Ga naar inhoud
GENEGEERD

SOG Snarl / NL Wapenwetgeving , Boksbeugel?


Advivo

Aanbevolen berichten

@Advivo

 

Hoe lang mag het lemmet zijn? en waar valt deze onder Spartan mag je die ook gewoon bij je hebben.

 

Ik woon naast een gebied waar veel honden worden uitgelaten en soms is er wel eens een grote hond in mijn tuin beland. Is dit dan een goede reden om een groot mes bij je te hebben? Zo als een machete in je eigen tuin. (Zit je in je tuin staat er plotseling zo'n grote knaap met zijn tanden te grijnzen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 101
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@Advivo als je het allemaal zo goed weet wat betreft de wwm waarom stel je de vraag überhaupt??

 

Ik "weet het niet allemaal zo goed", zoals u stelt...

maar ik dien zoals ELKE Nederlander de wet te kennen. En zoals u ziet beheers ik die redelijk....

 

Soms zijn er echter uitzonderingen waarin ik wel wat verdere expertise kan gebruiken. Zoals in dit geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Advivo

 

Hoe lang mag het lemmet zijn? en waar valt deze onder Spartan mag je die ook gewoon bij je hebben.

 

Ik woon naast een gebied waar veel honden worden uitgelaten en soms is er wel eens een grote hond in mijn tuin beland. Is dit dan een goede reden om een groot mes bij je te hebben? Zo als een machete in je eigen tuin. (Zit je in je tuin staat er plotseling zo'n grote knaap met zijn tanden te grijnzen)

 

Yep, toegestaan.

Thuis en op straat.

 

Valt om deze reden NIET onder de (verboden) cat.1 :

 

"Uitklapbare messen met een totale, uitgeklapte lengte boven 28 cm"

 

(Uw Spartan is uitklapbaar en korter dan 28cm totaal)

 

En ja, op uw eigen terrein (tuin) mag u ook gewoon met een machete of zwaard zwaaien ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de APV's vinden op het internet, bv. de site van je gemeente.

Ook in mijn gemeente geen aanvullende bepalingen op de wapenwet, alleen een extra regeltje 4 uur voor en na voetbalwedstrijden tegen knuppels, messen, etc die je bij je hebt.

 

Voor de lol heb ik hem er weer even bijgepakt. Bij mij gelden ook geen extra regels rond wapens, behalve dat deze in risico gebieden niet gedragen mogen worden. Wat die risicogebieden zijn kan ik zo gouw niet vinden.

Wel weet ik nu dat ik geen winkel in sexartikelen mag beginnen, maar wel een bordeel -_-' Logica -1

 

In heel Nederland gelden exact dezelfde wetten. Dus ook dat het gewoon 100% toegestaan is om een (legaal type) mes op zak te hebben.

Alleen via een APV (Algemene Plaatselijke Verordening) kan een plaatselijke en/of tijdelijke beperking van de wet gelden.

Voor zover mij bekend, geldt ALLEEN in het centrum van Amsterdam een totaal mesverbod momenteel (per APV dus).

Jaarlijks moet men deze regeling evalueren om te verlengen.

 

Het was niet mijn bedoeling een negatieve discussie te starten. Mijn verbazing kwam voort uit de wonderlijke APV van mijn gemeente (zie voorbeeld hierboven & de spiritus). Dus vandaar.

 

Dit draadje is voor mij trouwens wel aanleiding om de wet en regelgeving rond messen en wapens nog eens door te nemen. Wat ik nam ook de 'drie handelingen' in acht bij transport van 'dubieuze' voorwerpen. Als ik een mes koop laat ik dat bijvoorbeeld als cadeau verpakken en gaat ie onder in mijn rugzak.

 

Heb je je mes al trouwens? Ik ben erg nieuwsgierig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dubbel0

 

Een mes hoeft niet verpakt te zijn.

Daarvoor geldt gewoon vrije dracht.

 

Het door u aangehaalde (en het alom gehoorde misverstand over verpakking/'drie handelingen') heeft betrekking op categorie 4 messen.

Dat zijn : zwaarden, machettes, bajonetten, lange messen, etc.

Daarmee mag je niet onverpakt over straat.

 

'Normale' messen mag je gewoon buiten bij je hebben!

 

wat ik dus ook betoog.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dubbel0

 

Een mes hoeft niet verpakt te zijn.

Daarvoor geldt gewoon vrije dracht.

 

Het door u aangehaalde (en het alom gehoorde misverstand over verpakking/'drie handelingen') heeft betrekking op categorie 4 messen.

