burger voor de belastingdienst fiscaal relevant is, zal dit in de praktijk betekenen dat ze alle informatie van iedere burger die door een camera wordt gefotografeerd, zullen opslaan en als het hen zo uitkomt voor een periode van vijf tot zeven jaar bewaren.

"Het opslaan van kentekens van allerlei onschuldige mensen is in strijd met de wet. Die moeten direct worden verwijderd", zo liet CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm eerder al weten.

Dus krijgen belastingplichtige zondaars straks blauwe brieven door de bus met vragen zoals: “Kunt u verklaren waarom u op 22 oktober 2014 om 8.35 op de A9 bij Amstelveen in westelijke richting reed terwijl u in Hoogeveen woont en een WW uitkering geniet? Graag uw antwoord uitgebreid toelichten en voorzien van bijlagen”.

En vergeet de nieuwe digitale flitspalen niet, (deze flitsen niet meer, maar werken 24 uur per dag). en Geven een boete voor roodlicht en snelheid.

Rijd u met 100 km door rood licht waar 70km maximum is dan volgen er 2 boetes.

En vergeet de nieuwe digitale flitspalen niet, (deze flitsen niet meer, maar werken 24 uur per dag). en Geven een boete voor roodlicht en snelheid.

Rijd u met 100 km door rood licht waar 70km maximum is dan volgen er 2 boetes.

uhm wat heeft die digi flitskast met privacy te maken?

behalve dat flitsen effectiever gaat (geen uit tijd enzo) heb je er weinig mee van doen als je je aan de snelheid houd en niet door rood gaat

ook de analoge flitskasten hadden de mogelijkheid om voor 2 dingen tegelijk te flitsen (rood en snelheid)

trouwens is dat hele anpr systeem makkelijk te omzeilen door met de "auto van een ander" te rijden

ik rijd bv nooit met mn eigen auto, want daar rijd mn vrouw nl in

en ik in die van haar (op papier dan)

garbage in = garbage out :)

Waarom denk je dat weinig mensen verontrust zijn, en wat is jouw beeld bij weinig?

En wordt steeds erger...

Doorspelen privégegevens kinderen mag

Basisscholen mogen privégegevens van kinderen doorgeven aan uitgeverijen van digitaal lesmateriaal. Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) heeft dat de Tweede Kamer donderdag laten weten dat dat niet in strijd is met de privacywetgeving.

en gij geleuve dat ? :) met name politici staan nu niet direct bekend om hun hoge waarheidsgehalte.....

Ik weet dat ik hiermee de knuppel in het hoenderhok gooi...

Maar door het koppelen van deze systemen, zal het gros van de inwoners van NL geen problemen krijgen.

Het gaat hiervoor eigenlijk om de windhappers in beeld te krijgen. (windhapper is een persoon die geen duidelijke inkomsten heeft, maar wel bezittingen heeft en uitgaves doet (lees huizen, auto's etc.))

En ja.. als je een uitkering heb, en 5 dagen in de week volgens een anpr camera de A-uch over gaat op forenzen tijden... hmmmmm wel uitkering en misschien wat bijklussen?

Ik snap dat er vragen zijn over de privacy. En zo moet het zijn. Dat is alleen maar goed.

Maar weet ook dat de grootste monden qua privacy, meestal iets te verbergen hebben.

Greetz Holy.

Maar door het koppelen van deze systemen, zal het gros van de inwoners van NL geen problemen krijgen.

Het gaat hiervoor eigenlijk om de windhappers in beeld te krijgen. (windhapper is een persoon die geen duidelijke inkomsten heeft, maar wel bezittingen heeft en uitgaves doet (lees huizen, auto's etc.))

En ja.. als je een uitkering heb, en 5 dagen in de week volgens een anpr camera de A-uch over gaat op forenzen tijden... hmmmmm wel uitkering en misschien wat bijklussen?

Ik snap dat er vragen zijn over de privacy. En zo moet het zijn. Dat is alleen maar goed.

Maar weet ook dat de grootste monden qua privacy, meestal iets te verbergen hebben.

Greetz Holy.

Nu wist ik niet wat een windhapper was maar dat is dus iemand die van de wind leeft en wie zijn dat dan? volgens de telegraaf;

Met name in woonwagenkampen en onder leden van motorclubs bevinden zich veel windhappers. Uit een politierapport blijkt dat 7 procent van de leden van motorbendes zoals de Hells Angels, Satudarah en Bandidos een windhapper is.

Denk niet dat deze lieden 5 dagen in de week forenzen tijden rijden:cool:

Toch wel interessant dat men precies weet wie het zijn en hoeveel er per woonplaats zijn.

http://www.nrcq.nl/2014/08/21/de-meeste-windhappers-geen-inkomen-veel-geld-vind-je-in-delft

en zo weet men de meeste windhappers wonen in Delft (585) omdat daar zoveel studenten wonen!

Neen, ik ben geen windhapper al droom ik wel van dure auto's maar zou niet weten hoe je daaraan moet komen (het liefst 1 die +300km/uur kan):D

Greetz Holy.

https://decorrespondent.nl/209/nee-je-hebt-wl-iets-te-verbergen/6428004-ab2d5fc2

2 quotes hier uit:

zonder te weten waar en in wiens ogen je iets doet, weet je nooit zeker of jeh iets ‘fout’ doet en derhalve iets te verbergen hebt.

en

onze moraal, en dus wat we als fout, illegaal of strafbaar beschouwen, is niet statisch. Ze verandert door de tijd heen.

