Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Inbreker mishandeld, wederom de vraag over eigen risico

Recommended Posts

Inbrekersrisico of niet.

Een man van 61 uit Groningen is aangehouden omdat hij een inbreker in elkaar heeft geslagen. De 31-jarige dief is in zeer kritieke toestand in het ziekenhuis opgenomen.

De inbreker, ook uit Groningen, drong de afgelopen nacht de woning aan het Kraaienest binnen. De bewoner betrapte de dief en er ontstond een worsteling, waarbij de bewoner de inbreker uitschakelde.

Tot drie dagen vast

Vervolgens belde de bewoner zelf de politie. Agenten namen de man mee voor verhoor. Omdat het onderzoek nog niet is afgerond, is de man in verzekering gesteld. Dat betekent dat hij tot drie dagen kan worden vastgehouden.

Of er sprake is geweest van noodweer kan de politie nog niet zeggen.... lees meer..

http://nos.nl/artikel/2006477-inbreker-flink-toegetakeld-in-groningen.html

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 81
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Les: als je zo'n inbreker uitschakelt: naar buiten ermee, in de bosjes leggen.

Dan pas nadenken of jij de politie belt of je dat door anderen laat doen.

Natuurlijk is het noodweer, voorbedachte rade lijkt me lastig.

Proportioneel? Altijd.

"Vervolgens belde de bewoner zelf de politie." Dat was de grote fout denk ik. Waar in de wet staat dat je beroep MOET doen op hulpdiensten in zo een geval?

Rutte: "Maar iedereen begrijpt dat je het recht moet hebben om je goederen te verdedigen en dat dat altijd in proportie moet zijn"

Ik schat mijn eigendom en bijbehorende goederen hoger in dan het leven of gelukzaligheid van een met voorbedachte rade inbrekende dief... Ergo: Hem of haar doodslaan is in proportie.

• Leuk 1
Les: als je zo'n inbreker uitschakelt: naar buiten ermee, in de bosjes leggen.

Dan pas nadenken of jij de politie belt of je dat door anderen laat doen.

Natuurlijk is het noodweer, voorbedachte rade lijkt me lastig.

Proportioneel? Altijd.

Noodweerexcess. Dat is een beter excuus.

En gepast geweld. Ten alle tijde.

Noodweerexcess. Dat is een beter excuus.

En gepast geweld. Ten alle tijde.

En dan moet je zelf gaan bewijzen / aantonen dat je daaronder valt, maw je valt onder de willekeur van een systeem dat bezen heeft dat het de dieven bevoordeelt tov de hardwerkende mens en daar wil jij beroep op doen?

Ik ben dat geloof of vertrouwen daarin al lang verloren...

"Als het op seconden aankomt om hulp te krijgen, is de politie maar minuutjes van je verwijderd om je daarna te arresteren"... Laat ze dan maar wegblijven en nog wat verkeersovertreders beboeten.

Het was in de nacht. Dat iemand op klaarlichte dag inbreekt met de kans gezien te worden is een, maar iemand in zijn slaap overvallen is een ander verhaal. In dat geval is ieder geweld proportioneel omdat je als slachtoffer niet kan inschatten wie je voor je hebt. Als ik midden in de nacht wakker zou worden doordat ik wat hoor in huis pak ik slaperig ook het eerst wat ik tegenkom en waar ik mee kan slaan. En laat dat nou net de bijl zijn die na een weekend kamperen hing te drogen aan de rand van het bed. Eigen risico voor de inbreker.

Daar zouden ze eigenlijk een kliklijn voor moeten hebben. Waar je anoniem gewond gespuis kunt melden dat in de bosjes ligt :-)

"Vervolgens belde de bewoner zelf de politie." Dat was de grote fout denk ik. Waar in de wet staat dat je beroep MOET doen op hulpdiensten in zo een geval?

Rutte: "Maar iedereen begrijpt dat je het recht moet hebben om je goederen te verdedigen en dat dat altijd in proportie moet zijn"

Ik schat mijn eigendom en bijbehorende goederen hoger in dan het leven of gelukzaligheid van een met voorbedachte rade inbrekende dief... Ergo: Hem of haar doodslaan is in proportie.

Doodslaan dat klinkt gelijk zo gewelddadig.

Persoonlijk zou ik het houden op een waarschuwingsschot 2 cm boven het linker oog.

Wetgeving in Belgie anders dan Nederland.

In België mag je een inbreker bij klare dag enkel behandelen zoals jij behandelt wordt..bv komt hij binnen met een stok dan mag je enkel verdedigen met een stok...