Dat zijn : zwaarden, machettes, bajonetten, lange messen, etc.

Daarmee mag je niet onverpakt over straat.

 

'Normale' messen mag je gewoon buiten bij je hebben!

 

drie handelingen is bullshit, net als in de kofferbak of wat dan ook

als jij een zwaard op je rug op de motor vervoerd (in foudraal ofzo) kan niemand er wat van zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals , "bijzondere wetten" handhaaft vergunningen.

Zij hebben helemaal niks te maken met de uitvoering en toepassing van de wet.

 

Tenzij je iets van hen op papier hebt voor ons (?...),

betwijfel ik überhaupt dat je "naar aanleiding van een artikeltje op een internet-forum"

de moeite neemt om naar bijzondere wetten te gaan.

En belangrijker :

Wat daarachter je achterliggende gedachte precies is ??

 

bijzondere wetten is er wel degelijk om ook vragen te stellen over wat voor zakmes of iets je mag dragen etc daar zijn ze voor

op een enkele BW afdeling na (de meeste weten wel welke ik bedoel) zullen ze je gewoon met raad en daad bijstaan

of je nu belt of je een WW2 overblijfsel mag hebben of je een vraag hebt over in de tuin schieten met een luchtbuks

BW is er voor om ons te helpen interpreteren van de WWM CWM etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken mensen die al een bekeuring hebben gekregen voor een schroevendraaier in het dashboard kastje.

 

Waar moet ik me op beroepen als ik word aangehouden en ze schrijven een bekeuring uit of erger ze willen het mes in beslag nemen?

 

Editie: in mijn gemeente is geen verordening van kracht.

 

dat ligt aan de omstandigheden, op vrijdag avond in het uitgaansgebied kan ik slecht rechtlullen dat het gereedschap is

 

ik ben wel eens aangehouden op een populaire weg tussen dorpen voor kroegen tochten;

met een stel prikkers (stunguns, veedrijvers hoe je ze ook wil noemen) op de achterbank in het zicht

tevens lagen er wat zakken zaagsel, laarzen, overalls een pak kkoek en een kan koffie

logisch ik was onderweg om varkens te laden

 

geen enkel probleem, fijne avond en werkze

 

wat je moet zeggen? tja lastig ik ken jouw niet, je voorkomen niet of de omstandigheden waar je in staande gehouden word

 

aangehouden worden betekend handboeien mee naar het bureau etc

staande gehouden zijn de standaard alcohol/verkeers/ID/etc controles

Link naar reactie
Delen op andere sites

bijzondere wetten is er wel degelijk om ook vragen te stellen over wat voor zakmes of iets je mag dragen etc daar zijn ze voor

op een enkele BW afdeling na (de meeste weten wel welke ik bedoel) zullen ze je gewoon met raad en daad bijstaan

of je nu belt of je een WW2 overblijfsel mag hebben of je een vraag hebt over in de tuin schieten met een luchtbuks

BW is er voor om ons te helpen interpreteren van de WWM CWM etc

 

Ok..

 

Toch zou ik het wel zelf gewoon eens willen proberen ...

 

Gewoon daar naar binnen lopen met een 'X' aantal messen / luchtdrukwapens / kruisbogen / zwaarden / andere zaken ,

waarvan ik weet dat het allemaal 100% legaal is.

 

En dan kijken of ik ook wel echt eerlijke antwoorden krijg ...

 

Zoals door enkelen al opgemerkt in deze thread, wordt de wet toch vaak naar pure willekeur toegepast.

Geheel afhankelijk van het individu aan wie je het vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok..

 

Toch zou ik het wel zelf gewoon eens willen proberen ...

 

Gewoon daar naar binnen lopen met een 'X' aantal messen / luchtdrukwapens / kruisbogen / zwaarden / andere zaken ,

waarvan ik weet dat het allemaal 100% legaal is.

 

En dan kijken of ik ook wel echt eerlijke antwoorden krijg ...

 

Zoals door enkelen al opgemerkt in deze thread, wordt de wet toch vaak naar pure willekeur toegepast.

Geheel afhankelijk van het individu aan wie je het vraagt.

 

Als je daar zeker van bent wat is het nut er dan van om het uit te testen?

Ach, ik ga weer preppen.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok..

 

Toch zou ik het wel zelf gewoon eens willen proberen ...

 

Gewoon daar naar binnen lopen met een 'X' aantal messen / luchtdrukwapens / kruisbogen / zwaarden / andere zaken ,

waarvan ik weet dat het allemaal 100% legaal is.

 

En dan kijken of ik ook wel echt eerlijke antwoorden krijg ...

