Ga naar inhoud
GENEGEERD

Verwarming oude boerderij (Catalunya): installateurs kennis gevraagd


Aanbevolen berichten

Nadat ik mijn volgende stap op de finca (ophogen en nieuw dak) heb gerealiseerd zal ik toestemming vragen om het huis uit te breiden met een uitbouw van ongeveer 4 meter over een lengte van ongeveer 20 meter. Met deze uitbouw wil ik gelijk rekening houden met zaken als verwarming.

 

Momenteel wordt de finca verwarmd met een houtkachel en alleen in de ruimte waar gestookt wordt krijg ik het echt goed warm. Omdat ik een uitbouw wil over de gehele lengte van het huis (en stukje breedte), kan ik bij de bouw rekening houden met zaken als verwarming. Het moet een simpele oplossing worden die eventueel niet veel elektra verbruikt (off grid situatie) op basis van zonnecollectoren\vacuumbuizen en\of houtkachel met CV aansluiting. Na de kosten van installatie moet ik er jaren op hout, dan wel zon mee kunnen draaien.

 

Zelf probeer ik me in de materie te verdiepen, maar ik heb verder geen installatiekennis. Daarom zit ik met wat vragen en zoek ik wat tips.

 

1) Als ik kies voor een houtkachel met CV aansluiting kan ik dan het beste radiatoren aan de muur hangen of is een convectorput beter?

2) Kun je met een houtkachel een boilervat verwarmen en vanuit het vat direct CV radatoren verwarmen?

3) Kunnen vacuumbuizen of collectoren een boilervat voldoende verwarmen in de winter (in Spanje) om zonder na verwarming (direct dus) CV radiatoren te verwarmen? Of is vloerverwarming dan een betere optie?

 

Ik weet dat er combi boilervaten zijn waar je meerdere systemen aan kunt hangen, zoals en houtkachel EN zonnecolletoren voor de verwarming van het vat.

 

4) Hoe groot moet een boilervat zijn om naast de verwarming van een ruimte van laten we zeggen 150m2\450m3 ook voldoende warm tapwater te bieden aan 6 personen (die zuinig proberen te verbruiken)?

 

Zijn er verder mensen die een dergelijk systeem hebben en wat is jullie ervaring?

 

@Kans heeft me ook wel eens iets uitgelegd over een simpele en goedkope manier van verwarmen en koelen en dat speelt ook nog door mijn hoofd. Misschien kun je het nog eens uitleggen.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het is zeker mogelijk om te verwarmen met de zon dmv vacuumcollectoren. Alleen zal het buget wel belangrijk zijn. Het wordt volgens mij een én/én verhaal en niet of/of. De goedkoopste oplossing die gegarandeerd voldoende rendement biedt is een installatie met pellets of kachel op hout mét cv aansluiting. De kachel zorgt voor onmiddellijke warmte, de combiboiler kan jouw warm water behoefte opvangen.

 

Als je de boiler groot genoeg maakt kan die ook dienen voor verwarmingsdoeleinden. Je kan eventueel meerdere boilers aan elkaar schakelen om zo je buffer te vergroten.

 

Het systeem wat ik zelf bouw is voorzien op voldoende warm water productie voor 4 personen (goed voor 250€ gasverbruik per jaar) én wordt gebruikt voor verwarmingsondersteuning. De boiler levert voorverwarmd water aan de CV. Hierdoor besparen we nog eens 200 à 250€ per jaar. Het systeem zoals ik het nu bouw (exclusief gasbrander en radiatoren die er al staan) zal ongeveer 5500€ aan kosten en levert mij voor de eerstvolgende 30 jaar warm water.

 

Ik overweeg nù al om het aantal vaccuummbuizen te verhogen en (afhankelijk van de tests) eventueel een bijkomend buffervat bij te plaatsen) om zo de zon nog meer te laten werken ipv de CV.

