Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Wilderness

Einde contant geld komt dichterbij...

Recommended Posts

Door de komende Bail-In komt er meer en meer risico voor de spaarders bij een nieuwe bankencrisis.

Goed artikel door ex-vermogensbeheerder Jan van Gemeren: http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/jan_van_gemeren/24157136/__Meer_risico_spaarders_bij_nieuwe_bankencrisis__.html

Van Gemeren zegt o.a.: 'De banken en overheden doen hun ‘best’ om zoveel mogelijk van uw financiële transacties giraal te laten verlopen. Zogenaamd omdat dit makkelijker is voor u maar in werkelijkheid willen ze graag zoveel mogelijk controle over al uw geld hebben. In diverse landen is al een trend waarneembaar om cash opnames en internationale overboekingen aan banden te leggen.

(Mijn) conclusie is ook bij dit artikel: Koop edelmetalen want die hebben echte waarde. (Papier)geld is een illusie.

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!
Door de komende Bail-In komt er meer en meer risico voor de spaarders bij een nieuwe bankencrisis.

Goed artikel door ex-vermogensbeheerder Jan van Gemeren: http://www.telegraaf.nl/dft/goeroes/jan_van_gemeren/24157136/__Meer_risico_spaarders_bij_nieuwe_bankencrisis__.html

Van Gemeren zegt o.a.: 'De banken en overheden doen hun ‘best’ om zoveel mogelijk van uw financiële transacties giraal te laten verlopen. Zogenaamd omdat dit makkelijker is voor u maar in werkelijkheid willen ze graag zoveel mogelijk controle over al uw geld hebben. In diverse landen is al een trend waarneembaar om cash opnames en internationale overboekingen aan banden te leggen.

(Mijn) conclusie is ook bij dit artikel: Koop edelmetalen want die hebben echte waarde. (Papier)geld is een illusie.

Het is waar dat edelmetalen echte waarde hebben maar zolang je nog niet bij de supermarkt kunt betalen met je zilveren munten is het in de huidige samenleving redelijk waardeloos in het dagelijks gebruik.

Deze post delen

Het is waar dat edelmetalen echte waarde hebben maar zolang je nog niet bij de supermarkt kunt betalen met je zilveren munten is het in de huidige samenleving redelijk waardeloos in het dagelijks gebruik.

Het is ook niet raadzaam om al je spaargeld 'om te zetten' in goud of zilver, maar wel een gedeelte (gelet op alle huidige actuele ontwikkelingen).

Deze post delen

Het is ook niet raadzaam om al je spaargeld 'om te zetten' in goud of zilver, maar wel een gedeelte (gelet op alle huidige actuele ontwikkelingen).

Inderdaad spreiden van risico's. En je kunt bepaalde zaken ook alvast vooruit kopen. Zo weet ik dat ik me zo lang als ik leef moet scheren. Ik heb dan ook 600 scheermesje voor mijn krabbertje op voorraad. Evenals scheerzeep voor de komende 8 jaar. Tandenborstel kun je ook alvast goed kopen etc.

Deze post delen

Even een zijsprong, maar toch:

Ik bak mijn brood al vele jaren zelf en daar heb ik een keukenweegschaal voor. Laat je die uit je handen vallen.... tja, dan een nieuwe kopen. Bij Blokker, een bekende winkel toch, een nieuwe, duurdere en hopelijk beter exemplaar uitgezocht. De prijs was net geen 40 euro. Bij de kassa aangekomen wilde ik betalen met een bankbiljet van 100 euro. De dame achter de kassa ging op tilt ! Honderd euro, daar mag u niet mee betalen ! Er werd een collega bijgehaald, die wist het niet zeker, dus dan maar de grote chef erbij (en de rij werd steeds langer) en na veel gemor mocht ik bij hoge uitzondering met dat 100 euro biljet betalen....

Moraal van dit verhaal: zorg dat als je contant geld achter de hand hebt, dat je deze in 10 euro en 20 euro biljetten bewaar en niet zoals ik in grotere valuta, want straks neemt niemand je 100 euro biljetten meer aan.

Deze post delen

Gast Peerke

@Ger52

100 euro biljetten geeft mijn flappentap niet. Grotere bedragen krijg ik alleen in briefjes van 50, en gelukkig worden die nog wel goed geaccepteerd.

Deze post delen

@Ger52

100 euro biljetten geeft mijn flappentap niet. Grotere bedragen krijg ik alleen in briefjes van 50, en gelukkig worden die nog wel goed geaccepteerd.

