Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Jumpstarter\Starthulp opladen met zonnepaneel


Aanbevolen berichten

Iedereen kent ze wel die starthulp\jumpstarters met of zonder compressor, verlichting en andere snufjes. De wat goedkopere modellen hebben een accucapaciteit van 12Ah en duurdere modellen vaak meer. Tegenwoordig kun je dus meer dan er alleen een auto mee starten.

 

starthulp_met_compressor_normal_9799.jpg.cc392eaa7ef944e4ea6fb4327ff38a50.jpg

 

Wat ik me afvraag is of je dit apparaat met een zonnepaneeltje (van laten we zeggen 30 watt) kunt opladen\bijladen? Daarnaast hoor ik graag hoe dat zou moeten en via welke ingang\poort op het apparaat.

 

Graag jullie advies en mening.

 

 

 

 

 

 

@Kans, @wodan, @FKAGB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dit soort apparaten kun je volgens mij direct met 13,8 volt opladen in de auto. In dat geval is het handig om het voltage van je zonnepaneel te weten. Als dat netjes 13,8 is dan kun je hem zo aansluiten. Ik gok echter dat het voltage eerder rond de 20 volt zal liggen. In dat geval kun je met een simpele step-down-converter (3 euro via ebay) het voltage van het paneel terugbrengen naar 13,8 volt. Het aardige van die instelbare converters is dat ze een groot ingangs spanningsbereik hebben van bijvoorbeeld 6 tot 30 volt en dat ze iedere willekeurige uitgangs voltage kunnen leveren als die maar 2 volt onder de ingang ligt.

 

Zo'n 30 wat paneel levert bij 13,8 volt iets meer dan 2 ampère en dat is zelfs iets te veel voor een 12ah accu. 5% tot 10% van de accucapaciteit aan laadstroom is ideaal dus een 20ah accu kun je hier goed mee op spanning brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje

Geen idee hoe de input geregeld is bij deze jumpstarters. Een 12v is ideaal en met een 30watt paneeltje moet je een 12ah accu met gemak in 2dagen met zon kunnen opladen.

Ik laad met een 60watt mobiel paneeltje m'n 40ah AGM accu op in 2-3 dagen (met laadregelaar). Paneeltje levert 2-3ah p/uur dus 8x2ah =16ah per dag, als je uitgaat van 8u zonlicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen kent ze wel die starthulp\jumpstarters met of zonder compressor, verlichting en andere snufjes. De wat goedkopere modellen hebben een accucapaciteit van 12Ah en duurdere modellen vaak meer. Tegenwoordig kun je dus meer dan er alleen een auto mee starten.

 

attachment.php?attachmentid=14620&stc=1

 

Wat ik me afvraag is of je dit apparaat met een zonnepaneeltje (van laten we zeggen 30 watt) kunt opladen\bijladen? Daarnaast hoor ik graag hoe dat zou moeten en via welke ingang\poort op het apparaat.

 

Graag jullie advies en mening.

 

 

 

 

 

 

@Kans, @wodan, @FKAGB

 

Mocht je zo'n ding hebben, zorg dan idd dat deze regelmatig wat ontladen en weer vol geladen wordt.

Zet je zo'n ding een jaartje in de schuur en kijk je er niet naar om, dan blijkt de accu overleden tegen de tijd dat je hem nodig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slechte dingen, na de garantie werkt het opladen niet meer. Heb er 1 voor de oudijzerboer staan.

 

Garantietimer eruit halen na de aanschaf?

 

Denk niet dat je al deze dingen over een kam kan scheren. Zoals @Raycoupe al aangeeft, je moet de accu onderhouden anders gaat het snel mis. Maar dat is met de meeste accu's wel zo. Ze hebben onderhoud nodig. Als je dat gewoon goed doet kun je volgens mij heel lang plezier hebben van zo'n apparaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Garantietimer eruit halen na de aanschaf?

 

Denk niet dat je al deze dingen over een kam kan scheren. Zoals @Raycoupe al aangeeft, je moet de accu onderhouden anders gaat het snel mis. Maar dat is met de meeste accu's wel zo. Ze hebben onderhoud nodig. Als je dat gewoon goed doet kun je volgens mij heel lang plezier hebben van zo'n apparaat.

 

Zowel m'n pa als ik hadden een goedkope, allebei na een jaartje stuk met hetzelfde euvel als wat @Tom had, laden niet meer op.

