Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Wanneer ga jij met pensioen?

Recommended Posts

Het probleem is dat bij veel mensen het geld in hun zak brandt. Hebben ze het, dan moeten ze het uitgeven. Een beter loon betekent bij deze mensen automatisch meer uitgeven. Wat wat er inkomt, gaat er ook weer uit is hun credo. Het staat een ieder vrij omzet zo te doen maar dan blij je ook de rest van je leven een pakezel. Schuldslaven zijn het.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 159
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Een update .

wij leven nu een jaar in Spanje, de zonnepanelen doen hun werk goed, de geboorde bron levert genoeg water voor ons en een irrigatie project 7000 m³ / jaarbasis .

Levend van een pensioen blijkt dat verzekering auto + reisbijstand 200 euro/jaar is

autobelasting rond de 60 euro /wagen / jaar ligt ( We hebben een kleine waar het 16 €/ jaar is .

De persoonsbelasting in Belgie betaald word ( pensioen ), dus in Spanje niet belast wordt.

De twee huizen in Belgie verhuurd zijn aan een sociaal verhuurkantoor .

De ziekteverzekering goed en gratis is voor gepensioneerden .( ook de medicatie vanaf 18 euro / maand )

De grootste kost de wagens zijn ( 2 maal een 4x4 en een wagen voor lange afstanden )

De grotwoning zo'n 23 graden is , zomer en winter . Het verbruik voor de winter voor verwarming bedraagt zo'n 550 Euro/jaar

Ik heb geen betaalde baan en geen uitkering en geen idee of ik met mijn gezondheid nog eens aan het werk kan. Maar ik kan thuis best veel doen omdat ik mijn tijd zelf in kan delen en als het een dag niet lukt dan doe ik ook heel weinig.

Mijn man heeft een goed betaalde baan. Hij wil liefst eerder met pensioen dan met 67 jaar. We zijn hiervoor al een tijd aan het sparen. Hebben een eigen huis en we zitten nog niet op de 300k, maar wel leuk onderweg.

We bekijken verschillende opties. Het is nogal lastig om concrete plannen te maken vanwege alle soorten onzekerheid. Een van de plannen is om hier te blijven en voldoende geld en spullen te hebben. We weten dat we niet veel nodig hebben. Tweede optie is verhuizen naar een ander deel van het land waar het goedkoper wonen is en willen dan een kleiner huis en meer grond om meer zelfvoorzienend te leven. En dan is er nog de optie om naar het buitenland te gaan en we kijken naar diverse landen en hun mogelijkheden. En hun nadelen.

Schiet dus niet echt op. Maar het is wel boeiend om te lezen over de diverse landen, culturen en ervaringen van andere emigranten.

Ondertussen zijn we aan het klooien met de tuin te veranderen en meer zelf te gaan verbouwen. En doe ik alle mogelijke prepperskennis op en wil het eea gaan oefenen. En als je eenmaal bezig bent met preppen dan is er zo enorm veel waar je aan kunt werken. De verhuizing zat er al een tijd aan te komen, maar duurde toch langer dan verwacht. En ik wilde bij ons vorige huis niet teveel investeringen meer doen wat betreft veranderen van de tuin, grote voorraad aanleggen etc. Als je je huis te koop zet moet het tenslotte behoorlijk leeg zijn en niet iedereen hoef te zien wat ik in huis heb.

Een update .

wij leven nu een jaar in Spanje, de zonnepanelen doen hun werk goed, de geboorde bron levert genoeg water voor ons en een irrigatie project 7000 m³ / jaarbasis .

Levend van een pensioen blijkt dat verzekering auto + reisbijstand 200 euro/jaar is

autobelasting rond de 60 euro /wagen / jaar ligt ( We hebben een kleine waar het 16 €/ jaar is .

De persoonsbelasting in Belgie betaald word ( pensioen ), dus in Spanje niet belast wordt.

De twee huizen in Belgie verhuurd zijn aan een sociaal verhuurkantoor .

De ziekteverzekering goed en gratis is voor gepensioneerden .( ook de medicatie vanaf 18 euro / maand )

De grootste kost de wagens zijn ( 2 maal een 4x4 en een wagen voor lange afstanden )

De grotwoning zo'n 23 graden is , zomer en winter . Het verbruik voor de winter voor verwarming bedraagt zo'n 550 Euro/jaar

Je bent dan wel een gelukzak die het nog allemaal heeft kunnen realiseren.