Ik kan niet over Nederland spreken, want daar ken ik de situatie niet, maar in België geven de flappentaps wel briefjes van 100 euro. Meer nog, toen ik recent een iets groter bedrag wilde afhalen moest ik zelf biljetten van 50 selecteren op ik kreeg 'spontaan' briefjes van 100.

Deze post delen

Ik zie niet graag gebeuren dat ik bij de winkels zelfs de kleine bedragen giraal moet afrekenen, ik heb liever dat er ook cash geld kan blijven bestaan. Anders moeten ze voor de ouderen, zieken, en andere zwakkeren een betalingssysteem ontwerpen dat net zo goed is als het cash geld. Kortom, ik heb liever overzicht in wat ik kan uitgeven. De overheid moet dan maar uit zoeken welke kleine waardevolle dingen als ruilmiddel gebruikt kan worden. Misschien kunnen ze van gebruikt plastic verschillende kleuren en maten kaurischelpen maken, met iedere kleur en grootte een andere waarde, ook kan er dan met speciaal papier coupons van verschillende waarden gemaakt worden Als de overheid dat niet kan doen, dan mag van mij een onafhankelijk rechtspersoon die actief is in de economie dat ruilmiddel scheppen.

Het idee is dan dat bepaalde bedrijven of rechtspersonen ruilmiddelen scheppen als beloningsmiddel voor positief gedrag, of als wederzijds krediet een mogelijkheid bieden om de economie niet afhankelijk te maken van een wettelijk ruilmiddel. Zo als Meneer Lietaer het in een aantal boeken omschreef, het scheppen van een vitaal monetair ecosysteem met meerdere munten (waarin iedere munt een bepaald doel heeft), dan alleen een monocultuur van een munt.

Japio

Ik denk juist dat de Roverheid helemaal niet moet bepalen wat een wettelijk ruilmiddel is. Dat moet de vrije markt doen. Mensen moeten onderling zelf bepalen in wat ze een bepaalde transactie willen laten verlopen. Daar moet de staat zich net helemaal niet mee bemoeien.

De staat is de grootste misdaad

Deze post delen

Even een zijsprong, maar toch:

Ik bak mijn brood al vele jaren zelf en daar heb ik een keukenweegschaal voor. Laat je die uit je handen vallen.... tja, dan een nieuwe kopen. Bij Blokker, een bekende winkel toch, een nieuwe, duurdere en hopelijk beter exemplaar uitgezocht. De prijs was net geen 40 euro. Bij de kassa aangekomen wilde ik betalen met een bankbiljet van 100 euro. De dame achter de kassa ging op tilt ! Honderd euro, daar mag u niet mee betalen ! Er werd een collega bijgehaald, die wist het niet zeker, dus dan maar de grote chef erbij (en de rij werd steeds langer) en na veel gemor mocht ik bij hoge uitzondering met dat 100 euro biljet betalen....

Moraal van dit verhaal: zorg dat als je contant geld achter de hand hebt, dat je deze in 10 euro en 20 euro biljetten bewaar en niet zoals ik in grotere valuta, want straks neemt niemand je 100 euro biljetten meer aan.

He, dat heb ik weer, heb ik net mijn vakantiegeld uitbetaald gekregen in biljetten van EUR 200,--, kom je met dit bericht.

Overigens, stel dat echt het einde van contant geld nadert, dan heb je ook niks aan je EUR 10 en 20 biljetten. Mocht er hyperinflatie komen ben je king met je grotere biljetten. Mocht er financiele SHTF komen zal er eerder weer meer contant gaan dan minder is mijn inschatting.

Deze post delen

He, dat heb ik weer, heb ik net mijn vakantiegeld uitbetaald gekregen in biljetten van EUR 200,--, kom je met dit bericht.

Overigens, stel dat echt het einde van contant geld nadert, dan heb je ook niks aan je EUR 10 en 20 biljetten. Mocht er hyperinflatie komen ben je king met je grotere biljetten. Mocht er financiele SHTF komen zal er eerder weer meer contant gaan dan minder is mijn inschatting.

Als er een financiële SHTF komt heb je meer aan goud/zilver denk ik.

Deze post delen

Als er een financiële SHTF komt heb je meer aan goud/zilver denk ik.

Ok, ter verduidelijking: contant in geld, danwel in andere ruilmiddelen zoals goud/zilver. Ik bedoel, als het financieel mis gaat zal "opens" niemand meer vertrouwen hebben in de digitale cijfertjes op een computerscherm, maar iets meer of minder tastbaars in handen willen krijgen voor geleverde goederen/diensten is mijn verwachting.

Deze post delen

Jaja, laten we alles afschuiven op de overheid, en dat de overheid alles op ons afschuift. We kunnen ook opbouwend nadenken. In plaats van afbrekend.

