Ga naar inhoud
GENEGEERD

Parasolzwammen drogen


Tanfana

Aanbevolen berichten

Vandaag zijn we naar een plek gewandeld waar ik wist dat veel parasolzwammen staan. Met de kinderen hebben we er vier geplukt. Ik ben dol op parasolzwammen maar pluk er normaal maar een tegelijk omdat ik niet wist hoe ik ze kan bewaren. Vandaag heb ik er meer geplukt omdat ik wilde experimenteren of ze ook gedroogd kunnen worden.

 

De steeltjes heb ik bij de plukplaats gelaten. Thuis zijn de zwammen gecontroleerd op beestjes. Die zaten er niet in. Daarna zijn de zwammen in plakjes van ong 5 mm dikte gesneden. Ondertussen werd de oven al voorverwarmd tot 50 graden Celsius.

In de oven liggen twee steenplaten voor pizza. Daarop zijn de plakje gelegd. De deur van de oven gesloten met een pollepel er tussen zodat de vochtige lucht uit de oven kan. Na drie uur waren de zwammen droog en zijn ze in een bus gedaan.

 

De plakjes smaken goed. Komende week gaan we ze in een gerecht gebruiken.

 

paddestoel1.jpg.299d1d5f271fc431d4a34ca62c19e8f6.jpg

 

paddestoel2.jpg.569b6e0914511c83119233e5a94d67f3.jpg

 

paddesteol-3.jpg.278a8810e1f4c61957b9c9158f73a3cb.jpg

Niet alle zwammen zijn gedroogd. Deze zijn even met een uitje en knoflook opgebakken en over de pastasaus gedaan. Erg lekker :cool:

 

paddestoel4.jpg.16de9c2001c80a0bb0a4805a2b71594c.jpg

 

paddestoel5.jpg.320886be4127080246611730f49473ad.jpg

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

prachtig!

 

Het is aan te raden de gedroogde paddenstoelen in je vriezer te bewaren. Er zitten meestal toch wat kleine beestjes in die je over het hoofd hebt gezien (kleinen wormpjes en maden in het vlees) en die komen gewoon uit in je bus.Ze eten je paddenstoelen op en laten er niks van over. Ik spreek uit ervaring. In de vriezer gaan die beestjes dood en dan kan je lang van je gedroogde paddenstoelen genieten.

 

Oh, edit, je kan de steeltjes ook wel gewoon mee naar huis nemen, goed laten drogen boven de kachel bijvoorbeeld en dan vijzelen tot poeder, je hebt dan heerlijke paddenstoelenpoeder die je kan toevoegen aan soep of omelet.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow Nice!!... :-)

Tof plan, mooie uitwerking! @Tanfana

 

 

 

Oh, edit, je kan de steeltjes ook wel gewoon mee naar huis nemen, goed laten drogen boven de kachel bijvoorbeeld en dan vijzelen tot poeder, je hebt dan heerlijke paddenstoelenpoeder die je kan toevoegen aan soep of omelet.

 

Ook een goeie!

Ben nooit een heel grote fan geweest van paddestoelen vanwege de structuur (te week en raar voor mij, doorgaans), maar wel altijd het nut en belang op waarde geschat... Vond de smaak ook altijd lekker in de soep en in de biefstuk of in vrij kleine stukjes in een saus. Maar de paddestoel zelf hoefde ik niet persee...

 

In poedervorm daarentegen... Zou ik het nog best wel eens in meer gerechten erg lekker kunnen vinden!

Paddestoelpoeder (in verschillende soorten, voor verschillende toepassingen) lijkt mij dan dus ook een uitstekkende en niet te onderschatten toevoeging aan je veldkeuken, specerijenassortimenst (en reis apotheek)!

 

Zeker aangezien dit proces in het veld te herhalen is, bijvoorbeeld boven een vuurtje. En je voorraad dus ook aan te vullen is!

Met het verstoken van verschillende houtsoorten zou je zelfs verschillende smaken poeder kunnen creeren...

 

 

Thanks en kudos! Die tip was echt een 'aha! momentje' voor me!

 

 

De groet is goed!..

 

Anvil

 

Disclaimer:

Wederom... Weet wat je doet, met een paddestoelenhoed :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het inmaken van paddestoelen

 

Maak de paddestoelen grondig schoon en snijd deze in stukken

Smoor de paddestoelen op een zacht vuur in het eigen vocht gaar

De paddestoelen uit de pan halen, zonder het vocht mee te nemen (makkelijkst met een schuimspaan), en in schone, glazen potjes doen (hiertoe kan men het beste de glazen wassen en even onderdompelen in kokend heet water om de glazen helemaal te steriliseren; op een droge handdoek ondersteboven laten drogen, waarna de glazen klaar zijn voor gebruik)

Overgebleven kookvocht filteren, zout toevoegen en over de paddestoelen gieten

Glazen potjes met deksel goed afsluiten en vervolgens in de oven of in kokend water om houdbaar te maken.

