Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Wilderness

Einde contant geld komt dichterbij...

Recommended Posts

Ik las zojuist het volgende artikel: http://www.telegraaf.nl/e/23394212

Het mooie van een forum is: hoe meer zielen, hoe meer meningen!

Ik ben toch nieuwsgierig naar jullie meningen, gaan we straks echt over op goud, zilver en bitcoins?

• Komt de negatieve rente bij spaarders inzicht?
  • Is beperking of volledige afschaffing van cash geld een bedreiging? Of juist een kans om je investerigen in PM ten gelde te maken?

Wie durft zijn of haar mening te ventileren?

Je kan nog altijd cash aanhouden van landen/regio's de dat wel nog gebruiken. Zwitserse Frank bijvoorbeeld. Lijkt me trouwens een leuk alternatief voor de euro.

uhm cash transactie's boven de 3000 euro strafbaar? dacht het niet, je moet ze alleen opgeven aan de belasting dienst

boven de ik geloof 10.000 euro moet je bij bedrijven wel aangeven hoe je er aan komt

@lewieke, de CHF is gekoppelt aan de euro, maakt per saldo weinig meer uit dus vermoed ik

uhm cash transactie's boven de 3000 euro strafbaar? dacht het niet, je moet ze alleen opgeven aan de belasting dienst

boven de ik geloof 10.000 euro moet je bij bedrijven wel aangeven hoe je er aan komt

@lewieke, de CHF is gekoppelt aan de euro, maakt per saldo weinig meer uit dus vermoed ik

De CHF is voorlopig gekoppeld aan de euro. Als de Euro om gaat, blijft de CHF staan. De gouddekking is namelijk groter dan die van Europa. Strafbaar ? Hoeveel wil je er ?

Alweer? Volgens mij is dit al uitvoerig besproken en bediscussieerd,,,

Is nog steeds een reeële mogelijkheid die niet uit te sluiten is, aangezien we aan de € meedoen.

Zeker als je weet dat Zuid-Europese landen sinds 2008 de schulden opzien lopen van 27% tot 69% van hun BNP.

Zet dat eens af tegen de recente leencapaciteit van het Nibud voor een hypotheek voor Henk en Ingrid en je komt niet eens in de buurt van zulke percentages :eek:

In België mag je bij een handelaar niet meer dan 3000€ cash betalen, tussen particulieren is er geen limiet.

De CHF is voorlopig gekoppeld aan de euro. Als de Euro om gaat, blijft de CHF staan. De gouddekking is namelijk groter dan die van Europa. Strafbaar ? Hoeveel wil je er ?

ik ben voorzien in wat franken das t probleem niet ;) ik bedoelde dat je gewoon onbeperkt cash kan betalen, je "moet" het alleen opgeven/verantwoorden

In België mag je bij een handelaar niet meer dan 3000€ cash betalen, tussen particulieren is er geen limiet.

in nederland niet, mag je onbeperkt cash betalen, je moet alleen het verantwoorden (word doorgegeven aan de belastingdienst)

Ik heb nog geen vraag gekregen van de belastingdienst. Doen ze dat meteen of wachten ze eerst een poosje voor ze het vragen?

Ik heb nog geen vraag gekregen van de belastingdienst. Doen ze dat meteen of wachten ze eerst een poosje voor ze het vragen?

als je bv bij een garage een benz van 30k cash aftikt zal de garage het jouw vragen, hun moeten dit nl melden aan de belastingdienst

vraag me niet hoe het precies werkt, zo vaak zie ik geen 10k+ in cash ;)

als je bv bij een garage een benz van 30k cash aftikt zal de garage het jouw vragen, hun moeten dit nl melden aan de belastingdienst

Nou het was geen benz maar er is verder niet naar gevraagd. Ben wel benieuwd dan of ik er nog wat van hoor maar in dit geval was de garagehouder dus duidelijk niet op de hoogte van de regels.

Ik zie het ook niet gebeuren dat cash volledig zal verdwijnen. Maar ik geloof wel dat er dan wat anders wordt verzonnen zoals de auteur van het artikel schetst. Mensen zijn heel creatief als het op de overheid dwarsbomen aankomt.

Hoe denk je over de Renminbi? Ook een goed alternatief voor een ploffende pleuro? Die gouddekking gaat ook aardig omhoog, Rusland doet lekker gezellig mee momenteel..

