Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn BOB en wat ik nog mis/nodig heb


dutch survival

Aanbevolen berichten

en wat bedoel je met: wat heb je trouwens voor houtbewerken? als ik vragen mag

 

 

zoals ik al zei met ervaring komt dat wel. Ga af en toe eens de bossen in een probeer mike zn shelters na te maken en er te leven voor een dagje (mike = MCQbushcraft) je hoeft er niet gelijk te slapen maar een dagje in het bos doorbrengen met eventueel ouders erbij kan heel erg leerzaam zijn.

 

als je ergens je kamp opslaat zul je hout moeten hebben voor je vuur maar ook voor kleine projectjes.

 

ikzelf (ben dan ook een bijlen fan) heb altijd de wetterlings swedish forrest axe mee en de gransfors bruks small forrest axe. zo kan ik hout verwerken tot brandhout en eventueel van hout meerdere gereedschappen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 130
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Een leuke, maar volle, set @dutch survival

Probeer ook eens een klein goedkoop radiootje (met FM en middelgolf) te vinden; gezellig voor bij het kampvuur en je blijft op de hoogte van het nieuws.

 

Goedkoop (nood-) voertip: Yum-Yum Noodles, kosten 30 á 40 cent (gewoon in de supermarkt) en is prima te eten.

Instant_Bag_Noodles.jpg.e57bf333ede15b484e4b417fdce63efb.jpg

 

Je kunt je nog ook aanmelden voor het winterkampeerweekend; dat wordt reuze gezellig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutch survival ziet er al goed uit voor ehbo zou ik er ether om te ontsmetten en vuur te maken bij doen en superlijm om wonden dicht te plakken Zorg wel dat het een lijm op basis van cyanoacrylaat

als leatherman zou ik de sidekick aanraden http://be.knivesandtools.com/nl/pt/-leatherman-sidekick.htm deze is een goedkoper model en was ook mijn eerste leatherman maar heeft een prima kwaliteit ,

ik vind hem op sommige punten beter dan de charge tti die ik nu heb

om te vissen kun je een lijn dwars over de rivier spannen waar je verschillende onderlijnen aan hebt bevestigd met telkens een haak en wat aas aan , mag in principe niet

maar wshtf... deze methode heb ik eenmaal geprobeerd en werkt vrij goed (8 vissen met 11 onderlijnen )

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oja, en vooe het houtverwerken, ik heb mijn mes, ( en is die echt zo illigaal om te hebben/moet ik hem dan van het forum halen?) En ik heb een klein bijltje wat in mijn tas kan, en als daar binnekort die klapzaag bijkomt red ik het wel, eerst met de klapzaag in kleine stammetje verdelen, en dan splitten met het mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je bent nu nog erg jong dus ik raad aan om dagjes naar bossen te gaan om zo te ervaren hoeveel er nog uitkan.

 

 

PS: al je hout verwerken met je mes? bereid je maar voor op heel wat slijpwerk.

 

Slijpsteen was al toegevoegd las ik.

@dutch survival

 

Maar, een snijplankje is ook handig om je groenten e.a. te snijden. Je kan er ook je kampvuur mee aanwapperen, wat efficienter is dan blazen. Hang een noodfluitje aan je sleutelbos. Gister heb ik met 110 dB agressieve honden afgeschrokken. Neem er 1 van plastic. Metaal gaat in de winter zo aan je lippen plakken.

Trouwens, een mini-flesje afwasmiddel en schuursponsje (ipv staalwol) om je pannetjes te reinigen. Want ik zie je echt niet 3 dagen uit een vuil bakkie vreten...

Daar kwam mijn maat laatst achter nadat hij in zijn mess-tin gebakken had.

 

Coghlans heeft handige flesjes. Te koop bij bijna iedere outdoorzaak of dump.

http://www.coghlans.com/products/contain-alls-8525

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slijpsteen was al toegevoegd las ik.

 

Maar, een snijplankje is ook handig om je groenten e.a. te snijden. Je kan er ook je kampvuur mee aanwapperen, wat efficienter is dan blazen.

Trouwens, een mini-flesje afwasmiddel en schuursponsje (ipv staalwol) om je pannetjes te reinigen. Want ik zie je echt niet 3 dagen uit een vuil bakkie vreten...

Daar kwam mijn maat laatst achter nadat hij in zijn mess-tin gebakken had.

 

Coghlans heeft handige flesjes. Te koop bij bijna iedere outdoorzaak of dump.

http://www.coghlans.com/products/contain-alls-8525

 

 

snijplank haal je makkelijk uit een stuk hout lijkt mij,

@dutch survival ik maak mijn kookgerei nu schoon met of modder en gras of wit as van een vuur in wat water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar, een snijplankje is ook handig om je groenten e.a. te snijden. Je kan er ook je kampvuur mee aanwapperen, wat efficienter is dan blazen. Hang een noodfluitje aan je sleutelbos. Gister heb ik met 110 dB agressieve honden afgeschrokken. Neem er 1 van plastic. Metaal gaat in de winter zo aan je lippen plakken.