Bij nacht of donker ligt de wet anders...als bij nacht bv een indringer in jouw huis komt mag je die neerschieten met een LEGAAL en of Vergund wapen.

Enkel IN de woning dus NIET in de tuin bv....

Deze wetgeving moet je kennen voor het bekomen van een wapenvergunning.

In België mag je een inbreker bij klare dag enkel behandelen zoals jij behandelt wordt..bv komt hij binnen met een stok dan mag je enkel verdedigen met een stok...

Bij nacht of donker ligt de wet anders...als bij nacht bv een indringer in jouw huis komt mag je die neerschieten met een LEGAAL en of Vergund wapen.

Kijk dan snappen ze het in België. Er zit voor mij gevoelsmatig een enorm verschil tussen inbreken op de dag of 's nachts.

@martin, dat zijn de betere waarschuwingsschoten. Ik vraag me altijd af hoe ze dat bij de politie doen als ik op de radio in een zin "De politie loste een waarschuwingsschot" en "Niemand raakte gewond" hoor :-)

In de wet staat wel degelijk dat je VERPLICHT bent de hulpdiensten in te schakelen én om eerste hulp te verlenen als je iemand aantreft die gewond is. Doe je dat niet, dan kun je aangeklaagd worden. ;-)

proportioneel geweld gebruiken bij zelfverdediging houd niet in dat je iemand half dood mag slaan. Daarbij wordt er ook gekeken of je misschien had kunnen vluchten. Kon je namelijk vluchten dan had je dat moeten doen en geen geweld mogen gebruiken.

Niet dat ik het er mee eens ben, maar het is de wet

Zou in nederland het ophangen van een waarschuwingsbordje c.q. `disclaimer` mij kunnen vrijpleiten van enig geweld?

Dus iets als dat een ongewenste gast een gepaste behandeling mag verwachten.

Aan de ene kant zorgt dat voor een stukje voorbedachten rade maar aan de andere kant minder verweer bij de inbreker omdat deze daadwerkelijk gewaarschuwd is.

Qua verdedigen... met een stok om een stok mag je enkel afweren maar zelf niet slaan. iemand dat met een snij, steek of slagwapen je huis binnendringt en je hebt een zwarte gordel van het een of ander en ramt die kerel door het raam van de 2de verdieping, je gooit deze van de trap of je slaat z'n strot aan gort... heb je alsnog een probleem.

De wetgeving staat meestal aan de kant van de mensen die lak hebben aan de wet en gebrek aan respect hebben voor andermans materiaal.

De eerste de beste die binnenkomt met een 10 finger discount intentie zal enkele van die vingers ook achterlaten in m'n huis..

Ik geloof wel in 2de kansen maar bij recidivisten mogen ze gerust chirurgisch een aanpassing doen zodat deze mensen geen diefstallen of inbraken meer kunnen plegen...

In de wet staat wel degelijk dat je VERPLICHT bent de hulpdiensten in te schakelen én om eerste hulp te verlenen als je iemand aantreft die gewond is. Doe je dat niet, dan kun je aangeklaagd worden. ;-)

proportioneel geweld gebruiken bij zelfverdediging houd niet in dat je iemand half dood mag slaan. Daarbij wordt er ook gekeken of je misschien had kunnen vluchten. Kon je namelijk vluchten dan had je dat moeten doen en geen geweld mogen gebruiken.

Niet dat ik het er mee eens ben, maar het is de wet

heb je ook (wets) artikel nummertjes ?

NIET helemaal mee akkoord. Als het een afgesloten ommuurde tuin is, valt die grond ook onder de huisvredebeuk regels.

Als een inbreker jou (of iemand anders) NIET bedreigt, mag je in België helemaal NIETS doen zonder dat je de wet overtreedt.

• Leuk 1
Als een inbreker jou (of iemand anders) NIET bedreigt, mag je in België helemaal NIETS doen zonder dat je de wet overtreedt.

Maar als men niet (meteen) weggaat op je extreem indringende verzoek?

Als men jouw zaken die men onder zich heeft niet achterlaat?

NIET helemaal mee akkoord. Als het een afgesloten ommuurde tuin is, valt die grond ook onder de huisvredebeuk regels.

Ken je één inbreker die na een pandoering klacht gaat neerleggen ? Dat mag hij van mij doen. Dan krijgt ie er nog een.

Zet er wel even bij dat dit "zo is" in België.

In Nederland is dit nl niet zo.

Greener

• Leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...