Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Keyser Suze

Laat Afrika verrekken!

Recommended Posts

Honger? Geen schoon water? Scholen bouwen? Who cares? Het is druk op de apenrots (pun intended). Ik heb nog nooit een stuiver gegeven aan Afrika en ik ga er ook niet aan beginnen.

The Economist heeft op een rijtje gezet hoeveel Afrikaanse landen tussen 2004 en 2013 meer zijn gaan uitgeven aan defensie. De uitgaven van het continent in zijn geheel groeiden met 65%, nadat ze de vijftien jaar ervoor waren gestagneerd. Ter vergelijking: Europa spendeerde in de afgelopen tien jaar nog geen 10% meer aan defensie en het gemiddelde in de wereld lag op +25%. Vooral Tsjaad schoot omhoog met uitgavengroei van boven de 200%. In absolute zin is Algerije koploper met een defensiebduget van $10 miljard (bijna 5% van het Algerijnse bbp, ter vergelijking: het Nederlandse defensiebudget is dit jaar 1,17% van ons bbp).

Bron: http://daskapital.nl/2014/11/afrikas_uitgaven_aan_defensie.html

Modbreak: aantal passages ingekort omdat die niet meer relevant zijn

Neem alstublieft geen aanstoot of gevolg aan mij. Doe lekker wat je zelf nuttig lijkt. Mijn ervaringen met het continent (waarom is dat nog geen subforum @Dr.Prepper ?) zijn belabberd.

Natuurlijk wordt ik woest als ik kinderen zie verhongeren. Ik ben weggelopen van de tentoonstelling Press Photo of the Year, de winnaar was een foto van een huilend kind, moeder platgetrapt ernaast, platgetrapt door vluchtelingen.

Mijn vader is ontvoerd in Nigeria, een vriend is er bijna omvergeschoten omdat hij hulpgoederen ging leveren, mijn toenmalige vriendin is aangerand terwijl ik er naast stond, aangetrouwde familie is gevlucht uit Zuid Afrika terwijl ze elders rijk waren geworden en dus niet over de hoofden van negertjes aldaar, de enige mensen die positief waren over Afrika zaten daar tot de jaren 90 als hulpverleners en werden gerspecteerd door de bevolking maar durven nu daar niet meer naar terug.

Ik heb het niet over schuld of zo, maar over de situatie. Geld geven helpt niet, hulp misschien. Ik geloof wel in educatie, scholing, maar zoals anderen al zeiden, er is zoveel corruptie en religie dat dat ook niet uit de verf komt.

Soms, let op, soms, is het niet heel plezant om te vernemen dat onze humaniteit faalt. Wij (ja, jij en ik dus ook), falen ALS MENSHEID, in Afrika. Dat mag met hoofdletters.

Ik heb de verslagen gelezen van kindsoldaten. Meisjes van 11 tot 13 jaar oud die gedwongen werden om met hun blote tanden de meisjes te verscheuren die wegliepen. Jongetjes van 12 die gedwongen werden hun ouders neer te schieten.

• Leuk 3

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

beetje een korte zienswijze. vind je het raar dat er in een continent dat niet stabiel is meer geld wordt uitgegeven aan defensie dan in een continent dat wel al decennia lang (redelijk) stabiel is?

Deze post delen

Vrede is een utopie

En sorry dat ik zeg. Godsdienst is grote veroorzakee van de problemen

In afrika zijn ook veel grondstoffen nog te vinden, maar alleen de westerse landen hebben de bedrijven welke deze kunnen delven. En die komen er voorlopig niet met alle onrust

Goed voorbeeld is die bus die maar etopie was ge-kidnaped

"ken je de Koran", "niet?.....beng"

Maar anderzijds ook "de kerk" die hielp aids te vespreiden met de noemer "god geeft aids alleen aan de gene die het verdienen"

Deze post delen

Wanneer daar de boel op medisch gebied beter op orde was geweest, was de verspreiding van ebola nooit zo enorm geweest. Dus was het risico op een besmetting naar de westerse wereld ook minder groot geweest.

http://bigstory.ap.org/article/3fe72dfdde58492d89b413075b2a1ce1/us-looking-past-ebola-prepare-next-outbreak#overlay-context=article/e6269614be8b4c909e6a5a8283b2d104/37-homes-collapse-dozens-injured-japan-quake

Deze post delen

Gast ghostwhiper

Komt er op neer dat er dus meer geld heen moet omdat ze te weinig hebben voor overige zaken (sarcasme ;))

Snap alleen niet waarom ze daar zo veel aan defensie uit moeten geven.

