Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brandweer adviseert Zwitserse methode voor aan steken van de hout kachel


Tom

Aanbevolen berichten

Staat bij ons gewoon in de krant hoe je de kachel aansteekt en niet door een of andere boer.

Neen, de Brandweer zelf gaat het uitleggen!

 

Wel een leuke anekdote jaren terug was er bij de overburen ook een schoorsteenbrand en de dag erna kwamen de erkende schoorsteenvegers. Ik hoorde ze zachtjes praten op het dak (ja mensen @Tom heeft nog hele goeie oren)

Zegt de jongste: toch pas hier geveegd?

Zegt de opper schoorsteenveger: Ja maar niet goed gedaan!

 

 

Maar hier dus de brandweer aan het woord;

 

Brandweer IJsselland adviseert Zwitserse methode voor aan steken van de hout kachel.

 

Brandweer IJsselland adviseert mensen om daarbij het schoorsteenkanaal schoon te houden en de houtkachel aan te steken volgens de Zwitserse methode. "Zo kan er veiliger en schoner gestookt worden. Een vervuild of verstopt kanaal kan namelijk een schoorsteenbrand of koolmonoxidevergiftiging veroorzaken", aldus de brandweer in een eigen persbericht.

 

"Als er hout, kolen of olie gestookt wordt, komen onverbrande deeltjes in het rookkanaal terecht. Deze deeltjes hechten zich aan de wand van het kanaal en vormen een brandbare laag. Ontbranding van deze laag kan leiden tot schoorsteenbrand

 

 

 

Toch een schoorsteenbrand?

Een schoorsteenbrand is te herkennen aan een loeiend geluid in het rookkanaal. Het vuur in de haard of kachel is te doven met droog zand. Zorg er daarom altijd voor dat er zand klaar staat. Het vuur in het rookkanaal blijft wel branden. Het is dan ook van belang om direct de schoorsteenklep of luchttoevoer te sluiten en de brandweer te bellen via 112. Blus nooit met water! Dit veroorzaakt namelijk enorme stoomvorming. Door de plotselinge druk kan het rookkanaal scheuren en kan er zelfs een explosie ontstaan.

 

 

https://www.vrijsselland.nl/Paginas/brandweer/nieuws/brandveilig-stoken.aspx

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je neemt een plantenspuit en spuit waternevel op het vuur en de stoom dooft de schouwbrand... Als je de brandweer laat komen, is gans je schouw kapot want dan gooien ze er keien van bovenaf in...

Ik heb die gasten al bezig gezien... Ik zal ze in zo een geval niet bellen, tenzij de warmte van de schouw brand gaat veroorzaken in je gebouw, dat is iets anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je schouwbrand wil doven gooi je een kilo zout in je kachel. Er ontstaan chloordampen die de zuurstof wegdrukken. Zorg er voor dat je de dampen niet inademt ! Doe anders eens de test met een theelepel zout in de kachel. Je begrijpt gelijk wat ik bedoel.
Inderdaad, maar dit is iets minder "controleerbaar", maar het werkt wel.

Als het vuur al een tijdje brandt en goed heet staat, er een stevig pak natte aardappelschillen op gooien, zorgt door de sterke temperatuurdaling in de schouw dat dikke roetlagen soms loskomen. Als je die dan naar beneden ziet vallen in het vuur, weet je dat het tijd is om je schoorsteen eens te (laten) vegen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

tip van mijn kant

 

DOORSTOKEN!!!

 

niet smoren niks, gewoon door laten blazen, als je een kachel hebt die op jouw situatie (inhoud vd te verwarmen ruimte/isolatie etc) is berekend kan dat gewoon

dan blijft de pijp op temperatuur, juist het afkoelen vd pijp/koude pijp leid tot aanslag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke dag wat aardappel schillen verbranden voorkomt de aanslag in de schouw . 1 of 2 maal per jaar vegen . Bij mijn moeder wordt alles in de kachel gegooid met uitzondering ven plastic . Ze brand al 40 jaar afbraak hout met verf lijm en andere rotzooi aan . En schouw brand nog nooit gehad .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je schouwbrand wil doven gooi je een kilo zout in je kachel. Er ontstaan chloordampen die de zuurstof wegdrukken. Zorg er voor dat je de dampen niet inademt ! Doe anders eens de test met een theelepel zout in de kachel. Je begrijpt gelijk wat ik bedoel.

 

Dit is de enige echte en juiste tip die ik ken om verdere schade te voorkomen als er al schoorsteenbrand is. (Kanaal vegen met een schot van een hagelgeweer is de preventieve tip:D)

Wel als de bliksem naar buiten om uit de dampen te komne, maar ook hier staat zout gereed.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...