Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Inbreker mishandeld, wederom de vraag over eigen risico

Recommended Posts

Iemand die gaat inbreken heeft al eerst andere kleinere vergrijpen op zijn kerfstok, dat is al jaren terug vastgesteld. Net als de tasjesdief die een tasje op zijn gestolen scooter pikte, maar de vrouw werd zo kwaad dat ze achteruit reed en hem doodreed klem tussen de muur en de auto. Lullig natuurlijk voor zo'n jonge knul en redelijk zwaar gestraft. Ondanks dat hij al een strafblad zo dik als de Koran had.

Wat als jouw 16 jarige zoon gaat inbreken en hij neemt een mes mee? Hij wordt betrapt door de buurman die de politie wil bellen, maar in dit geval steekt hij de buurman dood met zijn mes? Dan hoor je, dat doet hij normaal nooit,het was zo'n lieve jongen.:( Hoe vaak is dat niet gebeurd of dat mensen zwaar worden mishandeld? Inbreken en stelen hoort gewoon niet en dat moet je als kind ingeprent krijgen. Doe je dat toch om welke reden dan ook, dan loop je inbrekersrisico.

Als iemand mijn huis inbreekt ga ik het risico niet nemen zelf slachtoffer te worden. Natuurlijk loop je altijd risico zelf gewond te raken, maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand zo kwaad is en compleet doordraait wanneer een inbreker zijn huis binnentreed.:mad:

Toen ik een paar maanden geleden op heterdaad (later bleek twee) een inbreker op mijn recreatiewoning betrapte. Ik lag al op bed ... ik sprong binnen 2 seconden op en binnen 3 seconden had ik twee gereedschappen in mijn handen waarmee ik iemand had kunnen doden. Op dat moment kom hij over een hek en via de sloot probeerde hij te ontsnappen.Had ik hem dan te pakken, dan weet ik niet wat er was gebeurd. Door de adrealine en kwaadheid veranderd een mens in een beest. Hij werd echter na zoekwerk van mij en de buren gevonden na 5 minuten, dus dan ben je inmiddels weer afgekoeld. Ondanks dat hij van iemand een flinke mep met een hockeystick kreeg hebben we besloten de politie te bellen (verstandig). Maar het had zomaar uit de hand kunnen lopen.:eek:

Je moet de dader en slachtofferrol niet omdraaien.

Ik draai de dader en slachtofferrol nergens in mijn teksten om.

Ik probeer de casus zo te schetsen dat je mogelijk een andere invalshoek gaat zien.

(Helaas niet want jij past de casus weer aan door er een mes bij te halen ;))

Ik ben wel blij dat je zelf tot de conclusie kwam dat een cool off nuttig kan zijn.

Het vergt helaas training om vanaf het begin van zo'n situatie met je hoofd er bij te blijven.

Greener

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Als de bestuurder van de monstertruck niet gestraft zal worden omdat daar geen enkele aanleiding voor is wat wel vaker voorkomt gaat je hele betoog al onderuit.

Over de strafmaat zal altijd discussie blijven, die mag wat mij betreft ook gewoon omhoog.

Alleen ik kijk ook altijd van een andere kant.

We zijn allemaal jong geweest en hebben allemaal wel eens domme dingen uitgehaald. Een woning binnen gaan is geen kattenkwaad daar ben ik mij terdege van bewust)

Nou zou mijn zoon van bv 16 jaar oud door geldingsdrang wel eens willen laten zien hoe stoer hij is en wordt hij even doodgeslagen door de buurman.

Get my point?

Greener

Als jouw zoon van 16 uit baldadigheid inbreekt in mijn huis, dan is de eerste analyse die ik maak of de veiligheid van mijn vrouw en 4 kinderen in het geding is.

Het antwoord hierop zal ten alle tijden een stellig JA zijn.

Als vader ben ik het verplicht om mijn gezin te beschermen en als een indringer die veiligheid van mijn gezin doorbreekt door zich de toegang van mijn huis te verschaffen middels braak, dan zal het alarmbelletje in mijn hoofd ten alle tijden op doelwit uitschakelen staan.

.De enigste keus die de dader heeft is meewerken. Op welke manier om medewerking gevraagd word, staat niet ter discussie en zal op dat moment op elke mogelijke wijze toegepast worden.

Of die wijze achteraf juist was zullen wij nadat het gezin veilig is gesteld pas vaststellen.

Sorry voor je zoon dan, maar de veiligheid van vrouw en 4 kinderen gaan voor en had hij zijn keuzes beter moeten overdenken voordat hij een stap maakte waarvan hij van te voren kon weten dat dat verkeerd zou kunnen aflopen.

