Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leuk om te laten zien/petroleumstel


Aanbevolen berichten

Kan iemand ook nog iets zeggen over de levensduur van de lonten?

 

Het meeste lont gaat meer heel kort mee, meestal niet meer dan enkele seconden.

 

Pitten voor petroleumstellen kunnen best lang mee gaan. Mist droog en koel bewaard.

 

Goed nu effe serieus: hoe moet iemand dat weten als je niet aangeeft hoe vaak je je petroelumstel gaat gebruiken ?

Als je er drie keer per dag je maaltijd op maakt en tussendoor koffie en thee dan zullen ze wat sneller op gaan dan alleen gebruik bij shtf situaties.

 

Daarnaast heb je 1, 2 en driepitters.

Smalle en brede pitten. Dus het kan varieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@Raycoupe Bedankt voor die link, had ik niet gevonden voordat ik mijn vraag stelde

 

Kan iemand ook nog iets zeggen over de levensduur van de lonten?

 

Poeh, die gaan dermate lang mee dat ik nog geen nieuw geplaatste pitten heb versleten. Gaan echt flink lang mee, 1000 uur? Echt belachelijk grove schatting, kan net zo goed de helft of het dubbele zijn, in die orde van grote moet je het ergens zoeken.

 

E.e.a. hangt ook sterk af van hoe je ermee omgaat. Een enkel topic over hoe je het beste met zo'n stelletje kunt omgaan is er volgens mij niet.

Wel zijn in veel van de topics over petroleumstelletjes daar veel tips over gegeven, ook door mij.

 

- Het is aan te raden nieuwe pitten eerst een nachtje in de azijn te zetten, uit te spoelen en dan heel goed te drogen. De azijn werkt als een wasverzachter, de vezeltjes gaan uit staan en hierdoor zuigt hij nog beter de olie aan.

- Dan moet je de nieuwe pitten inbranden, dus alleen nat maken met petroleum, of je stelletje dus even leeggieten in een ander bakje. Aansteken en afstellen op halve kracht en even branden ze dan voordat ze uitgaan door gebrek aan brandstof. De pit smeult daarna precies recht met het schoorsteentje. Liever even buiten doen of ergens waar katoenrook niet erg is.

 

- Als je de pit op maximaal brand, slijt hij sneller.

- Voor maximaal vermogen, het petroleumniveau hoog houden, hoe minder centimeters hoogte er hoeven te worden aangezogen, des te meer petroleum er kan verdampen, de pit is de beperkende factor.

 

- Af en toe kun je met een kurk het lont weer afvlakken, je draait hem gelijk met de hoogte van een schoorsteentje (heeft zoiets een aparte naam?) en veegt er met een kurk of iets anders overheen. Ondertussen draai je heel voorzichtig de pit nog iets omhoog en maak je hem weer mooi vlak en gelijk met het schoorsteentje. Als je hem af en toe een keer helemaal leeg laat branden, is dat natuurlijk hetzelfde als wat ik hiervoor schreef over inbranden. Dan volstaat het om hard tegen de pit te blazen om de losse as weg te blazen.

 

- Mocht de pit zo kort zijn geworden dat hij niet meer in de petroleum hangt maar je hebt geen nieuwe pit, dan kun je twee katoenen lapjes van spijkstof, vilt, t-shirt oid er onderaan naaien. Kun je de pit zo ver mogelijk opgebruiken. :p

 

Nieuwe pitten kun je het beste bestellen per zoveel meter dan die setjes van 3 stukjes van 20 centimeter. Knippen kun je zelf ook wel en zelf knip ik ze 25cm lang af. Te lang is echter niet goed, wat de pit mag niet boven de petroleum uitsteken met een bochtje of zo. Zelfs de metalen onderplaat waarin de schoorsteentje zitten kan knap heet worden (meer dan 61 graden celcius) en hierdoor zou er petroleumdamp kunnen ontstaan op een plek die je niet wilt.