Enige wat ik me kan bedenken is dat het klimaat niet bepaald goed is voor materieel.

Wat betreft ontwikkelingshulp, nog meer reden om er gewoon mee te stoppen.

Daarnaast snap ik ook niet dat "onze jongens" daar heen moeten om de veiligheid te bewaken als zo gigantisch budget voor defensie hebben.

Deze post delen

Actieve "hulp" aan afrika in mijn naam mag inderdaad ingetrokken worden. Ik wens ze het beste. Veel van die landen hebben een enorme rijkdom aan vruchtbaar land en grondstoffen.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik heb er nog nooit een stuiver aan ze gegeven, en dat zal ik ook nooit doen.

Want er gaat al genoeg belastinggeld van mij naar de gelukszoekers hier die onze bungalowparken vullen.

Alleen schapen geven nog geld!

Ik zal Afrika geen dag missen.

• Leuk 2

Deze post delen

Sorry, maar hier kan ik het niet mee eens zijn.

Tuurlijk is het de beste oplossing om het land zijn eigen gang te laten gaan, ik denk ook dat dat de enigste manier is.

We hebben echter als Westerse Wereld dat land compleet leeggeroofd en verkracht, we kunnen die mensen met goed fatsoen niet aan hun lot over laten.

Zal ook niet gebeuren, want er zijn nog te veel grondstoffen te halen.

• Leuk 1

Deze post delen

Ik zeg geen geld en hulpgoederen meer naar Afrika, stuur wapens.:cool:

Wat mij verbaasd in deze discussie is dat mensen denken dat hulpgoederen geven en geld geven helpt. Terwijl de halve wereld in brand staat en mensen elkaar afmaken om welke reden dan ook vinden we het humaan zodra we zielige vliegenkindjes zien een paar euro te geven. Om ons schuldgevoel af te kopen kennelijk. Het verleden heeft aangetoond dat geld en hulpgoederen geven aan corrupte, criminele landen nog nooit heeft geholpen. Daarnaast kijkt er niemand mee naar de natuur (survival of the fittest), waar alleen de sterkste overleven. Is het dan wel humaan om geld en goederen te blijven geven? Misschien had een decimering van de Afrikaanse bevolking jaren geleden wel de oplossing geweest, zodat de sterkste mensen een beter en sterker Afrika hadden nu. Er zijn best landen waar het een stuk beter gaat, al speelt corruptie, aids, genocide en geweld nog steeds een grote rol. Het is niet voor niets dat mensen proberen in gammele bootjes naar EU te komen, hopend op een beter leven. En hier verdienen anderen heel veel geld aan.

Geld geven doe ik al jaren niet meer. Als ik er kom dan neem ik wat spullen mee en geef ik deze lokaal van man tot man aan mensen waarvan ik denk dat ze het kunnen gebruiken. Niet om mijn schuld gevoel af te kopen, want dat heb ik niet. Is Afrika morgen niet meer, zal me dat de reet roesten (zielig voor de mensen ja, jammer nee).

Vergeet niet dat en groot deel van de ellende te wijten is aan bepaalde hulporganisaties die vanuit hun religieuze opvattingen menen Afrikaantjes te moeten gaan helpen. Uiteraard niet als hoofddoel hun geloof over te brengen (kuch, proest, hoest), maar om de mensen te helpen. Wat je nu veel ziet is dat mensen van een bepaald opgedrongen geloof andere religies afmaken, bestelen, verkrachten of zwaar verminken.

