Ga naar inhoud
GENEGEERD

Duurzaam leven: verwarming


lewieke

Aanbevolen berichten

Het grootste deel van de energie die we verbruiken (tot 60%) gaat op aan verwarming. En al helemaal als we gaan rekenen in kwh of in centen. Hier vallen de meeste centen te rapen als je wil besparen. Maar hoe doe je dat op een duurzame, efficiënte en haalbare manier ? Om op die vraag te kunnen antwoorden moeten we de verschillende methodes van verwarmen vergelijken én de verschillende brandstoffen bekijken.

 

In de ideale wereld zouden we woningen hebben die zo goed geïsoleerd zijn dat geen externe verwarming meer nodig is. In de praktijk heeft nog maar een heel klein deel van de bevolking een passief- of laagenergiewoning. De meesten onder ons moeten het doen met minder zuinige koop- of huurwoningen. En dat brengt zijn beperkingen mee. Op het vlak van isoleren kan ik zelf nog heel wat verbeteren, alleen kan dat niet zonder grote ingrepen. Het komt er wel van, maar het zal toch nog aardig wat jaren duren voor ik mijn hele voorgevel én dakconstructie laat aanpassen.

 

Door je woning grondig te isoleren kan je ongeveer 2/3 op verwarmingskosten besparen. Isolatie en hoog rendementsglas zijn de stappen die nodig zijn.

 

In afwachting van een perfecte woning zoeken we verwarmingssystemen en brandstoffen.

 

We streven een paar idealen na :

 

- onafhankelijkheid van monopolisten

- prijsgunstige verwarmingssystemen

- efficiënte systemen met zo weinig mogelijk verbruik

- zo duurzaam mogelijk, bij voorkeur met lage vaste kosten

- behoud van comfort

 

Warmte

 

Om goede keuzes te maken moeten we 'warmte' begrijpen. Er is stralingswarmte en convectiewarmte.

Stralingswarmte is directe verwarming waarbij je de 'straling' van de energiebron voelt.

Convectiewarmte is indirect en verwarmt als het ware de lucht in de omgeving, die op zijn beurt de kamer verwarmt.

 

Rendement

 

Als je een correcte vergelijking wil maken om kostprijzen te vergelijken moet je de efficiëntie van je toestel kennen. Dan kan je berekenen hoeveel energie je werkelijk haalt uit de aangeleverde brandstof/systeem. Een overzicht van mogelijke verwarmingssystemen :

 

 

Vergelijkingstabel

 

[ATTACH=CONFIG]14706[/ATTACH]

* Het meest gebruikte verkoopsargument maar enkel geldig bij vollast.

 

 

Open haard

 

[ATTACH=CONFIG]14708[/ATTACH]

 

Een rendement van 20%. Wil je verwarmen met een haard, dan heb je beslist goedkoop brandhout nodig. Tegenwoordig is dat bijna nergens meer te vinden. Ook uit ecologisch standpunt niet te verdedigen. Bovendien gebruikt de haard de zuurstof uit de woning, waarbij een hele grote hoeveelheid lucht dan ook nog eens gewoon door de schoorsteen verdwijnt. Hierdoor is aanvoer van verse lucht nodig, die kouder is dan de lucht in de woning. Het resultaat is dat je woning afkoelt en alleen de kamer een beetje warmer wordt. Het risico van brand is niet denkbeeldig.