 

Er zijn vast meer handige tips, maar hier hou ik het even bij. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je dus effe geen lampolie kunnen kopen, kijk je op PRAXIS en kijk je op Kies Uw Praxis-winkel om te zien of de Zibro Petroleum in voorraad is, ze hebben Zibro Kristal en Zibro Extra. Wel iets duurder dan de lampolie maar ik zweer bij Zibro Kristal omdat deze praktisch reukvrij is en ook zeer geschikt voor de Zibro kachels. (ook reukvrij).

 

En ja ik heb de lampolie ook getest in de kachel en dit gaf toch een soort kaarsjes geur in de kamer.

 

De Zibro kannen van 20 liter staan in het magazijn bij de Praxis dus effe vragen en de kortingsbonnen gelden er niet op ook al maak je behoorlijk stampij:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je dus effe geen lampolie kunnen kopen, kijk je op PRAXIS en kijk je op Kies Uw Praxis-winkel om te zien of de Zibro Petroleum in voorraad is, ze hebben Zibro Kristal en Zibro Extra. Wel iets duurder dan de lampolie maar ik zweer bij Zibro Kristal omdat deze praktisch reukvrij is en ook zeer geschikt voor de Zibro kachels. (ook reukvrij).

 

En ja ik heb de lampolie ook getest in de kachel en dit gaf toch een soort kaarsjes geur in de kamer.

 

De Zibro kannen van 20 liter staan in het magazijn bij de Praxis dus effe vragen en de kortingsbonnen gelden er niet op ook al maak je behoorlijk stampij:mad:

 

Bij het uitdoen van m'n kachel en lampen ruik ik inderdaad een waxine geur, alsof je een paar waxine lichtjes uitblaast. Tijdens het branden niet van kachel en lampen.

 

Toen ik een drie pits petroleumstelletje aan het testen was als kacheltje met een bloempot erop, rook ik na een uurtje of zes wel een lichte geur.

 

Compleet ruikloos vond ik voor dat doel ook Zibro fuel niet, maar ik zou moeten nakijken in de schuur of het de kristal of de andere schone Zibro fuel was.

 

(Grappig he, die voorkeuren voor 't een of het ander, maar ik moet erg op m'n beursje passen dus Farmlight. :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Vrogger toen sex nog vies was en je poepen met een lange oe schreef klaagde niemand om de geur van petroleum.

Dan was je al lang blij dat je de kachel, petroleumstel of de lamp van petroleum kon voorzien ;)

Voor mij hoeft het niet geurloos te zijn zo lang de boel maar Brand :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Highway

 

Geweldig bedankt! Dat is toch het mooie van zo'n forum: veel ervaring aanwezig op talloze gebieden.

5 liter geeft mij dan ongeveer 3 weken om te koken.

Dat betekent dat Farmlight olie bovenaan het lijstje met gewenste aankopen komt te staan :)

(Deze wasvandaag trouwens uitverkocht bij de Jumbo)

 

:) precies, we kunnen en mogen alles natuurlijk zelf uitvinden... en soms doet een ander het voor je. Het grappige is dat het voor mij dus al in m'n vroege leven al gewoon was om met olie apparaten te werken.

Overigens had m'n pa 160 liter, er moest nog een 1 voor, en heb ik vergeten te vermelden dat daar ook nog 2 zibro's op draaiden.

 

En met @ghostwhiper ben ik het zeker eens: het spul moet gewoon werken bij nood. Kerosine aan de pomp in Belgie halen voor weinig geld - 1,06 euro Ltr -zal je zeer waarderen wanneer je het gebruiken moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
@Dessy @Mariskaexcentriek @-geanonimiseerd- @Tom @wiskers

 

Hebben jullie ook enig idee van het verbruik van zo'n petroleumstel?

Ik heb er ook één met 3 pitten.

 

Bijvoorbeeld als je er de hele week warme maaltijden voor 2 personen op wil bereiden: aardappels koken.