De mensen in Afrika hebben vaak zoveel meegemaakt, dan ze worden wat ze hebben gezien. Beschaving is ver te zoeken, respect voor vrouwen, kinderen en de mede mens ook. Het zal nog generaties duren voordat dit veranderen zal en niemand weet welke kant het opgaat. We accepteren in de wereld dictators, wreedheden, genocide etc. zolang onze belangen maar niet worden geschaad (grondstoffen, olie, goud, etc.). Nogmaals mijn mening is dat geld geven het domste is wat je kunt doen. Het komt in verkeerde handen, worden verkeerde dingen van gekocht of mee gedaan. Het is geen oplossing. Maar dat is mijn mening.

Modbreak: laatste stukje text verwijderd omdat het niet meer relevant was.

Deze post delen

Modbreak: Draadje opgeschoond en teruggeplaatst. De forumregels schrijven voor dat we elkaar met respect bejegenen.

Deze post delen

Modbreak: Draadje opgeschoond en teruggeplaatst. De forumregels schrijven voor dat we elkaar met respect bejegenen.

Dank, mooi gedaan zo. Opzich een mooi draadje waar ik ook wel een mening over heb :-)

Deze post delen

Dat de conclusie is dat geld geven niet heeft gewerkt kan ik mij in vinden, ik zal denk ik ook niet meer doneren.

Maar om vervolgens te zeggen dat we het best een heel continent aan haar lot kunnen overlaten omdat we allemaal falen in onze humaniteit vind ik een zeer vreemde gevolgtrekking.

Juist vanwege onze humaniteit en solidariteit aan de ONSCHULDIGEN zijn we verplicht toch ook dit continent te blijven helpen. Dat dat anders moet dan we tot nu toe gedaan hebben ben ik het mee eens maar hoe is mij ook niet duidelijk.

De bevolking van een land of continent aan haar lot overlaten omdat een handvol corrupte lieden het verpest is simpelweg hardvochtig en een compleet verkeerde reactie op de problemen in de wereld.

Wij hebben in Nederland toevallig de mazzel dat wij hier geboren zijn, hebben we niets voor gedaan, pure toevalstreffer. Anderen dan maar laten verrekken omdat we te dom / lui / angstig / ontkennend enz. zijn omdat wij wel lekker kunnen leven dus wat kan ons het schelen? Dan is er werkelijk geen hoop meer dat het ooit nog goed komt met deze wereld.

Honger? Geen schoon water? Scholen bouwen? Who cares? Het is druk op de apenrots (pun intended). Ik heb nog nooit een stuiver gegeven aan Afrika en ik ga er ook niet aan beginnen.

Modbreak: aantal passages ingekort omdat die niet meer relevant zijn

Neem alstublieft geen aanstoot of gevolg aan mij. Doe lekker wat je zelf nuttig lijkt. Mijn ervaringen met het continent (waarom is dat nog geen subforum @Dr.Prepper ?) zijn belabberd.

Natuurlijk wordt ik woest als ik kinderen zie verhongeren. Ik ben weggelopen van de tentoonstelling Press Photo of the Year, de winnaar was een foto van een huilend kind, moeder platgetrapt ernaast, platgetrapt door vluchtelingen.

Mijn vader is ontvoerd in Nigeria, een vriend is er bijna omvergeschoten omdat hij hulpgoederen ging leveren, mijn toenmalige vriendin is aangerand terwijl ik er naast stond, aangetrouwde familie is gevlucht uit Zuid Afrika terwijl ze elders rijk waren geworden en dus niet over de hoofden van negertjes aldaar, de enige mensen die positief waren over Afrika zaten daar tot de jaren 90 als hulpverleners en werden gerspecteerd door de bevolking maar durven nu daar niet meer naar terug.

Ik heb het niet over schuld of zo, maar over de situatie. Geld geven helpt niet, hulp misschien. Ik geloof wel in educatie, scholing, maar zoals anderen al zeiden, er is zoveel corruptie en religie dat dat ook niet uit de verf komt.

Soms, let op, soms, is het niet heel plezant om te vernemen dat onze humaniteit faalt. Wij (ja, jij en ik dus ook), falen ALS MENSHEID, in Afrika. Dat mag met hoofdletters.

