Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Als ik opgeroepen wordt voor dienstplicht...  

108 leden hebben gestemd

1. 1. Als ik opgeroepen wordt voor dienstplicht...

• Als ik opgeroepen wordt voor dienstplicht, vecht ik mee
      41
    • Als ik opgeroepen wordt voor dienstplicht, dan neem ik de benen
      38
    • Ik weet het nog niet
      29

Recommended Posts

En Jacobus, leg mij nu eens uit hou je de (door jou gewenste) discipline en respect verkrijgt door 9 maanden te dienen?

Je vraagt nu de overheid om ons op te voeden tot gedisciplineerd mens, en respect leren we ook pas in die dienstplicht van jou? Volgens mij hebben de ouders/opvoeders dan al de eerste 18 jaar van je leven liggen slapen.

Persoonlijk werd ik zo recalcitrant als prikkeldraad van de dienstplicht!

Misschien een verschil van inzicht, maar ik denk dat de "overheid" niets met opvoeden te maken heeft. Opvoeden dat doe je elkaar. De terug getrokken jongen leerd van de "bikkel" met de grote bek. En die wordt weer geremd door iemand met meer strepen op zijn jas (of zoiets) Ik denk zelf persoonlijk dat de tijd dat je de dienst in gaat voor vele het begin is geweest van zelfstandig worden. Ontdekken, eigen boontjes doppen, langdurig van huis, reizen en nieuwe dingen doen.

Uiteraard zijn de meeste er trots op dat ze dienstplichtig zijn geweest. En natuurlijk ben je blij dat je het allemaal niet heb hoeven doen als je bent uitgeloot of afgekeurd. Prima! Een ieder ervaart het toch anders !?

En @Lekker heeft gewoon een enorme wrat op zijn rug die reageerde op "dienstplicht" Alles gaat dan jeuken ;)

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 320
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En Jacobus, leg mij nu eens uit hou je de (door jou gewenste) discipline en respect verkrijgt door 9 maanden te dienen?

Je vraagt nu de overheid om ons op te voeden tot gedisciplineerd mens, en respect leren we ook pas in die dienstplicht van jou? Volgens mij hebben de ouders/opvoeders dan al de eerste 18 jaar van je leven liggen slapen.

Persoonlijk werd ik zo recalcitrant als prikkeldraad van de dienstplicht!

veel jongeren die ik ken hebben totaal geen ritme en zijn gewoon lui, komen pas tegen de middag uit bed en doen amper iets. ik denk dat dienstplicht en het moeten zijn op een plek op een tijd goed voor ze kan zijn vooral als er consequenties zijn als je er niet bent. ook heb ik genoeg ouders gezien die hun kinderen geen regels op legden en dus idd gewoon hebben zitten slapen tijdens die 18 jaar. en natuurlijk het principe van wakker worden met een reden en een doel voor ogen hebben doet ook wonderen, of dit een verplicht of vrijwillig doel is maakt natuurlijk wel deels uit.

ik hoop dat dit genoeg uitleg is voor u en anders vertel ik graag meer over mijn visie over dienstplicht en naar mijn mening het sociale nut daarvan.

veel jongeren die ik ken hebben totaal geen ritme en zijn gewoon lui, komen pas tegen de middag uit bed en doen amper iets. ik denk dat dienstplicht en het moeten zijn op een plek op een tijd goed voor ze kan zijn vooral als er consequenties zijn als je er niet bent. ook heb ik genoeg ouders gezien die hun kinderen geen regels op legden en dus idd gewoon hebben zitten slapen tijdens die 18 jaar. en natuurlijk het principe van wakker worden met een reden en een doel voor ogen hebben doet ook wonderen, of dit een verplicht of vrijwillig doel is maakt natuurlijk wel deels uit.

ik hoop dat dit genoeg uitleg is voor u en anders vertel ik graag meer over mijn visie over dienstplicht en naar mijn mening het sociale nut daarvan.

Graag hoor ik je dienstplicht visie, ik ben benieuwd.

De oorzaak daarvan? misschien ligt die bij jou ook in de voorgaande 18 jaar? ;)

Over mijn opvoeding mogen anderen oordelen. Maar ik houd er niet van als ik verplicht in dienst moet en bevelen op moet volgen van autoritaire mannetjes.

• Leuk 1

Over mijn opvoeding mogen anderen oordelen. Maar ik houd er niet van als ik verplicht in dienst moet en bevelen op moet volgen van autoritaire mannetjes.

Hier herken ik Defensie dus totaal niet in. Het gaat juist om teamwork, samen het gestelde doel behalen, saamhorigheid en iets voor elkaar over hebben. Leren je grenzen te verleggen. De discipline op te brengen om je zaken voor elkaar te hebben (als jij je kutzooi niet voor elkaar hebt ben je een gevaar voor een ander). Leren incasseren en omgaan met kritiek en teleurstellingen.

Ik snap ook het nut niet van mensen dwingen soldaat te worden. Heeft volgens mij totaal geen nut. Veel beter is kwaliteit bij kwaliteit indelen. Er zijn ook mannen en jongens die oorlog voeren reuze leuk vinden, dat lijken mij betere kandidaten voor defensie dan mensen die er een afkeer van hebben.

