Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Discussie] Wanneer de kachel aan?


Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van met name de tips van @Raycoupe en @lewieke heb ik een tijdje geleden een aantal acties ondernomen thuis. Zo heb ik de thermostaat van de CV\boiler op 65 graden gezet en gaan we zuiniger om met verwarming. We hebben een redelijk geïsoleerde woning en veel glas in de woonkamer, dus overdag altijd zon\licht.

 

Tot op heden hebben we de verwarming nog niet aan hoeven doen, al piept mijn vrouw steeds meer. De kids hebben overigens geen probleem, want die lopen nog gewoon in korte mouwen in huis rond net als ik maar ik heb de bijnaam Iceman. Tijdens een van onze discussies heb ik de thermostaat op 17,4 graden gezet met de mededeling dat de kachel aan kan wanneer we onder deze temperatuur komen. Tot op heden hebben we in huis nog nooit onder de 18 graden gezeten, dus wat mij betreft bleef de verwarming uit.

 

Vanmorgen voelde de vloer erg warm aan, dus mijn vermoeden dat iemand met de thermostaat bezig is geweest kwam uit. De thermostaat was op 20 graden gezet, gewoon omdat dat kan en omdat dat lekker warm is. Vandaag dus voor het eerste de verwarming aangezet op 16-11-2014.:(

 

Hebben jullie al de kachel aan?

 

PS overigens heb ik stiekem de thermostaat teruggebracht naar 18 graden, dat is mooi zat.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb 'm hier al een paar jaar op 18 graden staan voor de begane grond, slaapkamer radiator staat wat minder ver open en daar is 't zo'n 16 graden, slaapt heerlijk! De badkamer is wel gewoon 20 graden maar die is typisch zweeds, idioot klein (nog geen 4m2) dus dat is ook zo warm.

 

In de kelder in m'n kantoortje is 't wel 20 graden, maar daar is bijna geen verwarming voor nodig.

 

De 2 verdiepingen hebben aparte circulatiepompen, de kelder draait ongeveer 1 uur per dag, boven van een paar keer een uur per dag tot 24 uur per dag in december-februari, afhankelijk van hoe koud 't buiten is. Wat sensors, tijdklokjes en automatische schakelaartjes doen wonderen.

 

Erg on-Zweeds overigens; de gemiddelde Zweed stookt de boel op tot minstens 23 graden en zet dan 't raam open omdat 't te warm wordt. Vooral de mensen in appartementen die een vaste prijs betalen voor verwarming zijn daar erg goed in. Irriteert me stevig, maar kan er weinig aan doen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een warmtepomp en wtw systeem. Volledig op vloerverwarming en super geïsoleerd. Aan en uit zetten is hier niet aan de orde, constant 20°C is vele male rendabeler dan af laten koelen en op laten warmen.

 

Overigens staat ie alleen beneden (woonkamer met open keuken) en op de badkamer aan. Slaapkamers verwarmen wij nooit.

 

Kouder dan 20° zou kunnen, maar er kruipt hier ook een meisje rond en straks met een newborn vind ik 20° ook wel een mooie temp zolang de stront nog niet in de rondte vliegt.

 

Overigens verwarmen we het huis elektrisch, en koken ook elektrisch (gasaansluiting hebben we niet), en toch is onze rekening nog geen €60,- per maand, dus ik vind t wel gezegend! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat hier lekker op 21 graden. We hebben muren, ramen goed geissoleerd. Keuken, gang, toilet moeten het ontberen van radiatoren. Dus we stoken eigenlijk alleen huiskamer doucheruimte en de slaapkamers. Als het kouder is steken we ook de openhaard aan. Dan is het wel 24 graden in de huiskamer maar slaat de rest van het huis uit en kelderd de temp naar 16 graden. Vind ik net niet lekker bij ochtenlijke toilet bezoeken. O toilet heeft vloer verwarming en dat is zo lekker! Grote temperatuur schommelingen voorkomen we, zodat de kachel niet extreem veel energie gebruikt voor opstarten. Verbruik gas is voor een hoekhuis aan de lagekant. Ik zou wel een cv houtkachel met boiler willen plaatsen in de schuur voor verwarming of bij verwarming van de cv. Niet voor de besparing op gas maar om meer off-grid, minder afhankelijk te zijn van gasleverancier/staat. Maar dat is nog een hele investering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

CV gaat hier enkel aan in extreme noodgevallen....