Ik heb de verslagen gelezen van kindsoldaten. Meisjes van 11 tot 13 jaar oud die gedwongen werden om met hun blote tanden de meisjes te verscheuren die wegliepen. Jongetjes van 12 die gedwongen werden hun ouders neer te schieten.

Deze post delen

Hoeveel geld is er al niet naartoe gegaan?

Het meeste geld blijft aan de handen van corrupte ambtenaren hangen.

Ze kopen er wapens van om het volk te onderdrukken of om hun buurman om zeep te helpen.

Afrika is een bodemloze put.

Laten we wel wezen, als we in grote delen van Afrika.

Alle bedrijven en grondstoffen overnemen, de winst in eigen zak duwen, en de bevolking voorzien van een warme maaltijd, schoondrinkwater en minimale medische zorg leveren, dan hebben ze het nog beter dan nu.

Deze post delen

Hier wordt veel neer gepend waar velen amper durven aan denken . Ik geef geen mening lees rustig verder .

Deze post delen

Laten we wel wezen, als we in grote delen van Afrika.

Alle bedrijven en grondstoffen overnemen, de winst in eigen zak duwen, en de bevolking voorzien van een warme maaltijd, schoondrinkwater en minimale medische zorg leveren, dan hebben ze het nog beter dan nu.

Klopt, op dit moment nemen we alleen de grondstoffen en duwen de winst in eigen zak.

Deze post delen

Ik zeg geen geld en hulpgoederen meer naar Afrika, stuur wapens.:cool:

Wie herinnert zich Malthus nog?

Deze meneer had goed door dat overbevolking de grootste bedreiging is voor het voortbestaan van de mens op aarde. #Malthusiaanse Catastrofe

Isaac Asimov voorspelde het al:

"Democracy cannot survive overpopulation. Human dignity cannot survive overpopulation. Convenience and decency cannot survive overpopulation."

"As you put more and more people into the world, the value of life not only declines, it dissapears. It doesnt matter if someone dies, the more people there are, the less one individual matters."

Laat Afrika nu het continent zijn waar deze bevolkingsgroei nog steeds buiten alle proporties is? Zou dit ook geen rol kunnen spelen?

De enige reden dat er nog geen wereldwijde ineenstorting van democratie en 'goede manieren' plaatsvindt is dat er olie is om de gemoederen te sussen.

• Leuk 1

Deze post delen

Wie herinnert zich Malthus nog?

Deze meneer had goed door dat overbevolking de grootste bedreiging is voor het voortbestaan van de mens op aarde.

Laat Afrika nu het continent zijn waar deze bevolkingsgroei nog steeds buiten alle proporties is? Zou dit ook geen rol kunnen spelen?

Ik ken hem persoonlijk niet, ik ben uit de vorige eeuw.:p

Ik deel waarschijnlijk wel grotendeels zijn mening, niet zozeer op Afrika specifiek bedoeld maar voor de hele wereld\mensheid. In mijn ogen zijn er een aantal gevaren voor de mensheid. De eerste is overbevolking van de aarde. Misschien nog niet qua hoeveelheid mensen, maar wel hoe we met de aarde omgaan met dit aantal mensen al.

De tweede is dat in de huidige wereld\systeem iedere debiel zich maar kan en mag voortplanten. Hiervan wordt de mens(heid) niet echt "beter". Waar vroeguh de "slimsten, sterksten, gelukkigsten" bleven leven op aarde (survival of the fittest) en zich konden voortplanten zijn we momenteel bezig de "zwakkeren en domsten" te redden van de ondergang zgn. uit humanitaire overwegingen. Vanuit menselijk oogpunt gezien gun je misschien iedereen het leven, maar vanuit de mens als soort maak je hiermee de soort steeds zwakker. Ik doel hiermee niet zo zeer op zwakkeren die in een 3e wereldland geboren wordt. Denk ook eens aan mensen die verslaafd zijn, niet eens voor zichzelf kunnen zorgen, generaties van inteelt ect. Die mogen zich allemaal voortplanten al kunnen ze niet eens voor zichzelf zorgen. Kinderen die hieruit voortkomen worden vaak niet beter.

