Ga naar inhoud
GENEGEERD

Seoul virus bruine rat


Aanbevolen berichten

Voor het eerst in Nederland is het Seoul virus aangetroffen op bruine ratten.

dit virus was al wel eerder aangetroffen bij exemplaren in Zweden, Frankrijk en Engeland.

Het Seoul virus is een Hanta variant die overdraagbaar is op mensen en kan leiden tot nierontsteking en shock, mogelijk met dodelijke afloop.

Het Seoul virus is niet van mens op mens overdraagbaar en is met name voor mensen die direct in aanraking komen met bruine ratten een risico. ( urine en fecalien).

 

Advies vermijd zoveel mogelijk contact en plaatsen waar ze voorkomen, houd de boel opgeruimd in en rond huis (etenswaren) zodat het niet aantrekkelijk voor ze is om zich hier te nestelen.

Mocht je een bruine ratten nest hebben bij je huis, schakel dan de gemeente in om het op te laten ruimen (gaat niet op voor het buiten gebied).

Als je ze toch zelf wilt opruimen, gebruik dan lange vloeistof dichte handschoenen en een FFP2 masker (masker 1 keer gebruiken per opruim actie), vervolgens rat in plastic zak, dan zou ik omdat je ze niet kan afvoeren, maar verbranden denk ik of diep begraven( geen idee of je hiermee het virus ook kapot maakt, @Keyser Suze misschien een idee?), in ieder geval niet in de vuilnisbak deponeren omdat je dan de verspreiding van het virus alleen maar in de hand werkt.

na elke opruim actie de vindplek behandelen met bleek, daarna goed, gezicht, armen en handen wassen.

 

groet Rataplan

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Thanks voor de tip @Rataplan.

Hopelijk zit het niet in de ratten die hier nog steeds een plaag vormen.

 

Welke manier van bestrijding is het veiligste @Rataplan?

 

Het kan zich in iedere bruine rat op het moment bevinden, dus wees waakzaam bij je handelen.

vorm van bestrijding maakt niet uit, wel de manier hoe je de rat benadert en opruimt.

een nest niet opvegen of met stofzuiger of bladblazer opruimen, geeft stof dus risico op inademingen, ik zou voor de zekerheid het nest nat maken met water/bleek en dan in een zakje doen, dichtmaken en ook de fik erin, daarna plek nogmaals goed besmetten, ook je handschoenen ontsmetten en je masker ook op het vuur is momenteel mijn advies.

zodra ik wat meer weet over beste opruim mogelijkheden dan hoor je het gelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemeente bellen om ze op te laten halen.

 

 

Kadavers

Dode dieren in de openbare buitenruimte worden verwijderd door Stichting Dierenambulance. Er is één uitzondering. Dode ratten en duiven haalt de gemeente na een melding op. Deze dieren hebben vaak ziektekiemen bij zich en vormen hierdoor een risico voor de volksgezondheid. Pak ze dan ook niet zonder handschoenen op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Probleem is de hoeveelheid die ik hier op moment in de achtertuin weg werk.

Dat is geen openbare ruimte.

Afgelopen 2 weken heb ik er een stuk of 10 in de kliko gegooid.

 

Edit: ik ga straks al mn vallen weghalen en verbranden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is de hoeveelheid die ik hier op moment in de achtertuin weg werk.

Dat is geen openbare ruimte.

Afgelopen 2 weken heb ik er een stuk of 10 in de kliko gegooid.

Edit: ik ga straks al mn vallen weghalen en verbranden.

 

Klinkt als een serieus probleem: gemeente inschakelen ?

 

Kadavers altijd laten ophalen door een erkend bedrijf.

Zelf prutsen lijkt me ideaal om virussen en dergelijke te verspreiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijkt het raadzamer als gemeentes de wijze van bestrijden gaan veranderen, omdat het simpelweg niet voldoende doeltreffend meer is.

Dit kost alleen waarschijnlijk veel meer geld dan de huidige manier van bestrijden, met vergif, dus ben bang dat het eerst nog verder uit de hand moet lopen voordat er daadwerkelijk actie ondernomen gaat worden.

Zeg is daar nou niet een sprookje over geschreven, hm ze zullen wel denken dat sprookjes niet bestaan.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/steeds-meer-ratten-immuun-voor-rattengif/SrZkkk!Lo1RTVMCuDOao/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd- de gemeente is er al jaren mee bezig.

Heeft ook al in de krant gestaan.

Maar gif helpt niet meer die beesten zijn te slim of kunnen tegen dat gif.

Klemmen etc worden niet gebruikt door de gemeente en de ingehuurde bestrijders.

