Ga naar inhoud
GENEGEERD

De kinderbob


Cyberbeer

Aanbevolen berichten

Vanaf welke leeftijd zou jij voor je kind een BOB samenstellen en wat zou je er allemaal in doen? Deze en meer vragen werden mij van de week gemaild door een kennis. Omdat ik een beetje overvallen werd met al die vragen dacht ik, laat ik hier eens een topic over maken. Dus wie kan mij hiermee op weg helpen? Alvast bedankt! :D

 

Hieronder een paar vragen uit de mail:

 

Vraag 1: Vanaf welke leeftijd kan je een BOB samenstellen voor een kind?

Vraag 2: Wat voor type kinderrugzak(BOB) gebruik je voor een kind?

Vraag 3: Wat kost een kinderrugzak(BOB) ongeveer?

Vraag 4: Wat voor kleur moet de kinderrugzak(BOB) hebben?

Vraag 5: Wat stop je allemaal in een kinderrugzak(BOB)?

Vraag 6: Wat is ongeveer het maximale gewicht voor een kinderrugzak(BOB)?

Vraag 7: Tot welke leeftijd gaat een kinderrugzak(BOB)?

 

 

CB

 

Deuter-Daypack.jpg.c881c6fb523b5b0be10fa91a5b3374db.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb ook nog geen bobjes gemaakt, maar wil dit binnenkort wel gaan doen. Ik ben dus erg benieuwd naar wat voor antwoorden er gaan komen.

 

Hierbij alvast mijn inbreng:

 

Een veelgehoorde richtlijn voor 'hoeveel mag een rugzak wegen' is 20% van het lichaamsgewicht. Voor mijn kids van 6 en 3 jaar betekend dit dus maximaal 4 en 3 kg. Dat is niet echt veel...

 

De 'Puck 10' van Vaude staat momenteel bovenaan mijn lijstje van meest geschikte rugzak. Deze heeft o.a. een borstband, regenhoes, matje om op te zitten en een vergrootglas. Ook zien ze er leuk uit. Mijn dochter gaat ook tijdens een shtf echt niet met een 'stomme saaie rugzak' lopen ?

 

In de rugzak wil ik inderdaad een knuffel doen. Daarnaast nog een klein flesje water, wat te eten en reservekleren.

 

NB: Vaude heeft een heel groot assortiment kinderrugzakken voor verschillende leeftijden.

 

http://www.vaudetassen.nl/kinderrugzakken/kinderrugzakken-cat-1115.htm?gclid=CITIqsau1cECFYXJtAoddmkAlQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook nog geen bobjes gemaakt, maar wil dit binnenkort wel gaan doen. Ik ben dus erg benieuwd naar wat voor antwoorden er gaan komen.

 

Hierbij alvast mijn inbreng:

 

Een veelgehoorde richtlijn voor 'hoeveel mag een rugzak wegen' is 20% van het lichaamsgewicht. Voor mijn kids van 6 en 3 jaar betekend dit dus maximaal 4 en 3 kg. Dat is niet echt veel...

 

De 'Puck 10' van Vaude staat momenteel bovenaan mijn lijstje van meest geschikte rugzak. Deze heeft o.a. een borstband, regenhoes, matje om op te zitten en een vergrootglas. Ook zien ze er leuk uit. Mijn dochter gaat ook tijdens een shtf echt niet met een 'stomme saaie rugzak' lopen ?

 

In de rugzak wil ik inderdaad een knuffel doen. Daarnaast nog een klein flesje water, wat te eten en reservekleren.

 

NB: Vaude heeft een heel groot assortiment kinderrugzakken voor verschillende leeftijden.

 

http://www.vaudetassen.nl/kinderrugzakken/kinderrugzakken-cat-1115.htm?gclid=CITIqsau1cECFYXJtAoddmkAlQ

Ik denk dat 20 procent voor kinderen van die leeftijd nog aan de hoge kant is. Ze zijn in de groei, nog niet uitontwikkeld en denk dat dit een te zware belasting is. Mijn kinderen (5 en 3) hebben beide een bob de 1 met eten(keks) de ander met luiers met natte doekjes. Allebei een klein hoofd lampje en dat is het. Op die leeftijd mag je al bij zijn als ze zonder gedoe de kant op lopen die jij wil;) laat staan te zwaar verpakt, dan is het alleen maar piepen:eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik nam de regel beginnen met 10% lichaamsgewicht dat je kunt opbouwen naar maximaal 20% als ze gewend zijn geraakt en ze het aan lijken te kunnen

dus op haar 5e had ze een tasje met wat kleding , water en haar lievelingsknuffel en wat snoep ( ze woog toen ongeveer 20 kilo )

deze regel houd ik aan tot ze gaat puberen.

ik voeg dus meer toe te meer ze gaat wegen en aankan

 

ze gebruikt een simpele zwarte rugzak met buikband ( van de kruitvat 10 euro )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat 20 procent voor kinderen van die leeftijd nog aan de hoge kant is. Ze zijn in de groei, nog niet uitontwikkeld en denk dat dit een te zware belasting is. Mijn kinderen (5 en 3) hebben beide een bob de 1 met eten(keks) de ander met luiers met natte doekjes. Allebei een klein hoofd lampje en dat is het. Op die leeftijd mag je al bij zijn als ze zonder gedoe de kant op lopen die jij wil;) laat staan te zwaar verpakt, dan is het alleen maar piepen:eek:

@Simurgh Ben het met je eens dat je beter zelf die extra 2 kg van de bepakking van je kind kunt dragen dan de hele tijd 'gesputter en gezeur' te moeten aanhoren ?

