Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Coldsteel kurki machette vs. hakbijl


hakin9

Aanbevolen berichten

cold-steel-cs97kms-kukri-machete-d1.jpg

versus

470132.gif

 

Beide zijn ongeveer even zwaar.

Cold Steel Kurki Machette + sheet 640 Gram

Keukenbijl / Hakbijl de kop is 600 Gram, het totaal zal naar schatting 660 zijn. (heb hier nu geen weegschaal)

 

De keukenbijl en de Machette zijn beide niet vlijmscherp.

 

Ik heb een aantal houtsoorten genomen en geprobeerd daar doorheen te hakken, wilg, appel en een stuk eik.

In alle gevallen hakt de bijl beter, daar komt nog eens bij dat de bijl vele malen beter in de hand ligt door zijn houten steel.

Al na een klap of 10 voel ik dat ik met de machette blaren ga krijgen.

 

Voor andere toepassingen dan een gerichte klap op 1 plek is de machette veel hanteerbaarder doordat het gewicht is verdeeld door het geheel.

 

mijn conclusie Zolang je het product niet voornamelijk als stoer wapen wilt gebruiken of je een weg moet banen door dikke struikgewassen (dat zijn minder gerichte klappen) kies ik voor de keukenbijl.

 

p.s. Na het geheel de keukenbijl (welke ooit al was bijgeschaafd met een slijptol) geprobeerd te scherpen aan mijn DC4 van Fallkniven, wat een megaproduct! binnen 5 minuten een vlijmscherpe bijl waarmee ik haar van mijn arm kan schrapen en ook simpel snijwerk kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mijn persoonlijke aanvulling:

Voordeel van een kurki is dan weer dat ie als mes te gebruiken is, niet alle gewicht aan het uiteinde zit dus iets minder lastig in de pols en beter scherp blijft en geen steel heeft die kan breken.

Keukenbijl heeft dan weer het voordeel dat je die ook als hamer kan gebruiken, als wig om iets open te splijten enz.

 

Beider gebruik overlapt, maar drop mij in een bos en ik kies voor de kurki als ik moest kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de geslepen bijl heb ik volgens mij iets wat prima als basis mes is te gebruiken (ik zou er zo mijn brood mee smeren).

Bovendien sta ik liever met een stuk hout achterop de bijl (bij het splijten van kampvuurhout) te rossen dan op de kurki, ik zou (ontdanks dat ik de kurki vele malen stoerder vind) de bijl nemen.

 

Ik ga kijken of ik het handvat bruikbaar kan maken van de kurki en zal eens zien hoe deze het doet als ie wel vlijmscherp is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn beide gereedschappen, leuk om te denken dat het ook als wapen kan dienen, maar als je met dit wapen hebt gewonnen, zou je het waarschijnlijk ook gewonnen hebben zonder dit wapen. Elk wapen is natuurlijk beter dan niks, de machette is dan weer iets meer wapen dan de bijl.

Het zal er hooguit voor zorgen dat je meer mensen kunt uitschakelen voordat je moe wordt, ik mag hopen dat dat niet de intentie is en als die situatie zich voordoet ga je rennen niet vechten tenzij het niet anders kan en in dat geval moet je je situational awareness wat beter gaan oefenen.

 

Als afschrik functie werkt het voor de gewoone man wel.

 

Ps beide zijn scherp te maken, bij de machette is dat wel van belang bij zijn intended functie bij de bijl wat minder.

Dit is ook meteen duidelijk als je de snijhoek bekijkt.

 

Dus back on topic, de basis functie is wat anders, de manchette is eigenlijk bedoelt om struikgewas ed. Te lijf te gaan, je kunt het ook redelijk gebruiken voor grassoorten te oogsten, wegmaaien.

 

De bijl is gemaakt om te hakken, het kan ook met de manchette maar de gewichtsverdeling is anders en voor hakken niet optimaal.

