Ga naar inhoud
GENEGEERD

De toekomst van gelijkspanning in Nederland


f150

Aanbevolen berichten

Er zijn enorme verschuivingen in ons energielandschap, en we staan nog aan het begin. De wijze van duurzame energie opwekking en de sterke toename van het gebruik van gelijkspanningscomponenten (van gloeilamp naar LED, van beeldbuis naar TFT, van schakelaars naar solid state componenten) zet gelijkspanning weer op de kaart. Hierdoor kunnen omzetverliezen worden gereduceerd.

 

De trend wordt opgepakt! Een aantal bouwbedrijven en woningcorporaties gaan 110.000 woningen ombouwen tot 'nul-op-de-energiemeter' woningen. Ik citeer: ' In de tweede prototype woning die BAM heeft opgeleverd, wordt met behulp van de DC-voeding de USB wandcontactdozen met gelijkstroom gevoed. Dit is de eerste fase in de ontwikkeling van een gelijkspanningsnet voor woningen. De planning is om in drie stappen het DC-net te ontwikkelen tot een complete gelijkspanningsnet dat alle componenten in een huis omvat. Denk hierbij aan zonnepanelen, USB wandcontactdozen en LED-verlichting, waarbij het huidige wisselspanningsnet (AC-net) overbodig geworden is.'

 

bron: http://www.directcurrent.eu/nl/projecten/stroomversnelling (bevat ook mooie graphics)

 

[ATTACH=CONFIG]14218[/ATTACH]

 

Er is ook een boek uitgegeven: ‘Groot gelijk – De toekomst van gelijkspanning in Nederland’ schetst wetenschapsjournalist Jos Wassink een actueel en genuanceerd beeld van de ontwikkelingen, kansen en het groeiende draagvlak. De PDF is gratis te downloaden van de website:

http://www.gelijkspanning.org/nl/download-groot-gelijk

 

Zeker degenen die zich bezig houden met zonnepanelen en eigen energie opwekking raad ik aan de ontwikkelingen rondom DC te volgen.

 

[ATTACH=CONFIG]14219[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Goede zaak. Ik heb al heel lang een gelijkspanningsnet in huis liggen. Van de halogeenlampen die ik heb staan zijn de omvormers verwijderd en waar mogelijk direct op 12 volt aangesloten. Mijn radio en versterker heb ik uitgezocht op het voltage dus die draaien ook direct op 12 volt. In het schakelpaneel van de installatie heb ik 2 12 volt stopcontacten waar USB apparaten opgeladen kunnen worden. Als je ziet hoeveel omvormers van apparaten ik in de doos had liggen die overbodig zijn geworden, dat is echt niet normaal. In plaats van dat er tich kleine omvormers van 230 naar 12 of 5 volt in de stopcontacten zaten heb ik nu een grote die van 24 naar 12 volt gaat en thats it.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry maar het eerste wat ik mij op kwam was : powered bij google energy.

 

Zonder negatief te willen zijn heb ik moeite met dit soort fraaie projecten. Idee is nobel en goed maar aan het einde blijkt subsidie voor die bouwbedrijven vaak de drijfveer.

 

Voorbeeld van een ander initiatief: al weer jaren geleden werd met veel bombarie een plan gepresenteerd over een milieuvriendelijk wijk, eigen energie centrale, ontkoppelde regen afvoer etc.

Nu de wijk gebouwd wordt zijn vele van deze prachtige mogelijkheden al weer geschrapt. Reden is enkel en alleen het winstplaatje van de bouwcombinatie. Waar overigens de gemeente aardig in zit.

 

Nul energie woningen en "alternatieve" woningen bestaan er al lang. Maar geld gereerd en zolang er hele wijken gebouwd worden zonder een enkel zonnepaneel op het dak, wat van mij betreft verplicht mag worden, heb je aan nieuwe technieken uiteindelijk niet zo veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Das een mooie ontwikkeling! Dat is in feite wat wij hier met huis tuin en keuken spullen ook voor elkaar proberen te krijgen. Alles wat op laagspanning werkt, ook werkelijk enkel met laagspanning voeden. Alle omvormers die er tussen zitten vreten extra stroom die verloren gaat.

 

Zolang je ook energie van het net betrekt, zal dit wisselspanning zijn. Het transporteren van grote vermogens over lange afstanden is niet mogelijk met gelijkspanning.

Als al je energie van de zonnepanelen op het dak komen, dan is gelijkspanning alleen maar makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En er zat nog een puntje aan gelijkspanning: ga je dit in een voltage, zeg 230 volt, op een leiding zetten, en je zit hier met je vingers aan, dan verkrampen je spieren, en kan je je had er dus niet meer van wegtrekken, met alle kwalijke gevolgen vandien. Met wisselspanning is de kans op een effectieve schrikreflex groter, ik meen dat dit oorspronkelijk een van de redenen was om voor wisselspanning te kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En er zat nog een puntje aan gelijkspanning: ga je dit in een voltage, zeg 230 volt, op een leiding zetten, en je zit hier met je vingers aan, dan verkrampen je spieren, en kan je je had er dus niet meer van wegtrekken, met alle kwalijke gevolgen vandien. Met wisselspanning is de kans op een effectieve schrikreflex groter, ik meen dat dit oorspronkelijk een van de redenen was om voor wisselspanning te kiezen.

 

Nee hoor dat ligt historisch gezien wat genuanceerder. Zie de bekende 'War of Currents' tussen Tesla en Edison:

http://en.wikipedia.org/wiki/War_of_Currents

 

Vooral het transport van stroom is doorslaggevend geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...