Ga naar inhoud
GENEGEERD

Enders 9060 N waar op te letten


Gast

Aanbevolen berichten

Enders-9060N-5-.jpg.1c3dba5b4bebcf992d56f298931e3468.jpgVandaag eindelijk (Na lang speuren op marktplaats) een bemachtigt.Een portable brander vann Enders Begin jaren 50 en van eerste eigenaar.

Beste man(Van 87 jaar) had het ding nauwelijks gebruikt.Maar ja roest hou je niet tegen op de onderdelen die gloeiend heet worden en niet van koper zijn vervaardigt.

De prijs was in mijn ogen een lachertje 25 Euro(Was incl brengen).

 

Ik ken die hele branders niet (Altijd Coleman gehad(Nieuwere modelllen).Dit is dus afwachten.

Wel heb ik meteen de veertjes nagekeken.Die waren gewoon in nieuwstaat(Glanzend chroom?Nikkel ?)ook het pompje werkte nog(Leertje even ingevet)

Was complete met Garantiekaart,Handleiding en de gereedschappen.Geen reserve onderdelen Of die er standaart bij zitten/hoorden weet ik niet.

 

Morgen even alles losdraaien en nakijken of ie niet lekt.Vandaar de vraag waar op te letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik weet niet of het een waardevol ding is maar het heeft wel charme.

 

Het gaat mij gelukkig niet om een vorm van waarde maar om er eten op te bereiden.Veel oud spul is vaak beter dan nieuw.

Helaas drijft de hebzucht van mensen de prijzen omhoog.Vandaar dat ik vermelde dat ik er Maaar 25,00 Euro voor betaald heb.

Ik ga echt geen 70 plus prijzen betalen.Hoe nieuw het er ook uit ziet.10 x gebruiken en ie ziet er toch niet meer nieuw uit.

Daarom moet je ook geduld hebben.Haastige spoed is slecht voor de Portmonee:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81

Waar je met name op moet letten is, naast lekken in het systeem, op de juiste werking van de overdruk klep. Deze zit in het midden aan de bovenkant van je tank. Het laatste dat je wilt is dat er teveel druk ontstaat en dat deze niet weg kan. Daarnaast, altijd voor de eerste keer buiten ontsteken met de juiste veiligheidsmaatregelen. Benzine en druk vormen een potentiële bom...

Ik heb een tijdje geleden dezelfde opgeknapt maar die van mij heeft een zogenaamde roarer burner en jij lijkt een silent burner te hebben. Ik weet niet hoe je Engels is maar via onderstaande link kun je mijn opknapproces volgen. Deze website is sowieso perfect voor vragen, info enz.

 

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/33790/tp/1/

 

en eventueel:

http://preppers.nl/forum/threads/7778-Enders-9060-N-camp-stove

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81

Waar je met name op moet letten is, naast lekken in het systeem, op de juiste werking van de overdruk klep. Deze zit in het midden aan de bovenkant van je tank. Het laatste dat je wilt is dat er teveel druk ontstaat en dat deze niet weg kan. Daarnaast, altijd voor de eerste keer buiten ontsteken met de juiste veiligheidsmaatregelen. Benzine en druk vormen een potentiële bom...

Ik heb een tijdje geleden dezelfde opgeknapt maar die van mij heeft een zogenaamde roarer burner en jij lijkt een silent burner te hebben. Ik weet niet hoe je Engels is maar via onderstaande link kun je mijn opknapproces volgen. Deze website is sowieso perfect voor vragen, info enz.

 

http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/33790/tp/1/

 

en eventueel:

http://preppers.nl/forum/threads/7778-Enders-9060-N-camp-stove

 

Oke ! Mijn Engels is goed(Schrijven minder omdat ik er te lang uit ben).

Maar zoals ik zag op de foto's ?heb jij een 9060 versie en niet een N versie .Wat het verschil is tussen beide weet ik nog niet.Wel heeft I de 9060 een heel ander overdruk ventiel zag ik net!

ook zag ik dat jij er een heel ander gereedschaps setje bij hebt??

Ik zal de Link( naar Forum) zometeen eens openen.De info op Preppers had ik al even (vlug) bekeken

 

Bedankt Frans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ! Mijn Engels is goed(Schrijven minder omdat ik er te lang uit ben).

Maar zoals ik zag op de foto's ?heb jij een 9060 versie en niet een N versie .Wat het verschil is tussen beide weet ik nog niet.Wel heeft I de 9060 een heel ander overdruk ventiel zag ik net!

ook zag ik dat jij er een heel ander gereedschaps setje bij hebt??

