Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF vs slaap


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Kijk ..het is niet zo simpel uit te leggen.

Toen ik 18 was (damn is ondertussen 22 jaar geleden ) kreeg ik een heel erg zwaar verkeersongeval.

Ik stak over op een druk kruispunt met de fiets en een autobestuurder had het rood niet opgemerkt en BAM

 

Ik heb dan een heel erg lange weg afgelegd om terug te komen....

Sindsdien wil mn geest enkel genieten van het leven ..dwz zo veel mogelijk doen vandaag want morgen kan het te laat zijn ....

Het is niet dat ik niet wil slapen hoor maar ik kan zo erg genieten van dat lang opzitten en te denken aan God weet wat... en dan is het plots 03.00u bv

 

Ik heb al reeds therapie gevolgd maar dat bracht geen zoden aan de dijk....

In mijn lijf zit gewoon een kleine reactor die maar blijft draaien...En ja zo om de week of 3 - 4 heb ik eens 8 uur nodig maar dan ben ik erna een bom van energie en moet ik echt veel doen om dit kwijt te geraken ....

Ik kan bv niet of moeilijk een avondje rustig in de zetel zitten ...ik weet ..is niet altijd plezant ....misschien als ik nog wat ouder wordt dat ik wat rustiger wordt...

Maar zoals vermeld in een ander topic...ik ben bezig met eraan te werken en orde te stellen op bepaalde zaken...zal waarschijnlijk ook misschien mee de reden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Als ik ga wildkamperen dan ga ik zodra het ongeveer een half uurtje nadat het donker geworden is slapen en val dan als en blok in slaap totdat vogels herrie gaan maken.

Na zo'n nacht ben ik goed uitgerust ook al slaap ik toch alert.

Ben al een keer of wat door wat herten gewekt midden in de nacht en nadat ik die heb weg gejaagd val ik ook zo weer in slaap.

Ik kan dan beter de slaap vatten dan thuis in een warm bed.

Lig nu nog wakker en heb totaal geen enkele behoefte om te gaan slapen. De wekker gaat wel om 8 uur al weer.

Meestal is dat te weinig slaap maar het is niet anders.

Als ik straks in slaap val kun je buiten een bom af laten gaan en ik slaap er door heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zo een beetje de zelfde In gesteldheid als @tom666 . Niet moe te krijgen 20 u per dag bezig zijn met plezier uit jou bed springen en met tegenzin er in kruipen . Ik was altijd bezig tot mijn ongeval . Dan is veel veranderd . Slaap heb ik nu nog weinig nodig . Actief ben ik nog maar als ik iets doe of maak duurt het al wat langer . En ook ik kreeg om de x aantal maanden de tik van de hamer en kon dan eens echt slapen tom nu 8 u ik toen 24u of langer zonder wakker te worden . Nu ben ik tevreden met mijn 4 a 41/2 u slaap en mijn middag dutje .

Link naar reactie
Delen op andere sites

slapen en genoeg slaap krijgen is een strijd waar ik iedere week weer mee te maken heb, door mijn werk leef ik 3 a 4 nachten per week 's nachts, de rest van de week moet ik overdag goed functioneren, het gevolg is (was) iedere week een jetlag. ik heb me veel in slaap en slapen verdiept en ik kwam er achter dat mensen vroeger in 2 blokken sliepen van ongeveer 4 uur. sinds ik ook in blokken van ongeveer 4/5 uur ben gaan slapen ben ik van mijn jetlags af. ik denk dat het slapen in blokken ook in een noodsituatie handig kan zijn omdat je kunt kiezen welke momenten van de dag voor jou op dat moment het meest optimaal zijn om rust te nemen. daarom in mijn bob: oordoppen van AH (wasbolletjes) (de watten die er om zitten zijn ook prima voor het aanmaken van vuur) en een bandana om mijn ogen mee te bedekken zodat het lichaam meer melatonine aanmaakt en aan blijft maken waardoor je langer en dieper slaapt (bandana is ook multifunctioneel inzetbaar). Slaap is in mijn optiek toch een belangrijke factor die veel mede-preppers over het hoofd zien, een gemiddeld mens slaapt ongeveer een derde van zn leven en een goede slaap/rust onderhoudt je weerstand en vergroot volgens mij in een meerdaagse noodsituatie zeker je overlevingskansen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind dit wel een boeiend onderwerp en misschien zou meer wetenschappelijk onderzoek mbt verschillende methodes ook wel handig zijn.

