Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een complete 72 uurs uitrusting onder 150 euro?


hurbie

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 107
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb zelf al veel spullen bij de Action gekocht. Veel primaire spullen zoals waterfilter, goed mes, multitool etc, heb ik ook liever van een betrouwbaar merk. Maar de volgende zaken heb ik bijvoorbeeld bij de Action gekocht:

Tiewraps, Vaseline, lipbalsemsticks, poncho's, ehbokit (zelf nog aangevuld), kleine opbergbakjes om van het kleine spul setjes te maken, handbijl, watten, stuk zeep, nagelknipper, maandverband, tampons, stuk grondzeil, 2 bolletjes huishoudtouw, verrekijker, reserve gasflesjes voor kooksetje, vissetje(haakjes, loodjes, dobbers etc), aanstekers.

 

Kan nog wel even doorgaan. Hahahaha! We lopen tegenwoordige iedere week even in de Action en steeds zien we wel iets voor in huis als voorraad of voor in de BOB.

 

Zoals gezegd wil ik bepaalde zaken van een goed merk hebben, maar met veel zaken maakt het voor ons niet uit of het een merkartikel is. Blijven toch echte Hollanders. ;)

 

Niet om te zeiken, maar je te behoeden voor teleurstelling, koken op gas en specifiek Action gasbusjes gaat met deze temperaturen lastig.

Nog ver voordat de kritieke verdampingstemperatuur voor butaan is bereikt (zo'n 4 graden Celsius), werkt normaal campinggas slecht.

 

Door de verdamping koelt namelijk het kleine gasbusje af en kakt je vlam in. In de praktijk (eigen ervaring) gaat het dan al bij 10 a 12 graden boven nul al erg lang duren voordat je een liter water aan de kook hebt. Laat staan als het nog een paar graden kouder is.

 

Je hebt speciaal wintergas met een veel hoger percentage propaan, maar dat is niet te krijgen als prikblikjes en de langwerpige busjes die in het koffermodel gaspit van de Action past. Voor gasbranders met schroefblikjes is wel algemeen wintergas te krijgen. (gaat tot -15 a -22 graden Celsius)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om te lezen dat de verschillende reacties in dezelfde richting zijn waarin wij denken.

 

De bedoeling was oorspronkelijk om zelf zoveel mogelijk te maken uit rest onderdelen enof afdankertjes etc. (eigenlijk kunnen we (@hurbie) alles maken wat we kunnen bedenken :-) )

Als je met deze gedachte materialen gaat bekijken dan kan je best veel spullen van afval maken. Zo is mijn waterfles een oude sinaasappelfles (stevig) zit mijn tondel in een flesje waar voorheen kookroom in heeft gezeten.

Heb ik een potlood van Ikea en wat aanstekers van bedrijven (reclame spul) zo ook een pen en kladblok. Voor zout en peper neem ik zakjes mee als deze ergens bijzitten.

Aan collega's vraag ik resten kaarsen om zelf een kaars te maken.

 

Ik zal voor de fun het lijstje hier posten met wat erin gaat en wat het heeft gekost.

 

Vorige week samen met hurbie een hout/metaal zaag bedacht en gemaakt van een paar haringen (zie foto) en getest ... verbazingwekkend hoe goed en stabiel deze zaagt.

[ATTACH=CONFIG]14387[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]14388[/ATTACH]

 

Hier zitten er nog 2 metaalbladen in ... inmiddels is er 1 aangepast naar een houtzaag (grof)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook het fulltang mes hoort eigenlijk wel bij de uitrusting en wat is er leuker dan deze zelf te maken!

 

Vanuit een stuk 1095 staal (5 mm.) een paar schitterende blanks gesneden volgens het ontwerp van @Heksenboot

Dus hier de aankomende weken wat tijd aan besteden om deze af te maken.

 

[ATTACH=CONFIG]14389[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik tegen aanloop is dat als je goed zoekt en met mensen praat dat er zoveel te krijgen is voor niets/weinig.