 

Zoals door enkelen al opgemerkt in deze thread, wordt de wet toch vaak naar pure willekeur toegepast.

Geheel afhankelijk van het individu aan wie je het vraagt.

 

willekeur heerst bij een paar bureau's dat klopt maar daar lopen al zaken tegen

 

gewoon naar binnen lopen zou ik niet doen, maak eerst even een afspraak, dan kunnen ze daadwerkelijk tijd voor je inplannen

ik snap je gedachte gang, maar of het nu handig is om met opzet lastig te gaan doen, het zijn ook mensen

en hun zullen ook door hebben of jij hun moedwillig ligt te fucken of dat je oprecht een vraag hebt

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

willekeur heerst bij een paar bureau's dat klopt maar daar lopen al zaken tegen

 

gewoon naar binnen lopen zou ik niet doen, maak eerst even een afspraak, dan kunnen ze daadwerkelijk tijd voor je inplannen

ik snap je gedachte gang, maar of het nu handig is om met opzet lastig te gaan doen, het zijn ook mensen

en hun zullen ook door hebben of jij hun moedwillig ligt te fucken of dat je oprecht een vraag hebt

 

Het was puur hypothetisch bedoeld he :)

( .. zou wel gewoon eens willen proberen .. )

 

Persoonlijk vind ik dat het gewoon duidelijk, concreet en onbetwistbaar moet zijn.

( en laten we eerlijk zijn : zo zou het ook HOREN te zijn ... )

 

Toegestaan = Toegestaan // Verboden = Verboden

 

' Simple as that '

 

Ik heb het zelf ook meegemaakt dat men ( politie / gezagsdrager / iemand die geacht wordt de wet ten volste te beheersen )

mij probeerde wijs te maken dat ik mijn Victorinox voortaan "beter thuis kon laten".

 

Ik noem dat gewoon : machtsmisbruik / intimidatie.

 

Ik ga met dat soort gezagsdragers ook nooit verder in discussie , maar vertel ze gewoon dat ze het bij het verkeerde eind hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was puur hypothetisch bedoeld he :)

( .. zou wel gewoon eens willen proberen .. )

 

Persoonlijk vind ik dat het gewoon duidelijk, concreet en onbetwistbaar moet zijn.

( en laten we eerlijk zijn : zo zou het ook HOREN te zijn ... )

 

Toegestaan = Toegestaan // Verboden = Verboden

 

' Simple as that '

 

Ik heb het zelf ook meegemaakt dat men (politie / gezagsdrager / iemand die geacht wordt de wet ten volste te beheersen)

mij probeerde wijs te maken dat ik mijn Victorinox voortaan "beter thuis kon laten".

 

Ik noem dat gewoon : machtsmisbruik / intimidatie.

 

machtsmisbruik? neuh het is niet perse onwil, ik geloof dat het niet in de nederlandse cultuur zit om messen te zien/dragen (kan ook aan je omgeving liggen)

een agent kan mij wijsmaken je kan m beter thuis laten, geef m een kopie van de WWM en laat het m maar aanwijzen

dan heb je geen discussie hooguit vinden ze je een wijsneus (maar dat vinden ze van mij al snel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

machtsmisbruik? neuh het is niet perse onwil, ik geloof dat het niet in de nederlandse cultuur zit om messen te zien/dragen (kan ook aan je omgeving liggen)

een agent kan mij wijsmaken je kan m beter thuis laten, geef m een kopie van de WWM en laat het m maar aanwijzen

dan heb je geen discussie hooguit vinden ze je een wijsneus (maar dat vinden ze van mij al snel)

 

Correct !

 

En laten we wel wezen :

het dragen van een mes is gewoon een RECHT dat je hebt.

Geen 'gunst' ... ( zoals het veelal vertaald wordt )

 

En een politieagent behoort ook je rechten te verdedigen en respecteren ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je binnen gaat met iets dat 100% legaal is, maar je hebt pech en de persoon in kwestie heeft het bij het verkeerde eind hang je toch vast aan een zeer lange en dure procedure om zijn ongelijk te bewijzen...

 

veel plezier gewenst ermee... Beetje dure en langdradige hobby vind ik zo.

 

Dat is niet waar.

Jij hoeft diens ongelijk niet aan te tonen.

Het is juist omgekeerd...

En dan wens ik ze succes bij iets wat gewoon legaal is.

 

Maar u begrijpt gelukkig precies wat ik bedoel en probeerde duidelijk te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een toevoeging, als ik er niet overheen gelezen had in de wet- en regelgeving die hier in dit topic genoemd wordt:

 

"

En, tot slot: afstand doen van je mes?