Ik zal de Link( naar Forum) zometeen eens openen.De info op Preppers had ik al even (vlug) bekeken

 

Bedankt Frans

 

Ja het is vreemd qua wel of niet de N versie. Op mijn blik staat het niet maar op het label van de tank wel, ik ben er dus maar vanuit gegaan dat die van mij ook gewoon een N versie is. (op onderstaande foto zie je dezelfde N als bij jou) Het verschil tussen die van jou en mij zijn de brander, de vorm van de overdruk cq vulkdop en de vorm van de pomp. Ik vermoed dat de N verwijst naar de stille branderkop. Als je kijkt naar jouw handleiding dan zie je dat daar de roarer burner en niet de silent burner staat afgebeeld. Mogelijk is of die van jou of die van mij ooit uitgerust met vervangings onderdelen of, net zo waarschijnlijk, werden er over de jaren gewoon verschillende versies gemaakt. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor het gereedschap. Daarnaast had die van mij er een revisiesetje bijzitten die waarschijnlijk later bijgekocht is door de eigenaar of wellicht was het een optie bij aankoop.

 

cz1GLVK.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is vreemd qua wel of niet de N versie. Op mijn blik staat het niet maar op het label van de tank wel, ik ben er dus maar vanuit gegaan dat die van mij ook gewoon een N versie is. (op onderstaande foto zie je dezelfde N als bij jou) Het verschil tussen die van jou en mij zijn de brander, de vorm van de overdruk cq vulkdop en de vorm van de pomp. Ik vermoed dat de N verwijst naar de stille branderkop. Als je kijkt naar jouw handleiding dan zie je dat daar de roarer burner en niet de silent burner staat afgebeeld. Mogelijk is of die van jou of die van mij ooit uitgerust met vervangings onderdelen of, net zo waarschijnlijk, werden er over de jaren gewoon verschillende versies gemaakt. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor het gereedschap. Daarnaast had die van mij er een revisiesetje bijzitten die waarschijnlijk later bijgekocht is door de eigenaar of wellicht was het een optie bij aankoop.

 

 

Ja ik zie het.Dezelfde type aanduiding op de tank.Het zal wel te maken hebben met het productie jaar.Zo'n Type N is natuurlijk gemaakt Van ..1949 ?? en Tot ... een bepaald jaar.Zodoende kleine verschillen in knopjes /schroefjes en ventielen en zo nog meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb hem vandaag Gereinigt( vlug vlug ).En getest.Het lange niet gebruiken heeft helaas wat dingen aangetast.

Oa de stopbuchse (Afdichting) op de Spindel.Ook moet het brandstof kanaal goed gereinigt worden.

Na opwarmen krijg ik hem wel aan het branden maar niet echt vemogen.Dit waarschijnlijk omdat ie ook lekt

op de regel as via de Borgmoer op dit gedeelte begint ie dan ook lichtjes vlam te vatten..Druk krijg ik dus wel maar doordat het brandstofkanaal waarschijnlijk smerig is

komt er niet genoeg door.

Sproeier is schoon en open !

Na een zeer geode schoonmaak beurt zal ie het waarschijnlijk weer perfect doen.Helaas heb ik er op dit moment niet de tijd voor( Zin In ).:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou het eerst via een PB doen maar ik omschrijf het het mankement toch liever op deze wijze !Zo hebben er meer mensen wat aan.

De watertest heb ik gedaan ?!

Met de Kraan helemaal open geen luchtbelletjes:confused: Nergens, ook niet uit de sproeier.Ja wel uit de overdruk! Met sproeier eruit en dan onderwater ook geen belletjes .

Ik heb de Spindel eruit gedraait en de sproeier er uit gelaten.Heb de Benzine toevoer leiding zover mogelijk gereinigt(Tot ie haaks omgaat naar Tankje).Alles weer inelkaar gezet en

Wasbenzine erin gedaan,Warm gebrand via schoteltje) op druk gebracht(Tot overdruk begon), en aangemaakt .Dan krijg ik een pittig vlammetje(Hoorbaar en zichtbaar blauw lijntje met geel kopje).

Maar wanneer ik de kraan helemaal open dan word de vlam niet veel meer dan dat.Branderkop komt heel lichtjes aan het branden(KLeine stukjes ervan.

Het zet niet door ook brand ie bij de spindle net achter de moer(Tussen Spindelas en moer).Wanneer uit en ik probeer hem weer aan te maken dan ploft ie en het eerst waar ie dan begint te branden is aan het einde van de as van de spindel.Daar waar ie de moer in gaat.Zodoende denk ik dat die busjes op de spindelas de zaak niet meer dicht houden ??