 

In de oven: op een temperatuur van circa 160˚C 40-60 minuten laten garen en vervolgens nog 10 minuten op 100˚C

In een pan: water laten koken op 100˚C en de glazen ongeveer 60 (snelkookpan) - 110 minuten (gewone pan) erin laten.

 

Door de hitte komt de deksel onder druk te staan en zuigt deze zich helemaal tegen de glasrand aan. Hierdoor kan men de paddestoelen vacuüm bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

 

Met meelproducten heb ik de ervaring dat ze maar 24 uur in de vriezer hoeven om evt aanwezige eitjes te doden. Ik ga er eigenlijk van uit dat paddenstoelen ook maar 24 uur in de vriezer hoeven.

@vheeswijk

 

Deze zwam is erg groot. Meestal hebben ze een diameter van ongeveer 24 cm. Als ik hem in het geheel bak heb ik aan een zwam genoeg voor twee personen. Op foto 3 is een kleinere zwam te zien die aan stukjes is gesneden. Ik schat dat deze ong. 18 cm diameter was.

 

Hieronder staat een foto van een zwam voor en na het bakken.

 

IMG_8766.jpg.d33c8b1d6d9e552e4c6d852b2823c810.jpg

 

IMG_8767.jpg.6d46fbef0a7251e1436d1490b8f371cf.jpg

 

 

Ik denk dat beestjes wel dood gaan door zuurstofadsorber. Maar ik vraag me af wat er met de ontwikkeling van eventueel aanwezige eitjes gebeurt. Ik heb hier geen ervaring mee.

 

Op dit moment staan hier in de buurt veel parasolzwammen. Vandaag op weg naar mijn werk zag ik al weer een nieuwe plek met zwammen. Wellicht heeft er nog iemand zin in een experiment en wil wat met invriezen en zuurstofadsorbers experimenteren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

[.....]

[.....]

Op dit moment staan hier in de buurt veel parasolzwammen. Vandaag op weg naar mijn werk zag ik al weer een nieuwe plek met zwammen. Wellicht heeft er nog iemand zin in een experiment en wil wat met invriezen en zuurstofadsorbers experimenteren?

 

Ik heb nooit aandacht besteed aan paddestoelen. In mijn prepvoer database is hierover niets te vinden. De voornaamste reden is dat de voedingswaarde in termen van Energie, Koolhydraten, Eiwitten en Vetten erg tegenvalt. Je zou er WTSHTF niet op kunnen overleven. Wie schetst mijn verbazing dat volgens 2 twee Nederlandse publicaties in PDF formaat Ref1 en Ref2 ( @phaelin !!) de voedingswaarde van paddestoelen in termen van Mineralen, Vitaminen en vooral Antioxydanten zéér hoog ligt. Paddestoelen vallen voor de Prepper eerder in de categorie van Zeewier, Gist, Tarwekiemen en Kiemgroenten, ook laag in energie maar hoog in nuttige nutriënten. Van de mineralen vallen vooral de micronutiënten Zink, Koper, en Seleen op, mineralen die inmiddels in de Nederlandse landbouwgronden zijn uitgeput. In een natuurlijke omgeving als bv. bosgrond worden deze mineralen aan het einde van het seizoen door afsterven en rotting echter aan de bosgrond teruggegeven. Bosgrond is altijd rijker aan mineralen dan gecultiveerde landbouwgronden.

 

Over Seleen (Se) heb ik recentelijk nog gepost i.v.m. natuurlijke weerstand, Diabetes II [1][2] en Ebola.

Het preppen van paddestoelen (in casu parasolzwammen) blijkt dus wel degelijk interessant. Ik wil dus graag experimenteren met deze zwam en zuurstofadsorber en ik neem hierover nog contact met je op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroska . Is het niet mogelijk de paddestoelen eerst te snijden dan te diepvriezen ( om de beestjes dood te krijgen ) en dan te drogen ? Ik ben zo aan het kijken om zo weinig mogelijk in de diepvries te bewaren . Al zit die continue barstens vol .

 

Dat zou theoretisch gezien ook kunnen denk ik maar als je zoals ik de paddenstoelen in de open lucht droogt heb je alsnog kans op vliegjes oid die hun eitjes erin leggen. Als je eerst droogt en dan vriest ben je 100% zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tanfana , @Piroska en @anderen : Twee vragen:

 

  1. Mijn ervaring met paddenstoelen, bv. eekhoorntjesbrood is dat er na drogen en bakken bijna niets over blijft, zo slinken ze. Is dat met deze zwam ook zo?
  2. Zouden die beestjes ook niet dood gaan door verstikking middels opslag met een zuurstofadsorber?

 

Het valt bij deze zwam wel mee, je hebt aan 1 paddenstoel een flinke kluif alsnog. Ik paneer ze en bak ze als een schnitzel, gewoon ipv vlees. De meeste andere paddenstoelen zijn net als champignons, je houd minder dan de helft in volume over.

