Ga naar inhoud
GENEGEERD

Twente in de problemen door oliewinning Drenthe

Mandy Lifeboats
 Share

Recommended Posts

Zwaar verontreinigd afvalwater, dat overblijft na oliewinning in Drenthe, bedreigt de Twentse bodem. Daardoor lopen grote delen van Twente het risico op aardbevingen, bodemdalingen en ernstige verontreiniging van het grondwater. Dat blijkt uit onderzoek van documenten die in handen zijn van RTV Oost.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=204655&cat=1

In het nieuwsprogramma 'Overijssel Vandaag' op TV Oost komt dit onderwerp uitgebreid aan bod. 'Overijssel Vandaag' is vanaf 20.00 uur elk uur te bekijken.

Als je het verhaal zo leest dat kan dit Groningen deel II gaan worden.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Wat doen ze toch moeilijk die pijpen gebeurt de komende 30 jaar niets mee en de kans op lekkage is een paar nullen achter de komma.

Tis echt sensatie zoeken maar ohwee ze niet mer kunnen tanken of de gaskraan gaat dicht dan mag ineens alles.

Dat soort pijplijnen liggen door het hele land heen voor verschillende doeleinden.

Enig idee wat voor gasleidingen er door een stad heen lopen?

Zijn nog dunner ook en dan wonen er nog mensen naast.

Link naar reactie

Gast ghostwhiper

Ja tis ook nooit goed.

Hebben ze aardbevingen lopen ze te zeuren en spuiten ze afval water er in om het te verkomen is dat weer niet goed.

Iedereen denkt oeh gif in de grond maar bedenken niet dat de olie die er uitgehaald word net zo giftig is.

Komt er geen gas in huis of benzine in de tank is dat weer een probleem.

Link naar reactie

Het probleem is dat de aarde zich niet altijd zo gedraagt als mensen bedacht hadden. "Men" dacht dat olie opstaan in zoutholtes een goed idee was. Maar daar gebeurde wat onverwachts. http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=188893&cat=0. De olie kwam vanzelf de grond uit.

Het is een boeren wijsheid dat wat je in de grond stopt er ooit weer uit komt. Daar zijn vast wel uitzonderingen op, maar reken er maar niet op dat dit een uitzondering is.

Link naar reactie

@Tanfana het productie water bij de kippen slachterij om de hoek is schoner dan drinkwater maar toch word het in het riool gegooid.

Klopt dat is hier bij de slachterij ook. Als het afvalwater op de hemelwaterafvoer wordt aangesloten heb je bij grote regenbuien het probleem dat het afvalwater niet weg kan en de straat op loopt. Dat vinden ze hier bij de slachterij niet leuk als dat gebeurt.

Link naar reactie

dat hangt sterk af van de filters.

drinkwater kan je drinken zonder ziek te worden, gefilterd water kan nog steeds bacteriën of chemicalien of andere verontreinigingen bevatten.

Volgens het waterleiding bedrijf in Groningen kunnen er bacterien, chemicalien en andere verontreinigingen in het drinkwater zitten. De hoeveelheden zitten wel onder een gestelde norm.

Link naar drinkwaterbedrijf https://waterbedrijfgroningen.nl/klantenservice/stel-uw-vraag/wat-zit-er-het-water/

Link naar reactie

Volgens het waterleiding bedrijf in Groningen kunnen er bacterien, chemicalien en andere verontreinigingen in het drinkwater zitten. De hoeveelheden zitten wel onder een gestelde norm.

Link naar drinkwaterbedrijf https://waterbedrijfgroningen.nl/klantenservice/stel-uw-vraag/wat-zit-er-het-water/

laat ik mijn postje wat bijwerken dan :)

drinkwater kan je drinken zonder ziek te worden, gefilterd water kan nog steeds een teveel bacteriën of chemicalien of andere verontreinigingen bevatten.

• Leuk 1
Link naar reactie

Oliewinning in NL? :confused:

Jazeker, vanaf 1947 t/m 1996 kwam de beste kwaliteit olie ter wereld uit Drenthe.

Het spul is alleen nogal dik, dus was op een gegeven moment niet meer op te pompen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Schoonebeek#Aardolie

Daar hebben ze wat voor verzonnen, namelijk het injecteren van stoom. Hiervoor is super puur water nodig en hebben ze dus een hele fabriek voor neer geplempt hier in Zuid-Oost Drenthe en alle boorputten weer in werking gesteld. http://nwtr.nl/puurwaterfabriek.php (Willem Alexander heeft daar nog het lintje van doorgeknipt)

't Halve landschap ligt nu vol met allerlei lelijke bovengrondse buizen van de NAM. Alle Ja-knikkers zijn vervangen door electrische pompen.

Al een fiks incident mee geweest in het verleden, een ontploffende oliepomp, Schoonebeek en Nieuw Schoonebeek hele dorpen onder de oliedrap. Een vriend van me heeft dit nog meegemaakt.

Zie filmpje uit 1976, de oliespuiter:

• Leuk 1
Link naar reactie

Het probleem is geloof ik niet die pijpen als ik het goed begrijp maar het onder grote druk spuiten van het afvalwater in de lege gasvelden wat de grondlagen zou kunnen gaan verstoren.

Zijn dat niet opgesloten ruimtes waar gas was opgeslagen? Dan lijkt me dat afvalwater daar ook afgesloten bijft tot je het weer opboord.

Lijkt me heel zinnig om holle ruimtes te vullen voordat het verzakt.

Link naar reactie

Zijn dat niet opgesloten ruimtes waar gas was opgeslagen? Dan lijkt me dat afvalwater daar ook afgesloten bijft tot je het weer opboord.

Lijkt me heel zinnig om holle ruimtes te vullen voordat het verzakt.

Tja, ik ben geen geoloog maar als ze geggen dat bij lekkages enzo aardlagen van de leg kunnen raken en bevingen kunnen veroorzaken dan geloof ik maar even dat dat tot de mogelijkheden behoort.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...