 

Elektrische kachel

Gaskachel

Houtkachel

Kolenkachel

Infraroodpaneel

Speksteen/ Tegelkachel

CV/ VR ketel

Pelletkachel

Pellet CV

HR-ketel

HRE ketel (Micro WKK)

Warmtepomp

 

Zonneboiler

 

[ATTACH=CONFIG]14707[/ATTACH]

 

Een zonneboiler is een systeem dat zonnewarmte 'vangt'. De meest efficiënte systemen zijn high pipes. Een dubbele glazen buis met middenin een koperen staaf. Het systeem is eenvoudig van opzet, onderhoudsvrij en kost relatief gezien weinig. Ook bij ons is de zonneboiler een aanrader omdat je na de investering geen verdere kosten meer hebt en als het ware 'gratis' energie krijgt. Mijn systeem zal op jaarbasis ongeveer 4000 kwh opleveren, hopelijk voor de eerstvolgende 25 jaar. Dat betekent 100.000 kwh. In de praktijk zal de besparing groter zijn omdat dit systeem me zal toelaten de gasverwarming uit te schakelen tijdens het grootste deel van het jaar waardoor mijn gasverbruik nog meer zal dalen.

 

De vlakke plaatcollectoren leveren relatief weinig rendement en zijn nu eigenlijk al voorbijgestreefd. Maar nog altijd te verkiezen boven een systeem met fossiele brandstoffen.

 

Mijn projectje : http://preppers.nl/forum/threads/6821-Werken-aan-energie-onafhankelijkheid-Verwarming?highlight=verwarming

 

Kostprijs : afhankelijk van de grootte 3 à 5000€

Terugverdientijd zonder subsidies : 12j

 

HR ketel

 

[ATTACH=CONFIG]14709[/ATTACH]

 

De modernste generatie HR ketels gebruiken (meestal) gas als brandstof. Het gas verwarmt het water in je cv installatie. Door het benutten van de warmte uit de rookgassen wordt het rendement 'verhoogd'. Bij een gewone installatie ben je die restwarmte kwijt. Deze ketel verbruikt ongeveer 17% minder energie dan de oudere generatie ketels zonder rookgaswarmterecuperatie. De meeste ketels leveren tussen 105 en 112 % rendement.

 

Toch een bemerking. Die aangegeven rendementspercentages gelden enkel bij volbelasting. Daarnaast zijn de ketels gemaakt om nog (slechts) 15 jaar mee te gaan én ze moeten minimaal tweejaarlijks onderhouden worden.

 

Kostprijs : Vanaf 1500€ zonder montage

Nadeel : relatief korte levensduur, speciale schouwpijp nodig wat ook wat kost

Voordeel : energiebesparing tot 20%

 

Zelf koos ik er niet voor om mijn thermische installatie te vervangen omdat we momenteel relatief weinig gas verstoken. Als onze bestaande ketel aan vervanging toe is, dan wel natuurlijk. (Als prepper heb ik nog een reservebrander in mijn garage staan identiek aan mijn installatie. Gekocht voor 50€ op het net. Ik opteerde voor de investering in een zonneboiler die eenvoudig uitbreidbaar is en geen verdere kosten meer veroorzaakt.

 

 

Pelletketel/houtvergasser/ ...

 

Alternatief voor fossiele brandstoffen als gas of stookolie. Deze producten bieden de mogelijkheid om 'onafhankelijker' te worden van de klassieke leveranciers. De meeste mensen verwarmen tegenwoordig met aardgas. Als ik zie hoeveel belastingen, transportvergoedingen, ... er gerekend worden op deze klassieke en comfortabele brandstof wordt het mijn inziens binnenkort interessant om oudere vewarmingsapparaten te vervangen door een pellettoestel.

 

Er zijn in wezen twee soorten :

 

- de goedkopere waarbij je zelf het reservoir met pellets vult. Probleem hierbij is dat je veel comfort verliest, ouder kan worden, moet zeulen met pellets, ... . Vanaf 2500€.

 

- een automatisch systeem met bevulling via wormschroef of vaccuümzuiger. Kost ongeveer 10000€.

 

De besparing die je realiseert bedraagt (afhankelijk van het bestaande systeem) tussen 30 en 50% van de verwarmingskosten.

 

Zelf overweeg ik uit te zien naar een tweedehands systeem. Dit zou me toelaten de kosten te drukken en mijn bestaand systeem geleidelijk aan uit te breiden.

