Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Olight S15 Baton


Nomad_404

Aanbevolen berichten

Olight S15 Baton + Extention Tubes

Klein maar fijn

 

tumblr_ne4kzdKzHb1rug140o1_500.jpg

 

Mede naar aanleiding van een artikel op Preppers.nl heb ik dit kleine lampje aangeschaft. Er staat dus nog een review op Preppers.nl

Omdat @AWOL het leuk zou vinden als ik mijn ervaringen ook zou delen heb ik besloten ook een review te schrijven.

 

Al geruime tijd was ik op zoek naar een kleine doch krachtige zaklamp. Als EDC, maar ook voor zakelijk gebruik. Dat wil zeggen voor de BHV.

 

Op mijn verlanglijstje stond het volgende:

- Tailswitch

- Waterdicht

- AA batterij

- Hoog en laag vermogen

- Eventueel gemakkelijk toegankelijke strobe

- Compact

 

Aan de hand van deze punten ga ik de lamp beoordelen, tot slot beoordeel ik de Extention Tubes.

 

Tailswitch

Laat ik beginnen met de tailswitch. Die heeft deze lamp niet. De reden dat ik eigenlijk per definitie kies voor een tailswitch is dat ik dan de lamp op zijn 'CSI' beet kan houden en toch alle functies kan bedienen.

De Olight heeft een digitale schakelaar aan de voorkant van de lamp, deze is met de pink of ringvinger te bedienen. Daarom dit punt, laten varen. Maar daar krijg ik wel wat voor terug: een magneet aan het eind van de lamp.

Hiermee is de lamp aan metalen oppervlakken te 'plakken'. Denk daarbij aan lockers, deurposten en de motorkap van je auto.

tumblr_ne4kzdKzHb1rug140o6_250.jpg

tumblr_ne4kzdKzHb1rug140o9_250.jpg

 

Waterdicht

De Olight S15 Baton is IPX8 waterdicht. Dit houdt in dat deze volledig ondergedompeld kan worden, tot 2 meter. Regen, spetters en bluswater moeten voor deze lamp geen probleem zijn.

 

AA batterij

De lamp werkt op één AA Cell. Dit kan Alkaline zijn, Ni-MH of li-ion (14500). Wanneer men gebruikt maakt van Alkaline of Ni-MH dan kunnen er tot twee Extention Tubes gebruikt worden. Hier kom ik later op terug.

 

Hoog en laag vermogen

De lamp heeft 5 standen. Drie hoofdstanden (Laag, Medium, High), Moonlight en Strobe.

Als de lamp uit staat kan de lamp direct op Moonlight of High gebruikt worden door respectivelijk de knop ingedrukt te houden of twee keer snel te drukken.

Als de lamp aanstaat dan cycled hij door de standen bij het inhouden van de knop. Dit doet hij van laag naar hoog, maar alleen door de drie hoofdstanden. Als de lamp aanstaat kan hij niet weer in Moonlight gezet worden.

Vanuit elke 'aan' positie kan de lamp direct op strobe door 2x te drukken. De strobe is 10Hz. Daarmee iets sneller dan de 8Hz die de Politie in de Eden 20 gebruikt.

De interface lijkt ingewikkeld, maar werkt intuïtief. Doordat je de lamp op Moonlight (0,5lumen) aan kan zetten is deze te gebruiken wanneer er lichtdicipline geldt of je je nachtzicht wilt behouden.

Mocht je toch een pets licht nodig hebben dan kan dat ook. Door vanaf 'uit' twee keer te drukken heb je direct 250 lumen tot je beschikking.

 

Eventueel gemakkelijk toegankelijke strobe

Veel lampen zijn uitgerust met een zogenaamde 'tactical strobe'. Doordat deze meestal achterin de functiegroep zit is er niks tacticals aan. Om die reden heeft de Nederlandse Politie de Eden 20 ontwikkeld. Bij de Eden gaat de lamp altijd op strobe aan, tenzij de knop twee seconden ingehouden wordt. Daardoor direct inzetbaar voor tactical doeleinden. Deze stond hoog op mijn verlanglijstje, maar omdat de Eden 20 'rare' batterijen gebruikt heb ik deze moeten laten zitten.

De strobe van de Olight S15 is direct toegankelijk zolang de lamp aanstaat. Dit lijkt 'ver weg' maar als de lamp uit is dan is de strobe beschikbaar met vier snelle klikken. Ik hoop het nooit nodig te hebben.

Over het gebruik van Tactical Strobes zijn de meningen verdeeld en zal ik nu niet verder gaan. Als er behoefte aan is wil ik hier wel een stukje over schrijven.

 

Compact

De S15 is compact, heel compact. Ongeveer een halve MagMini. Hieronder in vergelijk met een Maglite 3D

tumblr_ne4kzdKzHb1rug140o4_250.jpg

 

Ervaringen

Ik heb de Olight nu ongeveer een week in bezit. Ik heb hem bij me gehad met de hond uitlaten en op werk. Daarnaast thuis voor kleine dingetjes gebruikt, mijn nieuwe BluRay er mee aangesloten en 's nachts mijn ebook mee gevonden.