In de winter enkel in de badkamer voor de kinderen..

 

Het houtvuur brandt elke dag (avond) en stoken dan zo een 5 blokken hout ...gemengd eik....beuk en wilg.

Volgende week wordt het kouder maar dit patroon blijft ong zo de gehele winter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze inbouwhaard brandt 's morgens een uurtje en 's avonds van 17 - 22u. Aangezien onze woning over grote zuidgerichte glaspartijen beschikt houdt de zon onze woning warm op zonnige dagen. De cv zorgt voor warm water maar de nieuwe vacuumcollectoren moeten binnenkort zorgen voor een warmtebuffer. Deze buffer zal ook een basistemperatuur leveren voor de cv-installatie waardoor we wellicht wat meer cv zullen gebruiken om een aangename basistemperatuur te krijgen.

 

We verstoken per jaar ongeveer 10stère eik. We hebben momenteel nog ongeveer 45 stère brandhout liggen. Als noodvoorraad ligt er ook nog 4 ton steenkool klaar. We verstoken per dag ongeveer een mand hout, dat zal ongeveer 15 kg zijn vermoed ik.

 

@FincaInSpanje Ik begrijp je besparingsdrift. Alleen is het belangrijk dat je huisgenoten meegaan in je redenering omdat je anders heel wat wrevel krijgt. Als een woning te koud is, gaat dat vaak ten koste van de gezellligheid. Het kost je minder om je woning op een aangename 20° te houden dan een vrouw die het huis uitvlucht met je bankkaart of erger nog, trootst zoekt in de armen van een warme(re) minnaar. Ook @luna1988 geeft al aan dat 17° voor haar eigenlijk te koud is. Een gezellig nest vraagt nu eenmaal een minimum aan nestwarmte !

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn hier enkel afhankelijk van de cv.

We hebben een tussenliggende woning (eind jaren 60) behalve dubbelglas is er geen isolatie.

De achterkant van onze woning bestaat voor een groot deel uit glas, als de zo'n schijnt kan het zelfs in de winter makkelijk 20 graden in huis worden.

De buren stoken ook graag en veel wat ons ook weer ten goede komt.

De thermostaat staat standaard op 17 graden en is nog niet aangesprongen dit jaar, persoonlijk vind ik het iets te koud.

Ik hou van gezellige warmte.

De cv heeft wel 2 dagen gebrand toen de kinderen ziek waren.

@lewieke mijn vrouw zet de thermostaat op 17 haha

Ik kom uit een nest waar het standaard minimaal 23 graden werd gestookt met de houtkachel.

Waarschijnlijk is ze toch meer prepper dan dat ze zelf denkt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons staat de kachel altijd uit. Dankzij onze buren rondom (oudere mensen) hoeven wij niet te stoken het huis is altijd lekker warm. Voordeel van onze woningen is ook dat wij blokverwarming hebben, en bijna door elke kamer lopen 2 grote dikke buizen waar het kokend hete water doorheen stroomt en deze buizen geven best wel wat warmte af.

 

Greetz

Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boiler nooit lager dan 60 celsius...

 

http://www.livios.be/nl/techniek/sanitair-en-water/waterbehandeling/de-legionella-bacterie-een-klein-maar-gevaarlijk-beestje/

 

Een gouden regel om de Legionella-bacterie buitenspel te zetten is dan ook dat je de temperatuur van de boiler zo instelt dat de vertrekleidingen op minstens 60°C blijven, de retour op 50°C en de menging gebeurt best zo dicht mogelijk bij de douche. Verder is het ook aan te raden regelmatig eens alle leidingen door te spoelen met voldoende heet water, zeker na lange afwezigheid. Denk er ook aan om regelmatig de pompen en filters van het bubbelbad te reinigen met aangepaste ontsmettingsmiddelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik geen petroleumlamp/kachel gebruik, zet ik 's avonds een keer of twee a drie de CV vijf minuten aan, alleen de radiator van de woonkamer staat open.