Dat laatste durven noemen roept bij veel mensen misschien vanuit hun overtuigingen een vorm van wreedheid op, maar ik bekijk het vanuit de mensheid niet zozeer vanuit menselijkheid. Natuurlijk komt er een keer een "correctie" waarbij de mensheid misschien gedecimeerd wordt. Dat zou niet eens zo slechts zijn voor de mens als soort. Op dit moment draait het op aarde voor 99% om de kwantiteit en worden mensen als toekomstig consument gezien door de machtigen en rijken op aarde. We zouden wat meer moeten kijken naar kwaliteit en eenvoud, maar daar verdien je minder aan dus dat gaat hem niet worden vooralsnog in ons huidige systeem.

Moet je dus zwakkeren helpen en de kans geven om te overleven zich te ontwikkelen door een zak geld en voedsel te geven? Ieder zijn eigen mening hierover.:cool:

• Leuk 2

Deze post delen

Op zich is het een prima theorie maar de uitwerking wordt al heel snel heel eng. Wat worden de voorwaarden je te mogen voortplanten? Intelligentie, genetisch materiaal, maatschappelijke achtergrond, netwerk, vermogen, werk, lengte, kracht enz.? Denk maar even terug aan de experimenten van de nazi's met eugenetica. Het probleem van de overbevolking vloeit direct voort uit het principe dat ieder mens gelijk is en dezelfde onvervreemdbare rechten heeft. Persoonlijk vind ik dat een groot goed en moet je in stand willen houden. De bevolkingsgroei onder controle houden kan op de lange termijn het best geregeld worden door voorlichting en onderwijs en wellicht maatregelen (bijvoorbeeld max 1 of 2 kinderen per gezin en daarna verplichtte sterilisatie - ik opper maar iets) die voor IEDEREEN gelijk zijn (!). Een deel van het probleem is armoede. In veel landen is het hebben van veel kinderen een manier om je oude dag te verzekeren. Daarnaast is armoede gekoppeld aan gebrek aan onderwijs en vice versa.

Ik ken hem persoonlijk niet, ik ben uit de vorige eeuw.:p

Ik deel waarschijnlijk wel grotendeels zijn mening, niet zozeer op Afrika specifiek bedoeld maar voor de hele wereld\mensheid. In mijn ogen zijn er een aantal gevaren voor de mensheid. De eerste is overbevolking van de aarde. Misschien nog niet qua hoeveelheid mensen, maar wel hoe we met de aarde omgaan met dit aantal mensen al.

De tweede is dat in de huidige wereld\systeem iedere debiel zich maar kan en mag voortplanten. Hiervan wordt de mens(heid) niet echt "beter". Waar vroeguh de "slimsten, sterksten, gelukkigsten" bleven leven op aarde (survival of the fittest) en zich konden voortplanten zijn we momenteel bezig de "zwakkeren en domsten" te redden van de ondergang zgn. uit humanitaire overwegingen. Vanuit menselijk oogpunt gezien gun je misschien iedereen het leven, maar vanuit de mens als soort maak je hiermee de soort steeds zwakker. Ik doel hiermee niet zo zeer op zwakkeren die in een 3e wereldland geboren wordt. Denk ook eens aan mensen die verslaafd zijn, niet eens voor zichzelf kunnen zorgen, generaties van inteelt ect. Die mogen zich allemaal voortplanten al kunnen ze niet eens voor zichzelf zorgen. Kinderen die hieruit voortkomen worden vaak niet beter.

Dat laatste durven noemen roept bij veel mensen misschien vanuit hun overtuigingen een vorm van wreedheid op, maar ik bekijk het vanuit de mensheid niet zozeer vanuit menselijkheid. Natuurlijk komt er een keer een "correctie" waarbij de mensheid misschien gedecimeerd wordt. Dat zou niet eens zo slechts zijn voor de mens als soort. Op dit moment draait het op aarde voor 99% om de kwantiteit en worden mensen als toekomstig consument gezien door de machtigen en rijken op aarde. We zouden wat meer moeten kijken naar kwaliteit en eenvoud, maar daar verdien je minder aan dus dat gaat hem niet worden vooralsnog in ons huidige systeem.

