Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Light My Fire, FireSteel 2.0 army oak


prepper053

Aanbevolen berichten

welkom bij mijn inmiddels 3e review, de Light My Fire, FireSteel 2.0 army oak

 

Zoals de meeste artikelen die ik koop en die niet van het internet komen, kwam deze bij de Beversport in enschede weg. Met de prijs van maarliefst €17.95.

 

Nou wat kan ik zeggen over de Light My Fire, FireSteel 2.0 army oak.

 

De 2.0 heeft nu een fluitje in de schraper wat redelijk veel geluid maakt, helaas is dat naar mijn mening ook 1 van de weinige dingen die mij bevallen.

Tijdens het uit de verpakking halen viel mij op dat de schraper en de firesteel bij elkaar gehouden werden door een nylon touwtje, deze was redelijk lang en ook erg sterk. Helaas was het niet elastisch dus je hebt maar een beperkte beweeg ruimte.

Tijdens het gebruik van de firesteel vielen mij enkele dingen direct op:

1. de beperkte beweegruimte door het touwtje.

2. het touwtje bleef telkens in de weg komen van de schraper en firesteel.

3. door het fluitje wat nu in de schraper zit begon mijn hand al snel pijn te doen, de bovenzijde is mooi afgewerkt en je duim past er goed op. Daarin tegen is er aan de onderzijde weinig aandacht besteed, de uitgang van het fluitje heeft scherpe randen en deze drukken bij het kracht zetten op de zijkant van je wijsvinger in. Ik kan me goed voorstellen dat als je de schraper regelmatig zou gebruiken dat je blaren of snijwondjes kan verwachten op die plaats.

4. de fire steel zelf geeft een goede vonk, helaas heb ik gemerkt dat ik geen mooie vonkenregen kreeg en dat de vonken zich voornamelijk op de firesteel bevonden. Dat is niet erg praktisch.

5. de houten handvat van de firesteel is ook niet erg prettig, je kan geen goede grip krijgen op de mooi afgeronde handvat van de fire steel. Ondanks dat je dat ik het zo vast mogelijk hield bleef de firesteel omlaag glijden terwijl ik met de schraper over de steel ging.

6. en tot slot zag ik dat er fabricatie foutjes zaten in het metaal van de firesteel.

 

Conclusie:

 

Dit is een firesteel die ik dus echt NIET weer zal halen, voor bijna €18.- verwachte ik toch wel kwaliteit en een beetje doorgedachte design. Ik denk niet dat de ontwerpers van dit produkt het ooit zelf hebben geprobeerd. En de kwaliteit controle is schijnbaar ook niet aanwezig. Dit was in mijn mening in 1 woord een MISKOOP.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat is ook het mooie van een review, je kan mensen ook op een onderbouwde manier adviseren hun geld anders te besteden. Tot iemand anders wellicht een contra-review plaatst die tot een tegenovergestelde conclusie komt, kan ook natuurlijk. Dan krijgen geinteresseerden de voors en tegens bij elkaar, voor een mooi genuanceerd beeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook het mooie van een review, je kan mensen ook op een onderbouwde manier adviseren hun geld anders te besteden. Tot iemand anders wellicht een contra-review plaatst die tot een tegenovergestelde conclusie komt, kan ook natuurlijk. Dan krijgen geinteresseerden de voors en tegens bij elkaar, voor een mooi genuanceerd beeld.

 

dat is waar

Link naar reactie
Delen op andere sites

zonet mijn miskoop even geruild. kreeg nog wel een kleine opmerking van de verkoper toen ik vertelde dat de firesteel het zo slecht deed. dat was omdat de firesteel gemaakt was om vluchtige brandstoffen aan te steken en niet bedoeld was voor dingen als hout schraapsels of watten met vaseline. als ik aanmaak benzine had gebruikt was het probleem er niet, evenals als ik een gasbrander zou willen aansteken.

 

dacht echt even: what the hell????

Link naar reactie
Delen op andere sites

zonet mijn miskoop even geruild. kreeg nog wel een kleine opmerking van de verkoper toen ik vertelde dat de firesteel het zo slecht deed. dat was omdat de firesteel gemaakt was om vluchtige brandstoffen aan te steken en niet bedoeld was voor dingen als hout schraapsels of watten met vaseline. als ik aanmaak benzine had gebruikt was het probleem er niet, evenals als ik een gasbrander zou willen aansteken.