 

Over je 2e vraag: ik heb werkelijk geen flauw idee, zou inderdaad leuk zijn als je het uitzoekt, maar dat zal wel een tijdje duren, niet in ALLE paddenstoelen zitten maden/eitjes dus je zal het dan gedurende een lange tijd met meerdere oogsten moeten proberen voor je het zeker weet. Wel interessant natuurlijk.

 

En ja, je andere post, de paddenstoel wordt erg onderschat. Waar je wel enorm op moet letten is dat je ze nooit plukt op vervuilde grond, ze nemen zware metalen bijvoorbeeld snel op en dan eet je een hapje gif.

 

 

Oh edit, als je dan wil testen neem dan een wat oudere russula, die zit altijd bomvol maden, je ziet het meteeen als je het steeltje doorsnijdt je ziet dan de gaatjes er in zitten. Als je die gebruikt weet je sneller of je methode werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor het zuurstofabsorber experiment van @vheeswijk zijn vheeswijk en ik vandaag op zoek gegaan naar een parasolzwam. Op de plek waar ik de vorige keer parasolzwammen heb gevonden hebben we nu weer zwammen gevonden. We hebben er een geplukt voor het experiment en twee kleintjes om op te eten.

Het meest bijzondere wat we gezien hebben waren twee parasolzwammen met een diameter van vier leathermans. Dit zijn de grootste parasolzwammen die ik tot nu toe heb gezien. De foto van de grote zwam zal ik van de week plaatsen.

 

Vheeswijk heeft ons laten zien hoe zijn zuurstofabsorbers werken. Wat een mooi en simpel systeem. Die gaan we binnenkort zelf maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het zuurstofabsorber experiment van @vheeswijk zijn vheeswijk en ik vandaag op zoek gegaan naar een parasolzwam. Op de plek waar ik de vorige keer parasolzwammen heb gevonden hebben we nu weer zwammen gevonden. We hebben er een geplukt voor het experiment en twee kleintjes om op te eten.

Het meest bijzondere wat we gezien hebben waren twee parasolzwammen met een diameter van vier leathermans. Dit zijn de grootste parasolzwammen die ik tot nu toe heb gezien. De foto van de grote zwam zal ik van de week plaatsen.

 

Vheeswijk heeft ons laten zien hoe zijn zuurstofabsorbers werken. Wat een mooi en simpel systeem. Die gaan we binnenkort zelf maken.

 

De parasolzwam is een zeer smakelijke en goed herkenbare zwam. De smaak is meer uitgesproken dan bv. van eekhoorntjesbrood. Ik heb ze me goed laten smaken op brood bij @Tanfana. Reepjes van de zwam zijn nu ingewogen om het watergehalte te bepalen. Ik hoop dat er ook kleine insecten of wormpjes inzitten om te zien of de zuurstofadsorber deze verstikken om te komen tot een goed lang houdbaar preparaat.

De beschrijving van de zuurstofadsorber, tevens geschikt voor opslag in nauwhalsflessen is hier beschreven: DIY Zuurstofadsorbers uit warmtepleisters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
De parasolzwam is een zeer smakelijke en goed herkenbare zwam. De smaak is meer uitgesproken dan bv. van eekhoorntjesbrood. Ik heb ze me goed laten smaken op brood bij @Tanfana.

Reepjes van de zwam zijn nu ingewogen om het watergehalte te bepalen.

[.....]

[.....]

 

Inmiddels is het experiment van de ontwatering van de parasolzwam voltooid. De restwaarde van het gewicht is nu 12.5% dus 1/8 van het begingewicht. De parasolzwam bevatte bij mij dus 87,5% water. @Tanfana droogt parasolzwammen in de oven maar ik heb een monster aan de lucht gedroogd om het gewicht goed te kunnen volgen met de tijd, binnenshuis bij een relatieve vochtigheid van 36%. Na de 4e dag bleek het gewicht niet meer af te nemen. Eén week langer drogen boven Calcium chloride (Bison Vochtvreter) doet het restgewicht (12,5%) niet verder afnemen. De parasolzwam laat zich dus zeer goed en effectief drogen. Het materiaal van de hoed van de zwam laat zich helaas slecht verpulveren. Het wordt aangeraden de kurkdroge zwam niet direct te bakken omdat de zwam dan kan 'verbranden'. De zwam moet voor het bakken in een vergiet even worden gespoeld met water en het laten uitlekken (ca. 1 minuut). Uiteraard kan de droge zwam wél direct aan soepen worden toegevoegd.

 

Voor paddestoelen, i.h.b. parasolzwammen preppen geldt dus: Drogen tot constant gewicht en bewaren in aanwezigheid van van een zuurstofadsorber. Extra droogmiddel is helemaal niet nodig. Uiteraard zal het drooggewicht van verschillende paddestoelen kunnen varieren maar in de regel kleiner zijn dan 20%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...