 

Een paar voorbeelden :

 

http://www.testberichte.de/f/2/2911/4104/1.html

 

Elektrisch verwarmen

 

Overal afgeraden op vandaag. Omwille van zijn kostprijs, de weinig milieuvriendelijke energie. Toch is er op vandaag een alternatief. Infrarood verwarming. De investering is ietwat hoger maar maakt optimaal gebruik van de beschikbare energie. De technologie maakt gebruik van stralingswarmte.

 

Verwarmen met IR panelen

 

Relatief recente technologie. Dit systeem van verwarmen dmv elektriciteit is veel efficiënter dan gewone elektrische radiatoren omdat je werkt met stralingswarmte. De stralingswarmte verwarmt niet de omgevingslucht maar de voorwerpen waarop het eventueel afstraalt (zoals je lichaam). De moeilijkheid bij dit soort panelen is de juiste plaatsing.

 

Een nadeel is de relatief hogere investeringskost. Een paar prijzen kan je vinden in het onderstaande linkje.

http://www.infraroodverwarmingkopen.be/

 

 

Warmtepomp

 

Een andere nieuwe technologie is de warmtepomp. Een warmtepomp onttrekt warmte aan de omgeving en geeft die af waar jij dat wil. Grosso modo werkt het systeem als een omgekeerde koelkast. Je haalt warmte uit de omgeving (dat kan lucht/water/bodem zijn) en geeft die af in je woning/boiler. Als je achteraan je koelkast voelt, voel je ook de warmte terwijl het lekker fris is in de koelkast.

 

Voordeel : Voor elke kwh elektra die je toevoegt krijg je -in functie van de efficiëntie van het apparaat- méér kwh warmte terug.

Nadeel : Elektriciteit is zowat de duurste bron van energie.

De investeringskost is relatief hoog.

 

De goedkoopste warmptepomp is een lucht/lucht warmtepomp. Die onttrekt warmte aan de lucht en geeft die af aan je woning. Een airco werkt op dit principe. Dit type kan je ook gebruiken om je woning te koelen. Als je PV panelen hebt is dat misschien een optie tijdens de zomer om het comfort van je leefomgeving te vergroten.

De andere types onttrekken warmte aan de grond/water.

Meestal zijn warmtepompen het best geschikt voor laagtemperatuur systemen, al bestaan er ook types op hogere temperaturen. Door de band genomen kan je stellen dat de efficiëntie van een warmtepomp daalt bij hogere temperaturen.

 

Meer over warmtepompen kan je lezen op de gespecaliseerde sites van de diverse leveranciers. Een voorbeeldje :

http://www.daikin.be/nl/warmtepompen/soorten-warmtepompen/

 

Deze week las ik toevallig over een type warmtepomp waarvan ik nog niet hoorde. Een gaswarmtepomp. Ook hierbinnen zijn verschillende types te vinden. Het is relatief nieuwe technologie maar mijn interesse is alvast gewekt omdat je voor elke kwh gas méér warmte krijgt dan je toevoegt. Daarnaast wordt er nog extra energie uit de omgeving gehaald. Ik heb geen idee van de kostprijs van dergelijke systemen maar het lijkt me een uitermate efficiënte oplossing.

 

Een vergelijkbaar systeem werkt met een motor waarvan de warmte wordt teruggewonnen. Eventueel zou het mogelijk zijn om met die motor ook elektriciteit te produceren. Een offgrid totaaloplossing lijkt mij die in combinatie met een batterijpack voor elektriciteit bijna ongekende mogelijkheden biedt.

 

Een van de weinige websites die ik vond.

http://www.golantec.be/gaswarmtepomp.htm

 

Artikel in opbouw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wij hebben een warmtepomp én wtw systeem (warmte terug win), tevens super geïsoleerde woning... Ideaal zou je zeggen, zeker als ik het rendement in jou lijstje mag geloven, maar er zitten ook zeker nadelen aan!