Zo hebben we zelf een brandertje gemaakt:

[ATTACH=CONFIG]14390[/ATTACH]

 

Maar kan je er ook 1 kopen voor 5 euro die dan ook nog eens afsluitbaar is

[ATTACH=CONFIG]14391[/ATTACH]

 

Of kies je voor een zelf gemaakt ding waar je de goedkope brandstof van @Vladimir in kan stoken en als deze op is gewoon houtjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook het fulltang mes hoort eigenlijk wel bij de uitrusting en wat is er leuker dan deze zelf te maken!

 

Vanuit een stuk 1095 staal (5 mm.) een paar schitterende blanks gesneden volgens het ontwerp van @Heksenboot

Dus hier de aankomende weken wat tijd aan besteden om deze af te maken.

 

[ATTACH=CONFIG]14389[/ATTACH]

Heel erg nice! Werk je ook op bestelling? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Whooohooo! Mooi man! Durf het haast niet te vragen.......neem je ook bestelligen op? Eerst @Gamble en dan wil IKKEEEE....:D

 

Nee serieus, echt een mooie lijn zit hierin. Netjes @Heksenboot

 

Ook het fulltang mes hoort eigenlijk wel bij de uitrusting en wat is er leuker dan deze zelf te maken!

 

Vanuit een stuk 1095 staal (5 mm.) een paar schitterende blanks gesneden volgens het ontwerp van @Heksenboot

Dus hier de aankomende weken wat tijd aan besteden om deze af te maken.

 

[ATTACH=CONFIG]14389[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aluminium kookset 2 personen QUECHUA

11€95

 

http://nl.decathlon.be/aluminium-kookset-2-personen-id_8309028.html

 

zoom_5afa7a22587c477c9f86f0bf507d9613.jpg.93745080639dff8187526243b2cce481.jpg

 

Voor die prijs heb ik een setje (deksel is steelpannetje) uit rvs met koperen bodemlaag aan de buitenkant voor betere geleiding... gehaald bij de dichtstbijzijnde dumpstore.

 

Kan zelfs gebruikt worden om te frituren in minder een minuut tijd @wodan kan dit beamen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge enige vis spullen die ik bij de action haal is lood de rest is van waardeloze kwaliteit.

Dobbers zuiden zich vol water en zinken dus vanzelf.

Haken op onderlijn zijn slecht geknoopt en trek je makkelijk los.

Daarnaast zijn ze inderdaad behoorlijk bot en hebben veel te grote weerhaken.

Vislijn is van zeer slechte kwaliteit nylon wat vermoedelijk al aardig op leeftijd is.

 

Daarnaast is het niet eens zo veel goedkoper dan kwalitatief beter materiaal.

 

Topic over vis materiaal is al in de maak ;)

 

Afgelopen zomer heb ik nog een zeebaars gevangen met een plug (zo heet dat kunstaas toch?) van de action. Met dergelijke goedkope spullen heb ik er geen problemen mee om ook eens wat uit te proberen, of eens wat uit te lenen.

 

Waar blijft het aangekondigde vis materiaal topic?

 

:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mora Companion €13,95

Poncho Decathlon €5,95

Care Plus Basic EHBO set €11,95

Sawyer mini €34,95

6 aanstekers €0,99

Esbit stove €9,00

Mess tins €7,00

2x reddingsdekens €5,00

 

Samen 98,79

 

Voor dat geld moet ik het in mijn handen vast houden? geen rugzak, geen slaapzak (en nee...die reddingsdekens zijn geen slaapzak ga daar maar eens een nacht in liggen bij 10 graden), geen eten, geen voorziening om drinken in mee te nemen, geen touwtjes om poncho te spannen etc.

 

Het valt mij op dat veel mensen goed slapen blijkbaar niet belangrijk vinden (of onderschatten).... op de korte termijn zeg 3 a 4 dagen vind ik persoonlijk goede/warme slaap/rust belangrijker dan veel of warm eten.