Ik ga niet zeggen dat je er misschien niet hard voor gewerkt hebt, maar de mensen die een pak jonger zijn als jou zullen het veel moeilijker hebben.

Al willen ze hard werken, dan zal het nog niet gaan.

Ikzelf ben 41, ik geloof niet dat ik een pensioen ga krijgen als het zover is. Dat is in 1 of andere bodemloze put verdwenen. Maar ik betaal er nu wel voor. Wettelijk verplicht, want anders konden ze men kloten kussen.

Wat vastgoed betreft, ben ik gelukkig nog kunnen instappen voor de het bubbelproporties begon aan te nemen.

Je zal nu maar een koppel zijn van rond de dertig die een deftige eengezinswoning wil kopen.... Ik zou niet in hun schoenen willen staan.

De kloof tussen arm en rijk begint ook tussen jong en oud te lopen zoals ik het ervaar. En ik vrees dat de jeugd dat niet gaat blijven pikken. Wat me trouwens niet meer dan logisch lijkt.

Veel succes nog met je project, geniet ervan zolang het nog kan.

@spechtje

Ik maak me ook zorgen over mijn kinderen. We hebben best een groot huis en zo kunnen de kinderen bij ons blijven wonen zolang ze willen/nodig is. Het zou me niet verbazen als het weer steeds gebruikelijker gaat worden dat er meer kinderen veel langer blijven inwonen of altijd blijven.

uit noodzaak zal het vaker voorkomen, maar dat officieel laten registeren is iets om over na te denken omdat je al snel gekort kan worden op allerlei toeslagen. Of hoger belast omdat er sprake is van meerde gezinnen op 1 adres. De regelgeving is op dit moment zeer ongunstig als je bijvoorbeeld voor je ouders in je eigen huis wil gaan zorgen.

Ik ga niet zeggen dat je er misschien niet hard voor gewerkt hebt, maar de mensen die een pak jonger zijn als jou zullen het veel moeilijker hebben.

Ikzelf ben 41, ik geloof niet dat ik een pensioen ga krijgen als het zover is. Dat is in 1 of andere bodemloze put verdwenen. Maar ik betaal er nu wel voor. Wettelijk verplicht, want anders konden ze men kloten kussen.

Wat vastgoed betreft, ben ik gelukkig nog kunnen instappen voor de het bubbelproporties begon aan te nemen.

Je zal nu maar een koppel zijn van rond de dertig die een deftige eengezinswoning wil kopen.... Ik zou niet in hun schoenen willen staan.

De kloof tussen arm en rijk begint ook tussen jong en oud te lopen zoals ik het ervaar. En ik vrees dat de jeugd dat niet gaat blijven pikken. Wat me trouwens niet meer dan logisch lijkt.

Ook toen ikzelf een woning wilde kopen was het reteduur en solliciteren in 1992 was ook geen lolletje, de crisis ging toen een ietsje verder dan vandaag. Ik maakte het mee dat er voor 2 jobs 200 sollicitanten op de bedrijfsparking stonden. Er was en is maar één manier als je geboren bent zonder geld : keihard werken en sparen. Op den duur wordt het een levensstijl en heb je niet zo erg veel nodig. De eerste 100k zijn de moeilijkste. Ondanks ons gemiddeld inkomen krijgen we het niet op. Zelfs niet met alle bijkomende maatregelen en belastingen. Telkens als er nieuwe lasten bijkomen, zoeken wij een bijkomende besparing. Voor ons werkt het. Intussen investeren we ons geld op overschot in vastgoed. Zelfs aan de huidige prijzen.

@spechtje

Ik maak me ook zorgen over mijn kinderen. We hebben best een groot huis en zo kunnen de kinderen bij ons blijven wonen zolang ze willen/nodig is. Het zou me niet verbazen als het weer steeds gebruikelijker gaat worden dat er meer kinderen veel langer blijven inwonen of altijd blijven.

Je moet je kinderen dan ook aanmoedigen dit zinkende schip zo snel mogelijk te verlaten. Eeuwige spijt heb ik van het feit dat de Nederlandse overheid mij jaren heeft kunnen bestelen van sociale premies waar ik nooit, maar dan ook helemaal nooit gebruik van zal kunnen maken. Als ik kinderen had vertrok ik zelf zo snel mogelijk maar als dat geen optie was zou ik er alles aan doen om ze te overtuigen van de kansen die voor het oprapen liggen buiten de EU mits men de juiste vaardigheden bezit ( dus geen 6 jarige studie HBO vrijetijdskunde ). Zwitserland, Noorwegen, Nieuw Zeeland of Costa Rica, er zijn zoveel betere opties dan NL.

