Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verrekijkers, welke vergroting is het geschikste voor de meeste omstandigheden?


BTF

Aanbevolen berichten

In mijn bob heb ik een monocular.

 

Ik wil nu ook een verrekijker kopen. Nu wil ik wat advies over wat jullie denken dat het beste is.

Qua merk/type e.d. kom ik er wel uit. Ik vraag me vooral af welke vergroting ik het beste kan gebruiken.

 

Voor volgels bekijken, jagen etc. voldoet een vergroting 7-10 X wel voldoende.

 

Voor het bekijken van grote afstanden, bijvoorbeeld of er mensen aankomen of weet ik wat, kan een een grotere vergroting absoluut een grote meerwaarde hebben. Deze zijn dan wel weer lastig te gebruiken zonder statief. Dan heb je ook nog verrekijker met een zoom, waarbij je verschillende vergrotingen in kunt stellen. Nadeel van verrekijkers met een enorme vergroting is dat ze veel zwaarder en minder compact zijn. Dat maakt ze weer lastig om mee te nemen.

 

Hoe denken jullie hier over? Welke vergroting factor hebben jullie?

 

En kunnen jullie situaties omschrijven waarin een een verrekijker met een grote zoom zijn waarde heeft? (ik probeer voor mezelf een rechtvaardiging te vinden om een verrekijker met een absurde zoom te kopen ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste BTF

 

Volgens mij heb je in je vraag al alle antwoorden gegeven. eigenlijk wil je van ons een rechtvaardiging voor die (dure) absurde zoom :p

Zoals je zelf al omschrijft is een vergroting van 7 tot 10 keer heel mooi. Wat ik als argument mee kan geven is de lichtsterkte. Dat is nog iets om bij stil te staan. Maar verder heb je alle argumenten al om een eigen afweging te maken volgens mij. Ikzelf heb een 7x vergroting trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste BTF

 

Volgens mij heb je in je vraag al alle antwoorden gegeven. eigenlijk wil je van ons een rechtvaardiging voor die (dure) absurde zoom :p

Zoals je zelf al

 

Haha, inderdaad. Nu is het wel zo dat je met 7-10 x beperkt bent voor lang afstanden. Vanuit een hoog punt in een urban area kan je met een grote zoom echt veel meer dingen zien, en daar op anticiperen. Met 140 x zoom heb je een behoorlijk bereik.

 

 

Vermoedelijk zal de beeldkwaliteit van zo'n megazoom niet best zijn, zeker wanneer de weersomstandigheden niet ideaal zijn qua licht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke filmpjes. Hiermee breng je voyeurs wel op slechte ideeen ;)

Ik be het met je eens dat je idd vanuit een vast en hoog punt veel meer kunt met zo'n mega zoom en of bereik.

Maar mocht je het in het veld willen gebruiken, of mee willen nemen in je BOB, is zo'n apparaat m.i best onhandig, daar je bij die megavergrotingen bijna niet zonder statief kunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke filmpjes. Hiermee breng je voyeurs wel op slechte ideeen ;)

Ik be het met je eens dat je idd vanuit een vast en hoog punt veel meer kunt met zo'n mega zoom en of bereik.

Maar mocht je het in het veld willen gebruiken, of mee willen nemen in je BOB, is zo'n apparaat m.i best onhandig, daar je bij die megavergrotingen bijna niet zonder statief kunt.

 

Je hebt gelijk. Het is eigenlijk alleen handig tijdens bug in. Maar dan heb ik ik er ook niet zoveel aan omdat ik wel in een bebouwd gebied woon, maar niet in hoogbouw. Kortom, geen goede prep. Ik ga op zoek naar een andere verrekijker. Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brengt me bij de volgende kwestie, heb je eigenlijk per se een supergoede verrekijker nodig voor survival doeleinden?

 

Ik koop normaliter graag altijd goede kwaliteit. Ik zie dat je bij verrekijkers dan echt honderden euro's kwijt bent. Ik heb vroeger wel eens door een verrekijker van een paar tientjes gekeken en die deed het ook gewoon.

 

Waarom zijn de goede verrekijkers zo duur? Omdat ze meer detail geven? Voor een vogelaar is dat interessant wanneer hij aan de structuur van een verenpak wil bepalen wat voor vogel/geslacht hij aan het bekijken is. Voor survival-doeleinden lijkt me dit minder van belang.

 

Klopt deze beredenering? Kan je voor een verrekijker voor 'noodgevallen' ook af met een goedkoper alternatief?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik voor een goedkopere gaan. Wanneer deze in je BOB zit betekend dat, dat de situatie zo is, dat er ook gevaar dreigt m kwijt te raken volgens mij. een dure kijker vind ik dan zonde. De prijs van kijkers zit vaak in de kwaliteit van de gebruikte optiek en mechaniek,maar ook in de lens coatings. Door een goedkope kun je genoeg zien, maar idd minder scherp dan door die hele dure. Lijkt mij in een SHTF situatie geen argument. Met goedkoop bedoel ik dan geen kijk van de wibra natuurlijk, maar voor rond de 6 a 7 tientjes kun je leuk kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik heb ondertussen wat verrekijkers bekeken bij mensen. Vergroting factor tien is inderdaad meer dan voldoende. Niet alleen i.v.m. het stabiel houden, maar ook omdat je in een bos toch niet zo heel wijd kan kijken, daar had ik niet zo stil bijgestaan.

 

Heb uiteindelijk een Bushnell 8x vergroting gekocht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8x is een mooie vergroting. Ik heb een kort telescoopvizier aangepast als kijker. Deze vergroot 4x maar heeft een hele mooie licht opbrengst. Er zit ook een blauwfilter bij die vooral bij schemering handig is. 4x is in de meeste gevallen al voldoende. het voordeel is dat hij heel erg makkelijk mee te nemen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BTF

 

8x watte ? 8x40 8x20 8x50?

 

Ah ja, dat is ook van belang natuurlijk. Het is 42.

 

Een kennis van me had deze verrekijker al, dus daar heb ik hem uitgeprobeerd. Ik vind hem erg goed, mooi helder beeld. Nu heb ik geen ervaringen met soortgelijke kijkers van duizenden euro's zoals Swarovski e.d., dus ik kan je niet vertellen hoe deze het doet t.o.v. van dat soort merken, maar voor mijn doeleindes is het perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beste kijker is die welke je bij je hebt. Ik heb 2 kijkers. Een 10x40 en een kleine opvouwbare 8x20. Die 10x40 is me te groot en te zwaar om mee te gaan lopen, maar die 8x20 heb ik bijna altijd bij me. Ben je statisch, dan is een grotere lichtsterke kijker natuurlijk ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...