Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lucht- & Water-dichte PVC 'Prep Buizen' ™ , om te begraven...


Advivo

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 weken later...
Gast Heksenboot

Iemand wat ervaring met deze 'voertonnen' ?

Qua daadwerkelijke lucht-/water-dichtheid.

Zit er een seal, of rubber in de dop??

Stevigheid?

 

Ja, ze zijn stevig en lucht-/water-dicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh , op de gekste plaatsen :o

Bosgebied, industrieterreinen, parken, zelfs een groot aantal gewoon langs de berm van een snelweg ...

En ze zijn niet eens allemaal begraven hoor.

 

Ik kies meestal een specifiek blijvend landschapskenmerk, zodat ik ze zelf makkelijk terugvind.

 

Een eventuele toevallige ontdekking is (voor de meeste buizen) ook niet echt van belang :

Er zit geen goud en diamanten in hè ...

Maar de kans op toevallige ontdekking acht ik overigens ook vrij laag.

 

Mocht er eentje weg zijn loop/rijd ik 15km verder naar de volgende.

Er is rekening mee gehouden. Zit een redelijk doordacht systeem in verder.

is 15 km niet een beetje te lang lopen voor een zo'n klein voorraadje?

je moet er natuurlijk rekening mee houden dat de wegen onbegaanbaar worden of dat je auto onbruikbaar wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant idee. Kan erg handig zijn om een BOL ter voet te bereiken. Zelfs een BOL in Zuid-Europa kan, met bijvoorbeeld om de 75 km een prep-buis, ter voet worden bereikt zonder dat je afhankelijk bent van anderen voor voedsel of dat je het allemaal mee moet gaan dragen.

 

Hmm..hoewel advivo het leuk doet...hoop ik alleen voor tyler dat hij geen 75km per dag denkt te kunnen lopen laat staan 20km met een 20kg rugzak op je rug...en vergeet je loopsnelheid niet a 5 kmpuur, anders loop je ipv 4 uur toch echt iets langer en doe je bij 20km per dag...er slechts minimaal 3 of 4 dagen over. Denk dat het eerder een volle week word gelet op de conditie van de meeste gok ik ;-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Grappig ,

Ik had hier ook eens een topic over gemaakt :

http://preppers.nl/forum/threads/965-Lucht-amp-Water-dichte-PVC-Prep-Buizen-%E2%84%A2-om-te-begraven

 

En ik kwam er nog één tegen :

http://preppers.nl/forum/threads/6709-Items-lijst-voor-48-of-72-uur-PVC-buis

 

* edit : kennelijk zijn de twee topics samengevoegd nu ?

en op datum in elkaar verweven. Prima *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat zo? Deze PVC pijpen worden wereldwijd gebruikt om stashes te begraven, en @Raycoupe gebruikt ze als watercontainer. Waarop baseer jij je bevindingen?

 

:cool:

 

Klopt, jarenlang aan de rugzak gehangen, voornamelijk om dingen droog te bewaren.

Ook wel eens gebruikt om water in te vervoeren, hoewel dat wellicht niet het slimste is omdat de soort kunststof niet 'foodgrade' is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee. Zo heb ik zitten denken aan mijn pods.

http://www.tac-paintball.nl/shop/product_info.php?cPath=66_47_275&products_id=1079

 

In deze pods doen paintballers hun extra ballen en dragen die bij zich in een podbelt.

http://www.tac-paintball.nl/shop/product_info.php?cPath=46_52&products_id=1194

 

De pods zijn stevig en er is zelfs een onverwoestbare pod op de markt.

 

De pods worden afgedicht door een klep die stevig sluit. Aan de klep zit ook een veertje die de klep open houd.

De pods zijn niet gegarandeerd waterdicht maar er komt niet makkelijk water in. Dat zou ook niet fijn zijn tijdens het paintballen (sport).

 

De belt is ontworpen om de pods met de klep naar beneden op je onderrug te dragen. aan de voorkant maak je het vast door grote flappen klitteband met breed elastiek. Hierdoor blijft het stevig op je rug zitten tijdens het sporten. Mocht je licht en snel willen reizen met minimale aan survival gear, dan lijkt mij dit geen slechte optie.

 

Ook heb je podhouders voor enkele pods die je dmv molle aan een vest tas vast kan maken. Ook een geïsoleerde versie beschikbaar.

