Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Tips & tricks] Permacultuur


Permaculturist

Aanbevolen berichten

Ja, zag het.

Zonde, zulke duidelijke en waardevolle informatie kom je niet veel tegen.

Zal wel weer te goed zijn geweest voor deze wereld :(

 

Kleine tip voor de volgende keer. Je kan de video downloaden via een programma van DVD videosoft. Omdat op Youtube alles vergankelijk is download ik alles d.m.v. dit tooltje om te zorgen dat de kennis er is en blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nee, helaas.

Dit is een van zijn oudere filmpjes en die staan niet op zijn site.

 

Wel kan ik het iedereen aanraden om zich ook daar aan te melden en de filmpjes te bekijken :).

Komen zeer veel onderwerpen aan bod en Geoff Lawton heeft naar mijn mening toch een paar van de meest waardevolle en begrijpelijke films gemaakt over permacultuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, helaas.

Dit is een van zijn oudere filmpjes en die staan niet op zijn site.

 

Wel kan ik het iedereen aanraden om zich ook daar aan te melden en de filmpjes te bekijken :).

Komen zeer veel onderwerpen aan bod en Geoff Lawton heeft naar mijn mening toch een paar van de meest waardevolle en begrijpelijke films gemaakt over permacultuur.

 

Als je ooit nog eens aan die film kan komen, download hem dan. Wie weet kan het forum zulke (educatieve) bestanden faciliteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Permaculturist, is het mogelijk in Spanje een natuurvijver te maken? Ik loop tegen de volgende problemen:

 

1. ik beschik uitsluitend over zonnepanelen voor mijn elektra dus pompen van bijv. 500 watt wordt wellicht teveel.

2. ik ben afhankelijk van regenwateropvang, met name in de winter dus om verdamping in de warme zomer tegen te gaan moet ik veel water opvangen.

3. om niet teveel last van muggen, musca-negra's en andere beesten te krijgen wil ik het filtergedeelte een stuk hoger op de berg plaatsen.Hierdoor zal ik een pomp nodig hebben die het water 30-40 misschien 50 meter kan opvoeren naar het filter. Eenmaal gefilterd kan het water zonder pomp weer naar beneden dalen. Kan dat of moet het biofilter direct met het zwemwater in contact staan?

4. hoe hou ik wilde dieren weg bij het zwemwater\filterwater, want water in een droog gebied zal ongetwijfeld Zwijnen, vossen, wolven aantrekken? Dan zullen de honden hele nachten een flinke kluif hebben en ik aan het geblaf.

 

Dat zijn de eerste vragen die zo bij me opkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Permaculturist, is het mogelijk in Spanje een natuurvijver te maken? Ik loop tegen de volgende problemen:

 

1. ik beschik uitsluitend over zonnepanelen voor mijn elektra dus pompen van bijv. 500 watt wordt wellicht teveel.

2. ik ben afhankelijk van regenwateropvang, met name in de winter dus om verdamping in de warme zomer tegen te gaan moet ik veel water opvangen.

3. om niet teveel last van muggen, musca-negra's en andere beesten te krijgen wil ik het filtergedeelte een stuk hoger op de berg plaatsen.Hierdoor zal ik een pomp nodig hebben die het water 30-40 misschien 50 meter kan opvoeren naar het filter. Eenmaal gefilterd kan het water zonder pomp weer naar beneden dalen. Kan dat of moet het biofilter direct met het zwemwater in contact staan?

4. hoe hou ik wilde dieren weg bij het zwemwater\filterwater, want water in een droog gebied zal ongetwijfeld Zwijnen, vossen, wolven aantrekken? Dan zullen de honden hele nachten een flinke kluif hebben en ik aan het geblaf.

 

Dat zijn de eerste vragen die zo bij me opkomen.

 

@FincalnSpanje,

 

Neem even contact op met deze mensen http://www.lesrochesdemurat.eu/nl/verken-het-terrein-ecolieu/water die man bouwt ram pompen en heeft er veel ervaring mee hij zal je ongetwijfeld verder kunnen helpen met je water probleem.. Zeer toffe mensen die behulpzaam zijn , succes.