 

In onze woonkamer stoken we voornamelijk met brandhout (of steenkool) in onze inbouwhaard. Die levert voldoende vermogen voor een aangename warmte. Ik kan me voorstellen dat je in Spanje gemakkelijk aan brandhout komt. Ook steenkool is te overwegen omdat het heel compacte energie is die je gemakkelijk jarenlang kan opslaan. Ik zou opteren voor een kachel met warm water aansluiting die mogelijkheden biedt om verschillende energiebronnen te gebruiken (pellets, brandhout, steenkool).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is zeker mogelijk om te verwarmen met de zon dmv vacuumcollectoren. Alleen zal het buget wel belangrijk zijn. Het wordt volgens mij een én/én verhaal en niet of/of. De goedkoopste oplossing die gegarandeerd voldoende rendement biedt is een installatie met pellets of kachel op hout mét cv aansluiting. De kachel zorgt voor onmiddellijke warmte, de combiboiler kan jouw warm water behoefte opvangen.

 

Als je de boiler groot genoeg maakt kan die ook dienen voor verwarmingsdoeleinden. Je kan eventueel meerdere boilers aan elkaar schakelen om zo je buffer te vergroten.

 

Het systeem wat ik zelf bouw is voorzien op voldoende warm water productie voor 4 personen (goed voor 250€ gasverbruik per jaar) én wordt gebruikt voor verwarmingsondersteuning. De boiler levert voorverwarmd water aan de CV. Hierdoor besparen we nog eens 200 à 250€ per jaar. Het systeem zoals ik het nu bouw (exclusief gasbrander en radiatoren die er al staan) zal ongeveer 5500€ aan kosten en levert mij voor de eerstvolgende 30 jaar warm water.

 

Ik overweeg nù al om het aantal vaccuummbuizen te verhogen en (afhankelijk van de tests) eventueel een bijkomend buffervat bij te plaatsen) om zo de zon nog meer te laten werken ipv de CV.

 

In onze woonkamer stoken we voornamelijk met brandhout (of steenkool) in onze inbouwhaard. Die levert voldoende vermogen voor een aangename warmte. Ik kan me voorstellen dat je in Spanje gemakkelijk aan brandhout komt. Ook steenkool is te overwegen omdat het heel compacte energie is die je gemakkelijk jarenlang kan opslaan. Ik zou opteren voor een kachel met warm water aansluiting die mogelijkheden biedt om verschillende energiebronnen te gebruiken (pellets, brandhout, steenkool).

 

5500€ over 30 jaar = 183€ per jaar voor je verwarming en warm water. Ik betaal momenteel meer per maand aan energie en dat wordt alleen maar duurder. Je bent goed bezig.

 

Kijk ook eens naar dit systeem voor vacuumbuizen, het is flexibel uitbreidbaar.

 

http://www.houtencvkachel.nl/zonnebuis.php

 

Ook zijn houtkachels met CV\Oven zijn erg voordelig en goed.

 

De reden waarom ik hout wil, is inderdaad dat het voor het oprapen ligt en ook kan ik zelf aanplanten. Ik overweeg een systeem met kachel (belangrijk in de winter) en vacuümbuizen (veel licht in de zomer) omdat mijn buffervat dan altijd warm gestookt wordt.

 

Weet jij wanneer ik het buffervat op 65-85 graden kan krijgen of dat voldoende is de CV aan te sturen, dus zonder geiser\CV na verbranding?

Ook ben ik benieuwd wat een Houtkachel CV + Vacuümbuizen + Buffervat ongeveer aan elektra verbruikt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5500€ over 30 jaar = 183€ per jaar voor je verwarming en warm water. Ik betaal momenteel meer per maand aan energie en dat wordt alleen maar duurder. Je bent goed bezig.

 

Kijk ook eens naar dit systeem voor vacuumbuizen, het is flexibel uitbreidbaar.

 

http://www.houtencvkachel.nl/zonnebuis.php

 

Ook zijn houtkachels met CV\Oven zijn erg voordelig en goed.

 

De reden waarom ik hout wil, is inderdaad dat het voor het oprapen ligt en ook kan ik zelf aanplanten. Ik overweeg een systeem met kachel (belangrijk in de winter) en vacuümbuizen (veel licht in de zomer) omdat mijn buffervat dan altijd warm gestookt wordt.

 

Weet jij wanneer ik het buffervat op 65-85 graden kan krijgen of dat voldoende is de CV aan te sturen, dus zonder geiser\CV na verbranding?