 

Het helpt wel als je van jongs af aan al flinke boswandelingen met ze loopt (eerst in de rugdrager en later op eigen benen). Die van ons vinden het maar wat leuk om met papa en mama de natuur in te gaan. Weer of geen weer we trekken er vaak op uit. We maken er dan meestal ook een feestje van. Bijvoorbeeld door lekker te picknicken onderweg. En met kouder weer gaat de brander mee om warme chocomelk maken ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf welke leeftijd zou jij voor je kind een BOB samenstellen en wat zou je er allemaal in doen? Deze en meer vragen werden mij van de week gemaild door een kennis. Omdat ik een beetje overvallen werd met al die vragen dacht ik, laat ik hier eens een topic over maken. Dus wie kan mij hiermee op weg helpen? Alvast bedankt! :D

 

Hieronder een paar vragen uit de mail:

 

Vraag 1: Vanaf welke leeftijd kan je een BOB samenstellen voor een kind?

Vraag 2: Wat voor type kinderrugzak(BOB) gebruik je voor een kind?

Vraag 3: Wat kost een kinderrugzak(BOB) ongeveer?

Vraag 4: Wat voor een kleur moet de kinderrugzak(BOB) hebben?

Vraag 5: Wat stop je allemaal in een kinderrugzak(BOB)?

Vraag 6: Wat is ongeveer het maximale gewicht voor een kinderrugzak(BOB)?

Vraag 7: Tot welke leeftijd gaat een kinderrugzak(BOB)?

 

 

CB

 

Erg goed topic, dank hiervoor.

 

Ik ga uit van de situatie van bittere noodzaak als het nodig blijkt te zijn, maar al spelenderwijs invoeren want laten we wel wezen kinderen horen niet met de zorgen en angsten van hun ouders opgezadeld te worden. Zelf wilde ik als kleine kneuter van vier echter al precies hetzelfde als m'n vader, gewoon, omdat je als kind je ouders wilt nadoen. Tijdens de wandelingen op vakanties dus m'n eigen tassie, die vaak halverwege moest worden overgenomen door paps of mams. ;) @Simurgh heeft helemaal gelijk. Richtlijnen voor volwassen gelden hier niet.

 

1: Als ze goed kunnen lopen en ze ook meegaan op een wandeling door het bos.

2: Geen idee! Ik weet dat je van die rugzakjes hebt voor ukkies, maakt niet veel uit wat het is, puur voor de gewenning, dus klein, gewoon voor de fun, met een snack en flesje drinken.

3: Geen idee, volgens mij heb je van die mini dingetjes voor een paar euro's.

4: Kleur die het kind leuk vind, wederom hou het leuk bovendien maakt het niet uit. Als ze ouder worden willen ze toch andere kampeerders en ouders na doen en als ze 7 a 8 zijn vinden ze legerkleurtjes en camo helemaal top, althans wel kinderen van die leeftijd die ik op SC's heb zien spelen in hun camo pakkies, kompasje van de Action en goedkope walkie talkies van paps.

5: Hangt van de leeftijd af, zie 2 en later komt serieuzere vulling wel. Eigen snack en drinken tijdens een wandeling is wel cool.

6: Hangt van de leeftijd af, bij de ukkies gaat het alleen om het idee natuurlijk, of wilde je ze meteen een uitgekiende BOB op de schouders gooien???! Oudere kinderen zal je dat door uit te proberen moeten bepalen.

7: Hangt van de ervaring af.

 

Je leest op het forum verhalen van mensen die met hun kinderen van onder de twaalf al echte hikes doen, dat zal qua rugzak en inhoud dus enorm verschillen van mensen die nooit iets dergelijks ondernemen en alleen zo'n rugzak in de kast hebben staan als verzekering.

 

De vragen zijn dus nogal afhankelijk van veel factoren. Kampeerders, actieve vakanties, wandelaars hebben dus duidelijk een streepje voor. Ik mag toch hopen dat er geen ouders zijn die zo'n ding samenstellen en hun vijfjarige gaan uitleggen dat het nodig is voor als ze moeten vluchten. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de onze heb ik Deuter rugzakjes gekocht. Rond de 4-5 jaar kunnen ze best al met een rugzakje lopen. Hou er rekening mee dat je deze halverwege zelf kan gaan dragen. Ze worden het beu soms....:D

En dan zelf laten inpakken is het grote spannende moment. Laat ze zelf de eerste keren maar lekker alles erin proppen. Van knuffels tot de meest zinloze onzin (voor ons volwassenen dan). Dan komen ze erachter dat ze niet alles mee kunnen nemen en dat zoveel meuk te zwaar is. Hierna komen ze er achter dat een vol etui met potloden niet zo heel zinvol is in de regen terwijl je toch ook geen tekenpapier bij je hebt.