Gewoon naar de vorm kijken en beseffen wat de een wel en de ander niet kan zegt alles:

gewichts verdeling, Snelheids opbouw en eindsnelheid

Hoe je het beet kunt pakken, een vs een of twee handig

Impact bij inslag en bijbehorende krachtsverdeling

 

Ja er is wat overlap en bij gebrek aan het perfecte gereedschap kun je met wat je hebt veel meer doen dan waarvoor het gemaakt is.

Hoe universeler het product hoe minder goed het voor een specifieke taak geschikt is en andersom.

 

Het handvat is bij de machette het zwakke punt, ik met zweethanden vind het levensgevaarlijk.

Zelfs met een touwtje, dat voorkomt dat ik het mes verlies en andere verwond maar vergroot de kans dat ik dan mezelf verwond....

Dus aanpassen, opruwen of echt goed aanpassen, als je handen groot genoeg zijn zou je bv dun klimtouw of zo om het handvat kunnen draaien Epoxie lijm kan het schuiven voorkomen.

Als je goed kunt knopen of het touw aan begin en einde goed kunt fixeren dan is goed omwikkelen mogelijk dit is vakwerk.

Gezien de prijs kun je niet te veel verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn beide gereedschappen, leuk om te denken dat het ook als wapen kan dienen, maar als je met dit wapen hebt gewonnen, zou je het ook gewonnen hebben zonder dit wapen. Het zal er hooguit voor zorgen dat je meer mensen kunt uitschakelen voordat je moe wordt, ik mag hopen dat dat niet de intentie is en als die situatie zich voordoet ga je rennen niet vechten tenzij het niet anders kan en in dat geval moet je je situational awareness wat beter gaan oefenen.

 

Als afschrik functie werkt het voor de gewoone man wel.

 

Ps beide zijn scherp te maken, bij de machette is dat wel van belang bij zijn intended functie bij de bijl wat minder.

Dit is ook meteen duidelijk als je de snijhoek bekijkt.

 

Dus back on topic, de basis functie is wat anders, de manchette is eigenlijk bedoelt om struikgewas ed. Te lijf te gaan, je kunt het ook redelijk gebruiken voor grassoorten te oogsten, wegmaaien.

 

De bijl is gemaakt om te hakken, het kan ook met de manchette maar de gewichtsverdeling is anders en voor hakken niet optimaal.

Gewoon naar de vorm kijken en beseffen wat de een wel en de ander niet kan zegt alles:

gewichts verdeling, Snelheids opbouw en eindsnelheid

Hoe je het beet kunt pakken, een vs een of twee handig

Impact bij inslag en bijbehorende krachtsverdeling

 

Ja er is wat overlap en bij gebrek aan het perfecte gereedschap kun je met wat je hebt veel meer doen dan waarvoor het gemaakt is.

Hoe universeler het product hoe minder goed het voor een specifieke taak geschikt is en andersom.

 

Helemaal mee eens, de junglestruiken waarvoor de machette is ontwikkeld hebben we hier wat minder. Ik was vooral op zoek naar iets waarmee ik mijn kampvuurhoutjes zou kunnen verzamelen, hier en daar een ongewenste tak kan verwijderen, evt een klein onderkomen kan bouwen....

 

aangezien ze kwa gewicht bijna gelijk zijn neem ik ze niet beide mee in een BOB. Ik vind de bijl dan diverser, de machette blijft lekker in de BOL en is op zijn tijd ook wel nuttig.

 

p.s. voor oogste ga ik liever op zoek naar een sikkel of zeis. Ik heb hier 2/3 Hectare, dan krijg ik met mijn kurki niet kort....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de kukri, en heb geen ingewikkeld met paracord, dit zorgt voor een comfortabele grip, dit is overigens niet ingewikkeld kans, op YouTube zijn er voldoende filmpjes te vinden bij de tweede poging zat het goed bij mij.

 

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga kijken of ik het handvat bruikbaar kan maken van de kurki en zal eens zien hoe deze het doet als ie wel vlijmscherp is.