Baldadigheid of niet. Als je 16 bent, kun je verantwoordelijk gehouden worden voor je eigen daden...

Ga ik wel voor zitten als het Nederlands rechtssysteem zou falen door mij hiervoor vast te zetten!

Vorige week stond er ineens politie in de achtertuin te schijnen met schijnwerpers, dus ik via achter de deur geopend. Ze waren op zoek naar een inbreker die een paar huizen verderop va de voordeur probeerde binnen te komen. Echter was deze op de vlucht geslagen, dus daarom waren ze met 4 politie auto's aan het zoeken in de buurt. Ik heb ze succes gewenst en gezegd dat ik voor de inbreker hoop, dat hij niet mijn woning zou proberen. Die nacht ben ik beneden gebleven wachtend op inbraak.:rolleyes:

Een paar jaar terug schrokken mijn vrouw en ik wakker van "geluid", dus ik naar beneden. Bleek dat ze probeert hadden via de achter(tuin)deur binnen te komen. Het glas was gebruiken van een ruit. Wij hebben echter 3 puntsluitingen dus de deur hebben ze niet open gekregen. Toen ik beneden arriveerde waren de vogels snel gevlogen. :(

Een paar maanden terug had ik een Pool te pakken die wilde inbreken op de recreatiewoning, zijn handlanger is ontsnapt. Netjes aan de politie overgedragen zoals het hoort. Bleek dat die Pool 2 jaar terug ook al was opgepakt voor inbraak op het zelfde complex. Ik denk dat ik de volgende keer niet de politie bel.:cool:

Ow ja :-) Dat verhaal van die Pool kan ik me nog van je herinneren. Apart dat je zoveel te maken hebt gehad met inbraken, in de buurt en in je eigen huis. Lijkt me dat je sindsdien 10x waakzamer bent geworden?

Als jouw zoon van 16 uit baldadigheid inbreekt in mijn huis, dan is de eerste analyse die ik maak of de veiligheid van mijn vrouw en 4 kinderen in het geding is.

Het antwoord hierop zal ten alle tijden een stellig JA zijn.

Als vader ben ik het verplicht om mijn gezin te beschermen en als een indringer die veiligheid van mijn gezin doorbreekt door zich de toegang van mijn huis te verschaffen middels braak, dan zal het alarmbelletje in mijn hoofd ten alle tijden op doelwit uitschakelen staan.

.De enigste keus die de dader heeft is meewerken. Op welke manier om medewerking gevraagd word, staat niet ter discussie en zal op dat moment op elke mogelijke wijze toegepast worden.

Of die wijze achteraf juist was zullen wij nadat het gezin veilig is gesteld pas vaststellen.

Sorry voor je zoon dan, maar de veiligheid van vrouw en 4 kinderen gaan voor en had hij zijn keuzes beter moeten overdenken voordat hij een stap maakte waarvan hij van te voren kon weten dat dat verkeerd zou kunnen aflopen.

Baldadigheid of niet. Als je 16 bent, kun je verantwoordelijk gehouden worden voor je eigen daden...

Ga ik wel voor zitten als het Nederlands rechtssysteem zou falen door mij hiervoor vast te zetten!

Duidelijk verhaal.

Ik begrijp alleen niet dat je zou moeten gaan zitten dan?

Wat was je allemaal van plan?

Een burgeraanhouding hoeft geen enkel probleem te zijn als ik alle verhalen hier op het forum mag geloven.

(Laatste is algemeen en niet persoonlijk!)

Greener

Duidelijk verhaal.

Ik begrijp alleen niet dat je zou moeten gaan zitten dan?

Wat was je allemaal van plan?

Een burgeraanhouding hoeft geen enkel probleem te zijn als ik alle verhalen hier op het forum mag geloven.

(Laatste is algemeen en niet persoonlijk!)

Greener

Elke actie hangt af van de situatie en dreigingsniveau.

Ik draai de dader en slachtofferrol nergens in mijn teksten om.

Ik probeer de casus zo te schetsen dat je mogelijk een andere invalshoek gaat zien.

(Helaas niet want jij past de casus weer aan door er een mes bij te halen ;))

Ik ben wel blij dat je zelf tot de conclusie kwam dat een cool off nuttig kan zijn.

Het vergt helaas training om vanaf het begin van zo'n situatie met je hoofd er bij te blijven.