Trouwens, een mini-flesje afwasmiddel en schuursponsje (ipv staalwol) om je pannetjes te reinigen. Want ik zie je echt niet 3 dagen uit een vuil bakkie vreten...

Daar kwam mijn maat laatst achter nadat hij in zijn mess-tin gebakken had.

 

Coghlans heeft handige flesjes. Te koop bij bijna iedere outdoorzaak of dump.

http://www.coghlans.com/products/contain-alls-8525

Heel handig snijplank en afwasmiddel en schuurspons...bij kamperen of luxe momentjes in het bos.

Bij drie dagen uit de BOB moeten leven ivm SHTF geen noodzaak. Dan gebruik ik ook zand/gras/wat dan ook om spullen zo goed als weer redelijk schonerig te krijgen.

 

Als je in de natuur afwasmiddel gebruikt, let dan wel op dat het biologisch afbreekbaar is en dat je water wat je gebruikt eind uit de buurt van drinkwaterplek is. Leave no trace enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje, ik ga morgen ook weer naar het bos, die afwasmiddel is misschien wel een goede, een snijplankje maak ik inderdaad wel van houd, ik heb inderdaad ook een slijpsteen ( eentja van mijn opa;p) maar ik denk dat ik de DC4 wil gaan halen, en over het vele slijoen, ik heb drie messen bij, een voir eten, ( de victorinox) een voor al het kleine spul, touw snijden enz.( de buck) en die andere is alleen voor het hakken, en hij blijft vrij lang scherp, en dat slijpen vind ik leuk, je kan even rustig iets nuttigs doen en nadenken over vannales en nogwat

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met plezier je post gelezen @dutch survival. Ook leuk om te zien dat je niet zomaar wat in je tas gooit, maar er goed over nadenkt.

Zelf heb ik er weinig aan toe te voegen, mijn BOB bestaat op het moment alleen uit een B...

 

Wat je nog wel toe kan voegen is iets van een Signal Marker. Iets om zichtbaar te zijn in geval van nood.

 

Ik denk dat ik de DC4 wil gaan halen...

Deze heb ik afgelopen week gekocht. Moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met de kwaliteit. Mooi hoesje er bij. Ik heb hem nog niet gestest. Ik zal er een review over schrijven als ik dta wel heb gedaan.

 

Tik je trouwens je posts op je telefoon of tablet? ^_~

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje, ik ga morgen ook weer naar het bos, die afwasmiddel is misschien wel een goede, een snijplankje maak ik inderdaad wel van houd, ik heb inderdaad ook een slijpsteen ( eentja van mijn opa;p) maar ik denk dat ik de DC4 wil gaan halen, en over het vele slijoen, ik heb drie messen bij, een voir eten, ( de victorinox) een voor al het kleine spul, touw snijden enz.( de buck) en die andere is alleen voor het hakken, en hij blijft vrij lang scherp, en dat slijpen vind ik leuk, je kan even rustig iets nuttigs doen en nadenken over vannales en nogwat

fallkniven levert prima spul

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dutch survival ziet er al goed uit voor ehbo zou ik er ether om te ontsmetten en vuur te maken bij doen en superlijm om wonden dicht te plakken Zorg wel dat het een lijm op basis van cyanoacrylaat

als leatherman zou ik de sidekick aanraden http://be.knivesandtools.com/nl/pt/-leatherman-sidekick.htm deze is een goedkoper model en was ook mijn eerste leatherman maar heeft een prima kwaliteit ,

ik vind hem op sommige punten beter dan de charge tti die ik nu heb

om te vissen kun je een lijn dwars over de rivier spannen waar je verschillende onderlijnen aan hebt bevestigd met telkens een haak en wat aas aan , mag in principe niet

maar wshtf... deze methode heb ik eenmaal geprobeerd en werkt vrij goed (8 vissen met 11 onderlijnen )

mvg Bjorn

 

Hier wordt een grote fout gemaakt!!!Je mag niet ontsmetten met ether...kan de wond veranderen in een brandwond...(ehbo cursus als vakantiebegeleider gehad) het beste neem je klein flesje zuurstofwater of iso Betadine mee.

Ether voor vuur is ook niet aan te raden want het brandt heel kort maar krachtig maar daar heb je niks aan..zoals eerder vermeldt is watte met vaseline of een bio aanmaakblokje vele malen beter...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt een grote fout gemaakt!!!Je mag niet ontsmetten met ether...kan de wond veranderen in een brandwond...(ehbo cursus als vakantiebegeleider gehad) het beste neem je klein flesje zuurstofwater of iso Betadine mee.

Ether voor vuur is ook niet aan te raden want het brandt heel kort maar krachtig maar daar heb je niks aan..zoals eerder vermeldt is watte met vaseline of een bio aanmaakblokje vele malen beter...

 

Inderdaad, waterstof peroxide is het beste, bruist en kuist, maar kleurt de wonde niet en dat laatste is wel zo handig als er nadien nog geopereerd / genaaid moet worden. En het piekt niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...