 

Je hebt ook goede, maar daar moet je ook voor betalen. Bijna iedere garage heeft er wel eentje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Garantietimer eruit halen na de aanschaf?

 

Denk niet dat je al deze dingen over een kam kan scheren. Zoals @Raycoupe al aangeeft, je moet de accu onderhouden anders gaat het snel mis. Maar dat is met de meeste accu's wel zo. Ze hebben onderhoud nodig. Als je dat gewoon goed doet kun je volgens mij heel lang plezier hebben van zo'n apparaat.

 

De accu werd elke maand opgeladen en alles werkt nu nog met een restvermogen wat nog in de accu zit. Het oplaad circuit is defect. De rode led gaat niet branden de lader is wel goed. Dus het is onmogelijk om de startkast op te laden. terwijl alles wel werkt.

(Zag er trouwens ook 1 staan bij de kringloop).

 

Een andere oude startkast van 12 jaar oud heeft altijd goed gewerkt maar nu is de accu wel aan zijn eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je zo'n ding hebben, zorg dan idd dat deze regelmatig wat ontladen en weer vol geladen wordt.

Zet je zo'n ding een jaartje in de schuur en kijk je er niet naar om, dan blijkt de accu overleden tegen de tijd dat je hem nodig bent.

 

Ik denk dat de accu juist een beetje moet werken, dan gaan ze 500-1000 cycli mee. Daarom wil ik het apparaat ook af en toe gebruiken voor Led verlichting en mogelijk zet ik er een "alarmsysteempje" op voor de recreatiewoning. Dat is het idee.

 

Voor net geen 40 euro die het apparaat bij de Aldi kost komende zaterdag, mag deze van mij na 3 jaar overlijden. Ik bewaar wel de bon voor de 3 jaars garantie.

 

http://www.aldi.nl/aldi_starthulp_met_compressor_48_5_961_9799.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie jaar garantie is niet slecht. Dan heb je voor 13 euro per jaar zo'n ding staan. Daar kun je het altijd voor proberen.

 

Over het laden. Je kunt hem met 12 volt laden. In de praktijk ligt het voltage in je auto hoger. 13,8 maar 14,4 volt is geen uitzondering dus daar zal het apparaat wel mee om kunnen gaan. Kwestie van meten dus.

 

Het is dat je best een lange garantie hebt. Ik heb ooit voor iets van tien euro een waterdichte zonnepaneellader gekocht op Ebay die de accu opmerkelijk goed laadt. Als de lader in het apparaat het niet meer doet zou je hem altijd kunnen "upgraden". Aparte lader erin voor de accu aangesloten op de 12 volt ingang. Kun je je zonnepaneel zo inprikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie jaar garantie is niet slecht. Dan heb je voor 13 euro per jaar zo'n ding staan. Daar kun je het altijd voor proberen.

 

Over het laden. Je kunt hem met 12 volt laden. In de praktijk ligt het voltage in je auto hoger. 13,8 maar 14,4 volt is geen uitzondering dus daar zal het apparaat wel mee om kunnen gaan. Kwestie van meten dus.

 

Het is dat je best een lange garantie hebt. Ik heb ooit voor iets van tien euro een waterdichte zonnepaneellader gekocht op Ebay die de accu opmerkelijk goed laadt. Als de lader in het apparaat het niet meer doet zou je hem altijd kunnen "upgraden". Aparte lader erin voor de accu aangesloten op de 12 volt ingang. Kun je je zonnepaneel zo inprikken.

 

Precies, voor het geld hoef je het niet te laten. Daarnaast kun je volgens mij de 12V aansluitingen ook gebruiken om dingen op te laden, zoals laptop, telefoon. Ik probeer verder uit te vogelen welke zuinige apparaten je op 12Ah kunt gebruiken (max 2-3 uur) ervan uitgaande dat ik de jumpstart elke dag weer kan bijladen (via 230v, auto of zonnepaneel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, voor het geld hoef je het niet te laten. Daarnaast kun je volgens mij de 12V aansluitingen ook gebruiken om dingen op te laden, zoals laptop, telefoon. Ik probeer verder uit te vogelen welke zuinige apparaten je op 12Ah kunt gebruiken (max 2-3 uur) ervan uitgaande dat ik de jumpstart elke dag weer kan bijladen (via 230v, auto of zonnepaneel).