 

Moeilijk zelf voorzienend te worden, en super isolatie zorgt ook voor grote, blijvende (!) hitte binnen in de zomer...

 

Verder wel ideaal hoor, en heel goedkoop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 4 maanden later...
Deze pelletketel en houtvergasser in een is niet al te duur, voor nog geen 2500 euro, het is alleen zonder buffer die kan je bestellen of op maat laten maken. Je moet er natuurlijk nog wel een buffervat voor warm water erbij doen. Zie de website http://www.proheat.be/products/variations/49/

 

Dat klopt, alleen vind ik niet veel informatie over het rendement van de brander. Een goede aankoop is één ding. Ik wil graag ook een efficiënt toestel dat aan de nieuwste normen voldoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Daar ben ik wel met je eens ja, je kan natuurlijk altijd informeren he. En als je een iets meer geld uit geeft voor een stuk bosgrond heb je voor de rest van je leven geen onkosten meer. En dan is de rendement vergeleken met een ketel van 10000 euro of 3000 euro niet belangrijk meer. Zolang de onderdelen goed vervangbaar is en niet al te duur zijn koop ik toch liever een stuk grond met een paar man. en dat kost minder dan 7000 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke Daar ben ik wel met je eens ja, je kan natuurlijk altijd informeren he. En als je een iets meer geld uit geeft voor een stuk bosgrond heb je voor de rest van je leven geen onkosten meer. En dan is de rendement vergeleken met een ketel van 10000 euro of 3000 euro niet belangrijk meer. Zolang de onderdelen goed vervangbaar is en niet al te duur zijn koop ik toch liever een stuk grond met een paar man. en dat kost minder dan 7000 euro.

 

Dat is in onze streken niet te vinden. En al helemaal niet tegen die prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke ik zelf woon aan de Belgische grens en zag een tijdje geleden bosgrond te koop vlak bij Zelzate. voor jouw iets te ver denk ik. Als ik me nog goed kan herinneren was het 1500M2 voor 4000 euro of meer. Tuurlijk koste wel veel geld maar er zijn altijd mensen die graag hout stoken in een houtkachel. Dus waarom niet met een paar man scheelt een hoop geld en je hebt er veel lol aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is in onze streken niet te vinden. En al helemaal niet tegen die prijs.

Lastig inderdaad en hout kappen, allemaal goed en wel, maar de tijd, brandstof, transport en andere kosten welke dit met zich mee brengt... No thanks.

Ik zal wel gratis afvalhout dat nergens anders meer goed voor is, verstoken. Wordt het mooi gerecycleerd ipv dat ik nog levende bomen moet vellen, klieven en drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke ik zelf woon aan de Belgische grens en zag een tijdje geleden bosgrond te koop vlak bij Zelzate. voor jouw iets te ver denk ik. Als ik me nog goed kan herinneren was het 1500M2 voor 4000 euro of meer. Tuurlijk koste wel veel geld maar er zijn altijd mensen die graag hout stoken in een houtkachel. Dus waarom niet met een paar man scheelt een hoop geld en je hebt er veel lol aan.

De bosgrond in Zelzate is inderdaad goedkoop te vinden, maar er staan dan ook zeer harshoudende sparrenbomen (dennenbomen?) op, als je die als brandhout wilt gebruiken,

ben je niet optimaal bezig... Alles koekt aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bosgrond in Zelzate is inderdaad goedkoop te vinden, maar er staan dan ook zeer harshoudende sparrenbomen (dennenbomen?) op, als je die als brandhout wilt gebruiken,

ben je niet optimaal bezig... Alles koekt aan.

 

Dit geld ook voor berken, gebruik ook dat hout beter in de vuurkorf, tenzij je graag je schoorsteen veegt:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons wordt altijd over m3 gesproken, hoeveel m3 is 15 ton dan als ik vragen mag?

