Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Mes M Nieto Coyote


chrisprep

Aanbevolen berichten

Op mijn trip door Spanje kocht ik dit mes:

een M Nieto Coyote,

het is full tang, 24 cm totale lengte, lemmet 11 cm, dikte 5 mm, gewicht 222 gr,

 

als staalsoort geeft de fabrikant AN 58 op, wat een zeer corrosiebestendig staal zou zijn , met een hardheid 58 - 60 HRC.

 

Het handvat is grijze micarta met rode liners,

bij het mes krijg je een degelijke lederen sheath, enkel spijtig dat er geen lus voor een firesteel is,

ik had nog een spec ops universele sheath liggen, en het mes past hier ook prima in, de sheath heeft vooraan een vak waar een dc3 slijpsteen en een firesteel in past.

 

Ik betaalde voor het mes 38 euro, wat ik echt niet veel vind voor een dergelijk mes.

 

PICT8584.JPG.e5dfeff81f6b4a29bb0a36a16a81a497.jpg

PICT8586.JPG.33fa908f908fa9e93321a42f9dc3d200.jpg

 

Tijd voor wat testen in de praktijk,

het mes was al zeer scherp toen ik het kocht, na eventjes over een lederen strop gehaald kan ik makkelijk mijn arm kaal scheren.

Als eerste probeer ik wat houtsnijwerk, snel een notch in een tak maken, voor een tentpaaltje, een featherstick, alles gaat heel vlotjes,

 

PICT8587.JPG.775cb2d5b92b3238557c9d211c1563be.jpg

 

Dan wat berkenschors gehaald, het mes schraapt zonder problemen mooie vonken van de firesteel, de berkenschors ontvlamt direct,

 

PICT8588.JPG.2fc2561fba855cd6eef28260472fd325.jpg

 

Dan bega ik eigenlijk een zonde, ik ga wat batonnen, en eigenlijk is een mes hiervoor niet gemaakt, het is altijd beter een kleine bijl mee te hebben, maar ja in sommige situaties weet je nooit, dus probeer ik toch een houtblokje wat te verkleinen, ook dit gaat moeiteloos.

PICT8590.JPG.f2f96ca2e0cb8ed5210d795a3bb8b0b8.jpg

 

Tot slot na dit alles, schil ik nog een ui en snijd hem beetje fijn, en ja , het mes heeft nog praktisch geen scherpte verloren, eventjes terug stroppen en het is weer scheermes scherp,

 

PICT8591.JPG.cd6ca52199a76a28073ff87e8c3b3d7e.jpg

 

Mijn conclusie, na deze kleine praktijktest vind ik dit echt al heel goed mes, ik denk dat dit echt een heel goede allrounder is,

zeker wat de prijs betreft vind ik dat je zeker heel wat voor je geld krijgt,

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ziet er erg mooi uit, lees alleen tegenstrijdige verhalen op het net over het staal, iemand daar meer ervaring mee?

En ik had persoonlijk liever een handvat gehad zonder ribbels, maar dat is persoonlijk.

 

Voor de liefhebbers, de site: http://mnieto.com/en/

Staan helaas geen prijzen op.

 

*EDIT*

Site met prijzen: http://www.aceros-de-hispania.com/infer.asp?ac=112&trabajo=listar&pa=cuchillos-nieto&sg=cuchillos-nieto&vista=cuadricula

Link naar reactie
Delen op andere sites

@kwakster @Johannes.

 

Wat is jullie ervaring met het AN 58 staal? (ben er erg benieuwd naar).

En kunnen jullie ook wat vertellen over de maker?

 

Sorry dat ik jou teleur moet stellen, ik heb totaal geen ervaring met dit staal.

Sterker nog, ik had er nooit van gehoord, het schijnt dat het maar door een paar fabrikanten gebruikt wordt.

Afgaande op wat de topic starter schrijft is het geen "superstaal" als het van de getoonde klusjes al iets van zijn scherpte verliest is dat wel snel, ikzelf vind dat onacceptabel.

Maar ik heb als messenliefhebber waarschijnlijk andere eisen dan iemand anders.

 

Zoek je een mes om af en toe te gebruiken, of meeneemt op een dagtrip dan is dit staal ongetwijfeld goed genoeg.

Ik denk niet dat M Nieto het zich kan veroorloven om troep te verkopen, maar ik ga er van uit dat je krijgt waarvoor je betaald.

@kwakster is met vakantie. maar ik kan met vrij grote zekerheid zeggen dat hij ook geen ervaring met dit staal heeft.

Mocht het wel zo zijn zou ik daar graag wat over lezen.

 

Groet,

John.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft leuk al die " messenkenners " , een rondje google levert diverse hits op voor dit staal , eigenlijk alleen maar reacties in de trend van ...het lijkt op 420 stainless maar het is het niet , rvs is niet scherp te houden dus dit staal is slecht .....

 

Alleen heeft niemand de moeite genomen om het eens eerlijk te testen.....

 

Het blijkt een speciale samenstelling te zijn die voor die spaanse fabrikant is gemaakt , mischien weet die mijnheer wel meer , waarom laat je anders je "eigen" staal maken ....

 

 

 

Ik zou zeggen test het tegen een "goed" mes en doe evenveel stroken karton snijden en kijk hoelang hij dit volhoud , geeft in ieder geval een redelijke indicatie van de kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft leuk al die " messenkenners " , een rondje google levert diverse hits op voor dit staal , eigenlijk alleen maar reacties in de trend van ...het lijkt op 420 stainless maar het is het niet , rvs is niet scherp te houden dus dit staal is slecht .....

 

Alleen heeft niemand de moeite genomen om het eens eerlijk te testen.....

 

Het blijkt een speciale samenstelling te zijn die voor die spaanse fabrikant is gemaakt , mischien weet die mijnheer wel meer , waarom laat je anders je "eigen" staal maken ....

 

 

 

Ik zou zeggen test het tegen een "goed" mes en doe evenveel stroken karton snijden en kijk hoelang hij dit volhoud , geeft in ieder geval een redelijke indicatie van de kwaliteit.

 

Deze "messenkenner" gaat niet op Google kijken wat anderen er van zeggen, ik ben geen papegaai die iedereen maar napraat.

En over het zelf testen dat gaat hem ook niet worden, deze "messenkenner" koopt geen messen van een dergelijk merk.

 

Groet,

John.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het maar voor af en toe te gebruiken is geloof ik dat AN58 meer dan voldoende geschikt zal zijn.

Gezien de prijs van het mes denk ik niet dat je een onverwoestbaar, maar toch goed te slijpen superstaal mag verwachten, maar dat hoeft veelal ook niet.

 

Ja, je kan 150 euro of meer betalen voor een mes dat je een week aan een stuk kan misbruiken zonder dat je ook maar iets van scherpte verliest, of je betaalt nog geen 40 euro voor dit mooi ogende stuk ijzer en geeft die gewoon iets regelmatiger onderhoud, en dat werkt prima als het niet voor continu gebruik is.

 

en zelfs al is het continu verbruik zal het nog een hele tijd duren voordat je deze volledig verslijt.

 

Zelf heb ik er nu geen budget voor, anders vergeleek ik hem met plezier met de "betere" merken, en met de andere budget keuzes, maar mijn eerste indruk is zeker dat het geen miskoop is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...