Ik heb namelijk geen idee hoeveel voorraad ik moet aanhouden.

Heb nu 5 liter Farmlight olie in voorraad.

 

Ik weet niet precies wat hij verbruikt. Volgens mij zit er ruim een halve liter olie in en daar heb ik nu 2 dagen op gekookt en is nog voor een derde vol. Het stelletje staat dan wel aan van 9.00 tot 16.00 uur :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel mensen halen hun farmlight lampenolie bij de Jumbo omdat deze nog steeds het meest voordelige is maar zowel de Dirk-winkels als de Jumbo heeft in Brabant en Zuid-Holland dezelfde prijs van €1,69 de liter. Dus mochten mensen geen Jumbo om de hoek hebben dan is Dirk ook een prima optie ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel mensen halen hun farmlight lampenolie bij de Jumbo omdat deze nog steeds het meest voordelige is maar zowel de Dirk-winkels als de Jumbo heeft in Brabant en Zuid-Holland dezelfde prijs van €1,69 de liter. Dus mochten mensen geen Jumbo om de hoek hebben dan is Dirk ook een prima optie ;)

 

Geeft deze lampenolie van de Jumbo of de Dirk geen vervelende lucht af? Sommige lampenolie kunnen weleens stinken.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft deze lampenolie van de Jumbo of de Dirk geen vervelende lucht af? Sommige lampenolie kunnen weleens stinken.......

De farmlight ruik je bijna niet, meestal valt het met alle soorten lampenolie's wel mee. Wanneer je petroleum gebruikt zal de geur wat sterker zijn maar deze is in België aan de pomp dan ook weer een stuk voordeliger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De farmlight ruik je bijna niet, meestal valt het met alle soorten lampenolie's wel mee. Wanneer je petroleum gebruikt zal de geur wat sterker zijn maar deze is in België aan de pomp dan ook weer een stuk voordeliger.

 

Ok dank je wel. Petroleum gebruik ik niet in huis, vind ik teveel stinken. Vandaar dat ik alleen maar lampenolie gebruik. Ik zal hem eens halen bij de Dirk of Jumbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

petroleumstellen , doe ik al jaren mee.

1 pits 2 pits en 4 pits voor het grote werk.

heb er 3 in gebruik en denk 10 op voorraad

eerst op lampolie , zwarte pannen

nu op kerosine 20 liter voor €32,00incl btw en jerrycan (Stroobos)

lonten koop ik per 10 meter bij de al gegeven adressen

afknippen op 20cm is mijn best bevallen lengte

ondertussen een kleine "klantenkring" opgebouwd omdat niet iedereen 10 meter lont op voorraad wil hebben of een stel voor familie of kennissen heeft staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Stuudje,

 

Je schreef Hooikist?

Hoe maak je zo iets, moet het perse van hout zijn, bijvoorbeeld?

 

Mijn pleegouders hadden er vroeger eentje.

Hoe maak ik een hooikist voor een 1 persoon huishouden. ?

Alles doen, om ook, zuiniger te leven.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, Sjuul zei:

Hoe maak je zo iets, moet het perse van hout zijn, bijvoorbeeld?

 

De moderne variant van de hooikist is bijvoorbeeld "de Hooimadam"

https://www.hooimadam.com/Webwinkel-Category-499814/Hooimadam.html

Je kunt het vergelijken met de oude theemuts

Is allemaal prima zelf te maken. Als je nog een oud dekbed heb of slaapzak dan kan je aan de slag

Voldoende info te vinden via google.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooh? Gossie! das gewoon een dikke deken, dekbed idee... Hm! Houdt dat wel de warmte genoeg vast? Vraag ik me af? Voor zo ver ik me herinneren kan, hadden mijn pleegouders echt een kist met hooi er in, wat dan in een of andere sloop zat, ofzo... Lang, lang geleden, ;-). 

Slopen ben ik erg goed in, hout bewerken is weer een geheel ander verhaal, ??, Bedankt, ga op t web zoeken! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...