Ook toen ikzelf een woning wilde kopen was het reteduur en solliciteren in 1992 was ook geen lolletje, de crisis ging toen een ietsje verder dan vandaag. Ik maakte het mee dat er voor 2 jobs 200 sollicitanten op de bedrijfsparking stonden. Er was en is maar één manier als je geboren bent zonder geld : keihard werken en sparen. Op den duur wordt het een levensstijl en heb je niet zo erg veel nodig. De eerste 100k zijn de moeilijkste. Ondanks ons gemiddeld inkomen krijgen we het niet op. Zelfs niet met alle bijkomende maatregelen en belastingen. Telkens als er nieuwe lasten bijkomen, zoeken wij een bijkomende besparing. Voor ons werkt het. Intussen investeren we ons geld op overschot in vastgoed. Zelfs aan de huidige prijzen.

Helemaal mee eens. NL en Belgie zijn nog steeds 1 van de beste landen ter wereld, ondanks de regels en belastingdruk. Als je het slim speelt, kun je veel sparen (waar mensen in veel andere landen alleen van kunnen dromen), zie mijn eerder bericht.

Daarnaast ben ik het met @Liberty eens, er liggen ook veel mogelijkheden in het buitenland, vooral in de "hubs", zoals Dubai, Singapore, HongKong, Silicon Valley, Shanghai, Dallas/FW, Seoul. Munich, Berlijn maar ook in enkele "relatief open" landen, zoals Australie en Canada. Die 1ste stap naar het buitenland is niet gemakkelijk (ik weet er alles van), maar zodra het lukt, gaat er een wereld voor je open. Iedereen kan skills leren die nodig zijn rondom de wereld (zelfs gratis studeren over het internet), wat je nodig hebt, is motivatie, lef en doorzettingsvermogen ..... en speel het slim, veel sparen, binnen 20 jaar FIRE

We moedigen onze kinderen ook aan om naar een ander land te gaan. Mijn kinderen zijn volwassen en wonen dus nog bij ons. Ilk weet het van de toeslagen, maar daar hebben we nu (nog) geen last van. Ik zou nu al weg willen, maar dat gaat financieel niet en mijn man moet voorlopig nog werken en ik zie hem niet zo snel aan de slag kunnen in een ander land.

Zoals onze overheid zelf al aangeeft moet je niet enkel inzetten op AOW en pensioen.

Als u met pensioen gaat, kunt u uit vijf verschillende bronnen inkomen krijgen:

1. AOW.
  2. Uitkeringen uit pensioenfondsen, ofwel werknemerspensioen. De bedragen bouwt u op via uw werkgever, of voor bepaalde beroepsgroepen in een zogenaamd beroepspensioenfonds.
  3. Zelf afgesloten regelingen: lijfrentes via verzekeraars of banken, bankspaartegoeden.
  4. Vermogen: spaargeld, beleggingen, een hypotheekvrije woning.
  5. Inkomsten uit werk na pensionering

.

bron: http://www.nibud.nl/consumenten/schijf-van-vijf/

Ik denk dat ik - als architect - gewoon mijn hele leven blijf werken. Als ondernemer heb ik - anders dan de werkenden onder ons - geen pensioen. En als zelfstandige zijn de voorzieningen voor pensioenen erg duur (en het is maar de vraag wat je ervoor terugkrijgt). Ik gok in ieder geval niet alleen op het pensioen van mijn partner en ons gezamenlijke AOW. Daarnaast spaar ik geld in zowel geld als fysiek materiaal en investeer ik in duurzame goederen. Op termijn wil ik een huis én buitenhuis aankopen (eerste belegging in de toekomst) en een deel van het spaargeld beleggen of onderbrengen in lijfrentes enzovoort. Verder heeft mijn vriendin heeft al een aardig pensioen opgebouwd waardoor we ons niet echt zorgen hoeven te maken, maar je weet maar nooit wanneer de overheid de spelregels verandert (met dank aan partijen als D66, CDA, VVD en PvdA).

@Ceuva_spain: interessante getallen. Dank daarvoor.

Wat is +/- de lokatie en kun je wellicht aangeven hoe houdbaar deze lage tarieven zijn richting de toekomst?

Lokatie is te noorden granada +/- 130 km .