 

Dit las ik zojuist op SPIRITBURNER (Via Link in Awol zijn Topic) Dit omschrijft dus mijn probleem:

o Like you've said, a fuel leak at the spindle nut wouldn't be user critical - a tiny flame would appear there during the priming phase - and is meant to be dealt with by tightening the nut a fraction until the leak stops. Only very occasionally is a new graphite seal needed in the nut.

 

Gezien ik geen onderdelen heb en daar volgens mij best wel moeilijk aan te komen is, Vele onderdelen zijn namelijk niet uitwisselbaar en dan moet je ze maar net voor jou type brander kunnen bemachtigen.

Omtrent die redenen denk ik dat ik hem weer ruil of verkoop.Tenminste, als ik er niet uitkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81

de tekst die je citeert gaat er juist over dat de kleine vlammetjes rond de brander / stelknop niet zo'n groot probleem is. De moer bij de stelknop kun je proberen nog iets vaster te draaien, bij mij hielp dat om het vlammetje te stoppen.\

Het klinkt mij in de oren dat er toch ergens een verstopping zit of dat je sproeier versleten is. Overigens is het totaal niet nodig om de druk zo ver op te voeren dat je overdrukventiel open gaat, sterker dat lijkt mij eerder gevaarlijk.

Overigens hoor je op de volgende wijze de brander te ontsteken (anders dan bij een petroleum brander.

-breng de tank op druk-15 / 20 keer pompen (met de stelknop dicht).

-voorverwarming van de branderkop en als dat bijna is opgebrand

-langzaam de stelknop opendraaien tot de brander aan gaat of het ontsnappende gas aansteken met aansteker of wat dan ook.

 

Overigens zullen veel van de afdichtingen standaard zijn, eventueel kun je eens kijken of een en ander te vinden valt op onderstaande link als je weet wat je precies nodig hebt.

http://www.fettlebox.co.uk/

Op Spritburner kun je natuurlijk ook specifiek de vraag stellen waar eventueel onderdelen te vinden zijn, in mijn ervaring zin ze daar erg behulpzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grafietpakkingen op assen kunnen vaak lekken. Wartel aandraaien of nieuwe pakking er tussen.

Wartel aandraaien maakt ook de bediening zwaarder.

 

Als je er wasbenzine in hebt en je pompt de druk iets op en je opend dan zonder de branderkop de kraan dan moet er een mooie straal bezine uitkomen. Zo niet dan heb je een verstopping.

Gewoon alles demonteren en schoonmaken.

Zal waarschijnlijk zitten in de aanvor in je tank. Grote kans dat daar in het uiteinde een fijn kopergaas stukje zit als filter. In jouw geval waarschijnlijk niet fijn omdat het verstopt zit. Zo ja, er uit halen en schoonbranden met creme bruleé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grafietpakkingen op assen kunnen vaak lekken. Wartel aandraaien of nieuwe pakking er tussen.

Wartel aandraaien maakt ook de bediening zwaarder.

 

Als je er wasbenzine in hebt en je pompt de druk iets op en je opend dan zonder de branderkop de kraan dan moet er een mooie straal bezine uitkomen. Zo niet dan heb je een verstopping.

Gewoon alles demonteren en schoonmaken.

Zal waarschijnlijk zitten in de aanvor in je tank. Grote kans dat daar in het uiteinde een fijn kopergaas stukje zit als filter. In jouw geval waarschijnlijk niet fijn omdat het verstopt zit. Zo ja, er uit halen en schoonbranden met creme bruleé.

 

Hallo Wim

 

Hierbij even een Foto van AWOL gepikt:( Brander-wartel.jpg.c1b0f7c63fef96eea2ee3b94efbe094e.jpg

 

Ik neem aan dat ie hier verstopt zit?En zich hierachter dat zeefje bevind?

Zoals Awol al aangaf,Niet los te krijgen zonder mogelijke beschadiging(Verbuigen van,scheuren van ? )

Hoe demonteer ik de Brandstof leiding (Los van de Tank krijgen) om bij het zeefje te kunnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81

de tekst die je citeert gaat er juist over dat de kleine vlammetjes rond de brander / stelknop niet zo'n groot probleem is. De moer bij de stelknop kun je proberen nog iets vaster te draaien, bij mij hielp dat om het vlammetje te stoppen.\

Het klinkt mij in de oren dat er toch ergens een verstopping zit of dat je sproeier versleten is. Overigens is het totaal niet nodig om de druk zo ver op te voeren dat je overdrukventiel open gaat, sterker dat lijkt mij eerder gevaarlijk.