Het soortelijk gewicht van DROOG hout varieert tussen 400 en 850kg per m³, laten we gokken op droge eik van 750kg/m³,

dan is 15/0.750=20m³... aka 20 Kuub... :D Wat ons leert dat lewieke er 5 kuub per jaar doorjaagt... de stoker ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan zover had ik nog niet gekeken, dan weet ik dat alvast bedankt ervoor, maar je hebt inderdaad gelijk dat soort hout kan je beter niet gebruiken in je ketel. Op zich tussendoor in een houtkachel kan het wel. Ik heb het zelf een hele winter gestook op hout met hars. Het brandde prima, na het stook seizoen kwam er wel veel rommel uit mijn pijp. Voortaan doe ik het meer om af te wisselen want het is gewoon goedkoop hout.

@lewieke Ja je moet wel tijd hebben en het leuk vinden om zelf hout te hakken. Mij zelf lijkt het best leuk. Tentje mee en een weekend met vrienden hout hakken lijkt mij wel lachen. En het kost maar een paar weekendjes per jaar. Of per paar jaar, want je kapt natuurlijk gelijk voor een paar jaar. En als je dan fruitbomen mag terug planten heb je daar ook nog plezier van. Of dat mag weet ik niet het is maar een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het soortelijk gewicht van DROOG hout varieert tussen 400 en 850kg per m³, laten we gokken op droge eik van 750kg/m³,

dan is 15/0.750=20m³... aka 20 Kuub... :D Wat ons leert dat lewieke er 5 kuub per jaar doorjaagt... de stoker ;)

 

Het zal iets meer zijn want het hout is al relatief droog als het geleverd wordt. Ik reken eerder ongeveer 550 kg per stère. In de praktijk komt het in diepe containers met een inhoud van 40m3. Het hout ligt er los gestort in waardoor het meer ruimte inneemt. Dat is ook de reden waarom ik reken met gewicht ipv kuub.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal iets meer zijn want het hout is al relatief droog als het geleverd wordt. Ik reken eerder ongeveer 550 kg per stère. In de praktijk komt het in diepe containers met een inhoud van 40m3. Het hout ligt er los gestort in waardoor het meer ruimte inneemt. Dat is ook de reden waarom ik reken met gewicht ipv kuub.

 

Ik ben ook bezig met de voorbereiding voor een houtkachel thuis, echter wel i.c.m. de aanwezige vloerverwarming.

Mag ik vragen wat ongeveer de verhouding is van hout stoken ten opzichte van gas verbruik bij jouw? Of had jij nu een houtgestookte cv?

 

Ik ken mensen die een 2 onder 1 kap woning uit de jaren 30 verwarmen tijdens de koudere maanden met 80% houtkachel en 20% cv ( gas) en hiervoor hebben ze zo'n 12 m3 per jaar nodig, tijdens een gemiddelde winter in Holland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volume, isolatie en luchtdichtheid en het gewenste temperatuurverschil tov de buitentemperatuur en de duur bepalen de nodige energie.

 

Als je al een referentie hebt van gasverbruik (of stookolie), kan je een schatting doen naar het verbruik met hout... en dan nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook bezig met de voorbereiding voor een houtkachel thuis, echter wel i.c.m. de aanwezige vloerverwarming.

Mag ik vragen wat ongeveer de verhouding is van hout stoken ten opzichte van gas verbruik bij jouw? Of had jij nu een houtgestookte cv?

 

Ik ken mensen die een 2 onder 1 kap woning uit de jaren 30 verwarmen tijdens de koudere maanden met 80% houtkachel en 20% cv ( gas) en hiervoor hebben ze zo'n 12 m3 per jaar nodig, tijdens een gemiddelde winter in Holland.