 

Als je mes in beslag wordt genomen, dan wordt je vaak gevraagd om afstand te doen van je mes. Let daarbij op: Afstand doen betekent dat je het mes niet meer terug kan krijgen.

 

Het gebeurt echter vaak dat het in beslag nemen van een mes op gronden gebeurt die niet terecht zijn. Bijvoorbeeld door onduidelijkheid over wat wel en niet toegelaten is. Ook kan het zijn dat je mes wel terecht in beslag wordt genomen omdat je bijvoorbeeld een categorie 4 mes op straat bij je draagt of incorrect vervoert, maar dat je het mes toch wilt houden omdat het een bepaalde waarde heeft.

 

We adviseren je dan om te overwegen geen afstand te doen. Dat betekent niet dat het mes op dat moment niet in beslag wordt genomen, maar je kunt dan in ieder geval de zaak voor laten komen om je mes via de rechter terug te vragen.

"

 

Bron: http://www.knivesandtools.nl/nl/ct/messen-wetgeving.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is niet waar.

Jij hoeft diens ongelijk niet aan te tonen.

Het is juist omgekeerd...

En dan wens ik ze succes bij iets wat gewoon legaal is.

 

Maar u begrijpt gelukkig precies wat ik bedoel en probeerde duidelijk te maken.

 

Wel als het in beslag genomen word en je geen afstand doet omdat je weet dat het onterecht is.

Als er dan gebruik gemaakt word van de paraplu wetjes rond sprekende gelijkenis ligt de bal in jouw kamp, lekker leeggelopen en mag je die eerst zelf terug laten opblazen voordat je die terug kan schoppen.

Ik heb zelf al gevallen gezien met luchtbuksen importeren waarbij het gelijk na een paar jaar uiteindelijk wel gehaald werd, maar de buks niet terug gegeven kon worden omdat deze reeds vernietigd werd.. blijkbaar was niet aangegeven dat die zou gebruikt worden als bewijsmateriaal en "opgekuist".... niet bepaald correct, maar het komt wel voor. spijtige zaak vond ik dan.

 

Gelukkig zijn die eerder uitzondering dan regel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf al gevallen gezien met luchtbuksen importeren waarbij het gelijk na een paar jaar uiteindelijk wel gehaald werd, maar de buks niet terug gegeven kon worden omdat deze reeds vernietigd werd.. blijkbaar was niet aangegeven dat die zou gebruikt worden als bewijsmateriaal en "opgekuist".... niet bepaald correct, maar het komt wel voor. spijtige zaak vond ik dan.

 

Gelukkig zijn die eerder uitzondering dan regel :)

 

Dat lijkt me wel heel sterk...

 

Zonder getekende afstandsverklaring (of een verbeurd-verklaring van een rechter, na een onherroepelijke veroordeling ) mag en kán er absoluut niks vernietigd worden.

En daar zijn ze echt heel secuur in normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Advivo ze draaien wet wel in alle bochten.

Weet precies hoe het allemaal werkt met de wwm en heb al meermaals flinke discussies gevoerd met onze vrienden bij het OM vanwege een luchtbuks

In mijn geval is de geïmporteerde luchtbuks ook vernietigd maar na veel wikken en wegen een schade vergoeding gekregen en de volgende besteld.

Duurde 17.5 maand voor het rond was.

Dezelfde buks ligt nog steeds in de schappen in Nederland.

 

Inmiddels kind aan huis bij bijzondere wetten (andere afdeling) en geen problemen meer gehad.

Vandaag zelfs een opvolgend mailtje gekregen over de SOG waarin vermeld wordt dat er een onderzoek ingesteld is/komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dubbel0

 

Een mes hoeft niet verpakt te zijn.

Daarvoor geldt gewoon vrije dracht.

 

Het door u aangehaalde (en het alom gehoorde misverstand over verpakking/'drie handelingen') heeft betrekking op categorie 4 messen.

Dat zijn : zwaarden, machettes, bajonetten, lange messen, etc.

Daarmee mag je niet onverpakt over straat.

 

'Normale' messen mag je gewoon buiten bij je hebben!

 

Een machette met maar één snijkant valt niet eens onder Cat4 en kan je in principe aan je riem dragen, net als een bijl of Coldsteel Tanto.

 

Probleem is alleen dat je dan beter een doos kan kopen, voor je de eerste weer terug hebt ben jee er al een aantal kwijt waarschijnlijk.

 

Maar daarna heb je wel een reden voor een erg leuk wobverzoek :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...