Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stoofschotel in tajine


Rataplan

Aanbevolen berichten

Vanmiddag heb ik een stoofschotel klaar gemaakt in een tajine.

Van de week heeft de tajine eerst zo'n 2 dagen in het water gestaan om het water diep in het aardewerk door te laten dringen, dit om te voorkomen dat hij tijdens het verhitten gaat barsten.

Voor dat de tajine vanmiddag op het vuur ging, heeft deze nog zo'n 2 uur in het water gestaan.

20141116_133906.jpg.112e5bdbf9bcda1a67394d15e55cc869.jpg

20141116_161037.jpg.4116fe4025e6f4a58c46b49f06ee766e.jpg

De tajine op het fornuis geplaatst en op laagste vuur langzaam wat olijfolie (goeie scheut) verwarmd, hierna het runderstoofvlees ( 750 gr) in kleinere stukken gesneden en in zo'n 10 minuten aangebraden op wat hoger vuur, vervolgens 2 uien in ringen gesneden en aan het vlees toegevoegd, hier is 1 eetlepel bloem, 3 eetlepels bruine suiker en 1 blokje rundbouillon bij gegaan, gevolgd door 2 flesjes ( 33cl)donker kasteel bier, nog een klein blikje tomatenpuree, 2 laurier blaadjes en wat takjes tijm en als laatst nog wat peper en zout naar smaak.

20141116_165953.jpg.16c836fa8aed673ef761c0db4d1fe2a5.jpg

De tajine op laag vuur en lekker laten pruttelen

20141116_172244.jpg.23991ba56d042cf7e71d76c96a013855.jpg

Af en toe even kijken en beetje roeren

20141116_172336.jpg.5a7dfebd600b21899bcc02e5206e93ff.jpg

Na zo'n 2 uur sudderen

20141116_193632.jpg.b0cec7a5b37822e38f094bb76533acd9.jpg

Nog ongeveer 3 kwartier laten door sudderen en het ziet er heerlijk uit en het vlees is heerlijk zacht, nog wat peterselie voor het plaatje.

20141116_194406.jpg.873ea8cae3dbc596e034520df1af3f5b.jpg

Klaar, dus aan tafel, kasteel biertje erbij en wat turks brood ( heerlijk om in de saus te doppen) maakt het geheel compleet.

De smaak is echt fantastisch, het vlees valt heerlijk uit elkaar en is superzacht en het biertje super.

20141116_194545.jpg.db4d8aea1a4eef31d64c7ad79dab4767.jpg

Ik heb nog een klein beetje over, hiervan ga ik morgen tussen de middag nog ff lekker genieten.:)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Krijg er ook honger van.

 

Jou recept lijkt aardig op het stoofpotje wat hier de hele dag in de oven gestaan heeft.

Alleen in plaats van bloem en bruine suiker zijn er 2 plakken goede ontbijtkoek door gegaan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt dat nu aan mij, maar volledig geglazuurd aardewerk neemt toch geen water op?

Laat het eens "uitdrogen" en weeg het eens en laat het dan eens weken in water en weeg het dan weer eens en kijk of er water opgenomen is...

 

Klopt @wodan, deze geglazuurde tajine neemt geen water op, laten drogen en wegen is niet nodig. Ik heb er zelf zo een en gebruik hem regelmatig voor vegetarische stoofschotels. Nog nooit in het water gezet, nog nooit barsten gehad. Heb je een ongeglazuurde tajine dan is het natuurlijk wat anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt dat nu aan mij, maar volledig geglazuurd aardewerk neemt toch geen water op?

Laat het eens "uitdrogen" en weeg het eens en laat het dan eens weken in water en weeg het dan weer eens en kijk of er water opgenomen is...

@Pathfinder het gedeelte van de tajine wat zichtbaar is, is inderdaad geglazuurd, net als de binnenkant van de schaal.

De rest van de tajine is ongeglazuurd en neemt dus wel degelijk water op.

Op de eerste foto zie je dat kleine luchtbelletjes uit het aardewerk komen, dit komt doordat het water de plaats van lucht inneemt.

De bijgeleverde papieren van de fabriekant voor gebruik, geven aan minimaal 48 uur in water te plaatsen, daarna in het begin 1 a 2 uur voor het daadwerkelijke gebruik, mocht je hem regelmatig gebruiken is dit op een gegeven moment niet meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er lekker uit. Ik zou alleen de volgende keer een sudderplaatje onder de tajine plaatsen zodra je gaat sudderen, want dat moet heeeeeeeeel laaaaaaaangzaaaaaaam garen.:D

 

Klopt helemaal, de tajine stond eerst linksvoor op het fornuis, die pit is een vlamverdeler, maar dan kon ik bijna niet meer bij de knoppen en bovendien werden die behoorlijk heet, toen toch maar verplaatst.

