Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houtkachel op cv


12gauge

Aanbevolen berichten

voor bij mijn vader in de schuur zijn we nu bezig met een houtkachel

willen we dat ding gelijk aansluiten op de CV (een remeha avanti 35kw)

 

mijn vader en broertje weten aardig wat van leiding en cv werk en ik wat van houtkachels, maar het combineren hebben we nog nooit gedaan

het is niet de bedoeling om off grid te gaan met dit systeem

 

we hebben een heel eind aan materiaal liggen (electronische kleppen, temp sensors, kranen etc etc) dat is het probleem niet

we weten dat de retourleiding op de cv ongeveer een 80 graden kan zijn voor dat de cv in storing gaat

 

remeha zelf wil niet helpen die stuurt ons door naar de installateur (zelf geinstalleerd) dus dat kan niet

 

wie o wie hier heeft ervaring in het bouwen van dit soort systemen?

wij willen namelijk niet een jaar oude cv om zeep helpen ;)

 

@lewieke?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Je moet 2 verschillende circuits maken

Zodat heet water van kachel niet bij cv komt en anders om

 

Ik heb vaker hier iets over gehoord

 

Tevens moet er aansluiting zijn zodat de kachel noet stoom op wekt. Dus moet er iets van druk ventielen en koud water toegevoegd kan worden

 

Veel opties wat te doen

Maar risico is het wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is volgens mij goed te doen MAAR je moet het goed doordenken. In principe is het niets anders dan wat ik doe met mijn eigen zonneboiler. Een paar maatregelen zijn in elk geval nodig :

 

- expansievat voor het opvangen van uitzettingsvolume onder invloed van warmte.

- een overdrukventiel dat ervoor zorgt dat je systeem niet onder te hoge druk komt te staan en dat open gaat in geval van nood.

 

Daarnaast kan je bestaande systeem volgens mij een warmtepiek niet aan als je bijvoorbeeld een hele dag stookt. Daarom zou ik er voor opteren om een groot buffervat te plaatsen. Hierin kan je heel wat warmte kwijt. Je kan er voor zorgen dat je bestaande cv het (voorverwarmde) water uit je buffervat haalt. Zo bespaar je ook op je stookkosten als je kachel niet brandt.

 

Wil je dat niet dan is het wel mogelijk om te werken zonder buffervat. Je moet er dan voor zorgen dat je de overtollige warmte kwijt raakt via de radiatoren en de boiler voor sanitair warm water. Een mooi schema kan je vinden in de brochure van een handelaar die cv kachels verkoopt. http://www.ddg.be/sites/default/files/documenten/Brochure%20DDG%20new.pdf

 

Let wel : Ondanks het feit dat ik wel schema's kan lezen en tekenen ben ik geen vakman. voor de installatie van mijn eigen systeem heb ik me laten bijstaan door een vakman die de leidingen heeft gelegd. Zelf heb ik : de elektriciteit gelegd, de controller geprogrammeerd, de sensoren en relais geplaatst, hulpje gespeeld, de berekeningen gemaakt, de toeleverancier gevonden, de schema's getekend, gezorgd dat de vakman wist welke leiding waar moest aangesloten worden.

 

Het lijkt me sterk dat je een bestaande cv om zeep zou helpen. Je moet alleen een systeem bedenken waardoor je geen oververhitting krijgt. Het lijkt me verstandig om een cv pomp te laten draaien en de warmte rond te sturen als je haard aanligt. Eventueel kan je die aansturen met een controller. Deze leverancier heeft vast wat mogelijkheden : resol.de

 

Hopelijk heb je er wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er zelf ook mee bezig geweest,

Maar het is voor mij iets te gevaarlijk zonder een buffervat.

Je moet namelijk bedenken, dat 1 liter water ongeveer 1600 liter stoom oplevert.

Vroeger moest zo'n systeem ook eigenlijk gekeurd worden door het stoomwezen.

https://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=stoomwet+houtkachel

Ik zag voor mijn situatie geen mogelijkheid om dit te doen.

 

Greetz en succes, Holy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je zelf een hout kachel wilt gaan bouwen die jou cv bij verwarmd moet je een paar dingen in het achterhoofd houden . Te warm 99,9° kan de boel ontploffen . Vuur heeft zuurstof nodig . En hout kachels vragen werk .

Het laatste kan je oplossen door veel hout te hakken zagen kopen krijgen en of stelen .

Het eerste moet je oplossen door het er onder te houden water van een cv heeft 65°graden . En dat moet je behouden . Door verstandig te stoken .

Als je een hout kachel zelf bouwt voor continu gebruik , gebruik degelijk materiaal . Laat alles leaser branden . Plaats in jou verbrandings kamer vuurvaste stenen om de warmte te behouden . De luchtklep moet automatisch te regelen zijn als het cv water te hoog komt . Er bestaat in de handel één regelaar die je in de watermantel kan monterendie doormiddel van een ketting de luchtklep opent of sluit . Een expansie vat en een overdruk klep zijn ook een must . Maar dit zit normaal al op jou cv installatie een extra is geen overbodige luxe .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heb ook een kachel van DDG waarmee ik alles verwarm (heb geen cv ketel). Buffervat is wel aan te raden, als je de kachel laat branden en alle thermostaten op radiatoren zijn dicht (omdat temp gehaald is) kan de kachel zijn warmte niet meer kwijt waardoor je stoom krijgt. heb dit bij mij ook al voorgehad.