 

Wij hebben een ruime woning met een ruime woonkamer en keuken. Het is een 4-gevelwoning die gebouwd werd eind de jaren 90. We hebben naar de norm van toen relatief goed geïsoleerd. We gebruiken gas voor het comfort al willen we dat verbruik ook naar beneden halen met de zonneboiler. Tijdens een normaal jaar met een relatief koude winter verbruiken we ongeveer 8 m3 brandhout eik. Hierdoor is stoken met brandhout enkel interessant als je het tegen een interessante prijs kan kopen. We hebben ook nog met steenkool gestookt en toen hadden we 500 à 750 kg steenkool nodig.

 

Eén kg steenkool heeft ongeveer 10 kwh aan energie, wat maakt dat we pakweg 7500 kwh verbruiken. Dat klopt ongeveer met het brandhoutverbruik. Met de hoeveelheid die we aankopen komt dat neer op ongeveer 200€ brandhout per jaar. Of 250€ steenkool.

We gebruiken een inbouwhaard. Daarvan is geweten dat de efficiëntie in het beste geval 70% is. Door te kiezen voor een betere kachel verbruik je dus minder.

 

Net zo belangrijk als je keuze voor andere energiebronnen is dus de efficiëntie van je toestel. Een kachel is efficiënter dan een inbouwhaard.

Om te voorzien in ons warm water en verwarming voor keuken en badkamer (en af en toe in de woonkamer als we te lui zijn om de kachel aan te maken) hebben we 13000 kwh nodig voor het hele jaar. Tegen 0.07€/kwh betekent dit dat we een budget van 910€ nodig hebben voor de aankoop van aardgas. (In de praktijk is het wat minder omdat er kleine afrondingsfouten in de berekening zit.)

 

Tips :

- Kies voor een efficiënt apparaat.

- Overweeg een kachel die ook steenkool aankan. Dat is een compacte en relatief goedkope brandstof.

- Je systeem valt of staat met de aanwezigheid van een buffervat. Vloerverwarming is lage temperatuurverwarming, een kachel zorgt voor hoge temperaturen. Dan moet je de overtollige energie kunnen opslaan omdat een kachel nu eenmaal niet modulerend werkt.

- Probeer stilstandsverliezen te vermijden. Ik ben er niet van overtuigd dat de combinatie met je vloerverwarming ideaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over energiebesparen en effectief verwarmen is op onderstaande fora een schat van informatie te vinden.

http://www.ecologieforum.eu/viewforum.php?f=23&sid=f1f38ad5ac2a7473e6373d504bc4b93c

http://www.ecobouwers.be/forum

 

Ik was zelf eerst op zoek naar een oplossing met zonnecollectoren, maar ben daar om financieel economische redenen vanaf gestapt.(mede vanwege de input vanuit bovenstaande fora.

 

Wat kan ik hier nu aan kennis bijdragen,

 

Ik verwarm de huidige woning( bouwjaar 1900, ongeisoleerd, enkel glas) enkel en alleen met een Dovre 18KW houtkachel.(er ligt een kleine CV installatie in, maar die heeft de afgelopen 3 jaar niet aangestaan.)

 

Temperatuur in de woonkamer en keuken op een confortabele19-22 graden als we thuis zijn(houtkachel regelst wat minder fijn af als een thermostaatgestuurd systeem)

Temperatuur op de slaapverdieping een 12-14 graden( 2013 soms onder de 10 met buitentemperaturen van -15)

 

Verbruik:

seizoen 2012/2013 10 kuub essen/eik/beuk/berk, kostprijs € 60,=/kuub

seizoen 2013/2014 6 kuub Kostprijs € 70/kuub

seizoen 2014/2015 7 kuub Kostprijs € 70/kuub en 2 kuub eigen hout

 

Op dit moment zijn er vergaande plannen om uiteindelijk naar nieuwbouw te gaan, waarbij er vooral fors op isolatie wordt ingezet, daar is het meeste geld te verdienen.

Het argument van warmteoverschot in de zomer komt vooral door de wens om veel glas te hebben, en dan geen goede zonwering te voorzien.

