Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mora Light my fire


Jorisb

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het bekende mes van mora en light my fire (zie afbeelding). Ik heb zelf een tactical knife in mijn bezit, maar nu zoek ik een mes wat ik tijdens mijn outdoor activiteiten kan gebruiken. Na wat zoeken op internet ben ik een aantal goede messen tegen gekomen maar de bekendste en degene die het vaakst voorbij komt is toch wel deze mora.

 

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met dit mes op gebied van dagelijks gebruik, maar ook in survival situaties. Andere dingen die ik mij afvraag is hoe scherp dit mes geleverd word en hoe snel het bot word of beschadigd tijdens gebruik. Ik heb nog mijn vraagtekens aangezien een beetje kwalitatief mes meestal duurder is dan 30 euro, de gemiddelde prijs van dit mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik krijg er misschien *hoest hoest* een voor kerst.

Een Mora Compagnion Heavy Duty MG, in het groen.

Ik heb hem heel even gezien toen het pakje thuis aankwam en het is een deftig mes hoor!

Geen franje, gewoon degelijk. Ondanks dat het geen full-tang is denk ik dat dit een mes is wat wel het nodige kan verduren.

 

De Light My Fire heb ik overwogen. Maar omdat de firesteel in het handvat zit heb ik daar vanaf gezien. Als de firesteel op is (geen idee hoelang zo iets meegaat) zit je met een leeg handvat. En ik was bang dat bij het gebruiken van het mes de firesteel los zou raken. Maar het zit goed vast, zoals ik heb gezien in een Youtube filmpje van (ik dacht) Black Owl Tactical.

 

Ik heb het mes nog niet getest, maar als ik hem *hoest hoest* misschien voor kerst heb gekregen zal ik er eens een review van schrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de Mora Bushcraft Black en de More Companion MG. Beide erg fijne messen. Waren goed scherp toen ze geleverd werden en blijven dat ook goed vind ik (voor een Carbon Steel mes). Er zullen vast betere messen zijn, maar niet voor die prijs. Mora staat bekend om een uitstekende prijs kwaliteit verhouding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie messen, een vriend van me heeft er een, degelijk ding hoor, al heel wat hout mee gesplit, het enigste waar ik tegen aan liep, is dat die firesteel in de achterkant zit, is natuurlijk handig, dan heb je hem altijd bij je, maar dan gaat dat wel ten kosten van hoever het staal in het handvat doorloopt, dus misschien ook de stevigheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Mora Companion MG als backup mes. Net als mijn primaire mes van RVS gemaakt.

 

Prima ding die Mora, maar je merkt wel het verschil in hardheid van het gebruikte 440A staal t.o.v. 440C staal van m'n Boker Plus Bushcraft. Het verschil is best groot.

Na wat batonnen is de Boker nog scheermesscherp, maar de Mora heeft dan wat aandacht met een slijpsteen nodig.

 

Van messen met relatief platte handvaten krijg ik last van blaren als ik er langer mee moet werken. De Boker heeft een geheel rond handvat, maar ook met de Mora krijg ik geen blaren. :cool:

 

Prijs vergeleken met de kwaliteit is super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Mora Companion MG als backup mes. Net als mijn primaire mes van RVS gemaakt.

 

Prima ding die Mora, maar je merkt wel het verschil in hardheid van het gebruikte 440A staal t.o.v. 440C staal van m'n Boker Plus Bushcraft. Het verschil is best groot.

Na wat batonnen is de Boker nog scheermesscherp, maar de Mora heeft dan wat aandacht met een slijpsteen nodig.

 

Van messen met relatief platte handvaten krijg ik last van blaren als ik er langer mee moet werken. De Boker heeft een geheel rond handvat, maar ook met de Mora krijg ik geen blaren. :cool:

 

Prijs vergeleken met de kwaliteit is super!

 

Is het rvs staal dat Mora gebruikt niet 12C27 ipv 440A? Gelijkaardig, maar toch niet hetzelfde.

 

Zelf heb ik ook een Mora companion, zij het in carbon staal, de carbon versie verkleurt heel snel en roest ook als je het niet steeds goed droog maakt, maar voor de rest ben ik er heel tevreden over.

Gebruik het vooral in de keuken (rvs was dus een betere keuze geweest)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het rvs staal dat Mora gebruikt niet 12C27 ipv 440A? Gelijkaardig, maar toch niet hetzelfde.

 

Zelf heb ik ook een Mora companion, zij het in carbon staal, de carbon versie verkleurt heel snel en roest ook als je het niet steeds goed droog maakt, maar voor de rest ben ik er heel tevreden over.

Gebruik het vooral in de keuken (rvs was dus een betere keuze geweest)

 

Dat zou maar zo kunnen, heb het niet nagezocht maar me ooit eens laten vertellen.

't Is dat ik die Boker al heb en 440C is hard genoeg 58-60HRC anders zou ik voor een primair mes kiezen voor carbonstaal van Mora.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De normale basis Mora's zijn prima messen voor een hele schappelijke prijs.

 

Uiteraard wil ook Mora geld verdienen, vandaar de speciale versies met firesteel, extreem grote versie, etc. Dat spreekt het publiek kennelijk aan, maar je betaald meteen wel veel meer terwijl je er eigenlijk niets voor terug krijgt.

Een stukje fietsband rond je Mora van 15 euro met een goede firesteel van 6 euro is toch alweer een tientje goedkoper. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook zo een Swedish FireKnife, ben gevallen voor de kleur (rood) en het moest sowieso RVS zijn. De firesteel gebruik ik niet, zie ik als backup voor als de gewone breekt, zoek raakt of wat dan ook. Voor gewone gebruikers, zoals ik, is het best van alleen maar RVS te kopen. Langer scherp (en ja, moeilijker te slijpen), en vooral, geen roest! Die carbon staal dingen roesten sneller dan je denkt.

 

PS: Oranje en Lichtgroene versie FireKnife momenteel in promotie bij AS Adventure for €25.

 

FTLMFFKREDn.jpg.dc807a2d3e8b3f10aca184b63c8209a7.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit nog te twijfelen tussen oranje of zwart. Ik vind de orangie er opzich het mooist uit zien, maar ik ga hem een stuk uitbreiden met parakoord en vaseline watjes. Van de oranje sheath zie je dan weinig terug dus ik twijfel of zwart dan beter staat.

 

Uiteraard is kleur niet erg belangrijk, waar ik meer geïnteresseerd in ben is hoe scherp hij is. @Trooper hoe scherp heb je de jouwe gekregen? Wat ik zelf altijd een duidelijke test vind is of je er haartjes van je armen mee kan scheren. Lukte dat bij jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik zelf altijd een duidelijke test vind is of je er haartjes van je armen mee kan scheren. Lukte dat bij jou?

 

met een Mora zit je daarmee goed, die dingen krijg je écht scherp, baardharen lukken ook prima met mijn moratjes.

 

zelf kies ik liever voor een felle kleur, want ik verlies die dingen altijd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...