Ga naar inhoud
GENEGEERD

[How to] Meelwormen kweken


Simurgh

Aanbevolen berichten

Eindelijk weer een soort post wat ik leuk vind, van mijzelf dan;)!

 

 

Ongeveer een half jaar geleden wilde ik mijn kippen trakteren, dus heb ik een kilo meelwormen besteld. Ze waren er gek op. Tegelijk is het ook nog eens geschikt voedsel voor ons als mensen!

 

Dus wat moet ik nu doen om deze friemels te laten voortplanten, kan ik dit makkelijk en zonder veel moeite (daar ben ik wel van).

 

En nu blijkt het is niet heel moeilijk! Daarbij kun je het eigenlijk niet fout doen zal zo wel blijken.

 

Wat heb ik gedaan:

 

Ik heb genoten van Chinees en 3 bakjes bewaard waarin ik een laag gemalen tarwe heb gestrooid met daarin een handje meelwormen. Deze heb ik met sneden in de deksels in de schuur weg gezet. En heel eerlijk: vergeten. Tot even terug, ze hebben dus zonder extra voeding bijna een half jaar daar gestaan. Waar hebben ze van gegeten? Het graan en elkaar zo weet ik nu. De bakjes zaten vol kleine meelwormen en kevers.

 

Wat heb ik geleerd, dat ze niet dood te krijgen zijn!

 

Maar hoe moet het wel!

 

De cyclus van de meelworm is als volgt: eitje, meelworm, pop, kever, eitje, enz. Het lastige hierin is dat de kevers de eitjes en meelwormen ook gewoon opeten...

 

3 bakjes:

 

1 de eitjes, 2 de meelwormen, 3 de poppen en kevers.

 

http://www.youtube.com/watch?v=jNdPFAOdk50

 

 

Waar moet je zelf doen:

 

In iedere bak moet een basis voedsel zitten, dit is een graan soort, dit kan gemalen zijn, maar een havermout is gemakkelijker met het er uitzoeken van poppen en kevers (kom ik zo op terug)

 

Iedere bak heeft een vorm van water nodig, de meelwormen en de kevers halen hun vocht uit bijvoorbeeld aardappel. Belangrijk, je zit soms mensen fruit gebruiken hiervoor, dat kan wel, maar dat is veel vatbaarder om te gaan schimmelen.

 

Als er in bak 2 met de meelwormen poppen verschijnen (wit, zie 2e op de foto) dan moet je deze in een nieuwe geprepareerde bak zetten deze zullen ontpoppen in kevers.

 

meelworm4.jpg.c9ad63abd6bb042806c9ec3ceae40349.jpg

 

Deze kevers laat je 3 weken in de bak, daarna zet je ze over in een derde bak. Dit kun je nu vervolgens iedere week doorschuiven naar een nieuwe bak omdat de kevers na 2 weken eieren gaan leggen en je op deze manier dus heeeeeeel veeeeeel kweekbakken kunt creëren. Als je net als ik de kevers laat waar ze zijn, zullen ze de eieren en de uitgekomen eieren, de meelwormpjes op eten. Dan zul je na maanden een situatie aantreffen van 50 kevers met een krioelende ondergrond van baby meelwormen die de kans niet krijgen volwassen te worden.

 

De basis is makkelijk en de investering heel laag, terwijl je veel proteïnen kunt krijgen van een beetje graan en aardappel.

 

Dit is waar ik mijn basis handleiding vandaan heb welke ik nu dus verfijnt heb in wat je net gelezen hebt.

 

En hier nog lekker wat recepten.

 

O en de kippen die hebben straks heel veel lekkers!!!!

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hahaha mooie post!! Maare....... heb je ze zelf ook al geproefd? :)

 

Ben benieuwd, ik geloof dat de jumbo ze tegenwoordig ook in het assortiment heeft. Ik zat er aan te denken om ze maar eens te proberen.

Nog niet, ik heb nog geen volwassen wormen zoals je ziet op de film. Overigens heeft de jumbo alleen verwerkt in burgers, niet zo in originele vorm...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Simurgh

Wil je nog uitleggen waarom havermout makkelijker is?

Ja natuurlijk, het is makkelijker overzicht te houden, de poppen, de velletjes, hele kleine wormen zijn gemakkelijker hier tussen te herkennen dan tussen meel met de vliezen van het tarwe er tussen. Als je bloem zou nemen is ook een optie, maar ik maal het zelf en had eerder alleen dat voorhanden. De havermout had ik dit keer wel en oogt veel overzichtelijker door de monogame kleur. Voor de meelwormen maakt het niet uit, ik vind het zelf makkelijker:)

 

Ik zit nog in een overgang, maar wil alles op havermout hebben uiteindelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...