Overigens hoor je op de volgende wijze de brander te ontsteken (anders dan bij een petroleum brander.

-breng de tank op druk-15 / 20 keer pompen (met de stelknop dicht).

-voorverwarming van de branderkop en als dat bijna is opgebrand

-langzaam de stelknop opendraaien tot de brander aan gaat of het ontsnappende gas aansteken met aansteker of wat dan ook.

 

Overigens zullen veel van de afdichtingen standaard zijn, eventueel kun je eens kijken of een en ander te vinden valt op onderstaande link als je weet wat je precies nodig hebt.

http://www.fettlebox.co.uk/

Op Spritburner kun je natuurlijk ook specifiek de vraag stellen waar eventueel onderdelen te vinden zijn, in mijn ervaring zin ze daar erg behulpzaam.

 

AWOL bedankt,

Ik had al gelezen via SPIRITBURNER dat die kleine vlammetjes geen problem zijn maar wel verholpen dienen te worden.

Mijn Engels is Oke :o

Bedankt voor de Link.IK wacht eerst even de reactive van Wim af hoe ik dat zeefje kan reinigen(Wartel toch los krijg?)

 

Gr Frans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81 er is kennelijk verhitting nodig om die leiding los te krijgen --> http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/20851/

Of er een zeefje zit op die plek denk ik niet (zie foto's in bovenstaande thread) maar er zit wel een soort lont in de tank die naar het branderhuis loopt, deze kan te verouderd zijn en daardoor heb je mogelijk een te zwakke vlam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81 er is kennelijk verhitting nodig om die leiding los te krijgen --> http://www.spiritburner.com/fusion/showtopic.php?tid/20851/

Of er een zeefje zit op die plek denk ik niet (zie foto's in bovenstaande thread) maar er zit wel een soort lont in de tank die naar het branderhuis loopt, deze kan te verouderd zijn en daardoor heb je mogelijk een te zwakke vlam.

 

Ik hen het via de Link vernomen!Er zijn al heel wat mensen mee geconfronteerd en dan ook nog een Lont erin.

Dat is een heel gedoe !Maar wel mogelijk.Of ik daar zin in heb is ten Tweede:(Ik had niet verwacht dat daar lont in zat)

Waarschijnlijk verzadigt van...rotzooi

Misschien met Perslucht vanuit de tegenover gesteld richting >? proberen te ontdoen van :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81 het is misschien de moeite waard om het tankje bijna volledig te vullen met wasbenzine en dat een aantal dagen te laten staan, met de brandstof leiding naar beneden, af en toe misschien eens flink schudden. Misschien dat dit de lont weer wat verzadigd en mogelijk wat vuil losweekt. Daarna uiteraard de tank legen en misschien nog eens extra spoelen met wat wasbenzine. Perslucht durf ik niet over te zeggen, ik denk niet dat het zal werken en kan ook niet inschatten of je dan misschien schade veroorzaakt.

Als je van plan bent het ding te gaan verkopen dan zou ik hem verder niet schoonmaken aan de buitenkant en zoveel mogelijk van de patina bewaren, veel verzamelaars gaan daar juist voor en kunnen altijd nog zelf gaan poetsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81 het is misschien de moeite waard om het tankje bijna volledig te vullen met wasbenzine en dat een aantal dagen te laten staan, met de brandstof leiding naar beneden, af en toe misschien eens flink schudden. Misschien dat dit de lont weer wat verzadigd en mogelijk wat vuil losweekt. Daarna uiteraard de tank legen en misschien nog eens extra spoelen met wat wasbenzine. Perslucht durf ik niet over te zeggen, ik denk niet dat het zal werken en kan ook niet inschatten of je dan misschien schade veroorzaakt.

Als je van plan bent het ding te gaan verkopen dan zou ik hem verder niet schoonmaken aan de buitenkant en zoveel mogelijk van de patina bewaren, veel verzamelaars gaan daar juist voor en kunnen altijd nog zelf gaan poetsen.

 

Ik heb nog nooit Patina verwijderd van oude spullen.Het heeft en Geeft Charme.Ook zijn veel spullen na het ontdaan hebben van de Patina waardeloos,althans zakken ze enorm in waarde.

Elke serieuze verzamelaar ziet het liever met dan zonder.

Ik ga hem eerst eens een tijdje weken .En dan zien we wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81

Sorry was even wat anders aan het doen...

