Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fiskars X5 of X7?


Dauntless

Aanbevolen berichten

Ik ga binnenkort een bijltje kopen, de criteria zijn lichtgewicht, klein, goed in zijn job.

Mijn keuze viel direct op de fiskars bijlen.

Maar ik zit met een dillema, zoals de titel al zegt.

De X5 is kleiner en lichter dus past in de BOB maar hij heeft wel een kleinere steel dus je kan er moeilijker me hakken.

De X7 is groter en zwaarder dus past niet in de BOB. Zijn voordeel is dat hij een langere steel heeft en je er dus beter mee kan hakken.

Nu wilt het dat ze alle twee evenveel kosten.

Wat zouden jullie doen, tips, "daarom niet" en "daarom wel" etc.

Allemaal welkom.

Mvg,

Dauntless

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hij moet goed zijn in zijn job? Welke job? Aanmaakhout maken of stammetjes klieven. Een licht bijltje hakt minder makkelijk dan een zware maar als je alleen klein hout klein moet maken kun je met een klein bijltje af. Als je ook stammetjes wilt kloven zou ik voor de X7 gaan. Heb zelf een Small Forrest axe en veel lichter zou ik hem niet willen. Heb er van het weekend nog redelijk wat hout mee gehakt en bij grotere stukken mis ik al wat gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom heb je een bijltje nodig in een BOB? Met een goed vast mes kan je makkelijk stammetjes splijten, met een beugelzaag kan je met het grootste gemak flinke stammen zagen tot zo'n 20cm. Waarom zou je een boom moeten omhakken als je met je BOB onderweg bent? De sawvivor is een mooie kleine zaag die weinig tot geen ruimte inneemt.

[ATTACH=CONFIG]14867[/ATTACH]

Het doorzagen van een stam gaat vele malen sneller dan met een bijl dezelfde stam doorhakken.

 

Een bijl lijkt me meer iets voor een INCH ipv een BOB?

 

Ik ga binnenkort een bijltje kopen, de criteria zijn lichtgewicht, klein, goed in zijn job.

Mijn keuze viel direct op de fiskars bijlen.

Maar ik zit met een dillema, zoals de titel al zegt.

De X5 is kleiner en lichter dus past in de BOB maar hij heeft wel een kleinere steel dus je kan er moeilijker me hakken.

De X7 is groter en zwaarder dus past niet in de BOB. Zijn voordeel is dat hij een langere steel heeft en je er dus beter mee kan hakken.

Nu wilt het dat ze alle twee evenveel kosten.

Wat zouden jullie doen, tips, "daarom niet" en "daarom wel" etc.

Allemaal welkom.

Mvg,

Dauntless

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik trek jaarlijks een week tot tien dagen door de ardennen en nog nooit heb ik een boom moeten om hakken . Ik heb wel een bijl bij me ook een zaag maar die worden maar zelden gebruikt . Ik de bossen ligt genoeg sprokkel hout gewoon voor het rapen . En als je toch een bijl wilt aanschaffen koop er een waar je wat meer mee kan doen dan lucifer hout hakken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch heeft de bijl afgelopen weekend zijn diensten goed bewezen. De camping waar we stonden had een hok vol met hout. Mooie stukken eik en naaldhout maar veel te groot om een vuurtje mee te kunnen starten. We hebben aardig wat staan hakken. Natuurlijk had het ook wel gelukt door houtjes te zoeken maar dit was net even makkelijker. Als gewicht echt een punt is in de tas moet je het doen met de middelen doe je hebt en is klein hout zoeken de juiste oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blegh die fiskars bijlen, gransfors bruks small forrest axe doet alles wat je wil en nog wat meer met een garantie van 20jaar en een steel die te vervangen is en superieur staal dan dat van fiskars

 

En de zin van ja een goed vast mes kan ook alles, nou ik bewaar liever mijn snede voor fijner werk hierin is een bijl toch beter. GB small forrest axe!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

HUH? Ik heb recent m'n TAK-1 het hele weekend gebruik om flinke stammen te splijten, groente te snijden, flink wat feathersticks gemaakt en een pijl/boog gemaakt voor de kids. OK het splijten van 30cm dikke stammen lukt niet lekker met een TAK-1, dan is een bijl zeker handiger. Maarja, voor een BOB een bijl meenemen?