 

Als er vragen zijn geef ik graag toelichting, maar in volgorde van besparen

1)isoleren

2)isoleren

3)isoleren(nee geen typefout, de meeste winst zit echt in isolatie)

4)tocht verminderen

5)houtkachel met hoog rendement(75% of beter)

6) levensstijl aanpassen

7) energieverbruik aanpassen

8) warmteterugwinnen via ventilatie(systeemD) en douche WTW

9) PV installatie

en pas na de top 10 zaken als

BWW LWW Zonnecollectoren met expansievat etc etc.

 

Als je de eerste 10 hebt gedaan is je verbruik zo laag dat je de investeringen in die systemen absoluut niet in minder dan 20 jaar terugverdiend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke ik woon in jaren 30 woning, spouwmuren zonder isolatie, oude ramen vervangen voor AA++ (isolerend en geluiddempend 30% minder), plafonds voorzien van steenwol 12 cm dik, behalve de zolder en vloer isolatie in de woonkamer met standaard piepschuim broodjes, dan beton, vervolgens piepschuim matten met folie voor vloerverwarming, zandcement deklaag en daarop marmer.

Nu ligt er in de woonkamer en een gedeelte bijkeuken vloerverwarming.

In de gang, bijkeuken en alle kamers boven cv radiatoren.

Die in de bijkeuken, hal en badkamer staan altijd open, de rest gaat alleen aan bij extreme koude, nog niet voorgekomen.

Nu is het de bedoeling dat er in de woonkamer en gietstalen vrijstaande houtkachel komt ( kan een jotul krijgen met goed rendement).

Ik wil vervolgens de thermostaat verplaatsen van de woonkamer naar de gang en deze instellen zo rond de 15/16 graden, zodat de vloer niet koud aanvoelt en omdat deze dan niet reageert op de warmteafgifte van de houtkachel.

Persoonlijk denk ik dat het juist dan een ideale combinatie is.

Ik koop mijn gemengd hout, es, iep, abeel, esdoorn, eik voor 17,50€ per m3, moet dit dan nog wel kort zagen vervoeren en klieven, maar vind dit prachtig werk, dus dat is geen probleem.

Ook kom ik regelmatig sprokkelhout/afvalhout tegen wat ook mee gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke ik woon in jaren 30 woning, spouwmuren zonder isolatie, oude ramen vervangen voor AA++ (isolerend en geluiddempend 30% minder), plafonds voorzien van steenwol 12 cm dik, behalve de zolder en vloer isolatie in de woonkamer met standaard piepschuim broodjes, dan beton, vervolgens piepschuim matten met folie voor vloerverwarming, zandcement deklaag en daarop marmer.

Nu ligt er in de woonkamer en een gedeelte bijkeuken vloerverwarming.

In de gang, bijkeuken en alle kamers boven cv radiatoren.

Die in de bijkeuken, hal en badkamer staan altijd open, de rest gaat alleen aan bij extreme koude, nog niet voorgekomen.

Nu is het de bedoeling dat er in de woonkamer en gietstalen vrijstaande houtkachel komt ( kan een jotul krijgen met goed rendement).

Ik wil vervolgens de thermostaat verplaatsen van de woonkamer naar de gang en deze instellen zo rond de 15/16 graden, zodat de vloer niet koud aanvoelt en omdat deze dan niet reageert op de warmteafgifte van de houtkachel.

Persoonlijk denk ik dat het juist dan een ideale combinatie is.

Ik koop mijn gemengd hout, es, iep, abeel, esdoorn, eik voor 17,50€ per m3, moet dit dan nog wel kort zagen vervoeren en klieven, maar vind dit prachtig werk, dus dat is geen probleem.

Ook kom ik regelmatig sprokkelhout/afvalhout tegen wat ook mee gaat.

 

Je brandhout is alvast spotgoedkoop. En als je met hout stookt krijg je het verschillende keren warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...