Dat zal je nog verbazen wat er allemaal op 12 volt kan draaien. Veel apparaten krijgen 12 volt binnen via de omvormer in de stekker. Haal die er tussenuit en ze werken direct op 12 volt. Ik heb hier een lamp staan. Oorspronkelijk 230 volt. Ik heb de 7 10 watt halogeenlampjes vervangen door 12 volt led exemplaren van 1 watt. Trafo eruit en direct op 12 volt. Op een 8 ah accupack kan ik deze een dag of 5 aan de praat houden gedurende de avonden.

 

Als ik nu een nieuw apparaat nodig heb is het echt een pre als deze direct op 12 volt kan. De radio en versterker krijgen ook 12 volt gevoerd bijvoorbeeld.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.aldi.nl/aldi_starthulp_met_compressor_48_5_961_9799.html

 

Vanmorgen vroeg bij de Aldi, ze vlogen als broodjes over de toonbank, soms meerdere tegelijk. Ik heb er een gepakt en even in mijn karretje gehouden, voordat ze op waren. 3 rondjes gelopen en goed nagedacht. Uiteindelijk besloten deze toch te nemen, niet zozeer als je een keer met pech staat maar meer voor het gebruik van de accu. Bonnetje goed bewaren, want 3 jaar garantie en voor het geld hoef je het eigenlijk niet te laten.

 

Uiteraard doos goed gelezen maar verdere specs moet ik nog uit de handleiding vissen.

 

Is geschikt voor benzine auto's t\m 3 liter motoren of diesels t\m 2.2 liter. Ik ga hem vooral gebruiken voor 12 volt apparaten of via een omvormertje naar 230 volt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook willen kijken , maar als ze al op zijn ben ik er niet rouwig om. Het blijft chinese rommel koop dan liever voor iets meer een bekend merk zoals Black & Decker

 

B&D is ook rommel gemaakt voor de huis-tuin-en-keuken klusser. De specs zijn minder, minder mogelikheden en je betaalt er 3x meer voor dan bij de Aldi. De Walt is het professionele merk van Stanley Black&Decker concern en dat gereedschap is een stuk professioneler. Niet alle Chinese producten zijn tegenwoordig rommel. Dat ligt echt aan de fabrikanten die hun kwaliteit en specificaties aan de Chinezen opgeven.

 

Ik heb de bon bewaard en 3 jaar garantie, dus daar ga ik me ook geen buil aanvallen.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt een goeie jumpstarte wil hebben maak hem dan zelf..ik deed dit ook om zware machines te kunnen starten.

Daarvoor werd gebruik gemaakt van de roden OPTIMAX accu. Deze heeft geen vloeistof maar gel -achtig ...(geen echte gel accu ) papje binnenin.

Ze leveren 1000 A piek en daar krijg je alles met gestart. (kosten wel 149 euro als ik ze koop en makkelijk 250 euro gewoon in de shop ).

Wat ook heel erg belangrijk is is dat de kabels dik genoeg zijn. Meestal aan die fluutkaskes hangt een 16 carré en met geluk een 25 carré maar wat werkelijk ideaal is is dat je een 70 carré gaat gebruiken...

Als je een kabel van 2 meter op 16 of 25 neemt ...prut...70 carre start je alles .

Het voordeel met deze accu is dus dat je full charge kan gaan met jouw zonnepaneel en deze accus mogen worden aangesloten op een snellader..dus volle amps...

Een kleine investering maar zeker de moeite waard...

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.aldi.nl/aldi_starthulp_met_compressor_48_5_961_9799.html

 

Vanmorgen vroeg bij de Aldi, ze vlogen als broodjes over de toonbank, soms meerdere tegelijk. Ik heb er een gepakt en even in mijn karretje gehouden, voordat ze op waren. 3 rondjes gelopen en goed nagedacht. Uiteindelijk besloten deze toch te nemen, niet zozeer als je een keer met pech staat maar meer voor het gebruik van de accu. Bonnetje goed bewaren, want 3 jaar garantie en voor het geld hoef je het eigenlijk niet te laten.

 

Uiteraard doos goed gelezen maar verdere specs moet ik nog uit de handleiding vissen.

 

Is geschikt voor benzine auto's t\m 3 liter motoren of diesels t\m 2.2 liter. Ik ga hem vooral gebruiken voor 12 volt apparaten of via een omvormertje naar 230 volt.

 

Bon wel kopieren dan hé.

Na 2 maanden is meestal de inkt al verbleekt.

 

Heb je ook 3 jaar garantie op de accu ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...