Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vraag: Hoe noodaggregaat aansluiten op stroomnet thuis?


lewieke

Aanbevolen berichten

Ja, perfect, als je graag doden op je geweten wil hebben.

 

In ieder ander geval is het altijd een gruwelijk dom (en asociaal) idee wat gegarandeerd een keer fout gaat. Zonder transfer switch en de CORRECTE manier van de boel aansluiten moet je het gewoon NIET doen. Wil je je generator gebruiken, dan steek je de stekker van 't apparaat in de generator, daar is 'ie voor, maar je gaat NIET de boel aan 't net knutselen, dat is echt extreem onkundig en compleet respectloos gedrag (zowel voor electriciteit als voor andere mensen die je in gevaar brengt).

En als je niet genoeg aansluitingen op je generator hebt met een haspel werken. Of een echt nette oplossing een verdeelstation met een paar groepen, maar dat wordt al weer snel kostbaar. Dan kun je net zo goed een transferswitch nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ach, als je zo'n EUR 400-800 uitgeeft aan een klein generatortje, kan je ook best de volgende stap nemen en het fatsoenlijk aansluiten. Dus zoals anderen schreven met een normale generator switch: net-0-generator, kost 50-100 euro.

Hier in huis is het als volgt aangesloten: tussen de meter en de hoofdverdeler bovengenoemde switch, de ene ingaande kant aangesloten aan het net, de uitgaande kant naar de hoofdverdeler. Aan de ingaande kant voor de generator aansluiting een snoer met de stekker die in de generator gaat. Eenvoudig en veilig. Ik heb het zelf aangesloten, maar dat is inderdaad niet voor iedereen aan te raden. Aansluitingen met een dubbele male stekker: "dat was een beetje dom" zou Maxima zeggen.

Dan kan een kind de was doen, geen kans op fouten, onze dochter van 12 zet dus ook gewoon de generator aan en de schakelaar om als er geen stroom is, en wij er niet zijn.

 

Nu is stroomuitval hier wel iets van alle dag, we gebruiken de generator toch meestal wel een paar keer per week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom met een aggregaat werken als alles en iedereen zonder stroom zit? Dat werkt als een pot stroop op vliegen/wespen op een warme zomerdag. Zonnepanelen/PV systeem lijkt mij dé oplossing. Stil, redelijk onopvallend te monteren (dak), en altijd werkend/standby.

 

Omdat lang niet elke SHTF een soort van Zombie-Apacalypse is, waarbij iedereen gelijk je huis binnen komt dringen omdat daar nog wel licht brand. Gisteravond nog weer twee uurtjes op de generator gedraaid, in de buurt was minimaal 95% van de huizen donker, en guess what: onze poort zit er nog in, de ramen en deuren ook nog. En toen het tijd was om te gaan slapen: generator uit, lekker stil en donker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, perfect, als je graag doden op je geweten wil hebben.

 

In ieder ander geval is het altijd een gruwelijk dom (en asociaal) idee wat gegarandeerd een keer fout gaat. Zonder transfer switch en de CORRECTE manier van de boel aansluiten moet je het gewoon NIET doen. Wil je je generator gebruiken, dan steek je de stekker van 't apparaat in de generator, daar is 'ie voor, maar je gaat NIET de boel aan 't net knutselen, dat is echt extreem onkundig en compleet respectloos gedrag (zowel voor electriciteit als voor andere mensen die je in gevaar brengt).

 

Een oom van mij heeft een pand voor opslag en geen eneco\energieaansluiting. Wanneer hij elektra nodig heeft trekt hij een noodaggregaat aan door gewoon zijn stopcontact te voeden. al meer dan 30 jaar. Waarom is het bij hem nooit fout gegaan dan? En wat zou er fout kunnen gaan? We spreken over een noodaggregaat dus niet over een aggregaat waarmee je het Feyenoordstadion kunt verlichten. Ik zie het verschil ook niet of je nu een bestaande groep voorzit van elektra of je gebruikt een paar haspels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, perfect, als je graag doden op je geweten wil hebben.

 

In ieder ander geval is het altijd een gruwelijk dom (en asociaal) idee wat gegarandeerd een keer fout gaat. Zonder transfer switch en de CORRECTE manier van de boel aansluiten moet je het gewoon NIET doen. Wil je je generator gebruiken, dan steek je de stekker van 't apparaat in de generator, daar is 'ie voor, maar je gaat NIET de boel aan 't net knutselen, dat is echt extreem onkundig en compleet respectloos gedrag (zowel voor electriciteit als voor andere mensen die je in gevaar brengt).