Verder maak ik me nog niet heel druk over het afschaffen van cash geld. Cash is nog steeds koning. In het ergste geval zal er een schaduwmarkt ontstaan met alternatieve 'cash' mogelijkheden. Maar zolang ik nog berichten lees als: Nieuwe bankpassen alleen veilig in folie, ING kampte voor veertiende keer in november met storing of Internetbankieren relatief vaak getroffen door storingen maak ik me niet direct zorgen.

Je kan nog altijd cash aanhouden van landen/regio's de dat wel nog gebruiken. Zwitserse Frank bijvoorbeeld. Lijkt me trouwens een leuk alternatief voor de euro.

Daarom vraag ik ook naar meningen

Zelfde als met bijv. een brandverzekering, je hoopt het nooit nodig te hebben maar wel fijn als je huis in de fik staat dat je er eentje had!

En op het laatste moment verzekeren lijkt me lastig, maar als riscospreiding kan je wel investeren in sprinklers, emmertjes water en rookmelders.

Het is maar net hoe je de risico's inschat voor je eigen situatie

Hier in Drenthe is contant nog steeds erg populair.

Bij de Lidl hebben ze het beleid dat als derde kassa een pinkassa opengaat, daar kun je dus alleen pinnen.

Van de twintig wachtenden zie je dan hoogstens 2 man naar die kassa toegaan, de rest blijft gewoon staat en rekent contant af.

Heb gevraagd waarom ze niet een gewone kassa losgooien, maakt qua personeel niets uit, maar ja, beleid is beleid! (en toevallig een anagram van het woord 'Debiel')

Dat gaat via een zogenaamde MOT melding

Iedereen noemt het nog steeds MOT, maar tegenwoordig heet het Wwft maar dat is niet zo makkelijk uitspreken.

Ze vragen niks, ze melden wel.

Want, je raad het al:

Wanneer een melder zich niet houdt aan de bepalingen van de WWFT pleegt deze een economisch delict.

Je kan nog beter iemand doodrijden dan een economisch delict, als het om de strafmaat gaat.

Back OT.

Komt de negatieve rente bij spaarders inzicht?

Ik denk het wel. (maar dat is dus puur mijn persoonlijke mening)

Is beperking of volledige afschaffing van cash geld een bedreiging? Of juist een kans om je investeringen in PM ten gelde te maken?

Ik denk dat het een bedreiging is voor de "vrijheid" waarin we leven.

Nu weet ik niet of er iemand is geweest die de moeite heeft genomen om het artikel te lezen, maar als je dit doet dan is "het punt" wat gemaakt wordt de koppeling tussen negatieve rente, en contant geld

Als rente negatief is, dan zal je geld gaan opnemen en deze thuis gaan bewaren (want anders kost het geld)

Hierdoor ontstaan diverse gevaren waaronder een bankrun, maar ook het wegvallen van enige controle.

(nu is voor 85% het geldverkeer inzichtelijk, contant is dat een stuk lastiger)

Als dit actief wordt ontmoedigd dan voorkom je dit probleem, dus op zich geen verkeerde gedachtegang van Jan van Gemeren.

Ik ga zelfs mee in zijn stelling dat:

Er zal een schaduweconomie ontstaan met nieuwe betaalsystemen.

Dus ja, hij heeft een punt, en ja, ik geloof dat de overheid er alles aan doet om contanten uit te bannen.

Er schuilt blijkbaar toch een prepper in onze staatssecretaris Sleurs.

In België wordt de drempel voor cash betalingen opnieuw opgetrokken tot €7500

http://deredactie.be/permalink/1.2168385

dan betaal je gewoon eerst het chassis, op een aparte factuur de wielen, nog een voor de opties, enz...

word veel gedaan in de industrie om geen goedkeuring te moeten vragen voor bepaalde uitgaven. :)

dan betaal je gewoon eerst het chassis, op een aparte factuur de wielen, nog een voor de opties, enz...

word veel gedaan in de industrie om geen goedkeuring te moeten vragen voor bepaalde uitgaven. :)

Bij aanbestedingen werkt dat zo, maar bij bvb een wagen mag je dat vergeten, want op iedere factuur moet het chassisnr staan...

De belastingdienst is niet van gisteren hoor.

Bij aanbestedingen werkt dat zo, maar bij bvb een wagen mag je dat vergeten, want op iedere factuur moet het chassisnr staan...

De belastingdienst is niet van gisteren hoor.

die mag er toch overal op staan. :)

FACTUUR:

CHASSISNR WAGEN: xxxxx

€7000 WAGEN

FACTUUR:

CHASSISNR WAGEN: xxxxx

€7500 BIJKOMENDE OPTIES WAGEN

We staan momenteel op €3000 cash betalen, we gaan er dus op vooruit ;-)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...