Dan kan het staal van een GB bijl wel superieur zijn, maar je mag dat superieure gewicht ook fijn vele Km's meeslepen in je BOB.....:D En waarom zijn Fiskars bijlen dan minder goed? Ik heb er ook diverse en ik moet de eerste nog tegenkomen die heft gefaald.....

 

Blegh die fiskars bijlen, gransfors bruks small forrest axe doet alles wat je wil en nog wat meer met een garantie van 20jaar en een steel die te vervangen is en superieur staal dan dat van fiskars

 

En de zin van ja een goed vast mes kan ook alles, nou ik bewaar liever mijn snede voor fijner werk hierin is een bijl toch beter. GB small forrest axe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

HUH? Ik heb recent m'n TAK-1 het hele weekend gebruik om flinke stammen te splijten, groente te snijden, flink wat feathersticks gemaakt en een pijl/boog gemaakt voor de kids. OK het splijten van 30cm dikke stammen lukt niet lekker met een TAK-1, dan is een bijl zeker handiger. Maarja, voor een BOB een bijl meenemen?

Dan kan het staal van een GB bijl wel superieur zijn, maar je mag dat superieure gewicht ook fijn vele Km's meeslepen in je BOB.....:D En waarom zijn Fiskars bijlen dan minder goed? Ik heb er ook diverse en ik moet de eerste nog tegenkomen die heft gefaald.....

 

Bijltjes van de action falen ook niet, wil niet zeggen dat het goede bijlen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

HUH? Ik heb recent m'n TAK-1 het hele weekend gebruik om flinke stammen te splijten, groente te snijden, flink wat feathersticks gemaakt en een pijl/boog gemaakt voor de kids. OK het splijten van 30cm dikke stammen lukt niet lekker met een TAK-1, dan is een bijl zeker handiger. Maarja, voor een BOB een bijl meenemen?

Dan kan het staal van een GB bijl wel superieur zijn, maar je mag dat superieure gewicht ook fijn vele Km's meeslepen in je BOB.....:D En waarom zijn Fiskars bijlen dan minder goed? Ik heb er ook diverse en ik moet de eerste nog tegenkomen die heft gefaald.....

 

Je beschrijft ook dingen die je moet doen met een mes, in een echte shtf splijt ik liever met een bijl om mijn mes te sparen.

 

Gb is wat zwaarder klopt maar ook van veel betere kwaliteit ik neem dan liever iets vaker een pauze (ookal is het maar een paar gram meer) als ik een bijl kan meenemen die mijn mes zou kunnen vervangen en waar ik mijn leven op durf te zetten.

 

Gb heeft staal wat scherp blijft en een houten steel wat bij erg intensief toch fijner is waarbij fiskars bij intensief gebruik nog wel een een omgevouwen snede wil hebben.

 

Je moet eens mes gebruiken voor mes taken en zelfde voor bijlen, een mes is gewoon niet gemaakt voor het verwerken van brandhout, het kan wel maar is niet efficiënt en goed voor het het mes

 

Plus een houten steel kun je vervangen een kunststof niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

HUH? Ik heb recent m'n TAK-1 het hele weekend gebruik om flinke stammen te splijten, groente te snijden, flink wat feathersticks gemaakt en een pijl/boog gemaakt voor de kids. OK het splijten van 30cm dikke stammen lukt niet lekker met een TAK-1, dan is een bijl zeker handiger. Maarja, voor een BOB een bijl meenemen?

Dan kan het staal van een GB bijl wel superieur zijn, maar je mag dat superieure gewicht ook fijn vele Km's meeslepen in je BOB.....:D En waarom zijn Fiskars bijlen dan minder goed? Ik heb er ook diverse en ik moet de eerste nog tegenkomen die heft gefaald.....

 

Dit is een mes van 375 gram? Een Gransfors Wildlife hatchet weegt 600 gram en daarmee is het gewichtsverschil tussen het mes en de bijl nihil. Als je het van die twee ons moet laten afhangen dan kun je beter een week op dieet gaan, dan besparen de meeste mensen veel meer gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch regelmatig moeten proberen een vuurtje te maken van drijfnat hout en dan gaat het net wat makkelijker als je het blok kunt splijten tot je kleine houtjes hebt die wat makkelijker vlam vatten. @JamHard (toch niet de minste wat vuur maken betreft) kan denk ik wel beamen hoe we hebben staan tobben om een vuurtje te maken toen het een poos gesneeuwd had en het de dag voor we gingen kamperen begon te dooien. Een kletsnatte zooi in het bos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het geheel met je eens FKAGB gewichts verschil is minimaal. Ik heb ook geen TAK-1 in m'n BOB zitten en ook geen bijl....:D Ik wilde een punt maken dat een goed mes een hoop kan tov een bijl zonder dat dit meteen fout gaat en/of je mes onbruikbaar wordt. Groentes snijden, touw snijden en ander klein snijwerk is veiliger met een (zak)mes dan met een bijl (en ook praktischer). Met een eenvoudige Mora of Victorinox kom je een heeeel eind mee in je BOB....