Hebben we zelf die kwaliteiten niet meer in NL?

Dan net als de Engelsen gurkhas inhuren voor onze belangen.

Je hebt niets aan ongemotiveerd personeel waar dan ook.

Als een geboren soldaat zijn leven moet vullen met bloemschikken is ook geen doen.

Dus dienstplicht voor iedereen is niet zon goed idee, al kan het natuurlijk wel zo zijn dat ook binnen defensie verschillende kwaliteiten ingedeeld kunnen worden, zelfs muzikanten en logistiek/ medisch en ondersteunende eenheden.

Wees blij @Lekker dat je in een land bent geboren waar je die keuze had, en het bijzondere is, dat die vrijheid niet zonder slag of stoot is aan komen waaien...

Maar jawel...

Door mannen met geweren die de Duitsers verdreven in 1944/45.

Dus wees dankbaar dat je recalcitrant (verwend) als prikkeldraad mag zijn. Dat is een hele generatie geweest.

Ik vrees dat de tijd er aan komt dat het niet meer klagen is maar dragen.

bij dienstplicht denk ik ook niet aan het soldaat moeten worden en bv 3 jaar dienen (ik weet niet hoe de dienstplicht vroeger in nederland in elkaar zat dus daar kan ik niks over zeggen)

maar meer basis militaire training zo als de conditie trainingen en dan ondersteunende taken in de logistiek, onderhoud, kantoor functies en de vecht posities voor de militaire die de keuze er voor hebben gemaakt (behalve bij echte nood bv oorlog). er zijn altijd mensen die dat willen doen als baan en ik denk dat het niet veel verschil voor ze zou zijn als ze dit doen in militaire omgeving of ergens in een standaard kantoor. en dit voor 1 jaar en bij bewust slecht presteren 3 of 6 maanden langer moeten.

ook zou het mij niet verbazen als dit wonderen doet voor de ''dwaaljongeren'' die niet weten wat ze willen doen of gewoon nergens zin in hebben. soms moet de motivatie niet vanuit je zelf komen maar een externe bron zijn. en het is natuurlijk op doen van werkervaring en sociaal contact met bevolkingsgroepen die je anders nooit zou spreken/mee omgaan.

natuurlijk is dit slecht mijn mening en visie over de dienstplicht.

Ik denk niet dat we ooit nog een leger gaan nodig hebben, of misschien nog wel kunne onderhouden laat staan betalen. Na alles wat de politiek en dan heb ik het over de laatste partijen onder Balkende en deze zittende regering heeft gedaan.

De militaire klagen over onvoldoende kogels

De Politie klaagt over loon

De burgers klagen over dat er onvoldoende / helemaal geen banen zijn

De burgers sparen liever dan ze geld willen uitgeven en nemen geen risico

Den haag geloven ze in risico's wel nemen dus kopen zeer dure Straaljagers / treinen / bouwen dure tunnels voor de HSL die lek zijn!

Zou me niks verbazen als die paar soldaten gewoon op de fiets komen strakjes

Nederland heeft meer aan een mobilisabel reservistenbestand bestaande uit voormalig beroepsmilitairen. Deze zullen 3mnd per jaar operationeel zijn ten behoeve van de skills en drills . Hierdoor behoudt men de ervaring en kennis van deze mensen.

Als ik opgeroepen zou worden zou ik zeker 'meevechten'. Ik las enkele reacties waarin mensen bang waren in een vreemd land te moeten vechten, maar die kans acht ik zeer klein. Niet voor niets heeft Nederland een professioneel leger aangevuld met reservisten. Tegenwoordig weet men in Westerse legers dat het een stuk productiever is om een professioneel leger in te zetten boven een dienstplichtig leger.

Maar als het erop aankomt vechten voor Nederland: ik zou me vrijwillig aanmelden. Nederland is een mooi land met goede voorzieningen en waarden. Wat mij betreft genoeg om voor te vechten.

Soms zit ik te overwegen om me aan te melden voor de Nationale Reserve. Voor Preppers lijkt me dat wat betreft Skills op gebied van Preppen een mooie gelegenheid om hierin meer ervaring op tedoen. Alleen ben ik eigen ondernemer en weet ik niet hoe ik dat moet combineren... misschien heeft iemand ervaring met het reservistenbestaan?

.

Soms zit ik te overwegen om me aan te melden voor de Nationale Reserve. Voor Preppers lijkt me dat wat betreft Skills op gebied van Preppen een mooie gelegenheid om hierin meer ervaring op tedoen. Alleen ben ik eigen ondernemer en weet ik niet hoe ik dat moet combineren... misschien heeft iemand ervaring met het reservistenbestaan?