De lamp is compact, daardoor kun je hem eigenlijk altijd bij je hebben. Ik clip hem in mijn tas als onderweg ben, aan mijn broek met de hond uitlaten en gooi hem in mijn jaszak als ik aan het werk ben. In mijn werkjas (doktersjas) is de lamp te zwaar om aan de dunnen stof te hangen. Mijn zak gaat er van hangen -_-'

De clip is sterk en klemt op twee punten. Ik ben niet bang deze te verliezen, al zal ik dat risico niet nemen.

De Moonlightstand is super handig. 's Nachts ben je niet direct verblind als je wat zoekt. Op werk kan ik in het donker aantekeningen maken zonder dat de patiënt verblind of afgeleid wordt.

 

Ik heb er ook twee extention tubes bij. Daarmee kunnen tot drie AA batterijen (GEEN LI-ION!) gebruikt worden. De lamp gaat hier niet feller van branden, wel langer. Omdat ik hem ook op vakantie ga gebruiken wil ik dan minimaal een tweede AA kunnen gebruiken. De derde, tja, omdat het kan. Op moonlight haalt de lamp zo'n 12 dagen. Met 3x AA betekend dat dus bijna een maand. Op High komt dat neer op ongeveer twee uur en een kwartier.

Overigens, de lamp kan 280 lumen leveren, maar dan wel met een Li-Ion accu (14500). Helaas is dan de brandduur niet te verlengen. Dus Ni-MH lijkt de beste oplossing. Op één AA Ni-MH pers je er ongeveer 45 minuten op high uit.

Nog een kleine opmerking: het gaatje om een koord door te doen is erg klein. De lanyard die er bij zit pas prima en is eigenlijk ook prima. Maar ik wou mijn eigen lanyard er aan. Hiervoor heb ik er eerst 'gutted' Typ I Paracord doorgedaan om een lusje te maken. Daaraan een langere Typ IV cord met een ronde knoop. Dit omdat ik dit ook op mijn Gerber Recon heb en de nodige voordelen biedt. Zo kan ik hem snel aan broekriemlusjes hangen, aan de draagriemen van mijn rugzak klemmen als ik even mijn handen vrij moet hebben.

tumblr_ne4kzdKzHb1rug140o5_250.jpg

 

Leuk detail: de rode ring in de lamp geeft licht in het donker. Zo is de lamp makkelijk te vinden als deze net aan is geweest. De ring is niet fel, je moet wel aan het donker gewend zijn. Grappig is dat ik dit verder nergens in de specificaties kan vinden. Mocht je dit lampje voor militaire doeleinden gebruiken dan is dit wel iets wat je van tevoren wilt weten...

tumblr_ne4kzdKzHb1rug140o7_250.jpg

tumblr_ne4kzdKzHb1rug140o8_500.jpg

 

In het kort: Dit is een geweldig lampje! Ik verwacht hier wel even mee vooruit te kunnen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Olight S15 Baton + Extention Tubes

Klein maar fijn

 

Eventueel gemakkelijk toegankelijke strobe

Veel lampen zijn uitgerust met een zogenaamde 'tactical strobe'. Doordat deze meestal achterin de functiegroep zit is er niks tacticals aan. Om die reden heeft de Nederlandse Politie de Eden 20 ontwikkeld. Bij de Eden gaat de lamp altijd op strobe aan, tenzij de knop twee seconden ingehouden wordt. Daardoor direct inzetbaar voor tactical doeleinden. Deze stond hoog op mijn verlanglijstje, maar omdat de Eden 20 'rare' batterijen gebruikt heb ik deze moeten laten zitten.

De strobe van de Olight S15 is direct toegankelijk zolang de lamp aanstaat. Dit lijkt 'ver weg' maar als de lamp uit is dan is de strobe beschikbaar met vier snelle klikken. Ik hoop het nooit nodig te hebben.

Over het gebruik van Tactical Strobes zijn de meningen verdeeld en zal ik nu niet verder gaan. Als er behoefte aan is wil ik hier wel een stukje over schrijven.

.

 

Graag! Want wat heb ik aan een 'tactical strobe'? Wat is daar tactisch aan? (serieuze vraag).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag! Want wat heb ik aan een 'tactical strobe'? Wat is daar tactisch aan? (serieuze vraag).

 

In het kort: je kunt er iemand (een aanvaller) mee verblinden. Doordat het licht flitst hebben de ogen moeite om zich aan te passen aan het licht wat wel zou kunnen gebeuren met een constante lichtstraal. Sommige lampen hebben een constante flits frequentie en andere hebben een variërende frequentie wat nog desoriënterender werkt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review!

 

Een klein puntje: de politie gebruikt een strobe van 18-20Hz. 10Hz hebben ze mee geëxperimenteerd maar had als groot nadeel dat de persoon die je beschijnt zich langzaam kan bewegen zonder dat je het zelf door hebt. Daarom hebben ze de snelheid verhoogt en 18-20Hz bleek het beste te zijn.

 

Ik had pas dit interessante artikel op CandlePowerForums gelezen, geschreven door een Nederlandse politie instructeur die betrokken is bij het ontwikkelen van de tactische zaklampen van de politie. Geeft veel achtergrond informatie over hoe deze zaklampen zijn ontstaan. De Eden TDL 20 is inderdaad een variant die door de politie gebruikt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...