Als we een betere samenleving moeten hebben, dan moeten we goed nadenken over hoe we die inrichten. Laten we eerst een goede wetsysteem bedenken, dan in het klein kijken hoe het werkt, en dan pas op lokaal aangepast niveau over het hele land verspreiden. Dat lijkt me een beter idee dan iets groots bedenken dat lokaal dan niet werkt.

Als regionaal geld een vervanging kan zijn, dan moeten we in overweging nemen om lokale projecten op te starten en de bestaande projecten te omarmen.

Deze post delen

Papiergeld is op een gegeven moment niets meer waard, kan, is eerder aan de hand geweest, zie de prachtige Duitse biljetten van 1.000.000 mark, enz.

Maar of daarna goud en zilver iets is? Ik weet het niet, je kunt het noch eten noch drinken. En degene die je er mee betaald zal er ook weer iets mee moeten.

Maar tabak, sterke drank, petroleum, zeepproducten, tandpasta etc. dat vraagt niet al te gek veel opslagvolume en het zullen al snel begerenswaardige zaken worden als de boel begint om te vallen.

Het zou maar zo kunnen dat die ruilartikelen dan meer gewild zijn dan welke valuta dan ook.

Deze post delen

Papiergeld is op een gegeven moment niets meer waard, kan, is eerder aan de hand geweest, zie de prachtige Duitse biljetten van 1.000.000 mark, enz.

Maar of daarna goud en zilver iets is? Ik weet het niet, je kunt het noch eten noch drinken. En degene die je er mee betaald zal er ook weer iets mee moeten.

Maar tabak, sterke drank, petroleum, zeepproducten, tandpasta etc. dat vraagt niet al te gek veel opslagvolume en het zullen al snel begerenswaardige zaken worden als de boel begint om te vallen.

Het zou maar zo kunnen dat die ruilartikelen dan meer gewild zijn dan welke valuta dan ook.

In dit principe geloof ik ook sterk. Ik zo persoonlijk geen eten ruilen voor goud. Op dat moment heb ik er waarschijnlijk niks aan.

Deze post delen

´De reden dat Euro politici cash geld willen afschaffen is dat zij daarmee een bankrun kunnen voorkomen maar ook bij een volgende crisis zomaar 10% of meer inhouden van ons spaartegoed. Het grote probleem is dat de massa helaas deze truukjes niet door heeft waardoor er zo makkelijk gemanipuleerd wordt met de zwakkeren in de samenleving. Waarom is bijvoorbeeld de Bilderberg groep zo uiterst geheimzinnig! Dan wordt er toch veel verborgen?! Schaf een goed brandwerend kluisje aan!´

Aldus een reactie op een artikel in de Telegraaf.

Deze post delen

Niet exact. Edelmetalen hebben een echte KOSTPRIJS (delfkost enz) en papieren valuta zijn bijna gratis (en digitale valuta idem).

Waarde is wat een ander er voor over heeft. De waarde van goud in de woestijn is = 0 als je dorst hebt, terwijl die van een liter drinkbaar water zeer hoog zal zijn. Waarde is dus relatief. De kostprijs is dat veel minder.

En ja, wie het geld (valuta) controleert, bestuurt het land.

Deze post delen

Mocht ik maar me geld van mij spaarrekening afhalen ,maar nee hoor dat is voor later (Voor de bankiers zul je bedoelen!!!!:mad:)

Als je minderjarig bent kan je met je ouders overleggen hoe je je spaarcenten het best besteedt. Mjin eigen kinderen (13-15) zijn daar mee bezig. Mijn zoon koopt volgende week een trompet en mijn dochter wil een gouden armband kopen. Daar ben ik mee akkoord en ze mogen dus rustig hun gang gaan omdat het mijn inziens zinvolle, doordachte en verstandige investeringen zijn. En omdat ze zo verstandig omgaan met hun centen krijgen ze elk een duwtje in de rug (met mijn spaarcenten).

Deze post delen

Niet exact. Edelmetalen hebben een echte KOSTPRIJS (delfkost enz) en papieren valuta zijn bijna gratis (en digitale valuta idem).

Waarde is wat een ander er voor over heeft. De waarde van goud in de woestijn is = 0 als je dorst hebt, terwijl die van een liter drinkbaar water zeer hoog zal zijn. Waarde is dus relatief. De kostprijs is dat veel minder.

En ja, wie het geld (valuta) controleert, bestuurt het land.

In tegenstelling tot papieren geld of virtueel geld in een computer van een bank (niets meer dan electronische bits en bytes) heeft fysiek goud een intrinsieke waarde. Deze waarde komt voort uit de fysieke eigenschappen van goud. Goud is zeldzaam, onverwoestbaar, moeilijk om uit de grond te halen en wordt over de gehele wereld als waardevol gezien.