 

dacht echt even: what the hell????

 

Duidelijk een onzinverhaal van de verkoper.

Light my fire laat zelf zien dat je hout schrapsels kunt gebruiken.

http://www.lightmyfire.com/world-of-fire.aspx Bij Youtube filmpjes. Swedish FireKnife™ Demonstration

 

Zelf heb ik de oude versie van Light my fire en met de juiste techniek krijg ik er redelijk lang brandende spetters van af.

Ik gebruik de laatste centimeter van de firesteel en zet dan veel kracht.

Zo is de kans dat de firesteel breekt erg klein, waardoor ik hem maximaal kan gebruiken en krijg ik goede vonken op de plek waar mijn vuur moet komen (dus niet op de firesteel).

 

Blanky,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk een onzinverhaal van de verkoper.

Light my fire laat zelf zien dat je hout schrapsels kunt gebruiken.

http://www.lightmyfire.com/world-of-fire.aspx Bij Youtube filmpjes. Swedish FireKnife™ Demonstration

 

Zelf heb ik de oude versie van Light my fire en met de juiste techniek krijg ik er redelijk lang brandende spetters van af.

Ik gebruik de laatste centimeter van de firesteel en zet dan veel kracht.

Zo is de kans dat de firesteel breekt erg klein, waardoor ik hem maximaal kan gebruiken en krijg ik goede vonken op de plek waar mijn vuur moet komen (dus niet op de firesteel).

 

Blanky,

 

ik kreeg diverse tinders aan met mijn primus, maar niet met die lmf firesteel. dus aan de tinders heeft het echt niet gelegen. dat op het plaatje van de verpaking een stond dat je hout tinder mee kon aansteken, betekende volgens de verkoper dat je er tinderdust mee kon aansteken, mits het van gedroogt hout was. natuurlijk een produkt van lmf en dat er ook werd verkocht. goh, naar al die keren dat ik survival series en dergelijke heb gekeken heb ik zoiets nog nooit gehoord. zou dus betekenen dat je een lmf firesteel alleen op de camping kan gebruiken en niet in het bos of tijdens een survival.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een light my fire is wat harder dan een Primus waardoor je meer druk er op moet uitoefenen.

Hoe harder een firesteel, hoe beter je techniek moet beheersen en hoe langer die meegaat.

Verder is het ook belangrijk met wat voor ijzer je gebruikt voor je firesteel een standaard Opinel (dus geen RVS) gaat super.

Met een light my fire kan je een firestick of houtschaafsel in de fik zetten, het is een kwestie van oefenen.

 

Ter vergelijking; een filmpje met een zachte firesteel.

 

 

Blanky,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier nog even een filmpje met een firesteel. (edit; blijkt toch niet van light my fire te zijn)

Ondanks het feit dat hij de bladeren niet fijn maakt krijgt hij toch goed de fik.

Let op de druk die hij zet op de firesteel en de vonken die hij er van af krijgt.

Dat is geen trucage, ik krijg het zelfde voor elkaar met een lmf, na heel wat YouTube filmpjes en een kwestie van nadoen.

 

 

 

Succes, Blanky

Link naar reactie
Delen op andere sites

zag er leuk uit helaas is niet elk model hetzelfde.

 

dat je meer druk moest uitoefenen voor een goede vonk merkte ik al, helaas snijd de nieuw fluit-schraper in je vinger omdat er een scherpe rand aanzit. ik had dit natuurlijk wel kunnen verhelpen , maar voor 18 euro verwacht je niet dat het zou moeten. helaas kon je de firesteel ook niet goed vast houden omdat het handvat bol is en het gleed dus telkens weg dat is iets wat je met de meeste firesteels niet meer hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Gast Heksenboot
Heeft iemand ervaring met het swedish fireknife prijs 30,50 bij hans stassar ik wilde deze kopen mijn eerste aankoop survival

 

Mora is gewoon goed. Zeker voor die prijs. En deze combinatie is ideaal voor survival en prep.

Aanrader. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...