Ook ben ik benieuwd wat een Houtkachel CV + Vacuümbuizen + Buffervat ongeveer aan elektra verbruikt.

 

De reden waarom ik (nog) niet koos voor een houtkachel met cv koos is omdat de leiding van mijn woonkamer naar boilervat te lang zou zijn. Bovendien wil ik niet mijn woonkamer ontsieren door leidingen in opbouw. Daarnaast verwacht ik dat er binnenkort uitstootnormen komen voor kachels en andere vewarmingsapparaten. Vermoedelijk wordt verwarming op hout of andere fossiele brandstoffen in de komende jaren verboden door installaties met onvoldoende rendement. Er werden hierover in de politiek al proefballonnetjes opgelaten.

 

Ik geloof wel in een cv op pellets, houtvergassingsinstallates met stukhout of houtsnippers. Wellicht zullen deze apparaten ook onderhevig worden aan de uitstootnormen zoals die nu bestaan voor gasgestookte installaties.

 

Voor verwarming is de grootte van je buffervat belangrijk. Het vat dat ik nu heb is 600 l. Dit is genoeg om voorverwarmd water de cv binnen te halen voor ruimteverwarming, maar te weinig om alle verwarming via dit vat te regelen omdat de warmteopslag eenvoudig te klein is. De meest economische oplossing is kiezen voor een grotere warmtebuffer in combinatie met een laag temperatuursysteem zoals vloerverwarming (die ik jammer genoeg niet heb). Gelukkig zijn de radiatoren in mijn woning overgedimensioneerd waardoor ik de cv temperatuur lager kan houden en toch voldoende warmte binnen krijg. Mijn cv werkt op 65-70°. Behalve in extreem koude periodes.

 

Volgens mij leveren de zonnecollectoren op een matig zonnige dag voldoende energie om de boiler warm te krijgen. Met de naverwarming heb ik gisteren de helft van de boiler in een half uurtje naar 70° gestookt. Door het plaatsen van een leiding op de helft van de hoogte (en ook eentje onderaan overigens) hoef ik niet de hele boiler warm te stoken.

 

Ik vermoed dat een zonnecollector van 4m2 in Spanje ruim voldoende zal zijn om 600 l water warm te krijgen/houden. Hier heb ik ongeveer 6m2 voorzien en wellicht zal ik dat nog uitbreiden tot 8m2. Ik laat je dat weten aan de hand van de prestaties van mijn systeem zodra het geïnstalleerd is. Ik vermoed dat mijn systeem vlot de 45 à 50° zal halen op een hele matige dag. De boiler verliest ongeveer 3° aan warmte in 24u. Door warmte op te slaan op de warme dagen en de watertemperatuur relatief laag in te stellen kan je heel lang verder zonder bijverwarmen.

 

De redenering van verwarmen met hout vind ik uitstekend, op voorwaarde dat het toegelaten blijft. Het is nu al zo dat steden in Vlaanderen overvlogen worden door helicopters met infrarood waarmee de warmteverliezen (via het dak/schoorsteen) van woningen in kaart worden gebracht. Zodra dat in kaart is gebracht lopen we het risico dat een belasting wordt geheven op energieverspilling of dat de woning niet langer zal kunnen/mogen gebruikt worden. Daarom vind ik het verstandig om te investeren in een overgedimensioneerde oppervlakte aan zonnecollectoren waardoor je nog onafhankelijker wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berekening terugverdientijd.

 

De berekening ivm terugverdientijd die wordt aangegeven in de website die je aanhaalt is (zeker voor sanitair warm water) niet correct. Er rekening mee houdend dat de investering minimaal 5000€ is en een gemiddeld gezin 250 à 300€ besteedt aan warm water, dan kom je snel uit op een terugverdientijd van 14 à 20 jaar. Combineer je dit systeem met je cv (maar dat vraagt conceptaanpassingen die niet gebruikelijk zijn in onze streken - naar model van mijn systeem) dan is je terugverdientijd veel korter omdat je àlle vermogen van je vacuümbuizen gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het toch een nieuwe aanbouw is: een buitenkans om meteen een Rocket Stove Mass Heater erbij te bouwen? Super goedkoop in aanleg, heel efficient stoken. Heb je meteen een lekkere warme bank. En t is in authentieke finca stijl... ;-)