Dan wordt het zo tegen de 16 graden in de woonkamer en dat is prima te doen met één extra sweater.

 

Overdag is het wat frisser, momenteel zo'n 13 graden.

 

Vergeleken met de vroegere situatie, gewoon de hele avond de CV op 20 graden scheelt dat zo'n kleine 1000 euro per jaar met die oude CV en slecht geïsoleerde woning van mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier is de centrale verwarming nog niet aan geweest. De woning die ik tegenwoordig betrek is energie label B, dus heel wat beter ge-isoleert dan mijn oude flatje dat energielabel D/E was. Natuurlijk heb ik het ook wel eens koud, maar dan spring ik even lekker onder de warme douche en dan me bed in. Waar ik wel van baal is dat ik in mijn nieuwe huis veel meer stookkosten moet betalen, maar liefst €85 per maand. In mijn oudere (kleinere) woning betaalde ik slechts €63 en kreeg ik jaarlijks €150 euro of meer terug. Dus ik laat mijn verwarming zo lang mogelijk uit en hoop ik volgend jaar een bak met geld terug te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons staat de cv standaard op 13 graden, meer ter voorkoming van bevriezing van de leidingen door het hele huis. als we het koud hebben gaat er een trui aan. of de houtkachel.Deze hebben we twee jaar geleden geplaatst ter vervanging van de weinig rendabeleopenhaard. Daarmee is het zo 20/22 graden en dan gaat ie op de sudderstand. Slaapkamers verwarmen we normaal gesproken niet (eentje nu wel met een oliegevulde electrische radiator vanwege onze kleine meid (nog geen twee weken oud). (hoor net dat de houtkachel NU!! aanmoet, ben zo terug)

De muren zijn geisoleerd (hoekhuis) en dat gaf vanaf het moment dat we dat hadden laten doen een enorm verschil, de vrije koude muur is nu niet meer koud. Door de grote ramen in oost west ligging is het met een beetje zon al snel 18/19 graden binnen (op een druilerige grijze dag als vandaag niet, 17.5).

 

Als we nou echt een keer geen zin hebben om de kachel op te stoken kan de cv altijd nog aan, maar dat vinden we geen van allen hier in huis fijne warmte (zijn we bij 18/19 graden al snel weer zat )

 

We stoken niet minder uit besparingsoogpunt (wel mooi meegenomen natuurlijk) maar hebben het niet zo snel koud. Als we het wel koud krijgen gaat dus ook gewoon de kachel aan, kou lijden is armoe in mijn optiek en niet nodig (in onze huidige situatie).

 

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op gedwongen verzoek ( om gezeur te voorkomen) is inmiddels de kachel zo'n 3 weken aan nu.

de temparatuur schommelt zo tussen de 16,5 en 19,5 graden, ik zet hem nu ook niet meer laag s'avonds (17gr) omdat ik vloerverwarming heb icm marmer, dit duurt een aantal uur voordat hij helemaal op temparatuur is, het afkoelen duurt dus ook paar uur dus dan gaat de cv al omlaag natuurlijk.

door de vloerverwarming dag en nacht zo constant mogelijk te houden heb ik mijzelf al flink wat gas, dus kosten kunnen besparen:)

inmiddels ben ik al aardig op weg met het verzamelen van rvs dubbelwandige pijpen, bochten enz. en hoop nu echt eind volgend jaar een gietijzeren houtkachel met speksteen bekleed te kunnen aanschaffen en plaatsen.

in mijn schuurtje heb ik al wel een mooi potkacheltje, waar ik af en toe lekker in stook s'winters, met de deur open, anders wordt het echt te warm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...