Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Coldsteel Spartan


wodan

Aanbevolen berichten

De Spartan van Coldsteel is een leuk en vooral zeer stevig plooi- of zakmes.

Dik lemmet en handvat is binnenin in staal, buitenkant zeer harde kunststof met stevige ribbels in. Het feit dat

je hand verzonken zit in het handvat en dat de uiteinde een beetje terugkeert, maakt dat je het mes nooit

uit je handen valt of glijdt.

Lemmet is af fabriek uiterst scherp, roestvrij AUS 8A staal dus altijd goed opletten wanneer je het dicht plooit,

prima te herslijpen. Fijn hakwerk kan, maar dan best door met een houtje op de achterkant van het lemmet te

slaan, dan beschadig je het sluitsysteem niet.

 

Het sluitsysteem is in mijn ogen het beste dat ik al in handen heb gehad en maakt dat je in alle

vertrouwen met het mes durft te steken. Zie: http://www.coldsteel.com/triadlock1.html

 

ColdSteelSpartanNet.jpg.e12a643a57c0f6802c919be88149ecd0.jpg

 

Fabricant:

http://www.coldsteel.com/spfko.html

 

Pro: Sterk, groot, scherp, betrouwbaar, zeer goed ontwerp.

Con: Bij het uit je zak halen, wil het lipje waarmee je met de duim het openvouwt, wel eens

achter de stof van je broekzak blijven haperen. Is ook niet goedkoop, maar als je wat zoekt,

bvb via ebay, valt het nog mee. Wel opletten, vanuit de states enzo wil mens soms geen messen versturen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je een mes gebruikt, zeker in een outdoor situatie dan moet het een redelijke grote hebben.

Je aardappelmesje heb je ook bij en heeft ook zo zijn functie!

Vooral het handvat en dat het zowel bij stekken als trekken zonder problemen aan je hand blijf zitten is absoluut een pro.

Als voorbeeld geef ik dit:

Na een dagje op het water kano vlot enz, en dan ook nog lage temperaturen, zijn je handen als was, je trilt hebt weinig kracht meer enz.

Dan is zo,n handvat dat je 'meehelpt' gewoon heerlijk.

Ik heb het al meegemaakt dat ik op zo'n moment het eigenlijk niet verstandig vond om een mes te gebruiken, ik voelde het gewoon niet in mijn hand, dit mes zou dan heel wat meer vertrouwen geven.

 

Een folder blijft een compromie, als het kan voor vast blad gaan.

Dat heeft ook bijna altijd een wat zinnigere afmeting:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi ding. Ik heb z'n broertje, de Coldsteel Voyager.

 

De Spartan is echt een ander mes dan Voyager. Ik heb ze beide gehad. De voyager kan je gewoon als edc dragen, de Spartan vind ik daar niet geschikt voor. Voelt ook veel zwaarder aan.

 

Ik heb die Spartan ooit in een impuls eens gekocht, heb hem na een paar maanden met iemand geruild voor een ander mes. Het is een super stevige folder, maar door de vorm vond ik hem niet bijzonder geschikt voor alledaags gebruik. De Spartan is vooral bijzonder door het heel stevig is voor een folder, en dat je er zelfs mee zou kunnen choppen. Maar dan heb ik liever gewoon een vast mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een folder blijft een compromie, als het kan voor vast blad gaan.

Dat heeft ook bijna altijd een wat zinnigere afmeting:p

 

Exact. Het grootste nadeel van een grotere folder vind ik dat je genoodzaakt bent om de verhouding handvat en lemmet te behouden. Je krijgt dan onpraktisch grote handvatten. Ik heb een keer op een messen-beurs die extra large Espada van cold steel gezien. Belachelijk groot handvat gewoon. Daar kan je niets mee. Overigens zijn dergelijk grote folders in Nederland sowieso bij wet verboden, dus kan je ze toch niet kopen.

 

Handvat van de Spartan vond ik overigens juist nog wel een pluspunt omdat het door de vorm wel natuurlijk aanvoelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om weten dat dit in Nederland verboden is, dragen ervan kan ik nog begrijpen, maar bezit ook?!?

 

Ik had het over de extra large espada, die is verboden. Zakmes in Nederland mag maar een maximumlengte lemmet hebben, de Spartan blijft daar binnen en is dus legaal. Ik geloof dat het zo is dat een zakmes in Nederland maximaal 28 cm uitgeklapt mag zijn. Althans, dat was jaren geleden zo toen ik nog wel eens grote zakmessen kocht. (ik wou ooit een Cold Steel Vaquero Grande kopen, maar die zijn dus niet legaal in Nederland helaas)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij het uit je zak halen, wil het lipje waarmee je met de duim het openvouwt, wel eens

achter de stof van je broekzak blijven haperen.

 

Dit is een variant op Emerson's Wave! Het is juist de bedoeling dat-ie achter de stof van je broekzak blijft haken! Zodat deze gevechtsfolder juist in één beweging direct wordt geopend bij het uit je zak trekken! Is dus zelf sneller dan een automatic!

 

Tri-Ad lock is inderdaad beresterk. Zelf vermijd ik AUS-8 wel het liefst. Het wordt snel bot en de roestresistentie valt ook tegen, volgens mij. Daarnaast houd ik persoonlijk niet zo van recurves.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het over de extra large espada, die is verboden. Zakmes in Nederland mag maar een maximumlengte lemmet hebben, de Spartan blijft daar binnen en is dus legaal. Ik geloof dat het zo is dat een zakmes in Nederland maximaal 28 cm uitgeklapt mag zijn. Althans, dat was jaren geleden zo toen ik nog wel eens grote zakmessen kocht. (ik wou ooit een Cold Steel Vaquero Grande kopen, maar die zijn dus niet legaal in Nederland helaas)

 

Ik kan me niet voorstellen dat het legaal is om met een Spartan in je zak rond te lopen op straat! In ieder geval niet in Nederland. En dat is een Military (mijn favoriet) ook niet. Toch doe ik het. Dagelijks gereedschap inderdaad. Alleen jaag je mensen telkens wel weer de stuipen op het lijf als je daar de kartonnen doos voor de oud papier bak mee in stukken snijdt, dus ik waarschuw altijd even. Mijn moeder wordt er zelf misselijk van: "houd toch eens op met dat mes!"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...