Dat alleen al is reden om je privacy te beschermen.

Daarnaast gaat deze wet geheel voorbij aan het rechtsbeginsel van "onschuldig tot het tegendeel is bewezen".

Greetz Holy.

Gooi ik hem even terug.

Natuurlijk gaat het er hier om om frauders in beeld te krijgen. Dat er begonnen wordt met uitkeringsfraude verbaast me niks. Er is maatschappelijk draagvlak voor. Het probleem met onze gewaarde overheid is dat ze nu een besluit nemen en daar op een gegeven moment zo mee gaan draaien dat er ineens een heel ander doel voor SyRi gevonden kan worden.

Stel, over twee jaar hebben ze wel een beeld van de uitkeringsfraudeurs. Dan is het systeem er en dat wordt dan heus niet ontmanteld. Wat dan? Dan gaan we andere doelen beginnen. Misschien eens kijken naar mensen die dagelijks veel kilometers rijden maar die nooit gezien worden bij een Nederlandse pomp. Die proberen toch niet goedkoop te tanken in het buitenland? Nu mag dat misschien nog maar wie zegt mij dat er niet over twee jaar een besluit wordt genomen dat dat met terugwerkende kracht niet meer mag?

Het is in het verleden vaak genoeg gebeurd dat het doel van een systeem werd veranderd waarbij het oorspronkelijke doel wel maatschappelijk draagvlak had en het nieuwe doel niet meer, maar dan is het al te laat. Daar gaat het mij om.

Mwah, ik verwijs enkel naar basisscholen die privégegevens van scholieren en ouders doorspelen aan bedrijven die digitale lesprogramma's ontwikkelen.

Je kind moet inloggen op de pc van school om zijn taak te doen...en wat je kind kan en niet kan word doorgespeeld...

Later kan een werkgever/de overheid vast ergens terugvinden hoe je leerde, wat je kon...en of je voor hem interessant bent, of niet.

Mwah, ik verwijs enkel naar basisscholen die privégegevens van scholieren en ouders doorspelen aan bedrijven die digitale lesprogramma's ontwikkelen.

Je kind moet inloggen op de pc van school om zijn taak te doen...en wat je kind kan en niet kan word doorgespeeld...

Later kan een werkgever/de overheid vast ergens terugvinden hoe je leerde, wat je kon...en of je voor hem interessant bent, of niet.

Dat dus en ik was echt verbaast dat ik gisteren hoorde dat het door de minister werd verdedigt. Kunnen de kinderen alvast wennen aan het feit dat al hun gegevens openbaar zijn.

Gooi ik hem even terug.

Natuurlijk gaat het er hier om om frauders in beeld te krijgen. Dat er begonnen wordt met uitkeringsfraude verbaast me niks. Er is maatschappelijk draagvlak voor. Het probleem met onze gewaarde overheid is dat ze nu een besluit nemen en daar op een gegeven moment zo mee gaan draaien dat er ineens een heel ander doel voor SyRi gevonden kan worden.

Stel, over twee jaar hebben ze wel een beeld van de uitkeringsfraudeurs. Dan is het systeem er en dat wordt dan heus niet ontmanteld. Wat dan? Dan gaan we andere doelen beginnen. Misschien eens kijken naar mensen die dagelijks veel kilometers rijden maar die nooit gezien worden bij een Nederlandse pomp. Die proberen toch niet goedkoop te tanken in het buitenland? Nu mag dat misschien nog maar wie zegt mij dat er niet over twee jaar een besluit wordt genomen dat dat met terugwerkende kracht niet meer mag?

Het is in het verleden vaak genoeg gebeurd dat het doel van een systeem werd veranderd waarbij het oorspronkelijke doel wel maatschappelijk draagvlak had en het nieuwe doel niet meer, maar dan is het al te laat. Daar gaat het mij om.

een wet van meden en perzen ( in de ict) : als een systeem ontworpen voor een doel, ook gebruikt kan worden voor een ander doel, dan zal daar ook voor gebruikt gaan worden.

ik kan me in bovenstaande quote vinden.

Ik vind het alleen grappig, dat de meeste die hier problemen mee hebben, de overheid de roverheid noemen. Want de roverheid rooft via belastingen.

Deze roverheid neemt maatregelen om belastingontduikers aan te pakken, dus uiteindelijk ook dieven van jouw en mijn portemonnee.

Dan komt men met het puntje privacy en wil men dit niet.

ERGO: aangezien je dit niet wil, wil je waarschijnlijk wel 10% belasting betalen. Omdat je "mede-rover-Nederlanders" alles aan hun laars lappen?

Ik weet het. Het is cru. Het is vervelend. Maar het een is een consequentie van het ander.

Verder snap ik dat voor vele doeleinden gebruikt kan worden en men kan niet in de toekomst kijken.

Dus wie stemt voor: 10% belastingdruk erbij?

Greetz een beetje cynische Holy.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...