Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bedrijfsleven wil dna van sollicitanten

Flow
 Share

Recommended Posts

Vandaag een bizar programma gezien op Canvas, blijkbaar kan er tegenwoordig een dna-test worden afgenomen bij een sollicitatieronde.

Het gaat om een wangslijm dna test (speeksel) en is inmiddels bij 1500 Nederlanders afgenomen. Het doel? Opzoek gaan naar speciale kwaliteiten bijvoorbeeld een gen (compententies) voor een talentvolle verkoper lokaliseren. Is het aangeboren of ontwikkeld?

Daarbij word er nu al gezegd dat de test alleen niet genoeg informatie bevat om een duidelijk inzicht te geven betreffende of deze kwaliteiten echt terug te vinden zijn bij sollicitanten....

Het is de toekomst word er gezegd maar de pilot verloopt prima, niet vreemd opkijken als er zo'n test voor je neus word gelegd tijdens het solliciteren;)

Voor meer info: http://www.clientsforclients.nl/wat-is-jouw-sales-dna-het-bestaat-echt/

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In een wereld waarbij controle op het controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle op controle het hoogste woord voert is dit natuurlijk de meest absolute vorm die je maar kan vinden.

Zoals ik al zei, gezond verstand gaat op zij en dit soort technieken zullen in een (westerse) wereld van schaalvergroting alleen maar meer plaatsvinden.

Slechte ontwikkeling dit. Ik wil niet eens bij een bedrijf werken die dit zou doen, kom op zeg... als je eigen leidinggevende je al niet meer kan vertrouwen en jij hem of haar niet.

Oh en ja, ik heb elke 'op controle' met de hand getypt voor wie daar nog interesse in had.

Link naar reactie

Vandaag een bizar programma gezien op Canvas, blijkbaar kan er tegenwoordig een dna-test worden afgenomen bij een sollicitatieronde.

Het gaat om een wangslijm dna test (speeksel) en is inmiddels bij 1500 Nederlanders afgenomen. Het doel? Opzoek gaan naar speciale kwaliteiten bijvoorbeeld een gen (compententies) voor een talentvolle verkoper lokaliseren. Is het aangeboren of ontwikkeld?

Daarbij word er nu al gezegd dat de test alleen niet genoeg informatie bevat om een duidelijk inzicht te geven betreffende of deze kwaliteiten echt terug te vinden zijn bij sollicitanten....

Het is de toekomst word er gezegd maar de pilot verloopt prima, niet vreemd opkijken als er zo'n test voor je neus word gelegd tijdens het solliciteren;)

Voor meer info: http://www.clientsforclients.nl/wat-is-jouw-sales-dna-het-bestaat-echt/

Meer dan 1 jaar geleden startte ik een post met de titel "De zoveelste onzinpost op dit forum"

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik de uitzending van Canvas NIET heb gezien. Maar zelfs zonder het programma te zien zijn er al diverse zaken zeer onwaarschijnlijk.

Als eerste de titel.

Hoezo wil het bedrijfsleven DNA van sollicitanten?

Dat er een student met gebrek aan inspiratie een DNA onderzoek in zijn afstudeeropdracht wil verwerken dat kan ik nog wel geloven, maar het bedrijfsleven?

Tijdens een sollicitatieronde het DNA afnemen?

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Welke werkgever gaat het meest belangrijke gesprek van een mogelijk toekomstige medewerker op het spel zetten met een DNA onderzoek?

Test bij meer dan 1500 Nederlanders afgenomen?

En dat allemaal tijdens een sollicitatie?

De pilot verloopt prima?

Hoe moet ik dat zien?

Die link naar meer info, sorry maar wat is dat voor een vaag verhaal.

Korte samenvatting:

Wat een enorme bullshit is dit.

En dan gaan we het maar niet hebben over de relatie tussen DNA en "talent" / "gedrag"

Waar is dit fout gegaan?

Ik gok hier

http://www.willemverbeke.nl/en

Vertalen blijft lastig.

• Leuk 1
Link naar reactie

Haha, ik zou direkt rechtsom keert maken.

Wat denken ze wel niet.

Ik heb het voorbeeld al eerder genoemd, ik had een werkgever die eiste dat ik mijn duiksport op zou geven. Ze zouden te veel risico lopen dat ik daardoor ziek zou worden. Toen ik weigerde ging ze kijken of ze stappen kon ondernemen.

Zo zie je maar weer. Het kan altijd erger. Nee, het wordt altijd erger. DNA afnemen, idioten. Wie denken ze wel niet wie ze zijn.

WerkGEVER of werkNEMER. Het zou werkVERLENER moeten zijn. Zonder werknemers beginnen werkgevers namelijk niks.

Link naar reactie

@martin Google is your friend, ik zet dit soort stukken juist online zodat anderen erop kunnen schieten.

Bij deze de daadwerkelijke aflevering

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/login

Bedankt voor de link, ik moest even een belgisch ip nummer regelen, maar dan krijg ik dit:

Deze video is nog niet beschikbaar. Probeer het later opnieuw.

Krijg jij wel de aflevering te zien?

Link naar reactie

Even een bump, de aflevering staat online! (zie link)

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/programmas/login

Ook een interessante link:

http://www.pim-s.nl/over-pim-s/vacatures/programma-manager-pim-s

Heb je de (2e) link zelf ooit aangeklikt ?

Snap je nu nog steeds niet dat men het woord "DNA" niet letterlijk maar figuurlijk bedoeld?

Waarom wel een link posten en zelf niet de link doornemen?

Dat programma kan ik helaas nog steeds niet terugzien.

Wel die van 29/10/14

En die van 26/11/14

Je zou bijna denken dat ze er ook achter zijn gekomen dat ze een broodje aap aan het vertellen zijn.

Maar nog even los van het wel of niet terug kunnen vinden van die aflevering.

Denk jij werkelijk dat er bedrijven zijn die DNA afnemen tijdens een sollicitatiegesprek?

Weet jij hoe men een DNA profiel maakt?

Dat doet men door 11 verschillende stappen te maken waarvan de eerste stap het bepalen van het geslacht is.

Dan zijn er nog 10 stappen over voor de rest van het profiel

Dat je hierdoor een theoretisch uniek getal krijg dat is louter wiskunde.

En dat, door alleen de Y chromosomen te gebruiken en DNA erfelijk is, je best wel redelijk ver kan gaan in geografische herkomst en verwantschap, dat is ook niets meer dan logica.

Weet je trouwens dat men vandaag de dag nog steeds niet goed instaat is om de kenmerken haarkleur, huidskleur of kleur van de ogen te bepalen uit DNA

Weet je dat, los van het bepalen van het geslacht (want dat is 100%) maar in 12 % van de gevallen het "ras" kan bepalen?

(zoek eens via google op "a putative cation exchanger affects pigmentation in zebrafish and humans")

Met dit in het achterhoofd begrijp je toch wel dat het onzin is om dit soort kenmerken te isoleren uit DNA?

Of begrijp je het werkelijk niet?

Dat is op zich geen schande, maar waarom maak je dan een post over dit onderwerp terwijl je niet op de hoogte bent van deze materie?

Nu zijn er heel veel zaken waar ik ook vrijwel niks van af weet, maar dan mag je toch minimaal de moeite nemen om voordat je op de "send" button drukt je eerst even kritisch kijkt wat je gaat posten?

We zitten hier toch niet om onjuiste informatie op een forum neer te zetten zodat er vervolgens ook nog mensen inhoudelijk op deze onzin gaan reageren?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...