 

Misschien niet wat je zoekt maar het is misschien een optie in sommige gevallen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dreutel @Raycoupe pvc en andere kunststoffen zijn wel ''waterdicht'' maar niet helemaal , kunststoffen laten water door maar op molecuul niveau

Wanneer iets echt waterdicht verpakt moet zijn dan zul je of metaal of glas moeten nemen . Het voordeel van PVC is , het is relatief goedkoop (tov RVS ed)

eenvoudig tot opslagbuis samen te stellen en het roest niet . Voor mij is het te lang geleden voor wat ik over geleerd heb en zal dus wel een heel eind achterhaald zijn :o

Of PVC de beste keuze is voor zo'n ''opslagbuis'' weet ik niet want je hebt ook HD-PE (high density polyethylene ) wat dus een hoger dichtheid heeft

Of er voor PVC buis ook een HD versie is weet ik niet ?? ik denk dat het gewone pvc voldoet , maar voor lange opslag van bepaalde zaken zou ik toch zeker

zo'n vocht''vreter'' en zuurstofabsorber van @vheeswijk erbij doen want als je spullen in de buis doet (meestal binnen waar het warmer is als buiten en dan zo'n buis buiten

begraaft zal het vocht uit de lucht condenseren .

Ik heb indertijd wat geexperimenteerd met dit soort dingen en in een extreme vorm , want ik legde namelijke die buizen en opnieuw dichtgesoldeerde blikken bussen in mijn vijver

op 80 cm diepte en zowel in de zomer als winter was het maximaal plm 8 graden Celsius en het viel zwaar tegen om iets echt waterdicht te krijgen .

Ziplocks zakjes ed vergeet het maar dichttapen met ductape of warmte sealen werkt niet echt

Deze pvc buizen met schroefdoppen met O-ringen werkten prima maar er treed toch condensvorming op en als je er elektronica in doet , ik gebruikte oude printplaatjes dan zag je na verloop van tijd

helaas toch oxidevorming op plaatsen waar twee verschillende soorten metalen aanwezig waren en waarvan ik denk dat als je dit soort dingen er lang in zou bewaren dat ze kapot zouden gaan

Je moet echt een vocht - en zuurstof absorber erbij let wel dit is voor lang termijn . Zoals raycoupe ze gebruikte zul je daar geen last van hebben .

Eten , zoals riujst of pasta zou ik er niet zo in doen , dan zou ik toch altijd dit eerst in een plastic (foodgrade) zakje doen en dit in die buis laten zakken .

Wat die buizen zelf betreft er zijn in de dump van dit soort buizen te krijgen

DSCF8520.JPG.702876be2b132cb26b1fb80767b19fd8.jpg

DSCF8522.JPG.b0f7629d46414a3e1aa822309011f546.jpg

(sorry voor de poes , ze wilde perse op de foto :o

De sluiting bestaat uit een grove ''schroefdraad'' met een O-ring geen flauw idee hoe die dingen heten , ik vermoed dat ze voor het vervoer van (mortier) granaten of zoiets zijn

Ze zijn goed waterdicht , maar niet echt licht te noemen (1100 gram , maar wel sterk ) ik denk dat het materiaal een PE of HD - PE is (duidelijk geen PVC )

Bij gebruik van dit soort buizen als ook gewone PVC buizen met schroefdop met O-ring gebruik wat vaseline dan weet je zeker dat het goed waterdicht is

gr will

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk onderwerp. Ik had nog nooit van die stash tubes gehoord.

Ze doen me vaag denken aan die kokers voor buizenpost, zoals vroeger door de plaatselijke Rabobank werd gebruikt. Deze hebben echter geen schroefdop.

Vrachtwagenchauffeurs met tankcontainers hebben ook een koker waarin ze hun documenten, vervoersbewijzen en MSDS bewaren. Deze hebben wel een schroefdop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels : De dampdichtheid van PVC is uitstekend. Dit komt mede omdat de wand-dikte van een PVC-buis vele malen groter is dan die van een zakje. Dat er soms toch condens wordt aangetroffen in buizen komt omdat deze bij een hoge Relatieve Vochtigheid (RV) werd gesloten en dit vocht bij een lage temperatuur condenseert op de binnenwand van de buis. Bewaren in aanwezigheid van een zakje of droogpatroon Calcium Chloride is dan zeer gewenst. Als je electronica bewaart kun je het beste silicagel gebruiken, maar als je de (in principe corrosieve) Calciumchloride nog extra verpakt in magnetronfolie kom je ook een heel eind in de goede richting.