Moet je dus zwakkeren helpen en de kans geven om te overleven zich te ontwikkelen door een zak geld en voedsel te geven? Ieder zijn eigen mening hierover.:cool:

Deze post delen

Op zich is het een prima theorie maar de uitwerking wordt al heel snel heel eng. Wat worden de voorwaarden je te mogen voortplanten? Intelligentie, genetisch materiaal, maatschappelijke achtergrond, netwerk, vermogen, werk, lengte, kracht enz.? Denk maar even terug aan de experimenten van de nazi's met eugenetica. Het probleem van de overbevolking vloeit direct voort uit het principe dat ieder mens gelijk is en dezelfde onvervreemdbare rechten heeft. Persoonlijk vind ik dat een groot goed en moet je in stand willen houden. De bevolkingsgroei onder controle houden kan op de lange termijn het best geregeld worden door voorlichting en onderwijs en wellicht maatregelen (bijvoorbeeld max 1 of 2 kinderen per gezin en daarna verplichtte sterilisatie - ik opper maar iets) die voor IEDEREEN gelijk zijn (!). Een deel van het probleem is armoede. In veel landen is het hebben van veel kinderen een manier om je oude dag te verzekeren. Daarnaast is armoede gekoppeld aan gebrek aan onderwijs en vice versa.

Natuurlijk begrijp ik je volledig, maar ik probeer mensen na te laten denken over het huidige systeem en te doen beseffen dat we op welke manier dan ook iets anders moeten verzinnen.

In China had men jaren een één kind beleid wat in principe werkte (theoretisch). Het als gevolg dat meisjes werden geaborteerd of gedood bij de geboorte omdat iedereen een jongen wilde. Nu hebben ze maar weinig meisjes en veel mannen kunnen alleen trouwen als ze iemand kunnen vinden. Het idee van deze proeftuin was op zich goed, maar de uitwerking niet.

Het wordt erg lastig om mensen ervan te weerhouden teveel kinderen te nemen om diverse redenen. Hoe het verder zou moeten weet ik ook niet precies, maar nu is het een kwestie van tijd tot de volgende oorlog uitbreekt en we elkaar weer massaal gaan afslachten.

Ik ben niet zo van de conspiracy theorieën, maar vast zal er wel stiekem een clubje bestaan die de oplossing hebben bedacht op "humane" wijze het aantal mensen op de wereld te reduceren (via medicijnen, drinkwater, bepaald DNA wel\niet, natuurlijkeselectie). Of dat de oplossing is?:confused:

Deze post delen

Ik snap niet wat je nou met die bron wil zeggen, en al helemaal niet hoe dat in verband staat met wel of niet geld sturen naar Afrika.

Jouw quote gaat over de percentuele groei in uitgave aan defensie. Uit het zelfde artikel quote ik dan het volgende:

The Economist laat evenwel na te vermelden dat de defensie-uitgaven van Afrika (vorig jaar $44 miljard) nog steeds enorm achterlopen bij de rest van de wereld (Noord-Amerika $659 miljard, Europa $410 miljard).

Als je dan even onderstaande kaart erbij pakt zie je pas goed hoe bizar het is Afrika te verwijten teveel uit te geven aan defensie:

main-qimg-06df8fbbcb82f062e102f06fef163537?convert_to_webp=true

Mijn vader is ontvoerd in Nigeria, een vriend is er bijna omvergeschoten omdat hij hulpgoederen ging leveren, mijn toenmalige vriendin is aangerand terwijl ik er naast stond, aangetrouwde familie is gevlucht uit Zuid Afrika terwijl ze elders rijk waren geworden en dus niet over de hoofden van negertjes aldaar

Stuk voor stuk heftige dingen die je niet koud laten, maar ikzelf heb ook zat verhalen die ik liever niet te vertellen had gehad, hier uit Nederland, met Nederlanders in de hoofdrol.Dus ik snap niet wat dat zegt over Afrika. Overal lopen gestoorde figuren rond. En ja, corrupte overheden en uitbuiting zijn dan vruchtbaardere bodem voor die leipo's dan voor de mensen die wel daadwerkelijk wat bij willen dragen, want die zijn er ook heel veel.