 

Ja die wartel zul je los "moeten" halen.

Of er een zeefje in zit wet ik niet maar de brandstof moet van de tank naar de brander.

 

Ik zou hem vullen met water, tegen ongewilde explosie achtige vervorming van de tank, en dan voorichtig opwarmen en koelen met en creme brulee brander. Ik heb ook wel een seen tank vernachelt. Zelf van een vrij zledzaam geval. Shit happends.

Als ie het niet doet moet je wat toch ?

 

Stel dat het eind der tijden gekomen is, moet je dan naar kijken met een koude bak koffie of warme ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Enders-9060N-5-.jpg.1c3dba5b4bebcf992d56f298931e3468.jpgVandaag eindelijk (Na lang speuren op marktplaats) een bemachtigt.Een portable brander vann Enders Begin jaren 50 en van eerste eigenaar.

Beste man(Van 87 jaar) had het ding nauwelijks gebruikt.Maar ja roest hou je niet tegen op de onderdelen die gloeiend heet worden en niet van koper zijn vervaardigt.

De prijs was in mijn ogen een lachertje 25 Euro(Was incl brengen).

 

Ik ken die hele branders niet (Altijd Coleman gehad(Nieuwere modelllen).Dit is dus afwachten.

Wel heb ik meteen de veertjes nagekeken.Die waren gewoon in nieuwstaat(Glanzend chroom?Nikkel ?)ook het pompje werkte nog(Leertje even ingevet)

Was complete met Garantiekaart,Handleiding en de gereedschappen.Geen reserve onderdelen Of die er standaart bij zitten/hoorden weet ik niet.

 

Morgen even alles losdraaien en nakijken of ie niet lekt.Vandaar de vraag waar op te letten.

 

Het brand dus zo Maar echt druk erop krijg ik nog niet.

enders-vlam-1-.jpg.7f27aaffce7513784d6c4e22367b96d6.jpgenders-vlam-6-.jpg.2e79da7dad8652dba1e90d871b378e31.jpgenders-vlam-7-.jpg.af76114a45d97e988154780297f1a364.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@frans81

Het zou mij ook niets verbazen als de sproeier versleten is. lees: de diameter van het gaatje is te groot geworden. Sproeier vervangen zou dat moeten kunnen oplossen.

Eerder gaf je aan dat je wel druk hebt (want je weet het overdruk ventiel te activeren) dus het probleem is meer dat de druk niet bij de sproeier komt of dat er onvoldoende brandstof bij de sproeier komt doordat de leiding verstopt is of misschien de lont geen brandstof meer transporteert. Misschien dat de stelknop ook niet meer lekker functioneert. Ik heb zelf ook nog te weinig feitenkennis over deze branders om het goed in te kunnen schatten.

 

Ik hoop dat je het mij niet kwalijk neemt maar het ding verkopen als dat het werkt (wat je suggereert) en alleen schoon hoeft te worden gemaakt vind ik niet helemaal overeenkomen met de realiteit.

In feite is de Enders (in de huidge staat) nu onbruikbaar zoals deze bedoeld is en lijkt minimaal een revisie nodig te hebben van meerdere onderdelen. (mogelijk de lont en sproeier en wie weet wat nog meer zoals bijvoorbeeld de stelknop)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Awol bedankt voor Reactie! :cool:

Gezien ik alles openbaar heb vermeld met foto's en uitleg,denk ik dat iemand er wel uit op kan maken dat er duidelijk iets aan de hand is.

Het kan het lont zijn maar ook dat sproeiertje?

Ik weet het niet.Ik vermeld alles zoals ik het hier ervaar!je krijgt hem aan het branden:) Ik vermeld eerlijk wat ie wel en niet doet.

Allicht kun je da brander zo niet benutten.Ja je handen warmen:rolleyes:

Op Marktplaats heb ik de Advert inmiddels aangepast qua tekst.

Ik krijg hem nu na de Tip om hem een tijdje met benzine gevuld te laten staan beter aan het branden!

Zodoende heb ik er foto's van gemaakt en geplaatst.

Het klopt voor wat betreft de tekst "werkende staat".Ik moest vermelden beperkte werkende staat..Heb ik eigenlijk helemaal niet bij nagedacht:(

Ik ging ervanuit dat iemand uit de tekst wel kon opmaken dat er een probleem was.Via de bijgevoegde Link kon/kun je alles lezen omtrent de bevindingen van mijzelf en Reacties van anderen{Bezitters van ook Enders Branders)

 

Vrg Frans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...