 

Dit is een mes van 375 gram? Een Gransfors Wildlife hatchet weegt 600 gram en daarmee is het gewichtsverschil tussen het mes en de bijl nihil. Als je het van die twee ons moet laten afhangen dan kun je beter een week op dieet gaan, dan besparen de meeste mensen veel meer gewicht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toch regelmatig moeten proberen een vuurtje te maken van drijfnat hout en dan gaat het net wat makkelijker als je het blok kunt splijten tot je kleine houtjes hebt die wat makkelijker vlam vatten. @JamHard (toch niet de minste wat vuur maken betreft) kan denk ik wel beamen hoe we hebben staan tobben om een vuurtje te maken toen het een poos gesneeuwd had en het de dag voor we gingen kamperen begon te dooien. Een kletsnatte zooi in het bos.

 

Ok, les 1 herinnering van het Korps Mariniers. in de boom zelf zit altijd droog hout. Klim een stukje die boom in, breek de dode twijgjes af, begin met een piepklein vuurtje, en bouw dat langzaam op.

Als het regent span er iets van plastic overheen in het begin, als het eenmaal goed aan is blijft het prima fikken als je het aandacht blijft geven.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het geheel met je eens FKAGB gewichts verschil is minimaal. Ik heb ook geen TAK-1 in m'n BOB zitten en ook geen bijl....:D Ik wilde een punt maken dat een goed mes een hoop kan tov een bijl zonder dat dit meteen fout gaat en/of je mes onbruikbaar wordt. Groentes snijden, touw snijden en ander klein snijwerk is veiliger met een (zak)mes dan met een bijl (en ook praktischer). Met een eenvoudige Mora of Victorinox kom je een heeeel eind mee in je BOB....

Aha ok, dan zitten we weer op een lijn. Heb overigens wel een keer kip staan snijden met mijn Small Forest Axe. Had even niks anders voorhanden op vakantie.

 

Was ooit een keer een uitzending van Wouter Klootwijk over waarom messen eigenlijk zo bot worden geleverd. Aan het einde van de uitzending kwam er Gransfors Small Hatchet tevoorschijn met de mededeling dat die tenminste wel scherp geleverd worden :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je vooral moet kijken naar je skill level met het gereedschap, bij mij in het bos gebruik ik haast overal een bijl voor en kan er dus goed mee overweg dus ook meer reden eentje in mijn bob te hebben, zou ik altijd mijn mes dragen en nooit een bijl stop ik er liever een tweede mes mee. Ervaring en kennis moet je je beslissing op baseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gransfors is fijn voor een vast perceel zoals dat van jou @MyronPrps .Maar zoals iemand anders al aangaf kan jij misschien wel dat gewicht dragen maar ik niet. Ik ben op zoek naar een lichtgewicht bijl die kwalitatief is. Fiskars is voor mij de oplossing. @MyronPrps heb je al eens een Fiskars vastgehouden. Duidelijk niet, dan had je het woord Blegh niet gebruikt. Ben nog op zoek naar iemand die ontevreden us van Fiskars :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @FKAGB al aangeeft, zal ik in wat minder woorden beamen,... Nat/vochtig hout is een bitch!

Als je toch in de situatie verkeerd, dat je alleen nat tot vochtig hout tot je beschikking hebt, dan wil je het liefst kern-hout hebben, omdat hier de vezels veel compacter op elkaar zitten en (zoals de benaming al doet vermoeden) dit in het midden zit, wil je hier graag je vuurtje mee op gang brengen, om vervolgens het spint-hout erlangs te leggen om in de tussentijd te drogen.