 

De spiraal in de kachel verwarmd de spiraal in het buffervat (hierdoor is dit een relatief klein systeem en moet je buffervat niet al te groot zijn). Hierop staat, aan de kachel een overdrukventiel en aan het buffervat een automatische vulling. Het nodige CV water word dan uit het buffervat getrokken en rondgestuurd. Het koude retourwater komt onderaan in het buffervat.

 

Je moet er wel op letten dat je het water dat naar je kachel gaat rond de 60°C is, kouder dan dit verhoogt de kans op condens in de kachel.

 

Heb de volledige regeling zelf geschreven op PLC die ik van werk mocht meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een buffervat is niet optioneel, het is echt keihard nodig. Als je fikkie goed heet is dan ga je makkelijk boven de 100 graden komen als je geen buffervat hebt. De hoeveelheid energie die vrijkomt moet opgeslagen kunnen worden en een 300+ liter buffervat is echt hard nodig.

 

In m'n eigen installatie kan ik ook met hout stoken en daar zit een 300 liter buffervat in. Als ik te enthousiast stook kom ik echt binnen een uurtje op de 90 graden en daar wordt je echt niet blij van. Bij mij is die houtkachel een backup systeem, als 't regelmatig als primaire verwarming gebruikt wordt dan zou ik al snel aan een 1000 liter gaan denken.

 

Er wordt hier in Zweden erg veel op hout gestookt en niemand is zo gek om dat zonder buffervat te doen, doe je 't wel, dan is 't een kwestie van tijd voor je de boel grondig sloopt, inclusief je bestaande CV ketel. Niets in je CV installatie is gebouwd om goed om te gaan met stoom! Pas dus op :)

 

Het veiligste (maar tevens traagste om te starten) systeem is om de houtkachel een mini-circuit te geven naar een groot buffervat, daar een goeie pomp tussen (wilo bijvoorbeeld) die tegen de hitte kan. Daarna een omleiding in je bestaande CV systeem maken (met wat afsluitkranen zodat je 't buffervat en de houtkachel over kan slaan als je ze niet gebruikt). Vanaf je bestaande CV ketel ga je eerst naar je radiatoren, dan naar datzelfde buffervat en dan terug naar de CV ketel. De ketel warmt dan dus gewoon zoals normaal je huis op. Wil je op hout stoken dan steek je fikkie, warmt het buffervat op tot een graad of 50 en schakelt dan je CV circuit om zodat 't via de buffer loopt. Je CV ketel krijgt dan dus warm/heet water als "retour" en hoeft weinig tot niets te doen behalve rondpompen.

 

Zorg voor goeie dikke buizen tussen je houtkachel en het buffervat. Niet van die kinderachtige 15mm buisjes maar minimaal 22, liefst een stuk dikker en een pomp die stevig volume kan verplaatsen. Bij je buffervat zorg je ook voor een stevig expansievat *EN* een overdrukventiel. Die 2 zijn absoluut essentieel en zonder gaat de boel gegarandeerd ontploffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Deleted-4649

flink klusgehalte als ik dit zo verneem. Ik ben geen echte technicus en zou mijn vingers hier niet aan branden, zeker gezien de risico's. Ik kan wel melden dat ik een "houtvergasser" bezit. Met een buffervat erachter. Het kost wat, maar het levert ook wat op aan besparing. Nu een investering, gaat wel 20 jaar mee, beetje onderhoud. Ik kan hier mijn hele huis op verwarmen en verbruik zodoende bijna geen gas meer.

 

Houtkachel op CV, mij te link. En efficiency-verlies, is ie te heet moet je koelen, je kunt niet van huis etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt zonder meer 50 liter water per kW nodig; stook je 30 kW weg (en dat is een kleine moeite met een houtkachel), heb je al tenminste een 1.500 liter buffervat nodig (en een expansievat en overdrukbeveiliging). Ik ben zelf aan het kijken voor de installatie van een Viessmann Pyromat ECO (40 kW). Rendementen liggen boven de 92%, en de kachel accepteert kloofhout (50cm), houtbriketten en - snippers. Eventueel kun je een kit erop aansluiten om op olie te stoken. Viessmann heeft veel documentatie beschikbaar voor het integreren van houtvergassers/pelletbranders in bestaande installaties.

 

http://www.viessmann-schemes.com/schematics

http://www.viessmann.nl/content/dam/internet-nl/pdf_documenten/folders/115411_pyromat_nl.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf onderstaande op mijn verlanglijstje.

 

http://www.houtencvkachel.nl/oven.php?state=detail&model=Lotos%20Max%20FT%20met%20oven

 

Die moet dan een buffervat van 800 liter warm maken (hooguit 2 uurtjes van koud naar 65-85 graden voor een hele dag warm water en verwarming).

 

http://www.houtencvkachel.nl/buffervatenboilers.php?part=uitdraai

 

Alles is beveiligd met automatische kleppen. Te koud water lager dan 45 graden en de CV klep sluit, te warm ook beveiligd net als overdrukventielen en dergelijke. Systeem is uitbreidbaar met bijvoorbeeld heatpipes systeem of meerdere buffervaten koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...