 

http://www.instructables.com/id/How-to-build-a-Rocket-Mass-Heater/

En tig andere links

 

image.jpg.772690d0fdec6203da3f6321dc085677.jpg

En tig andere inspirerende plaatjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het toch een nieuwe aanbouw is: een buitenkans om meteen een Rocket Stove Mass Heater erbij te bouwen? Super goedkoop in aanleg, heel efficient stoken. Heb je meteen een lekkere warme bank. En t is in authentieke finca stijl... ;-)

 

http://www.instructables.com/id/How-to-build-a-Rocket-Mass-Heater/

En tig andere links

En tig andere inspirerende plaatjes

 

Hahaha, ik vrees dat mijn uitbouw een stuk eenvoudiger eruit zal komen te zien gezien mijn bouwkunsten.;) Wel verschrikkelijk mooi zoiets. Ik wil wel de houtkachel\CV een goede plek geven in de uitbouw, ook qua rendement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben een fan van warmtemuren. Die lijken op de rocketstove hierboven van leidseprepper. Het voordeel van dit soort verwarming is dat je stralingswarmte hebt in plaats van confectiewarmte. Op de site van lowtech staat een heel stuk wat geschreven is door iemand die in Barcelona woont.

 

Bij stichting de 12 ambachten is een map stralingswarmte te koop met bouwtekeningen ed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, ik vrees dat mijn uitbouw een stuk eenvoudiger eruit zal komen te zien gezien mijn bouwkunsten.;) Wel verschrikkelijk mooi zoiets. Ik wil wel de houtkachel\CV een goede plek geven in de uitbouw, ook qua rendement.

 

Rocket stove is in feite ook cv/houtkachel maar dan on steroids. Is ondanks de naam juist helemaal geen rocket science, maar heel simpel en effectief concept. Lijkt mij geweldig, het is alleen veel meer gedoe om zoiets in een bestaande woning aan te leggen. Dus omdat je nieuwbouw gaat doen: kijk er toch eens naar! ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rocket stove is in feite ook cv/houtkachel maar dan on steroids. Is ondanks de naam juist helemaal geen rocket science, maar heel simpel en effectief concept. Lijkt mij geweldig, het is alleen veel meer gedoe om zoiets in een bestaande woning aan te leggen. Dus omdat je nieuwbouw gaat doen: kijk er toch eens naar! ;-)

 

Voor een wat kleiner oppervlak zou het ideaal zijn, maar ik vrees dat ik andere een hele lange bank moet maken. In mijn geval wordt het een ruimte van 12,5 meter lang (minimaal ik hoop 16,5 meter vergunning te krijgen). Dan is een houtkachel met CV radiatoren voor de spreiding een makkelijker alternatief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtskeletbouw maken van de uitbouw,muren van 30 centimeter vol isoleren met isofloc.

Dak 40 centimeter,ramen driedubbel isolerend glas.Als ge dan binnen met 1 of 2 radiators

met houtkachel verwarmt,dan zit ge binnen de twintig minuten in uw marcelleke.

Hier living 4.5 op 12 meter met twee radiatoren,plus natuurlijk stralingswarmte van de kachel

direct 22 graden.Kachel 90cm op 1 meter.Buitenmaat,binnenkant spiraal onder plus boven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtskeletbouw maken van de uitbouw,muren van 30 centimeter vol isoleren met isofloc.

Dak 40 centimeter,ramen driedubbel isolerend glas.Als ge dan binnen met 1 of 2 radiators

met houtkachel verwarmt,dan zit ge binnen de twintig minuten in uw marcelleke.

Hier living 4.5 op 12 meter met twee radiatoren,plus natuurlijk stralingswarmte van de kachel

direct 22 graden.Kachel 90cm op 1 meter.Buitenmaat,binnenkant spiraal onder plus boven.

 

2 radiatoren op 12 meter dat is niet veel. Hoe lang zijn die radiatoren ongeveer? Ik zat te denken aan minstens 4 radiatoren en dat in Spanje.:eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels van een leverancier meer info gekregen en deze man 2x gesproken en veel vragen beantwoord gekregen.