Uiteraard hoef je zoals @Ronin Kogaratsu aangeeft geen bijl mee te leuren, maar het maakt het zoveel makkelijker, dan in een boom te klimmen (die overigens ook nat is, en dus ook vaak glad),... En om dit risico van verwonding uit te sluiten, heb ik dus graag een bijl bij me, want met de juiste skill's is een bijl veiliger te hanteren, dan in natte, gladde bomen te klimmen.

Tevens is het per definitie van uitermate belang om je skill's te oefenen, want hierdoor heb je uiteindelijk weer minder gear en/of gadgets nodig, waardoor je gewicht weer wat geminimaliseerd blijft.

Verder is het uiteraard ook van belang waar je je bepakking voor wil gebruiken.

Als je een BOL hebt, dan heb je voldoende aan je BOB, en hoeft hier geen bijl in te zitten, omdat je die dan waarschijnlijk al op je BOL hebt liggen,

Heb je echter geen BOL, dan lijkt me het redelijk kansloos om met een BOB, waar meestal door gewichtsoverwegingen geen fatsoenlijke bijl en zaag in aanwezig is het bos in te duiken, wat overigens weer een andere discussie is, want de "Nederlandse bossen" lenen zich hier niet bepaald voor.

 

Voor wat de bijlen betreft,...

Ik ben zelf begonnen met een "bouwmarkt" thingie en een Fiskars, waarna ik ben overgestapt op een Wetterlings Less Strout Bushcraft axe, wat voor mij uiteindelijk de ultieme bijl bleek, maar dit is dus voor iedereen een persoonlijke keuze, die alleen jij kan maken, door de betreffende bijl vast te houden en er ook daadwerkelijk mee te werken.

 

Mijn oordeel over de "bouwmarkt" thingies,... Lekker laten voor wat het is en doorsparen voor een kwalitatievere bijl, over het algemeen staat de bijlkop bij die dingen niet mooi in lijn met de steel, waardoor dit een potentieel gevaarlijke klomp staal aan een houtje wordt.

De Fiskars zijn relatief goede bijlen voor hun prijs, echter wel in gedachten houden, dat je ze vaker zal moeten slijpen en de steel niet vervangbaar is,... Zelfs de beste slaan wel eens mis, en dat zijn dus van die acties die je je steel kunnen kosten.

Voor mij persoonlijk dus zoals vermeld de Wetterlings, voor mij de juiste verhouding steel/kop, mooi in lijn, steel is te vervangen, goede geometrie van de kop waardoor deze goed te hanteren is voor zowel hakken, splijten en houtbewerking,... en blijft lekker lang scherp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een gransfors is fijn voor een vast perceel zoals dat van jou @MyronPrps .Maar zoals iemand anders al aangaf kan jij misschien wel dat gewicht dragen maar ik niet. Ik ben op zoek naar een lichtgewicht bijl die kwalitatief is. Fiskars is voor mij de oplossing. @MyronPrps heb je al eens een Fiskars vastgehouden. Duidelijk niet, dan had je het woord Blegh niet gebruikt. Ben nog op zoek naar iemand die ontevreden us van Fiskars :)

 

Voordat je zo tegen iemand praat eerst antwoord af wachten, jij bent hier opzoek naar iets niet ik en ik denk dat ik zeker een paar handige tips kan geven aangezien mijn ervaring met hout verwerken en gebruiken met bijlen

 

fiskars hangt aan de muur en zal die blijven hangen.

 

blegh fiskars

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blegh die fiskars bijlen, gransfors bruks small forrest axe doet alles wat je wil en nog wat meer met een garantie van 20jaar en een steel die te vervangen is en superieur staal dan dat van fiskars

 

En de zin van ja een goed vast mes kan ook alles, nou ik bewaar liever mijn snede voor fijner werk hierin is een bijl toch beter. GB small forrest axe!

fiskar geeft levenslange garantie ;) en past beter in @Dauntless zijn budget aangezien hij nog studeert dacht ik:confused:

mv Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

fiskar geeft levenslange garantie ;) en past beter in @Dauntless zijn budget aangezien hij nog studeert dacht ik:confused:
Nou, de studie zelf moet nog beginnen, ik meen dat hij net dertien is geworden.

Eerlijk gezegd, als het mijn zoon was (en ik ben dus best voor preppen) zou ik een bijl nog niet tot zijn gear willen toestaan. Vader die een bijl heeft en dan samen ermee aan de slag, okee...maar voor een BOB van een dertienjarige vind ik een bijl geen prioriteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...