Ga naar inhoud
GENEGEERD

(2014) Wat hebben jullie geoogst dit jaar?


Mariskaexcentriek

Aanbevolen berichten

Ben benieuwd welke gewassen er zijn geoogst door mijn mede-preppers.

 

Dit kwam er van mijn perceeltje:

 

Rozemarijn, peterselie, salie, bieslook, perzikkruid, hertshoornweegbree, kamille, oregano, tijm, anijs, lavendel, muntsoorten, vrouwenmantel, citroenmelisse, laurier.

 

Aardbei, bes, framboos, braam, appel.

 

Sla, radijs, aubergine, wortel, ui, tomaat, tuinboon, erwt, biet, rabarber, andijvie, pompoen, courgette.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mais ongeveer 700 kg . Aardappelen 150 kg bonen 12kg . Prei 120 stengels ( dikke en dunne ) selder , knolseldel , savooiekool , courgettes , tijm , peterselie , aardbeien , frambozen , zonnebloem , ajuin , zilveruitjes , munt , roomse kervel , wortelen , voederkool , look , bislook , basilicum , sla 3soorten , radijs wit en rood ,

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moestuin is op mijn werk. Daar hebben we dit jaar wel het een en ander geoogst.

 

Rode kool, wille kool, spruitkool, groene kool, koolrabi, broccoli, bloemkool, boerenkool, radijs, paksoy, raapstelen.

Rode biet, peen, ui, knoflook, prei.

Sla divers, snijbiet, andijvie, groenlof.

Sperziebonen, boterbonen, snijbonen, peultjes, doperwten, tuinbonen, sugar snaps.

Aardappels.

Pompoenen.

In de kas: Tomaten, komkommer courgette, aubergine, paprika, pepers.

Kruidentuin: munt, bieslook, selderij, peterselie, lavas, laurier.

Fruit: appels, aardbeien, peren, kersen, pruimen, rabarber, frambozen wit en rood, rode bes, zwarte bes.

Verder hebben we nog staan: druiven,, bramen, tayberry, wijnbes, honingbes, mispel, kweepeer. Die zijn afgelopen voorjaar aangeplant.

Vandaag hebben we ook nog planten binnen gekregen: vijgen, perzik, walnootstruik ( wordt maar 1 meter hoog) rozebottels, blauwe bessen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sperziebonen en sperziebonen

Sla, verschillende soorten

Regenboogsnijbiet, mijn favoriet, nu nog te oogsten

Spinazie

Frambozen

Bramen

Zwarte bessen

Blauwe bessen

Aarbeien

Aardperen

Knolsoorten

Erwten

En veel verschillende geneeskrachtige kruiden

en keukenkruiden

Oh ja en boerenkool, die staat er nu nog

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te lezen! Geert, wauw wat een kilo's voedsel! Tanfana, dan heb je een geweldige job!

 

Een aantal geneeskrachtige kruiden die ik heb geoogst, zijn voor de thee. Nu nog water leren zuiveren en ik ben qua drinken aardig op weg naar onafhankelijkheid.

 

In 2015 hoop ik meer diverse bessensoorten te hebben. Mogelijk zijn de andere fruitbomen nog niet zover dat ze geven (kers, pruim, vijg, peer). Kan niet wachten tot het volgende seizoen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan huis maar bescheiden tuintje... Maar dit jaar:

 

Aardbeien ostara en witte (die dragen nu nog vrucht!!)

Frambozen

Eerste appels (boom is 4 jaar jong)

Knoflook (en nieuwe staan weer in de grond)

Tomaten

Pepers en mini paprika's

Uchiki kuri (kleine pompoen met goede bewaarwaarde)

Veel kervel, nu nog! Jamm!

Peultjes

Radijs

Meiknol

Pluksla

Courgette

 

Mislukt dit jaar is de prei, helaas...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prei

Courgette

Paprika

Kersttomaten

Witte kool, Rode kool, bloemkool en broccoli

Selder (witte en groene)

Sla (verschillende soorten)

Kervel

Bonen

Pompoenen

 

Tomaten zijn mislukt (volgend jaar in kas) samen met de wortelen (slecht zaad vermoed ik)

 

Appels

Pruimen (1 stuk, maar volgens mij is de boom aan het einde van zijn leven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

140kg appels :sap en jam (confituur voor de Vlaamse lezers) gemaakt

Bessen ,frambozen en ander lekkers : werden op tijd door de kinderen opgegeten (geen idee wat de opbrengst precies was )

Groentetuin : een handvol (!) boontjes , geen worteltjes , geen pompoenen , enkele courgettes , sla opgevreten door slakken .Met andere woorden : volgend jaar pakken we het anders aan .