 

Een oom van mij heeft een pand voor opslag en geen eneco\energieaansluiting. Wanneer hij elektra nodig heeft trekt hij een noodaggregaat aan door gewoon zijn stopcontact te voeden. al meer dan 30 jaar. Waarom is het bij hem nooit fout gegaan dan? En wat zou er fout kunnen gaan? We spreken over een noodaggregaat dus niet over een aggregaat waarmee je het Feyenoordstadion kunt verlichten. Ik zie het verschil ook niet of je nu een bestaande groep voorzit van elektra of je gebruikt een paar haspels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oom van mij heeft een pand voor opslag en geen eneco\energieaansluiting. Wanneer hij elektra nodig heeft trekt hij een noodaggregaat aan door gewoon zijn stopcontact te voeden. al meer dan 30 jaar. Waarom is het bij hem nooit fout gegaan dan? En wat zou er fout kunnen gaan? We spreken over een noodaggregaat dus niet over een aggregaat waarmee je het Feyenoordstadion kunt verlichten. Ik zie het verschil ook niet of je nu een bestaande groep voorzit van elektra of je gebruikt een paar haspels.

 

Een belangrijk verschil, je schrijft het zelf al: het pand heeft geen stroomaansluiting. de stroom van het net kan dus niet "plotseling" terug komen. Ook is er geen kans dat je oom het net, waar misschien een Eneco man aan zit te sleutelen op spanning zet. Een niet onbelangrijk verschil zou ik zeggen.

In jouw voorbeeld zou ik alsnog niet mijn interne net via een stopcontact willen voeden. Ik zou gewoon de kabel die van de generator komt aansluiten op de plek waar normaalgesproken de eneco kabel aangesloten zit. Dan heb je een perfect stand alone systeem, en in dat geval dus geen generator switch nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een belangrijk verschil, je schrijft het zelf al: het pand heeft geen stroomaansluiting. de stroom van het net kan dus niet "plotseling" terug komen. Ook is er geen kans dat je oom het net, waar misschien een Eneco man aan zit te sleutelen op spanning zet. Een niet onbelangrijk verschil zou ik zeggen.

In jouw voorbeeld zou ik alsnog niet mijn interne net via een stopcontact willen voeden. Ik zou gewoon de kabel die van de generator komt aansluiten op de plek waar normaalgesproken de eneco kabel aangesloten zit. Dan heb je een perfect stand alone systeem, en in dat geval dus geen generator switch nodig.

 

Ik gaf ook aan dat je eerst de hoofdschakelaar en de groepen in de kast moest uitzetten. Dan kan er dus geen spanning van het stroomnet terugkomen op de groep die je gebruikt. Daarnaast ging het in dit topic om een nood geval.

 

Ik ben het met je eens dat je beter op de kabel van eneco kunt aansluiten als het langer gaat duren, maar dat vergt meer praktische oplossingen die je eerst moet oplossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oom van mij heeft een pand voor opslag en geen eneco\energieaansluiting. Wanneer hij elektra nodig heeft trekt hij een noodaggregaat aan door gewoon zijn stopcontact te voeden. al meer dan 30 jaar. Waarom is het bij hem nooit fout gegaan dan? En wat zou er fout kunnen gaan? We spreken over een noodaggregaat dus niet over een aggregaat waarmee je het Feyenoordstadion kunt verlichten. Ik zie het verschil ook niet of je nu een bestaande groep voorzit van elektra of je gebruikt een paar haspels.

 

1 simpele reden: puur dom geluk. Als prepper (en mens met gezond verstand) hoor je niet uit te gaan van geluk hebben, zeker niet met iets gevaarlijks als electriciteit. Ik proef hier een heel duidelijk gebrek aan respect voor electriciteit en dat gaat echt een keer enorm fout.

 

Iedere aansluiting met een snoer met 2 mannelijke stekkers is LEVENSGEVAARLIJK en niet voor niets streng verboden. Geen uitzondering mogelijk.

 

De kans dat je (of iemand anders) het snoer uit 't stopcontact haalt en de pennen aanraakt is veel te groot; 230V / 10A door je donder heen is gewoon dodelijk als 't tegenzit; als 't een drie fasen generator is dan is de 400V nog gevaarlijker.

 

0.003A is al dodelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als alle fase's en 0 en eventueel aardlek afgeschakeld worden, dan kan je prima de stekkertruc toepassen voor lichte verbruikers zoals een koelkast, tv en lampen.

