Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Ontwerp om te falen

Deze documentaire uitgezonden op de Noorse televisie gaat in op hoe bedrijven bewust artikelen ontwerpen die er na een tijdje mee ophouden zodat mensen nieuwe spullen moeten kopen. De gloeilamp is hier een goed voorbeeld van. Nadat de gloeilampproducenten incl. het Nederlandse Phillips succesvol een kartel hadden gevormd in de beginjaren van de vorige eeuw ging de kwaliteit van gloeilampen hard achteruit. Van 2500 branduren in 1920 liep dit terug tot 1000 branduren in 1940. Dit mechanisme van gepland falen is vandaag de dag in allerlei consumentenproducten terug te vinden zoals, Ipod`s, printers, etc.

http://www.visionair.nl/ideeen/mensheid/ontwerp-om-te-falen/

Mijn Canon printer bleek een aftelmechanisme te bevatten. Na een bepaald aantal prints zei-ie, zonder aankondiging, toedeloe en verklaarde dat zijn chip een reset wilde in het Canon steunpunt. Kosten: 1,5 x een nieuwe printer. :confused:

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dit is al heel lang een onderdeel bij de design fase van veel producten.

Led lampen kunnen heel lang meegaan denk dat daar ook wel een bewuste zwakkeplek is aangebracht, het is geen leuke business als mensen nog maar een keer in hun leven een lamp aanschaffen, helemaal tov de gloeilamp levensduur......

Voordeel maar weinig van die apparaten heb je nodig of zijn nog bruikbaar als tshtf

[quote name=Kans

Voordeel maar weinig van die apparaten heb je nodig of zijn nog bruikbaar als tshtf[/quote]

En daar heb je inderdaad een punt. Dan komen toch weer de ouderwetse onverwoestbare en betrouwbare gebruiksvoorwerpen om de hoek kijken. laatst las ik op een ander forum dat er nogal neerbuigend gedaan werd over gesprekken hier over het gebruik van oude voorwerpen, maar ik denk dat dezelfde mensen donders blij zullen zijn wanneer ze daar op terug kunnen vallen in tijd van nood. Dat dingen nu gemaakt zijn om stuk te gaan is vanzelfsprekend, dat is de consumptiemaatschappij die we met elkaar gecreeerd hebben. Dat heeft niet alleen te maken met winstbejag van de fabrikanten,maar ook met het feit dat de mensen tegenwoordig iets al niet meer interessant vinden wanneer het een jaar oud is. Marktplaats is daar een mooie graadmeter voor, daar haal je spullen die nog tig jaar meekunnen soms en dus voor ons een goudmijntje.

De singer naaimachine van mijn overgroot moeder doet het nog steeds.de electrische van mijn oma uit circa 1950 ook,ik ben aan mijn vierde tot nu toe. Heb ook het idee van een steeds snellere verloop.

Mijn volvo uit 1981 doe het ook en thuis heb ik een ford pickup van mijn opa, nieuw door hem gekocht in 1958.

Ik denk ook dat de prijzen flink gedaald zijn ,duurzaame goederen zijn nu goedkoop goederen die niks duurzaam meer hebben.

Ik heb laatst via Marktplaats van een boer in Groningen een oude handboor gekocht, inclusief een set boren in een houten koffertje. Kosten: 15 euro, incl. verzending.

Proficiat Rodin!! Al gebruikt??

Ik ben gek op oud gereedschap. Rommelmarkten zijn nog steeds een fantastische bron voor het goedkoop verkrijgen van "die oude rommel".

Proficiat Rodin!! Al gebruikt??

Ik ben gek op oud gereedschap. Rommelmarkten zijn nog steeds een fantastische bron voor het goedkoop verkrijgen van "die oude rommel".

Nee, nog niet gebruikt. Maar dat komt vast nog wel een keer. Het is in elk geval een mooi, degelijk setje.

Tja, met kopen-kopen-kopen houden we de economie gaande en blijft iedereen gelukkig toch? Stel je voor dat je spullen niet vervangen hoeven te worden omdat ze stuk gaan of niet in de mode zijn, dan zou je minder tijd als loonslaaf hoeven te spenderen of je geld aan zinvolle zaken kunnen spenderen. Bah!

Ik geloof al heel lang niet meer in deze comsumptiemaatschappij en ben dolblij met Markplaats.

Waarom zou je duurzame goederen geen tweede kans geven? Weggooien is zo'n versplilling.

Goed, ondergoed koop je nieuw, simpel. Maar een babykamertje? Of (kinder)kleding? Kasten, stoelen, tafels, lampen, tuininrichting, kinderspeelgoed, gereedschap (zoals Rodin) etc: voor een appel en een ei heb je kwaliteit, zonder ervoor krom te hoeven liggen.

Ik geloof al heel lang niet meer in deze comsumptiemaatschappij en ben dolblij met Markplaats.

Waarom zou je duurzame goederen geen tweede kans geven? Weggooien is zo'n versplilling.

Goed, ondergoed koop je nieuw, simpel. Maar een babykamertje? Of (kinder)kleding? Kasten, stoelen, tafels, lampen, tuininrichting, kinderspeelgoed, gereedschap (zoals Rodin) etc: voor een appel en een ei heb je kwaliteit, zonder ervoor krom te hoeven liggen.

Wij hebben eens 4,5 kilo Lego gekocht op Marktplaats. Weet je wel hoeveel dat is? Kostte een paar tientjes. Gooi het in een beddehoes, knoop het dicht en vervolgens in de wasmachine. Kwam er als nieuw uit. Onze dochters hebben er jarenlang lol van gehad.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...