Een kennis van mij zit in de NATRES hij is ook eigen ondernemer, hij deed dit als aanvullen en dat hij wat meer centjes kon verdienen als hij dit er bij zou nemen. Hij melde zich aan en moest wat papieren in vullen zo status onderzoek ofzo dus na een tijdje krijg hij een oproep voor een medische keuring in Amsterdam bij de marine werf. Toen ging die machine een beetje lopen ging naar Soesterberg of Zeist naar distributie centrum voor militaire goederen deze haal haalde hij op. Toen werd hij opgeroepen om naar zo kazerne te gaan in Den haag waar hij ze AMO moest gaan doen dit deed hij vooral in de weekenden en moest daar blijven.

Tussen de aan melding tot aan de AMO zat een half jaar tussen minimaal heeft met beschikbare plaatsen te maken voor de nationale reserve in regio's.

Je moet wel een bepaald uren als zelfstandige werken voor je dit kan aanvragen je kan NIET van uit de bijstand je hier aanmelden.

En misschien laat het leger bij dit laatste wel een grote gemiste kans liggen

met het risico opgeroepen te worden tijdens een crisis, een brug bewaken ofzo. als je skills wilt leren (damn ik gebruik het woord skills... yek) sorry, vaardigheden, dan lijkt het me handiger om je eens te verdiepen in de airsoft of paintball sporten. tijdens een militaire crisis heb je dan tenminste de handen vrij.

de sport beoefen je natuurlijk wel voor het teamgevoel en de buitenlucht beleving. :)

Juist door dit soort reclame spotjes uit de jaren 90 heb altijd erg graag gewild hoor, ik heb het altijd jammer gevonden dat ik niet meer op hoefde te komen voor de dienstplicht en zo denk ik nu nog steeds over. Ik heb wel ooit zo brief gehad, dat het opgeschort was maar niet afgeschaft en als de veiligheids situatie veranderde ik als nog opgeroepen kon worden maar die oproep is er nooit meer gekomen vond het zeer jammer :(

Nu in hoge werkeloosheid geef mensen een kans leg ze het voor en ik geloof dat ze verbaast zijn hoeveel mensen gaan.

Ik krijg het idee dat de overheid het werkloosheids probleem niet wil oplossen en mensen graag in de bijstand en in nutteloze werk trajecten wel goed vinden.

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
hoe sneller je kinderen leert omgaan met "die zooi (in ondeskundige handen)" hoe beter, dan krijg je ook zeker minder ongelukken.

(zo nu eerst ff een oppertje zoeken) :-D

misschien begrijp ik het verkeerd, maar ben je voor het leren met wapens omgaan voor kinderen?

Flow ik begrijp je emotie mbt "domste opmerking ever". Toch zou ik het iets opener benaderen. Je leert je kinderen toch ook al op vroege leeftijd zwemmen, fietsen etc. zodat ze er op een juiste manier mee leren omgaan en weten wat het is? Hier mochten ze met 4 jaar al onder begeleiding en na duidelijke uitleg een puntje aan een tak snijden met...........jawel.......... een zakmes......... en ook een zakmes kan als wapen worden ingezet. Net als een hamer, en een blok Duplo (op 4 jarige leeftijd). Als je dit soort zaken pas gaat aanleren vanaf 16 jaar of ouder, dan vraag ik me af hoeveel er nog wordt opgenomen en begrepen.......meningen zijn dan al flink gevormd. In de tussentijd spelen 10-16 jarigen wel de meest bloedige en geweldadige computer games en dat vindt het overgrote deel OK?...... Kan je me uitleggen waarom ik een 4 jarige niet mag uitleggen hoe je veilig en verantwoord met een mes hoort om te gaan? Via PM mag ook, en dit is geen strikvraag.......

ik vroeg mij ook al af of ik het goed las @Simurgh, laten we hopen dat het sarcastisch bedoeld is.. Anders lijkt mij dit 1 van de domste opmerkingen ever!
  • Leuk 3
Anders lijkt mij dit 1 van de domste opmerkingen ever!

Ik vind het anders vrij naïef. :rolleyes:

Als, let wel: als het zo is dat mijn kinderen in contact kunnen komen met een gevaarlijk "Voorwerp",

omdat bijvoorbeeld mijn werkgever daar in voorzien heeft, dat in potentie voor het grijpen zou kunnen

liggen door mijn "Ondachtzaamheid" of hun "Handigheid", dan ja: dan mogen ze het aanraken in mijn

bijzijn en in een gecontroleerde omgeving en krijgen ze enige uitleg, zodat het niet meer "Spannend" is.

De nieuwsgierigheid van een kind kan soms levensgevaarlijk zijn, zeker met bepaald "Gereedschap"

en ik wil hiet niet op mijn geweten hebben dat mijn kinderen iets overkomt, omdat ik niet zorgvuldig

genoeg ben omgegaan met mijn "Materialen" (ik ben tenslotte ook maar een mens).

Voor de duidelijkheid: persoonlijk ben ik tegen de Amerikaanse manier van het vrije bezit van bepaalde

artikelen, maar indien de mogelijkheid bestaat dat je kinderen in contact komen met dergelijk spul, dan

is het mijns inziens belangrijk (en de taak als ouder) de gevaren en correcte behandeling van dergelijk

artikel te laten zien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...