 

Hij adviseert om te starten met de houtkachel CV (met oven in mijn geval), een goed boilervat van 800 liter en enkele radiatoren (tot 4-6 stuks op 1 pomp). Daarnaast heb ik nog een aansluit set nodig. De boiler heeft allerlei beveiligingen (ook naar de radiatoren toe) en een extra warmtewisselaar om later heatpipes bij te kunnen schakelen. De houtkachel verwarmd het boilervat tot maximaal 90 graden. De heatpipes kan ik dan op een later tijdstip aanschaffen en deze set is uitbreidbaar (flexibel). Duitse degelijkheid met 10 jaar garantie op de Boiler en 20 jaar op de heatpipes. Wanneer de temperatuur in het vat is bereikt sluit er een klep in de heatpipes tegen oververhitting (al is de boiler er ook tegen beschermd). Het wordt wel even sparen voor de eerste aanschaf (houtkachel, boiler en radiatoren), maar dan staat er meteen iets degelijks voor jaren.

 

Houtkachel: http://www.houtencvkachel.nl/oven_cv.php?state=detail&model=Lotos%20Max%20FTB

Boiler: 1 tapspiraal + 1 warmtewiselaar: http://www.houtencvkachel.nl/buffervatenboilers.php?part=uitdraai

Later heatpipes: http://www.houtencvkachel.nl/zonnebuis.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het toch een nieuwe aanbouw is: een buitenkans om meteen een Rocket Stove Mass Heater erbij te bouwen? Super goedkoop in aanleg, heel efficient stoken. Heb je meteen een lekkere warme bank. En t is in authentieke finca stijl... ;-)

 

http://www.instructables.com/id/How-to-build-a-Rocket-Mass-Heater/

En tig andere links

 

image.jpg.772690d0fdec6203da3f6321dc085677.jpg

En tig andere inspirerende plaatjes

 

Super gaaf! Zodra ik financieel beter zit zal en moet ik zon ding in mijn woonkamer! haha te cool.

 

Alleen snap ik nooit hoe je dat ding schoorsteen veegt zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super gaaf! Zodra ik financieel beter zit zal en moet ik zon ding in mijn woonkamer! haha te cool.

 

Alleen snap ik nooit hoe je dat ding schoorsteen veegt zeg maar.

 

Je kruipt erin via de brander (man-gat) en veegt en veegt en veegt...:p

 

Nee, serieus denk ik dat je alleen de schoorsteen zelf die door je dak gaat hoeft te vegen. Als het andere zal breed genoeg zijn en de warme lucht zal voldoende door het systeem kunnen trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg inmiddels ook een offerte die ik met jullie zal delen. Dan weet iedereen wat hem\haar staat te wachten qua investering. Natuurlijk kun je ook eerst een houtkachel met CV kopen en later de boiler\buffervat.

 

CV Houtkachel Lotos Max FTB18 euro 925,00.

 

Hygiene Boiler 800 L. euro 1.375,00.

met 1 edelstaalspiraal voor warm tapwater.

1+ 1 spiraal voor zonne-energie.

 

Aansluitset: euro 525,00.

1x veiligheidsventiel 90C / 3 bar.

1x automatisch gedoseerde koudwaterbeveiliging.

1x circulatiepomp CPAE 55/25- Energie zuinig 5 Watt.

80% energie besparing t.o.v. een conventionele pomp.

1x Snelle elektronische besturing van de pomp.

1x dompelbuis voor temperatuur sonde.

1x anticondensklep 55-65C

1x automatische ontluchter

1x terugslagklep

1x temperatuur/druk meter

1x temperatuur meter.

 

Verdeelblok: euro 115,00.

 

512.247.430 1x verdeler.

802.007.546 2x kruisstuk

802.001.121 2x verloop us/is 1”x3/4

802.001.212 2x stop

802.001.093 1x nippel us/us 1”

802.006.804 1x lange nippel 1/2”

802.001.139 1x dubb. aansluitsok is/is 1/2”

802.001.117 1x verloop us/is 1/2x3/8

802.016.064 2x knelkoppeling 22x1”

802.016.054 1x knel 15 mm x 3/4

802.001.171 1x knie is/us 1”

802.001.120 1x us/is 1’x1/2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...