 

Bij Intersport verkopen ze leren banden voor handvaten van tennis- en squashrackets. Drie voor nog geen tientje. Je kunt ze er bijzonder strak omheen wikkelen en aan het eind zit een lange plakrand. Perfekt spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf de kukri, en heb geen ingewikkeld met paracord, dit zorgt voor een comfortabele grip, dit is overigens niet ingewikkeld kans, op YouTube zijn er voldoende filmpjes te vinden bij de tweede poging zat het goed bij mij.

 

 

 

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

 

Mooi dat het gelukt is mischien ben je handiger als je denkt, of ik onhandiger?

Vaak komen ze los zeker bij intensief gebruik, het onder spanning houden en goed kunnen knopen op het eind valt vaak tegen?

Als je epoxie gebruikt wordt het simpeler maar vervangen is dan klot...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn beide gereedschappen, leuk om te denken dat het ook als wapen kan dienen, maar als je met dit wapen hebt gewonnen, zou je het waarschijnlijk ook gewonnen hebben zonder dit wapen. Elk wapen is natuurlijk beter dan niks, de machette is dan weer iets meer wapen dan de bijl.

Het zal er hooguit voor zorgen dat je meer mensen kunt uitschakelen voordat je moe wordt, ik mag hopen dat dat niet de intentie is en als die situatie zich voordoet ga je rennen niet vechten tenzij het niet anders kan en in dat geval moet je je situational awareness wat beter gaan oefenen.

 

Als afschrik functie werkt het voor de gewoone man wel.

 

Sorrie, het is wel raar als je dan je eigen 'onzin' leest:(

Ik had een heel verhaal over verdediging en andere wapens geschreven maar dat heb ik opgeschoont voordat ik het verstuurde.

Wat er overbleef; bovenstaande, is gewoon niet correct meer dus herstel:

 

Bijna alles is als wapen te gebruiken.

En elk wapen geeft je een voordeel, ook al ben je niet getraind, het brengt ook extra risicos mee.

Een mes geeft je al een enorm voordeel, de machette heeft een beter bereik dan gemiddeld mes, maar zal door zijn gewicht minder snel zijn.

De bijl is te gebruiken als wapen, echter door de gewichtsverdeling zul je vaak een zwaai willen maken die is dan redelijk te ontwijken of de tegenstander kan aanvallen dan kun je te laat zijn.

Als er een paar man op je afkomen en je hebt toevallig een kloofbijl in je handen, niet echt een wapen dat je zou kiezen?, dan kun je met een eerste zwaai of desnoods door te gooien; wat afstand, verwarring, reactietijd om iets ander te pakken creeeren.

Persoonlijk zou ik heel snel iets anders kiezen, een bezemsteel bv is veel sneller en groter bereik dan de handbijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Het handvat is bij de machette het zwakke punt, ik met zweethanden vind het levensgevaarlijk.

Zelfs met een touwtje, dat voorkomt dat ik het mes verlies en andere verwond maar vergroot de kans dat ik dan mezelf verwond....

Dus aanpassen, opruwen of echt goed aanpassen, als je handen groot genoeg zijn zou je bv dun klimtouw of zo om het handvat kunnen draaien Epoxie lijm kan het schuiven voorkomen.

Als je goed kunt knopen of het touw aan begin en einde goed kunt fixeren dan is goed omwikkelen mogelijk dit is vakwerk.

Gezien de prijs kun je niet te veel verwachten.

 

Beetje laat maar toch: een rolletje hansaplast om het handvat plakken doet wonderen. Goedkoper dan sporttape of dat spul voor tennisrackets/hockeysticks, en dunner dan bijv paracord. Paracord is natuurlijk erg handig dus als je handen het toelaten kun je dat nog over de hansaplast rollen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hoi Hakin9,

 

De cold steel kukri word ongeslepen geleverd.

Voordat je hem gaat gebruiken moet je hem eerst slijpen.(zal er goed gaan met je dc4)

Dan zul je merken dat hij veel beter/sneller hakt dan een keukenbijl.

 

Heb hem zelf getest en heb er zonder moeite een boom mee omgehakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...