 

NEE, dat kan je niet! Je generator levert nog steeds een dodelijke hoeveelheid energie! Steek de stekker van je koelkast enzo in de stopcontacten op de generator!

 

Er is GEEN ENKEL GEVAL waarin een male-male stekker tussen generator en stopcontact acceptabel is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 simpele reden: puur dom geluk. Als prepper (en mens met gezond verstand) hoor je niet uit te gaan van geluk hebben, zeker niet met iets gevaarlijks als electriciteit. Ik proef hier een heel duidelijk gebrek aan respect voor electriciteit en dat gaat echt een keer enorm fout.

 

Iedere aansluiting met een snoer met 2 mannelijke stekkers is LEVENSGEVAARLIJK en niet voor niets streng verboden. Geen uitzondering mogelijk.

 

De kans dat je (of iemand anders) het snoer uit 't stopcontact haalt en de pennen aanraakt is veel te groot; 230V / 10A door je donder heen is gewoon dodelijk als 't tegenzit; als 't een drie fasen generator is dan is de 400V nog gevaarlijker.

 

0.003A is al dodelijk.

 

Ahnu begrijp ik wat je bedoeld, het gaat om de stekker.:eek:

 

Dat zou opgelost kunnen worden natuurlijk met een vaste female aansluiting maken zoals op caravan, camper of boot. Maar je hebt gelijk op de stekker komt zeker stroom te staan.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

NEE, dat kan je niet! Je generator levert nog steeds een dodelijke hoeveelheid energie! Steek de stekker van je koelkast enzo in de stopcontacten op de generator!

 

Er is GEEN ENKEL GEVAL waarin een male-male stekker tussen generator en stopcontact acceptabel is!

 

Het kan wel, of het verstandig is of wijs is geheel iets anders, maar het kan wel. Er zijn dure schakelkasten voor die het zelfde doen, het verschil is hier dat je een suffe zwakke stekkerverbinding maakt. Verder is een goed aggregraat gezekerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahnu begrijp ik wat je bedoeld, het gaat om de stekker.:eek:

 

Dat zou opgelost kunnen worden natuurlijk met een vaste female aansluiting maken zoals op caravan, camper of boot. Maar je hebt gelijk op de stekker komt zeker stroom te staan.;)

 

Juist, dan is het te doen, maar zolang er een net-koppeling is ben je nog steeds verplicht een transfer switch te gebruiken. Zo enorm duur zijn die niet en je bespaart jezelf en technici die aan 't net bezig zijn een enorme hoeveelheid problemen als je een keer vergeet de boel af te schakelen. Daarnaast zijn in veel landen de nul en/of aarde *NIET* geschakeld via de hoofdschakelaar en is het dus nog steeds levensgevaarlijk om je huis-net te voeden vanaf een generator.

 

De transfer switch is niets meer dan een 5 polige (3 fase + Nul + Aarde) schakelaar die *OF* netspanning, *OF* generator spanning, *OF* niets levert. Dat ding maakt 't simpelweg onmogelijk om de boel op te f*cken.

 

Gebruik aub zo'n ding, juist in noodsituaties maak je sneller fouten en die zijn met electra gewoon potentieel dodelijk...

 

En sorry dat ik zo zeik, maar dit is echt iets wat enorm onderschat wordt en ik moet m'n bek open trekken, voor er doden vallen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Khad inderdaad al begrepen uit de vele berichte dat er een switch tussen moet en ook dat dit door een elektricien moet gebeuren. Ik wil tijdens een stroomstoring gewoon geen gemartel hebben. Gewoon de lichten aan lekker warm water gewoon kunnen bellen en tv kijken of internetten. Heel romantisch hoor een kaarsje sen knus tegen elkaar maar in de winter wil ik de kachel laten branden. Kheb hier wel dubbele backup in namelijk een zibro kachel en openhaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Khad inderdaad al begrepen uit de vele berichte dat er een switch tussen moet en ook dat dit door een elektricien moet gebeuren. Ik wil tijdens een stroomstoring gewoon geen gemartel hebben. Gewoon de lichten aan lekker warm water gewoon kunnen bellen en tv kijken of internetten. Heel romantisch hoor een kaarsje sen knus tegen elkaar maar in de winter wil ik de kachel laten branden. Kheb hier wel dubbele backup in namelijk een zibro kachel en openhaard.

 

Waarom kan je wel tv kijken en internetten als de stroom in je wijk uitgevallen is ?

Naar alle waarschijnlijkheid is dan ook het verdeelkastje van je provider uit.