Mn moeder had altijd van die losse plaatjes voor op het fornuis, die zal ik eens gaan halen anders is het binnenkort gedaan met mn tajine.

Het recept is normaal 1,5 tot 2 uur sudderen, ik heb hier 2 uur en 3 kwartier van gemaakt en naar tevredenheid.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is het voordeel van deze tajine ten opzichte van een simpele stoofschotel pan.

 

Geen volgens mij, de reden waarom ik de tajine gebruik is,omdat ik het leuk vind.

Ik vind het er mooi uitzien en je hebt een mooie schaal waarin je het op kan dienen.

Je kan ze ook op open vuur gebruiken, dat wil ik nog eens in de tuin gaan proberen.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen volgens mij, de reden waarom ik de tajine gebruik is,omdat ik het leuk vind.

Ik vind het er mooi uitzien en je hebt een mooie schaal waarin je het op kan dienen.

Je kan ze ook op open vuur gebruiken, dat wil ik nog eens in de tuin gaan proberen.:)

 

Ik ben benieuwd! Ziet er leuk uit inderdaad en weer minder afwas haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zag gisteren zon ding bij de kringloop staan, vroeg mij nog af waar dat ding voor was. Nou het antwoord heb ik nu! bedankt voor de post.

Wat is een normale prijs voor zon ding?

 

Hangt van de maat af, maar vanaf zo'n 20 euro begint het genieten :D moet zeggen dat ik 'm ook nog steeds wil hebben na er van gegeten te hebben. Zijn van die dingen die je gewoon eens moet kopen, dus deze post triggerde ook hier goed :o En natuurlijk, ook bij de kringloper staan ze wel eens. Heb je 'm niet gekocht of ga je die nu snel halen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu

 

mooi prijsje,

 

Ja kom hoort zo, alleen klein ontluchtings gaatje.

Aangezien je niet weet hoe deze en of hij al gebruikt is zou ik hem minimaal 24 uur onderwater zetten.

voordat je echt ermee gaat koken voorlopig eerst ook nog ff 1 a 2 uur in het water zetten.

hij kan op heel laag vuur op het fornuis , maar beter zoals finca al zij een sudderplaatje eronder, dan kan je echt sudderen en ook beter voor je tajine.

er staan een berg heerlijke recepten op internet, waaronder ook het recept dat ik beschreven heb, echter wel aangepast , 1 extra ui en 1 extra flesje bier en extra laurier blaadje, ieder naar z'n smaak.

veel plezier ermee en smakelijk eten:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu

 

mooi prijsje,

 

Ja kom hoort zo, alleen klein ontluchtings gaatje.

Aangezien je niet weet hoe deze en of hij al gebruikt is zou ik hem minimaal 24 uur onderwater zetten.

voordat je echt ermee gaat koken voorlopig eerst ook nog ff 1 a 2 uur in het water zetten.

hij kan op heel laag vuur op het fornuis , maar beter zoals finca al zij een sudderplaatje eronder, dan kan je echt sudderen en ook beter voor je tajine.

er staan een berg heerlijke recepten op internet, waaronder ook het recept dat ik beschreven heb, echter wel aangepast , 1 extra ui en 1 extra flesje bier en extra laurier blaadje, ieder naar z'n smaak.

veel plezier ermee en smakelijk eten:)

 

Dank je, ik heb het gaatje doorgeprikt, en hem een uurtje in het water laten liggen. Nu pruttelt ie al een uurtje, en het gaat prima volgens mij. Er zit ook geen lak of iets op, het is net een ruwe bloempot.

 

Heb een beetje Marokkaanse kruiden, rundvlees, paprika en uien en champignons gekozen. bouillon en bier haha Ben erg benieuwd naar het resultaat. Leuk dat je dit draadje begonnen bent, anders had ik dat ding niet gekocht.

 

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ronin Kogaratsu

En hoe was het resultaat van je eerste zelfgemaakte tajine maaltijd?

 

Absurd lekker! Echt! ik had een filmpje gemaakt, maar mijn fornuis was nogal rommelig, dus dacht laat maar haha. Maar echt een aanrader zon Tajine!

 

Ik kan mij niet herinneren dat iets wat ik zelf gemaakt heb zo lekker was.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...