Link naar reactie
Delen op andere sites

140kg appels :sap en jam (confituur voor de Vlaamse lezers) gemaakt

Bessen ,frambozen en ander lekkers : werden op tijd door de kinderen opgegeten (geen idee wat de opbrengst precies was )

Groentetuin : een handvol (!) boontjes , geen worteltjes , geen pompoenen , enkele courgettes , sla opgevreten door slakken .Met andere woorden : volgend jaar pakken we het anders aan .

 

Weinig boontjes wijst op een te rijke grond. Bonen hebben een schrale grond nodig anders vormen de planten geen zaad. En dat is precies wat boontjes zijn. Je kan je sla beschermen door er ringen van petflessen rond te plaatsen, eventueel wat fijn wit zand rond te strooien en dat geregeld te herhalen. De slakken vinden dat zand niet fijn aan hun slijmerige buikjes. Op slakkenjacht gaan kan ook helpen. Of anders een bekertje ingraven en er een scheutje Heineken in gieten omdat het zonde is daarvoor bier te gebruiken. De rest gooi je weg want het is toch niet te zuipen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig boontjes wijst op een te rijke grond. Bonen hebben een schrale grond nodig anders vormen de planten geen zaad. En dat is precies wat boontjes zijn. Je kan je sla beschermen door er ringen van petflessen rond te plaatsen, eventueel wat fijn wit zand rond te strooien en dat geregeld te herhalen. De slakken vinden dat zand niet fijn aan hun slijmerige buikjes. Op slakkenjacht gaan kan ook helpen. Of anders een bekertje ingraven en er een scheutje Heineken in gieten omdat het zonde is daarvoor bier te gebruiken. De rest gooi je weg want het is toch niet te zuipen.

:-) ,net m'n dag goedgemaakt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was mijn eerste jaar moestuineren en hier het resultaat:

 

Mini-paksoi, bosui, japanse stengelui, gewone rode ui, courgettes, kerstomaten (drie soorten), chinese kool, wortelen (parijse en gewone), sla (verschillende soorten, pluk - en kropsla), mini-paprika's (vond ik niet lekker btw), gewone paprika's, radijzen, rabarber, mini-komkommers (heel lekker!), jalapenos, cayennepepers, snijmoes, spinazie, barbarakers, mini-meloen (klein en lekker!), daikon, ramenas, aubergine (niet goed gelukt), nero-kool, rucola

 

Kleinfruit: framboos, japanse wijnbes, zwarte braam, aardbeien

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig boontjes wijst op een te rijke grond. Bonen hebben een schrale grond nodig anders vormen de planten geen zaad. En dat is precies wat boontjes zijn. Je kan je sla beschermen door er ringen van petflessen rond te plaatsen, eventueel wat fijn wit zand rond te strooien en dat geregeld te herhalen. De slakken vinden dat zand niet fijn aan hun slijmerige buikjes. Op slakkenjacht gaan kan ook helpen. Of anders een bekertje ingraven en er een scheutje Heineken in gieten omdat het zonde is daarvoor bier te gebruiken. De rest gooi je weg want het is toch niet te zuipen.

 

Ik moet Lewieke hier gelijk in geven.

Slakken zijn echte fijnproevers dus zij drinken alleen het beste bier :cool:

 

Ik heb vooral nu veel pepers. Heel veel hele hete pepers.

Bhut jolokia, ghost peppers, hoe je ze ook maar wilt noemen.

Ik heb van de week wat pepers op wodka gezet alleen de ervaring heeft mij geleerd dat je dit alleen maar aan je schoonmoeder moet geven.

Projectiel braken is niet zo mijn ding...

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeel veel tomaten, komkommers, aubergines, paprika's, hete en zoete pepers, ui, zomerwortel 17.5 kg, courgettes, rode bieten, knolselderij, winterwortel,

75 kg aardappels, peulen, doperwten, sperziebonen, pluksla, snijbiet, rucola, diverse kruiden, verder staat er nog andijvie, boerenkool en spruiten en knoflook.

de sperziebonen deden het slecht dit jaar en de peulen waren de helft minder dan vorig jaar.( had vorig jaar dan ook wel een superoogst hiervan) @Geert , ik ben benieuwd hoe je al die mais bewaard

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeel veel tomaten, komkommers, aubergines, paprika's, hete en zoete pepers, ui, zomerwortel 17.5 kg, courgettes, rode bieten, knolselderij, winterwortel,

75 kg aardappels, peulen, doperwten, sperziebonen, pluksla, snijbiet, rucola, diverse kruiden, verder staat er nog andijvie, boerenkool en spruiten en knoflook.

de sperziebonen deden het slecht dit jaar en de peulen waren de helft minder dan vorig jaar.( had vorig jaar dan ook wel een superoogst hiervan) @Geert , ik ben benieuwd hoe je al die mais bewaard

De mais van eigen kweek ligt op een oude hooizolder waar veel tocht aan kan . De mais die ik op velden ben ga rapen zit in een soort kooi . Ook om te drogen . De mais wordt pas in mei van de kolf ontdaan . Vergis je niet het is voeder mais voor dieren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...