Zelf koop ik elke maand voor een vast bedrag goud en zilver.

Deze post delen

Ik ga morgen een deel spaargeld van de bank halen.

Voor de rente hoef ik het niet te laten staan; ook al is papiergeld na een SHTF niet veel waard, digitaal nummertje op de bank al helemáál niet mijns inziens.

Alleen nog even snel m'n brandwerende kluis vastnagelen aan de grond :)

Greetz,

• Leuk 1

Deze post delen

Ik ga morgen een deel spaargeld van de bank halen.

Voor de rente hoef ik het niet te laten staan; ook al is papiergeld na een SHTF niet veel waard, digitaal nummertje op de bank al helemáál niet mijns inziens.

Alleen nog even snel m'n brandwerende kluis vastnagelen aan de grond :)

Greetz,

Ik zou spreiden. Geld thuis, geld omzetten in goud/zilver/drank/tools, geld op de bank, geld in verschillende valuta.

Overigens twijfel ik of ze contant geld gaan aanschaffen. De tastbaarheid van geld is een belangrijk voordeel voor de vertrouwen erin. Het gebruik ervan zal echter wel steeds beperkter zijn.

• Leuk 2

Deze post delen

als je volledig overstapt op ruilhandel met goud en zilver als voornaamste ruilmiddelen moet er nog steeds een instantie zijn die erover waakt omdat je anders gigantisch opgelicht word door die "enige schapeboer in de omgeving" die in feite het monopolie heeft op wol.

ik vind een overstap op goud en zilver als hoofdruilmiddel een erg goed idee, maar dan wel een bewerkte vorm, munten met fijne kartelrand en opdruk, zodat er niet van de munt "gesnoept" kan worden. maar ja, Europa heeft liever een munteenheid waarvan het materiaal gemiddeld niet meer als 1% van de nominale waarde heeft ( en dan helemaal bij briefjes van 500 :p ).

maar goud en zilver is in feite waardeloos,

zilver is dan misschien in noodsituatie het nog waard om medische instrumenten mee te smeden ( hoewel ik in mijn survivalpakket niet graag een aambeeld en soldeerbrander meeneem :rolleyes: ) maar goud is waardeloos, het is absoluut waardeloos.

het is mooi, dat wel maar niks waard als er geen financiële en/of politieke rust is. de naïviteit van de mens zal goud en zilver in de eerste paar weken na een grote ramp misschien nog wel waarderen, maar daarna niet meer, dan zal er een ruilhandel met voedsel, wapens en andere "levensmiddelen" ( drank, gear, alles waarmee je in leven blijft ) ontstaan, en goud krijgt pas weer waarde als de samenleving zover is herstelt dat het goud weer goed bewerkt kan worden en dat het weer waarde krijgt omdat mensen weer willen pochen.

goud is heel mooi om je kredietwaardigheid mee vast te leggen als er een grote crisis is, dat neemt niet weg dat het nog steeds een goede investering is en altijd handig om te hebben, maar naast een beetje "contantzilver", en de sieraden van goud en zilver die ik op school moet maken heb ik zelf nu geen metalen op voorraad.

ik denk dat koper en ijzer de lucht in zullen schieten ten tijde van een ramp ( ijzer misschien een stuk eerder als koper, maar zodra en weer warmte en elektriciteitsgeleiding nodig is . . . )

maar om weer terug te komen op de vraag of contant geld weg moet, ja ik denk het wel. bedragen onder de ( even als voorbeeld gebruik ik de euro ) €2 moeten kunnen wel van messing en koper, van €2 tot €50 kan het van zilver, en vanaf €50 kan het denk ik beter van goud.

maar om dat te realiseren hebben we de relatieve politieke rust van nú nodig om voorraden koper, zilver en goud aan te leggen zodat de koers redelijk te handhaven is.

Deze post delen

Nog maar kort geleden won het nieuwe het vanzelf van het oude als er voor het oude geen klandizie meer was.

Sinds kort lijkt het – kijk maar naar het gloeilampverbod – alsof het nieuwe dient te worden opgelegd en het oude verboden.

Dat is geen vooruitgang, al was het maar omdat het de keuze van burgers onmogelijk maakt.

Een waarheid als een koe, afkomstig uit een interessant artikel van Elsevier.nl/

http://www.elsevier.nl/Economie/blogs/2015/8/Achter-afschaffen-van-contant-geld-schuilt-dubieuze-missie-2671644W/?masterpageid=158493

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...