 

PS

Hou er wel rekening mee als je contact opneemt ze hebben geen internet en alles gaat via een vriend dus kan wel een weekje duren voor ze terug mailen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je weet dan wat je te doen staat om die vijver gevuld te houden :)!

 

Probleem zit hem in de verdamping in de hete zomers. Ik hoor 250-400 liter per dag wat je moet bijvullen en dan heb je heul veul aqua neudig.;) Daarnaast vragen een paar pompen behoorlijk veel elektra, al werken de zonnepanelen in de zomer natuurlijk prima. Zo'n Ram pomp zou natuurlijk mooi zijn als die het water zou kunnen opvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Range

 

Volgens mij zit de inhoud van dit filmpje ook in de DVD cursussen van Geoff Lawton.

Mocht ik deze nog eens aanschaffen dan zal ik kijken of dat mogelijk is.

 

 

@ FincalnSpanje

 

Een natuurvijver is zeker mogelijk in Spanje.

Het beste is om een laag gelegen stuk land te nemen en het water op zijn plaats te houden met dammen die het water op zijn plaats houden.

Belangrijk is om veel fijne grond/klei tegen de bodem en damwanden aan te drukken zodat de verdichte grond na verloop van tijd het water steeds minder doorlaat en dus de vijver doet ontstaan.

In dit filmpje is een dergelijk project op grote schaal te zien in Portugal:

 

Om overlast door muggen in te perken zou ik vis uit zetten in de vijver.

Water oppompen tot 30 of zelfs 50 meter hoog vraagt veel energie, zeker omdat je geen klein pisstraaltje aan de top wil want dat gaat het nooit meer halen terug naar de vijver.

Als je toch hiervoor gaat zou ik kijken of je een windmolen kan plaatsen om het water op te pompen.

Op http://www.geofflawton.com staat een filmpje genaamd 'student property tour' waar je een mooi voorbeeld hiervan ziet.

(Is helaas alleen op deze site te bekijken na registratie)

 

Filtratie kan je grotendeels laten geschieden door helofytenfilters.

Met gravel tussen de planten kan je het water onbereikbaar maken voor muggen en ander gespuis.

 

Tegen grote dieren zou je een zeer dichte haag kunnen maken rond het gebied met wilgen of andere snelgroeiende bomen.

Wanneer je deze 'X' vormig plant zodat je zoiets krijgt: xxxxxxx wordt het na verloop van tijd steeds moeilijker voor grote dieren om er door te komen.

Wilgen en sommige andere soorten zijn makkelijk vanuit gesnoeide takken te stekken waardoor het je feitelijk niets hoeft te kosten.

 

Dit zijn zomaar een paar ideetje's.

Mocht je een kaart of foto's hebben ter verduidelijking van de situatie wordt het nog makkelijker om goeie oplossingen te vinden.

 

Ik hoop dat je hier wat mee kan :).

 

 

 

Groeten Permaculturist!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Raycoupe, dit herken ik. Ooit heb ik ook een boek van Pieter Boxman gekocht en heb ik nog steeds. Permacultuur in de tuin vind ik prima, doe ik zelf ook. Maar als je de boeken leest van David Holmgren (een van de grondleggers) dan zie je dat hij veel verder gaat dan alleen maar de tuin. Ook heb ik een boek van Fransje de Waard (tweede hands) ook heel boeiend. Tja je raakt niet uitgelezen.

Hans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Raycoupe, dit herken ik. Ooit heb ik ook een boek van Pieter Boxman gekocht en heb ik nog steeds. Permacultuur in de tuin vind ik prima, doe ik zelf ook. Maar als je de boeken leest van David Holmgren (een van de grondleggers) dan zie je dat hij veel verder gaat dan alleen maar de tuin. Ook heb ik een boek van Fransje de Waard (tweede hands) ook heel boeiend. Tja je raakt niet uitgelezen.

Hans

 

'k Zal m'n ogen eens open houden voor deze auteurs. :)

 

Als je trouwens een '@' teken voor een naam zet, krijg degene een melding, wel zo makkelijk @Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...