Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zaad tegen gunstprijzen


lewieke

Aanbevolen berichten

Dat ligt helemaal aan de soorten bomen die er staan. Onder dennen en eiken is de grond vrij zuur voor andere planten. Bij andere loofbomen is de grond niet zuur. Als er een dikke laag humus ligt is bosgrond juist erg vruchtbaar. Voor de zon minnende planten is het in een bos lastig. Die groeien dus niet goed.

Dank voor de toelichting!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Zou er geen mogelijkheid zijn om de zuurtegraad te laten dalen door kalk te strooien ? Dat lijkt me een relatief eenvoudige en niet al te dure manier om de bodem te herstellen ?

 

Jawel, maar hoe ver wil je gaan om van je bos een akker te maken? De soorten die er thuis horen en er nu groeien doen dat niet meer als je de grond dermate veranderd, dus ook de soorten die je daar wel graag ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het super vinden om mijn bos beetje bij beetje weer op te laten leven want het is nu vooral rustig en zijn er alleen wat vogels en een verdwaalde haas, hoe prachtig zou het zijn als ik volop bijen,vlinder,vogels en andere dieren in mijn bos kan krijgen.

 

Vlinderstruik ga ik zeker naar kijken, vaak verkopen nu wel bij aantrekkende zaden misschien dat dat wat is..

zaaien zal niet helpen , eerst moet je de bodem verbeteren zie toelichting @Tanfana

dit kun je doen door een pioniers vegetatie te creëren van vlinderbloemigen die in symbiose leven met een bacterie die stikstof in de bodem bind

dit geeft dan weer de mogelijkheid om andere planten te zaaien .

maar mischien eerst een PH bepaling doen

of een uitgebreid bodemonderzoek bij interesse wil ik de documenten voor bodemonderzoek

wel doorsturen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik strooi nu af en toe het as van onze houtkachel uit waar erg veel dennen staan, mijn bos gaat echt van het een op het andere moment over naar dennenbomen, er staan wel wat dennen tussen de loofbomen maar niet erg veel.

 

ik ben nu eerst allerlei vetbollen en pindazakjes aan het ophangen voor de vogeltjes en heb nu frambozen en blauwe bessen geplant (ook wat aardappels)

 

eerst nog even ervaring op doen en kijken wat betaalbaar is:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er rekening mee dat bosgrond vaak erg onvruchtbaar is. Sommige planten hebben daar een hekel aan en weigeren te groeien op onvruchtbare grond.

 

Klopt vorig jaar heb ik een poging gedaan een wildakker aan teleggen in en aan de rand van een bos dat de bomen voor een deel gerooid waren.

Ik had eën enorm slecht resultaat deels te wijten aan de zeer magere grond . Maar ook aan het feit dat het wild waarvoor ik de akker aanlegde de plantjes en zaadjes al te grazen hadden voor ze eigenlijk vol groet waren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bosgrond is vaak moeilijke grond. Wat @Tanfana ook al goed heeft uitgelegd. Niet dat er niks wil groeien hoor, maar het heeft zijn eigenschappen.

Wat ik nog wel eens doe is in het voorjaar, als bijna overal de zaden in de aanbieding zijn, een boel verschillende zaden kopen en gewoon tijdens het wandelen in het bos af en toe wat laten vallen. Wat er op komt komt er op. Zo niet, dan ben je niet veel geld en moeite kwijt en was het leuk geprobeerd.

En in een bos is altijd wat voor een bij te vinden. Je bedenkt het niet zo gek of er is wel een plantje, struikje of boom waar een bij wat aan heeft. Vergis je daar niet in! Een bij is zelfs een bosbewoner van oorsprong, dus wij hoeven de bijen niet te vertellen waar ze op zoek moeten in een bos.

 

Maar nu heb je nog niks aan deze post, want je wilde geen demotiverende redenen horen. Welnu....Je kunt op de volgende manier het bos een stukje helpen:

- vuilbomen verstekken en planten

- wilgentakken van bestaande wilgen afzagen en opnieuw de grond in steken.

Minimaal een tak van een meter lang en 2cm dik. Deze steek je voor 1/3 de grond in.

 

Doe dit in het voorjaar als de bosgrond goed vochtig is, dan heeft het het meeste kans van slagen. Beide bomen zijn héél erg waardevol voor bijen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik heb gister zaden bij de Aldi gekocht, was erg goedkoop en het betreft zaden die NIET genetisch gemodificeerd zijn en geen F1 ofzo (je kan dus zelf zaden oogsten als je zou willen).

Heb zelf al een brede collectie, maar laat koopjes nooit liggen. Ze hebben vooral groente, en een aantal bloemen (ook calendula officinalis).

En voor de moestuiniers in het noorden van het land: kijk eens in Buitenpost bij het Kruidhof. Alles biologisch, niet gemodificeerd en zeer veel interessante oude fruite rassen uit de noordelijke provincies. Ze hebben ook een aantal oerrassen. Vond dit een zeer goed prijs/kwaliteit "tuincentrum".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 1 maand later...

Tegen het eind van het jaar kunnen eventuele bestellingen doorgegeven worden. De levering gebeurt in januari/februari. De activiteiten van 'tuinhier' worden ondersteund door subsidies van het ministeri van landbouw. Zowat àlle zaden zijn te krijgen. Wie interesse heeft in een bestelling van minstens 20€, die kan me via PM bereiken. Ik maak geen complete lijst met prijzen omdat er te weinig interesse is en ik daar echt geen zin in heb. Groentenzaden vanaf 0.7€/verpakking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...