Greener

Ik begrijp en respecteer je standpunt heel goed, maar inbrekersgereedschap zoals breekijzer, schroevendraaier en dergelijke zijn in geval van paniek minimaal gelijkwaardig aan een mes.:o

Ow ja :-) Dat verhaal van die Pool kan ik me nog van je herinneren. Apart dat je zoveel te maken hebt gehad met inbraken, in de buurt en in je eigen huis. Lijkt me dat je sindsdien 10x waakzamer bent geworden?

Op de recreatie omgeving zijn het perioden net tussen de seizoenen in wanneer er weinig mensen slapen. Thuis in onze wijk word er over het algemeen weinig ingebroken voor de huisraad. Meestal proberen ze sleutels van duurdere of nieuwere auto's te stelen om er dan mee vandoor te gaan. Dat is al minimaal 5x gebeurd in onze wijk de afgelopen paar jaar. Toen bij ons getracht werd in te breken, had mijn vrouw net een nieuwe auto. Onze auto's zijn ondertussen een jaar of 6-7 oud dus daar hoeven wij niet meer bang voor te zijn. :(

Hmmm, 30er wordt in elkaar getrapt door 60iger.... hahahaha :p

In bepaalde gevallen stel ik mijn 'persoonlijke' wet boven die van de overheid, inbreken is zo een geval.

Persoonlijk maakt het voor mij geen verschil uit of het overdag of 's nachts gebeurt (hoewel ik 's nachts,indien niet al te slaapdronken, wss wel iets heviger ga reageren), wanneer je inbreekt weet je heel goed wat je aan het doen bent en moet je ook beseffen welke risico's dat in houdt.

Ik zal een inbreker niet dood slaan (heb jij en hij niets aan), maar laat ons zeggen dat hij het iig nog een paar dagen zal voelen.

Ik ga ook niet proberen redeneren, hoe meer tijd je hem geeft, hoe meer risico je zelf loopt, zal Amerikaanse stijl worden vrees ik, 1st slaan, dan vragen stellen :p

Wat mij betreft is er geen verschil tussen per ongeluk doodrijden(teveel op je wagen vertrouwen?) en doodrijden doordat je extra risico's neemt. Dus zowel de vuilniswagenbestuurder als de Pool mogen van mij straf. Het zal de vuilniswagenbestuurders voorzichtiger maken, en bij zijn baas om extra beveiliging laten vragen om dit te voorkomen...of zelf veilige gadgets op de auto te plaatsen...

Al is het twee weken per dood persoon, en zeker een jaar rijbewijs kwijt(ook als je die voor je werk nodig hebt) is het nog beter dan de idiote taakstraffen.

Daarbij kleine aantekening, als het echt per ongeluk is...dan mag er een hulpprogramma op los gelaten worden om de bestuurder te ondersteunen bij zijn persoonlijk leed.Bij drank,drugs,en roekeloosheid mag de straf vallen onder poging tot doodslag.

Ik lees net een stuk in de volkskrant van een dame die in verzorgingshuizen op rooftocht ging...opgepakt werd, en haar rechtszaak thuis mocht afwachten.

In die tijd, roofde ze vrolijk verder, werd weer opgepakt, en mocht ook die zaken thuis afwachten... rechtszaak doet al twee jaar op zich wachten en is nog niet voor de rechter...te bizar voor woorden.

ik vertrek morgen avond voor mn volgende rit, mag jij een stukje rijden ok?

je spreekt je eigen trouwens wel tegen, aan de ene kant heb je het over teveel vertrouwen op je auto aan de andere kant pleit je voor veiligheidsgadgets

ennuh zelf betalen? het veiligheidspakket op mijn vrachtwagen kost ong 10.000 euro ex btw

(adaptive cruise control, down hil control, dode hoek signalering, lane assist, driver aler etc etc)

moet trouwens wel af fabriek erin gezet worden, naderhand ben je bijna het dubbele kwijt

goed de helft van een modaal inkomen dus

Blijkt geen overval/inbraak geweest te zijn maar een ordinaire ruzie: http://www.nu.nl/binnenland/3941999/overval-groningen-was-gewelddadige-ruzie.html

yep, zo zie je maar dat er de laaste tijd veel geroepen wordt in de media wat dan een storm in een glas water blijkt of zelfs compleet uit de duim gezogen. Dubieus vindt ik overigens de politie in dit soort zaken. Die komen met info naar buiten in een veel te vroeg stadium. Zouden ietwat terughoudend mogen zijn wat mij betreft.