 

Ik weet dat ze ooit een keer een test hebben gedaan waarbij mensen niet van slaap werden onthouden, maar wel van dromen. Deze groep werd gewekt zodra of net voor de REM slaap begon en mochten daarna weer verder slapen. Het totaal aantal slaapuren werd gelijk gehouden aan de controle groep die wel mocht dromen.

 

Conclusie na enkele dagen zonder dromen, wordt je een heel vervelend en gevaarlijk persoon.

 

Die test met ratten zou een goede test zijn als ze de andere ratten na een volledige cyclus ook op dezelfde manier zouden wakker maken (weet niet of dat gebeurd is)

 

Ik vind het een boeiend onderwerp, omdat slapen en dan vooral mijn slaappatroon altijd al een lastig punt is geweest in mijn leven. Ik ben wel benieuwd of ik inderdaad beter en makkelijker wakker wordt als ik zou wakker worden na een complete cyclus. Probleem bij mij is... het krijgen van een "normale" cyclus.

 

Toen ik naar een "slaapcentrum" gegaan was ivm mijn slaapproblemen is er dus ontdekt dat ik een zeer gefragmenteerde slaapcyclus heb. Daar waar bij mensen met een normaal slaapritme, je mooie rechte lijntjes te zien krijgt van een aantal cyclussen per nacht, lijkt mijn slaapcyclus op een lijntje getrokken over de alpen heen oid. Kortom de conclusie was ik kreeg wel genoeg diepe slaap in aantal minuten, maar niet genoeg aaneengesloten.

 

Ook heb ik geleerd in een periode waarbij ik mij niet aan vaste tijden hoeft te te houden dat mijn slaapcyclus het best werkte als ik pas om 3 uur snachts naar bed ga, alleen dan wordt ik uit mezelf na ongeveer 8 uur slaap uit mezelf wakker en heb ik ook het idee dat ik uitgerust ben. Niet haalbaar als je kinderen hebt die naar school moeten of als je werkt hebt.

 

Ik heb inderdaad ook wel eens gelezen over de maximaal 1 uur of 2 uur slaap per dag. Het vereist training om als je je powernap doet, je inderdaad meteen in slaap valt en je mag ook niet te lang blijven liggen.

 

Een powernap werkt bij mij eigenlijk het beste bij het kortste voorbeeld (die 10-20 minuten max) alles wat ik langer doe resulteert in nagenoeg niet meer wakker kunnen worden en echt verder willen slapen en moeilijk weer wakker worden. Alleen als ik na ongeveer 15 minuten wordt wakker gemaakt heb ik daarna na een minuut of 5 a 10 het idee dat ik zowaar wat uitgerust ben.

 

Verder heb ik me er enigszins bij neergelegd dat ik nu eenmaal moe door het leven gaat. Hoewel de interesse voor verbetering er nog steeds is.

 

En ja ik heb al geprobeerd vaste tijden naar bed en vaste tijden er weer uit (enkele weken volhouden) Ook heb ik zo'n wake-up light. Het voordeel van deze laatste is dat ik net iets makker wakker wordt, omdat ik net wakker genoeg ben om me te beseffen dat ik echt op moet staan, omdat er anders iemand te laat komt.

 

Toch vind ik het wel boeiend om zo'n test te zien of je uitgeruster wakker wordt aan het einde van een cyclus, dan halvewerge oid. Maar de kunst is erachter komen wat je cyclus is en de kunst om te weten wat het moment is dat je in slaap valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het juiste licht tijdens nachtdienst...en/of net nadat je wakker wordt, is ook een helpende factor bij het niet krijgen van jetlag.

Goede daglichtlamp, bv een Golite

Qua SHTF geen oplossing maar ik denk dat je dan ook geen nachtdienst meer werkt.

 

zonder stroom of iets zal er toch iemand de boel in de gaten moeten houden, dus zeker weten dat er iemand in de nachtdienst gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...