 

Verder is alles al gepasseerd: waar het om gaat is dat je geen verbinding hebt met je huisinstallatie (generator) en het net (buiten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

TV kan nog als 't via de schotel gaat. Via de coax kabel is bij een grotere storing al twijfelachtig. Voor IP-TV, zie internet:

 

Internet via de tv-kabel is net zo twijfelachtig.

 

Via de telefoonlijn is er ook maar een kleine kans, vaak hebben de wat grotere wijkcentrales wel voor een paar uur aan backup accu's, maar veel langer dan dat in ieder geval niet.

 

Mobiel internet hetzelfde, korte backup is bij de grotere masten wel aanwezig, maar ook hier maar voor een paar uur, daarna is 't toch echt op en valt 't net gewoon weg. Vaak gaat 't 3g net eerder uit dan 't 2g net en kan je alleen nog bellen, zodat 112 zo lang mogelijk beschikbaar blijft, maar internet toegang is't eerste wat ze uitgooien bij een stroomstoring.

 

Alleen bij een kleine storing in je wijk zal je weinig last hebben, maar dat zal meestal ook geen dagen duren.

 

Ik denk eerlijk gezegd dat we met z'n allen veel te afhankelijk zijn van electriciteit voor 't preppen. Hooguit een huishouden met een off-grid zonnepanelen installatie met accubank die nu al gewoon functioneert (zoals er hier in de buurt meerdere zijn) zie ik een kans maken op redelijke luxe bij een grotere storing aan 't net (simpelweg omdat ze er nu al geen gebruik van maken en dus ook geen last hebben als 't wegvalt).

 

Aggegraten maken een hoop herrie; als de hele wijk zonder stroom zit dan trek je hoe dan ook een hoop aandacht met zo'n herrieding en je TV aan. Als prepper lijkt me dat zeer ongewenste aandacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TV kan nog als 't via de schotel gaat. Via de coax kabel is bij een grotere storing al twijfelachtig. Voor IP-TV, zie internet:

 

Internet via de tv-kabel is net zo twijfelachtig.

 

Via de telefoonlijn is er ook maar een kleine kans, vaak hebben de wat grotere wijkcentrales wel voor een paar uur aan backup accu's, maar veel langer dan dat in ieder geval niet.

 

Mobiel internet hetzelfde, korte backup is bij de grotere masten wel aanwezig, maar ook hier maar voor een paar uur, daarna is 't toch echt op en valt 't net gewoon weg. Vaak gaat 't 3g net eerder uit dan 't 2g net en kan je alleen nog bellen, zodat 112 zo lang mogelijk beschikbaar blijft, maar internet toegang is't eerste wat ze uitgooien bij een stroomstoring.

 

Alleen bij een kleine storing in je wijk zal je weinig last hebben, maar dat zal meestal ook geen dagen duren.

 

Ik denk eerlijk gezegd dat we met z'n allen veel te afhankelijk zijn van electriciteit voor 't preppen. Hooguit een huishouden met een off-grid zonnepanelen installatie met accubank die nu al gewoon functioneert (zoals er hier in de buurt meerdere zijn) zie ik een kans maken op redelijke luxe bij een grotere storing aan 't net (simpelweg omdat ze er nu al geen gebruik van maken en dus ook geen last hebben als 't wegvalt).

 

Aggegraten maken een hoop herrie; als de hele wijk zonder stroom zit dan trek je hoe dan ook een hoop aandacht met zo'n herrieding en je TV aan. Als prepper lijkt me dat zeer ongewenste aandacht.

 

 

Is maar net de vraag of je aan het overleven bent of dat de stroom tijdelijk uitvalt.

De run op aggregaten zegt genoeg elke keer, dus er zullen meer mensen zo'n ding hebben. Ik vraag me overigens af of die mensen die bij de gamma snel zo'n ding kopen ook brandstog ingeslagen hebben omdat de pomp in je wijk waarschijnlijk ook geen stroom meer heeft.

 

Even terug naar het feitelijke project: als je een goede switch hebt dan kan je natuurlijk ook gebruik maken van eventuele zonnepanelen. Vooropgesteld dat je je inverter kan starten met 220v via accus's.

Dat is nl. de beveiliging die er voor zorgt dat je via je zonnepanelen de buurt van stroom gaat voorzien en/of eventueel service personeel opblaast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt; dat heet "Intentional Islanding".