Maar ja, sensatie verkoopt natuurlijk beter dan de waarheid ;-)

ik vertrek morgen avond voor mn volgende rit, mag jij een stukje rijden ok?

je spreekt je eigen trouwens wel tegen, aan de ene kant heb je het over teveel vertrouwen op je auto aan de andere kant pleit je voor veiligheidsgadgets

ennuh zelf betalen? het veiligheidspakket op mijn vrachtwagen kost ong 10.000 euro ex btw

(adaptive cruise control, down hil control, dode hoek signalering, lane assist, driver aler etc etc)

moet trouwens wel af fabriek erin gezet worden, naderhand ben je bijna het dubbele kwijt

goed de helft van een modaal inkomen dus

Yep, de gemiddelde bestuurder vertrouwt op zijn auto, en bv een vrachtwagen heeft wel meer veiligheidsgadgets nodig...noem je zelf ook, duur grapje, weet ik. Maar als jij als vrachtwagenchauffeur zou moeten rijden zonder, en je bent wel verantwoordelijk voor ongelukken, ga je wel harder bij de baas zeuren dat ze op de wagen komen.

Zo bedoel ik het. Niks tegenspreken, kwestie van goed lezen.

Als de bestuurder van de monstertruck niet gestraft zal worden omdat daar geen enkele aanleiding voor is wat wel vaker voorkomt gaat je hele betoog al onderuit.

Over de strafmaat zal altijd discussie blijven, die mag wat mij betreft ook gewoon omhoog.

Alleen ik kijk ook altijd van een andere kant.

We zijn allemaal jong geweest en hebben allemaal wel eens domme dingen uitgehaald. Een woning binnen gaan is geen kattenkwaad daar ben ik mij terdege van bewust)

Nou zou mijn zoon van bv 16 jaar oud door geldingsdrang wel eens willen laten zien hoe stoer hij is en wordt hij even doodgeslagen door de buurman.

Get my point?

Greener

Mijn zoon van 16 zou het uit zijn hoofd laten. Opvoeding enzo. (Niet dat ik een zoon heb of zo)

Yep, de gemiddelde bestuurder vertrouwt op zijn auto, en bv een vrachtwagen heeft wel meer veiligheidsgadgets nodig...noem je zelf ook, duur grapje, weet ik. Maar als jij als vrachtwagenchauffeur zou moeten rijden zonder, en je bent wel verantwoordelijk voor ongelukken, ga je wel harder bij de baas zeuren dat ze op de wagen komen.

veel veiligheidsgadgets die op de huidige generatie trucks zit bestaan pas pak m beet een paar jaar (of minder)

inspraak op de auto? dat kun je bij bijna iedereen wel vergeten een enkeling laat zn personeel een beetje meebeslissen de rest krijgt sochtends bericht, vandaag krijg je een andere auto haal je spullen uit de auto waar je nu op zit

van de andere kant kan ik t wel begrijpen als ik 3 ton uitgeef doe ik ook wat ik zelf wil

En wat zeg je dan over situaties waar fietsers duidelijk fout zijn door de verkeersregels te overtreden (bijvoorbeeld geen voorrang verlenen) of zich door de meest krappe en onoverzichtelijke gaatjes proberen te wurmen? Of van automobilisten die met zo'n 100km/h tussen twee vrachtwagens door uitvoegen, direct op een stilstaande vrachtwagen knallen en daardaar terugkaatsen naar de snelweg, waar ze vervolgens door de vrachtwagen die ze net ingehaald hebben worden geschept?

Zijn die vrachtwagenchauffeurs ook verantwoordelijk voor die ongelukken?

Zijn die vrachtwagenchauffeurs ook verantwoordelijk voor die ongelukken?

Jammer genoeg, in de rechtbank zal het antwoord mogelijks "Ja" zijn.

"Je moest maar genoeg afstand houden zodat je op tijd kon remmen, en anticiperen op het verkeer"

ik ben het zelf niet eens met die redenering, maar hier in België is het al meermaals voorgekomen in bvb. kettingbotsingen dat iedereen gestraft werd, ongeacht of jij stil stond in de midden ervan of niet. :(

Iets met de standaard: Dat doet mijn zoon niet...

Greener

Ik zou nooi durven zeggen " dat doet mijn zoon niet " of als het over de hond gaat " hij doet niets hoor!" . Wij hebben onze best gedaan om de kinderen en hond goed op te voeden, en het zou me verbazen als ze de hierboven genoemde dingen gaan doen. Maar ik zou er geen eed op kunnen zweren. Ik kan zelfs niet zeggen dat ik iets nooit zou doen. Ik weet nu toch niet in welke omstandigheden ik ooit zou kunnen komen.

• Leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...