Ik weet niet of ik een deel van je bericht mis omdat er in geknipt is, maar voor nu snap ik het punt dat je wil maken niet, noch welke kant je op zou willen gaan met dit topic.

Overigens deel ik wel je mening dat geld sturen niet helpt, zeker niet zolang de situatie die alle ellende veroorzaakt onveranderd blijft.

• Leuk 1

Deze post delen

Pfff heftig hoor wat hier allemaal geschreven wordt.

Aan de ene kant wordt corruptie als argument gebruikt om Afrika maar te laten barsten.

Terwijl in een ander draadje over "demmink" wordt geklaagd en gemopperd over de corruptie in nederland ???

Het zal wel aan mij liggen maar het komt op mij een beetje scheef en krom over.

Ik zie ook wel dat de huidige hulp aan Afrika niet optimaal werkt maar de "oplossingen" die hier worden geopperd, daar kan ik me ook niet in vinden.

Volgens mij is het probleem te complex om in korte tijd op te lossen, er zullen generaties over heen gaan.

Deze post delen

Ik vind dat in dit topic een aantal mensen zaken schrijven die onwaardig zijn. Schrijven dat je nog nooit iets hebt gegeven en ook nooit zal doen, of "ik zal afrika niet missen" vind ik beneden alle peil. Mens onwaardig mijns inziens. En er worden verkeerde vergelijkingen gemaakt in bijvoorbeeld defensie-uitgaves wat het kaartje geplaatst door @Loreen goed illustreert. Het continent Afrika is leeggeroofd door de moderne blanke mens. Wij hebben daar de corruptie geïntroduceerd in de koloniale tijd. En later hebben we westers georiënteerde machtswellustelingen gesteund omdat dit zo makkelijk was voor het verkrijgen van allerhande grondstoffen, licenties, exploitatievergunningen et cetera. Daarvoor werden de nodige steekpenningen verstrekt maar dat was een fractie van wat onze corporaties vervolgens binnen harkten. En onze ontwikkelingshulp vloeit grotendeels weer terug in eigen zak. Want we verplichten de ontvangers vervolgens te investeren in zaken waar onze bedrijven weer baat bij hebben.

Natuurlijk gaat er veel mis wat betreft de besteding van ontwikkelingsgeld voor de echt zwakkere medemensen vooruit te helpen, maar is dat dan een reden om ze te laten verrekken? Mijns inziens moeten we vooral kijken hoe we het anders kunnen doen, beter, effectiever. Maar niet onze medemensen in de kou laten staan. Deels is onze ontwikkelingsvoorsprong gefinancierd uit onze koloniale rooftochten van weleer. En voor al het leed wat we daarbij hebben veroorzaakt kunnen we nooit voldoende terug doen.

Trouwens, ik vind het prima als iemand vind dat hij niks wil geven of kan geven. Maar argumenten die de menselijke maat ver voorbij gaan.... ik vind dat heel erg triest.

Deze post delen

Al van jongs af aan heb ik een fascinatie voor Afrika, voor ik naar Flevoland verhuisde was ik van plan om voor 5 jaar naar Ghana te gaan via de SMA. Ik sluit niet uit dat in de toekomst alsnog te doen. Ironisch genoeg lijkt Afrika een van de weinige delen van de wereld te zijn waar je een Shtf kunt overleven.

Ik denk ook niet dat je met een westerse mindset kan verwachten dat ze de dingen net zo aanpakken als wij dat zouden wensen.

Ik zag dit filmpje op fb, via de dog brothers groep. En dan zie je weer sommige van hun gebruiken, die voor velen van ons toch iets vreemd overkomen.

[video=youtube_share;tyA516YCIq0]

Toch denk ik dat we nog heel veel van ze kunnen leren. Sterker nog, zij leven gewoon door alsof er niets veranderd is na SHTF denk ik.

Afrika laten verrekken? Nee natuurlijk niet!

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...