Als ik een glazen bol had, zou ik die tarieven kunnen voorspellen . Maar vermits het minimum loon rond 600 euro/maand ligt en 50 % hier werkloos is , gaat dat naar mijn inziens niet veel stijgen .

trouwens de grotwoning ligt zodanig dat we geen grondbelasting betalen wegens dat de opbrengst lager ligt dan het berekenen, doorsturen en innen van die belasting

Inderdaad , wij hebben nog kinderen en die betalen zich blauw voor ??? En wij sparen op een zodanige wijze voor hen dat de fiscus als we komen te overlijden geen woekerwinsten kan nemen op de erfenis

Inderdaad , wij hebben nog kinderen en die betalen zich blauw voor ??? En wij sparen op een zodanige wijze voor hen dat de fiscus als we komen te overlijden geen woekerwinsten kan nemen op de erfenis

Hoe moet dat dan? Kun je een tipje van de sluier oplichten? Oplichten in de zin van helder maken:cool:

Ik ga er van uit dat tegen de tijd dat ik pensioen mag gaan genieten er een minister in beeld komt die met een heuse snik in zijn/haar stem vertellen gaat dat niemand snapt hoe e.e.a. heeft kunnen gebeuren, maar dat alle pensioengelden zijn eh... eh... nou ja, het geld is er niet meer...

Men gaat uitzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren en men gaat ook proberen de meest schrijnende gevallen een beetje te helpen, maar stelt u zich er niet teveel van voor, de overheid heeft het zonder dit al moeilijk genoeg...

Investeren in PM. Die geef je door van hand tot hand, zonder vervelende vragen.

Verwacht te moeten wachten tot 69 jaar voor de AOW. Voor mijn leeftijdscohort ligt het nog niet vast. En ik ben ook niet zeker dat er dan nog AOW bestaat, de hoogte van het bedrag ten opzichte van de kosten van levensonderhoud, en misschien veranderende voorwaarden, bijvoorbeeld eerst je spaargeld opmaken, een hypotheek moeten nemen op de woning, een soort bijstand dus. Helemaal niet aanlokkelijk, dus ben ik als een gek aan het sparen voor een huis met grond in het buitenland.

Echter AOW wordt alleen opgebouwd over de jaren dat je in Nederland bent, ik meen dat je voor maximaal 8 jaar vrijwillig kunt bijverzekeren, premie hangt daarbij af van je inkomen, ook als dat in het buitenland wordt belast en niet in NL.

Keuze voor het buitenland wordt bij mij voornamelijk bepaalt door het klimaat, fiscaal en qua temperatuur. Ziet er naar uit dat ik in Hongarije de beste oplossing heb gevonden.

Verwacht te moeten wachten tot 69 jaar voor de AOW. Voor mijn leeftijdscohort ligt het nog niet vast. En ik ben ook niet zeker dat er dan nog AOW bestaat, de hoogte van het bedrag ten opzichte van de kosten van levensonderhoud, en misschien veranderende voorwaarden, bijvoorbeeld eerst je spaargeld opmaken, een hypotheek moeten nemen op de woning, een soort bijstand dus. Helemaal niet aanlokkelijk, dus ben ik als een gek aan het sparen voor een huis met grond in het buitenland.

Echter AOW wordt alleen opgebouwd over de jaren dat je in Nederland bent, ik meen dat je voor maximaal 8 jaar vrijwillig kunt bijverzekeren, premie hangt daarbij af van je inkomen, ook als dat in het buitenland wordt belast en niet in NL.

Keuze voor het buitenland wordt bij mij voornamelijk bepaalt door het klimaat, fiscaal en qua temperatuur. Ziet er naar uit dat ik in Hongarije de beste oplossing heb gevonden.

Als je verwacht dat de AOW amper iets inhoudt als je bij 69 jaar bent aangekomen, dan hoef je er ook niet nu voor bij te verzekeren (als je in het buitenland zit) :-) maar het klopt, theoretisch kan je ervoor bij verzekeren (moet je wel binnen 1 jaar beslissen zodra je emigreert, en het is een dure grap). Dat geld kan je beter in aandelen stoppen of meer land !

Tav Hongarije, spot-on ! (zie andere berichten)

.

Voor degenen die erover denken zich voor AOW vrijwillig bij te verzekeren: brainwash in progress

Degenen die het echt doen: brainwash completed

• 3 weeks later...