Als je jezelf tijdens de rust niet warm kan houden dan is dat een echte killer op energie gebied. Af en toe een powernap is genoeg...maar rechtstreeks op de grond of zonder voorziening om je warm te houden een echte sloper van geest en lichaam.

 

@prepass en andere: het ontwerp is van @Heksenboot als iemand wat wil dan mogen ze zich bij hem melden om te vragen, ik vind het niet correct om zijn persoonlijke ontwerp uit te venten dat is aan P8

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nickx

 

Mooi gemaakt zeg, wat voor handvaten ga je gebruiken?

 

Ik ga het heft maken van gelaagd titanium en kunststof. En dan kijken of de gewichtsverdeling goed voelt. Ik heb van @hurbie een stuk carbon gekregen van 10 mm. dik en dat ziet er ook wel strak uit.

hurbie gaat het heft van zelf gemaakte micarta maken, ik heb gister foto's gemaakt toe hij bezig was...als er behoefte aan is wil ik deze wel posten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor dat geld moet ik het in mijn handen vast houden? geen rugzak, geen slaapzak (en nee...die reddingsdekens zijn geen slaapzak ga daar maar eens een nacht in liggen bij 10 graden), geen eten, geen voorziening om drinken in mee te nemen, geen touwtjes om poncho te spannen etc.

 

Het valt mij op dat veel mensen goed slapen blijkbaar niet belangrijk vinden (of onderschatten).... op de korte termijn zeg 3 a 4 dagen vind ik persoonlijk goede/warme slaap/rust belangrijker dan veel of warm eten.

Als je jezelf tijdens de rust niet warm kan houden dan is dat een echte killer op energie gebied. Af en toe een powernap is genoeg...maar rechtstreeks op de grond of zonder voorziening om je warm te houden een echte sloper van geest en lichaam.

 

@prepass en andere: het ontwerp is van @Heksenboot als iemand wat wil dan mogen ze zich bij hem melden om te vragen, ik vind het niet correct om zijn persoonlijke ontwerp uit te venten dat is aan P8

 

Dit was dan ook maar een idee, tips van dingen die ik uit ervaring aanbeveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Voor dat geld moet ik het in mijn handen vast houden? geen rugzak, geen slaapzak (en nee...die reddingsdekens zijn geen slaapzak ga daar maar eens een nacht in liggen bij 10 graden), geen eten, geen voorziening om drinken in mee te nemen, geen touwtjes om poncho te spannen etc.

 

Het valt mij op dat veel mensen goed slapen blijkbaar niet belangrijk vinden (of onderschatten).... op de korte termijn zeg 3 a 4 dagen vind ik persoonlijk goede/warme slaap/rust belangrijker dan veel of warm eten.

Als je jezelf tijdens de rust niet warm kan houden dan is dat een echte killer op energie gebied. Af en toe een powernap is genoeg...maar rechtstreeks op de grond of zonder voorziening om je warm te houden een echte sloper van geest en lichaam.

 

@prepass en andere: het ontwerp is van @Heksenboot als iemand wat wil dan mogen ze zich bij hem melden om te vragen, ik vind het niet correct om zijn persoonlijke ontwerp uit te venten dat is aan P8

 

Iedereen die het wil, kan mij een email-adres sturen, dan krijg je een DWG bestand van dit mes: Heksenboot Prepper Knife 2.

Die kan zo een laser-machine in.

Bij Nickx b.v.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt. Aluminium om in e koken is een noodoplossing en enkel bruikbaar voor niet zure gerechten zoals.... water enne... Tja, enkel water :D

 

Hoog kwalitatief inox of RVS (18/10, 416(L) enz), chroomstaal, titanium (legering) enz, dat is wat je tegenwoordig gebruikt.

 

Ik gebruik af en toe nog wel eens alu om in te koken, het is misschien niet het beste maar rond 1800/1900 deden ze haast niet anders

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...