 

Waarom gebruikt de gemeente geen klemmen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hantavirus of varianten is zeker ernstig te nemen, ik kan ervan meespreken,

 

Ik woon in bosrijk gebied en 1 van de bewoners van het bos is de rosse woelmuis.

In de winter van 2010 was de waterleiding in het hok waar de wasmachine staat bevroren, achter de wasmachine lagen wat muizekeutels, maar daar sloeg ik toen geen acht op want de leiding moest ontdooit worden.

Ik had het lumineuze idee dit te doen met een haardroger.

Door het blazen van de haardroger werd stof gevormd van de keutels wat ik inademde, op het moment zelf was ik mij daarvan niet bewust.

 

Enkele dagen later werd ik ziek, hoofdpijn, koorts, ik had nog geen vaste huisarts, dus maar naar de eerste dokter die ik vond.

Diagnose: griepje, enkele dagen uitzieken en alles weer ok.

In plaats van beter werd ik echter steeds zieker, de koorts bleef, ik kreeg hevige pijn aan de onderrug (wat later nierfalen bleek te zijn), begon wazig te zien, kreeg spontaan een bloedneus.

 

Dus naar een andere dokteres, die hoorde mijn verhaal en had blijkbaar ervaring ermee en dacht direct aan het hantavirus. Ze deed een test op een urinestaal, en dat bleek niet goed, want ze stuurde me direct naar de spoedafdeling.

Daar werd ik 3 dagen opgenomen ter observatie, want echt een remedie hadden ze niet, door de besmetting had ik een kortstondig nierfalen gehad, ik kreeg via baxters vocht toegediend en moest in flessen plassen om te zien of de nieren weer normaal begonnen te werken.

 

Ik ben er goed vanaf gekomen, zonder blijvende nawerkingen, bij mensen die al een nieraandoening hebben of een zwakke gezondheid kan dit idd leiden tot blijvend nierfalen of zelfs fataal zijn.

 

Sedert dien ben ik uiteraard zeer voorzichtig als ik nog maar iets zie dat op een muizekeutel lijkt,

bij een gesprek met de dokteres achteraf, zei zij dat de meeste besmettingen gebeuren door inademing van stof bij het opvegen of stofzuigen of dergelijke van de keutels,

volgens haar is het voldoende als je ergens keutels vind en je wil ze opruimen van handschoenen en een stofmasker te dragen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik mijn conibear klemmen (verkregen via de prepshop) inzetten tegen ratten?

Hoe regel ik dan dat ik wel een rat vang maar niet een kat uit de buurt?

 

Professioneel gebruik van een conibear klem is alleen onder water toegestaan, daar mag je geen katten verwachten.

mocht je het met een klem willen proberen kan je deze in een kistje of kooitje plaatsen met 2 gaten erin waar een rat wel doorheen past en een kat niet.

of een levend vangende kooi, dan zie wat je heb gevangen en kan je daarna de rat om zeep helpen en de kat vrij laten, wel elke dag controleren dan natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat leeft heeft één grote zwakte. Hitte. Immense hitte!

 

Maakt niet uit goed of kwaad, alles wat door groei leeft en kan ontkiemen/ontwikkelen in in wezen bijzonder zwak tegen hitte.

 

Ik zeg, de fik er in! Onmiddellijk en met de hoogst mogelijke temperaturen die je er uit weet te drukken! Desnoods gooi je er nog middelen bij die de hitte versterken en nog hogere temperaturen geven.

 

Uiteraard dat, of je blijft er van bij vandaan. Hoe dan ook... de fik er in! Branden zal het, tot de laatste!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Range zoiets?

DSC06915.JPG.a10c8dcc1d33c5238a4acf544b809438.jpg

 

Platen brander op acetyleen en zuurstof ;)

 

Hier alle houten vallen verbrand met benzine en de levende vallen met de gasbrander heet gestookt.

Stop hier met bestrijden voorlopig.

 

Dat is toch een plasma snijder? Zo ja, dat levert inderdaad immense hitte maar is wel behoorlijk geconcentreerd :D!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Nee dit is een warmstook brander voor platen.

Kun je een breed oppervlak In een keer verwarmen ;)

Weet de exacte cijfers niet meer maar richting de 3500 graden klopt wel redelijk :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ghostwhiper je hoeft niet te stoppen met bestrijden, zorg gewoon voor je persoonlijke bescherming en reinig de plekken met bleek voor de zekerheid, voorkom inademing van stof op de nest plekken e.d.

ook voor deze variant liep je al risico op andere ziektesoorten, waaronder de ziekte van weil, ook niet te onderschatten.

blijf ze vangen en daarna op het vuur totdat er alleen nog as van over is.

afgevoerde dieren die naar de destructie gaan worden uiteindelijk ook verbrand bij mijn weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...