 

Normaal gesproken is islanding (een eiland van spanning op een verder spanningsloos net) dus verboden, omdat je dus inderdaad service personeel electrocuteert ermee. Bij Intentional Islanding is daar echter rekening mee gehouden en wordt dat voorkomen (wat technisch gezien overigens erg ingewikkeld is).

 

Voor zonnepaneel installaties is er onder andere de Sunny Backup van SMA. Dit systeem zorgt ervoor dat je zonnepanelen blijven werken als 't net wegvalt waarbij 't tegelijk ervoor zorgt dat je systeem stopt met het voeden van het net, tot er daadwerkelijk weer netspanning aanwezig is. Door middel van een accubank (die meestal kleiner en dus minder duur is dan bij volledig off-grid oplossingen) wordt je spul in huis online gehouden. Hij werkt dus gelijk ook als acculader en inverter, terwijl 'ie normaal gesproken je overschot teruglevert aan 't net.

 

Wel een relatief duur grapje, maar als je al zonnepanelen hebt, dan is dat wat mij betreft de meeste interessante oplossing waarbij het net langdurig kan en mag wegvallen zonder dat je panelen afschakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt; dat heet "Intentional Islanding".

 

Voor zonnepaneel installaties is er onder andere de Sunny Backup van SMA.

 

Waar zit die sunny backup in je huisnet / systeem ?

Mijn inverter zit pas in de meterkast via een eigen groep aan het huisnet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een oom van mij heeft een pand voor opslag en geen eneco\energieaansluiting. Wanneer hij elektra nodig heeft trekt hij een noodaggregaat aan door gewoon zijn stopcontact te voeden. al meer dan 30 jaar. Waarom is het bij hem nooit fout gegaan dan? En wat zou er fout kunnen gaan? We spreken over een noodaggregaat dus niet over een aggregaat waarmee je het Feyenoordstadion kunt verlichten. Ik zie het verschil ook niet of je nu een bestaande groep voorzit van elektra of je gebruikt een paar haspels.

 

"hij heeft geen aansluiting" - precies. geen grid dat onverwachts of per ongeluk terug kan komen, of waar je per ongeluk terug kan steken.

als deze generator dan vast aangesloten is (dus niet met male-male stekker), en je je dus ook niet kan electrocuteren eraan werkt dat prima.

 

het net is véél sterker dan gelijk elke generator je ook maar kan hebben, en als die sinus van het net niet overeen komt met die van je generator, blaast het net dat ding gewoon op en vliegt het letterlijk in de fik, en de resulterende stroomstoot kan een spanningspiek met zich mee brengen dat mogelijks alles in je huis mee aan gort helpt, en dat van de buren, en die daar naast, en de rest in de straat mogelijks ook.

 

als het net af staat, en je steekt er per ongeluk op terug krijg je meteen alle verbruikers op je dak, en als er weinig zijn zit je rechtstreeks op de hoogspannings transfo terug te steken, met alle gevolgen van dien indien het een onderhoud of beschadigde leiding betreft...

 

bijkomend ga je zo de differentieelschakelaar overbruggen, maar dat is volgens mij het minste van je zorgen.

 

als een male-male cord enkel een gevaar was voor jezelf zou ik zeggen, laat Darwin het maar oplossen, maar dat is niet het geval.

een transfer switch is goedkoop, en is de enige goede budget oplossing, waarom zou je het niet doen?.

 

die multiplus lijkt me wel een leuk ding.. iemand een idee hoeveel dat ding kost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar blijft er een spraakverwarring bestaan: het gaat er niet om of er stroom geleverd wordt door de energieleverancier aan je huis net maar het gaat om de verbinding.

Dus of er fysiek kabels lopen van jouw huis net of schuur of tent naar het stroom net van (eigenlijk) een ander.

Dus als je licht uitgaat thuis heb je nog steeds een verbinding met het openbare net. Pas als je de hoofdschakelaar om zet heb je min of meer geen verbinding meer.

 

In principe maakt het niet uit waar je je generator of zonnestroom aansluit.

Maar als je kortsluiting krijgt dan wil je dat je stop er uitvliegt en wat als je dan via een omweg, omdat je zo maar een willekeurig stopcontact van stroom voorziet, er wel spanning op blijft staan of komt te staan ?

Je kan dus het beste daar waar de stroom binnenkomt ook je zonnestroom of aggregaat aansluiten. Je huis installatie blijft dan gewoon doen wat ie moet doen: stroom verdelen en beveiligen.

 

Een noodstroom aggregaat kan overigens net zo groot zijn als nodig. Dus eventueel de Kuip mee verlichten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...