Je hebt recht op een bepaald % ieder jaar dat je in NL woont, maar dat het wordt opgebouwd en gespaard voor jou is dus niet waar. Het is een omslagstelsel waarbij de mensen die nu nog een baan hebben, betalen voor de mensen die 65-76+ zijn. Het gaat dus in de begroting direct van de lopende rekening. Wat zijn nu de gevaren?

1. NL is aan het vergrijzen dus steeds meer AOW nodig

2. Er zijn steeds minder werkenden die het dus moeten gaan op opbrengen

3. Mensen worden steeds ouder dus langer AOW nodig

4. NL zit vol mensen die op latere leeftijd zijn ingestroomd en nooit iets hebben opgeleverd. Als die AOW krijgen, moet dat met worden aangevuld

Het is over 10 jaar al onbetaalbaar, dus laat staan als de meeste forumleden hier met pensioen gaan. :mad:

http://www.z24.nl/geld/crisis-bezorgt-werknemers-gapend-pensioengat-een-ton-minder-tijdens-oude-dag-goed-mogelijk-585301

Mensen vangen door crisis en pensioen beleid straks minimaal 1\5 minder pensioen.:mad:

Ik snap hem niet? als ik het goed begrijp wordt er elke maand een stukje geld van je salaris ingehouden voor je pensioen. als je een fijne werkgever hebt, krijg je van hem ook elke maand een paar centen daarvoor. Al die bedragen worden belegd en de inleggen+ de rendementen geven een beschikbaar bedrag op de pensioendatum. Klopt dit tot zover? of ken jij mensen die in hun arbeidscontract hebben staan dat ze vanaf hun 67ste voor elke maand die ze gewerkt hebben recht hebben op x% van hun salaris tot de dag dat ze doodgaan.

Dat bedrag wat beschikbaar wordt dan omgezet in een levenslange uitkering Toch? Hoe kun je dan nu bepalen dat dit 20% minder is? je kunt hooguit berekenen dat het, in een waardevast mandje uitgedrukt, 20% minder zal zijn dan wat de huidige pensionado's opstrijken. Is het dan niet zo dat de huidige pensionado's 20% teveel ontvangen?

Is het dan niet zo dat we nu simpelweg te weinig pensioenpremies betalen? Het zijn toch beleggingsconstructies, of niet dan. Ik zie niemand klagen omdat mensen die ,omgerekend naar inleg, slechts voor 10 jaar pensioenpremie hebben betaald, en die nu al 80 of zelfs 90 jaar oud zijn.

Moet je je eens voorstellen dat pensioenen vanaf dag1 nadat het pensioenstelsel was opgetuigd(ongeveer 1950) op basis van spaarrente waren weggezet, dan had iedereen nu waarschijnlijk 20-40% minder pensioen gehad, en ook de werkenden hadden veel minder pensioen opgebouwd, dan wel veel meer pensioenpremies moeten betalen.

Ik weet ook wel dat er veel geld is verloren tijdens de kredietcrisis, maar vergeet dan aub niet dat veel van dat geld alleen maar bestond vanwege de uitstekende beleggingsresultaten in al die jaren daarvoor.

Dat we onszelf rijk zijn gaan rekenen met beleggingsresultaten van 10% of meer per jaar is hetzelfde als waarom zoveel(jonge) huizenbezitters financieel zo in de problemen zitten.

en ja het is niet eerlijk verdeeld. de babyboom generatie heeft de economische wind enorm meegehad, zij hebben weinig voor hun pensioenen betaald en ontvangen wel relatief veel. zij hebben weinig voor hun huis betaald en ontvingen de hoofdprijs, zij hebben weinig meebetaald aan het totale medische pakket, en mogen wel alle rechten daarop laten gelden. maar als je hun vraag solidair te zijn met de jeugd is het credo: daar hebben wij voor gewerkt, daar hebben wij recht op.

De jeugd weet(of kan weten) dat ze zelf voor hun pensioen moeten zorgen. wat, in 1987 op de HEAO zaten wij al met een vriendengroep bij elkaar en stelden vast dat tegen de tijd dat wij met pensioen zouden gaan, er geen geld meer zou zijn, en dat is voor de internetzeepbel en voor de kredietcrisis.

Dat is dan ook wat mij elke keer verbaasd, ouwe koeien die nu ineens als nieuw worden gepresenteerd omdat veel mensen liever hun kop in het zand steken dan zelf nadenken en je eigen maatregelen nemen. Van de mainstream kun je misschien niet anders verwachten, maar van preppers? daar verwacht ik toch meer van.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...