De droogwerking kan ook eerst worden gecontroleerd door in 2 identieke PET-flessen m.b.v. een rietje vochtige lucht in te blazen tot deze van binnen beslaan. In één flesje doe je een droogpatroon met 1 extra wikkel magnetronfolie en in de andere doe je niets (voor controle). Beide flesjes sluiten en waarnemen wat er gebeurt.

Overigens zoek ik zelf nog naar een methode om bv. batterijen droog en eventueel zuurstof-vrij op te slaan. Als de PVC-buis aanmerkeijk groter is dan een PET-fles dan kun je zelfs 1 warmte-pleister in zijn geheel tegen de binnenwand plakken alvorens definitief te sluiten.

Volgens mij kun je zo'n goed gesloten buis best begraven.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een buis als bescherming voor onze kampeergaslamp. De buis is expres niet luchtdicht ivm gaslekkage.

image.jpg.63d960996f64ad3ac6af9e3b724ed968.jpg image.jpg.e3f2e6bfd34eba6d99ef7a02b85d7226.jpgimage.jpg.08145a7782b907670b54cc96a511a76d.jpg

Sorry ik weet nog niet hoe ik foto's kan verkleinen op deze lei

 

We gebruiken deze buis al een paar jaar en het bevalt prima. Onderin de buis hebben we extra gaskousjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er soms toch condens wordt aangetroffen in buizen komt omdat deze bij een hoge Relatieve Vochtigheid (RV) werd gesloten en dit vocht bij een lage temperatuur condenseert op de binnenwand van de buis. Bewaren in aanwezigheid van een zakje of droogpatroon Calcium Chloride is dan zeer gewenst.

 

Je kunt ook de buis voor het sluiten rechtop zetten en met stikstof (zwaarder dan lucht) afvullen.

Of een stuk 'droogijs' (CO2) erin gooien, mocht je daaraan kunnen komen.

(en dan even wachten alvorens de buis te sluiten, tot het volledig ge-sublimeerd is).

 

In plaats van een schroefdop, kun je ook beide uiteindes voorzien van een verlijmde eindkap.

Dan weet je zeker dat het 100% water-/lucht-dicht is.

 

Nadeel is dan uiteraard, dat je de buis moet openzagen, of stukgooien.

Dus enkel voor eenmalig gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zoiets zou moeten verstoppen danwel ingraven, zou ik met 2 personen doen. Auto met gevarenlicht aan en een oranje lampje op het dak.

Oranje hesjes aan met daarop gemeente. 4 pylonnen eromheen en graven en weer dichtmaken.

Het liefst na 1 uur 's-middags, dan heeft net iedereen zijn vette lunch naar binnen, en gaat echt niet letten op een gemeentewerker die langs de weg iets staat te doen. Daarna zelf ff bammetje eten en opletten of er pottenkijkers zijn.

Soms is het beter iets te doen wat best wel opvalt, dan dat je het stiekem doet.

 

Het is maar een tip.

Greetz Holy

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
Op 2-3-2014 om 13:28, vheeswijk zei:

@Wafels : De dampdichtheid van PVC is uitstekend. 

Als je electronica bewaart kun je het beste silicagel gebruiken, maar als je de (in principe corrosieve) Calciumchloride nog extra verpakt in magnetronfolie kom je ook een heel eind in de goede richting.

 

Wel de Silcagel een paar keren goed drogen in de magnetron, dan kan het 100% zijn werk doen.

Wil je zeker weten dat alle vocht er uit is, houd er een koud spiegel bij de nog hete zakjes, als er nog iets van vocht in zit zal de spiegel beslaan.

Er ook voldoende zakjes gebruiken.

 

Als je de buizen uit de grond wilt halen, neem dan ook een lange dunne stalen staaf mee die je in de grond kan prikken op zo de exacte plek van de buis te vinden dat scheelt veel tijd en graafwerk.

Ook handig de buizen steeds op de zelfde diepte in te graven, dan is het nog meer een bevestiging als je in de grond gaat prikken om de buis te vinden.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...