Na een paar maanden lekker aanrommelen, gaan er steeds meer zinvolle zaken mee. Extra sokken, kleren, eten (natuurlijk ook wat snoep :D en een hele kleine knuffel ) Laat ze zelf nadenken en leren of de plannen die ze hadden ook goed werken. Van foutjes maken leren ze! Als iemand de hele dag je vertelt wat je wel/niet moet doen, raak je dat zelf ook snel beu....:D

Gezien het pakvolume dat jij kan dragen en de ervaring ben jij als volwassene nog steeds de spil in het pakken van een echte goede complete BOB voor je kids en jezelf.

 

Deze hebben ze nu:[ATTACH=CONFIG]14204[/ATTACH]

De Deuter Junior. De kleinere heet de Waldfuchs

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag 1: Vanaf welke leeftijd kan je een BOB samenstellen voor een kind?

 

Tja wat versta je onder een BOB. Zoals eerder aangegeven zijn de meeste kinderen na een aantal kilometers het lopen wel zat en sta je zelf hun tasjes te dragen.

Mijn gezinssamenstelling bestaat uit 4 kids in de leeftijd van 8, 6, 4 & 6 maanden.

De eerste drie hebben een oud schooltasje waarin hun regenkleding zit en die van 4 een toet erbij (stukje doek met een gezichtje er op waar ze dol op is om mee te slapen).

Meer gewicht is vragen om problemen en heb ik liever dan al standaard in mijn eigen tas zitten.

Mijn kinderen snoepen niet veel en in mijn eigen BOB zitten alleen een zak lolly's. Overigens maak ik ze blijer met een blik tonijn in olie.

Mijn vrouw heeft in haar EDC standaard luiers, billendoekjes, spuugdoekjes, flesje, pap en melk voor de jongste.

In haar BOB zitten verder nog ouderwetse katoenen luiers die wasbaar zijn.

 

Vraag 2: Wat voor type kinderrugzak(BOB) gebruik je voor een kind?

 

Gewoon oude schooltassen. Niet te moeilijk doen en onthoud dat het nog kids zijn.

 

Vraag 3: Wat kost een kinderrugzak(BOB) ongeveer?

 

Nog geen 15 euro max

 

Vraag 4: Wat voor een kleur moet de kinderrugzak(BOB) hebben?

 

Een kleur waarvan je kids vertrouwd mee zijn en zich niet teveel vragen in hun hoofd gaan stellen.

 

 

Vraag 5: Wat stop je allemaal in een kinderrugzak(BOB)?

 

Zo min mogelijk. Het zijn kinderen en geen lastdieren. Zeker als je wilt dat ze lang en veel lopen, moet het gewicht comfortabel zijn.

Als ik hier oo de site al lees dat mensen van BOB naar INCH gaan, sla ik mezelf al voor de kop.

Een BOB is voor drie dagen en wat heb je nu eigenlijk nodig om 3 dagen te overleven? Ik denk dan ook altijd aan de primaire levensbehoeften. Heb je dat dan zit je goed. Ik heb dat en dat zit in mijn BOB. Meer dan genoeg voor het hele gezin....

Wel geef ik de kids hun regenkleding. Niks zo vervelend voor kleine kids om afstanden door de regen te moeten lopen hier in Nederland.

 

Vraag 6: Wat is ongeveer het maximale gewicht voor een kinderrugzak(BOB)?

 

De vraag moet eigenlijk zijn: Wat is de afstand die je je kinderen wilt laten lopen?

Hoe groter de afstand hoe minder gewicht. Aangezien ik altijd met het ergste rekening hou (dus veel en lang lopen), moet het gewicht zo laag mogelijk zijn.

 

 

Vraag 7: Tot welke leeftijd gaat een kinderrugzak(BOB)?

 

De oudste van 8 gaat vaak mee de bossen in en ik merk dat zij zelf steeds meer zelf mee wilt nemen. Ik kijk dit nauwlettend aan. Kan ze dit? Hoe lang loopt ze ermee zonder te zeuren? Loopt ze nog comfortabel enz enz.

Zo kan ik uiteindelijk haar tas beetje bij beetje voor haar persoonlijk uitbreiden, maar zoals gezegd hou ik het voor nu nog alleen zoals eerder aangegeven.

 

 

Voor alles geld: Doe en probeer het uit.

Ga eens een dagje op pad met je kinderen en maak een lange wandeltocht van een aantal uur. Kom je vanzelf achter de do's en don'ts....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer dan de helft van de kinderen (61,5 procent) droeg een rugzak die tien procent van hun eigen lichaamsgewicht woog en één op de vijf droeg een rugzak die vijftien procent van hun lichaamsgewicht bedroeg. Eén op de vier (26 procent) vertelde dat zij vorig jaar meer dan vijftien dagen, rugpijn hadden. Uit de resultaten blijkt ook dat degenen met de zwaarste rugzakken meer kans hadden op rugpijn die vaker dan vijftien dagen per jaar voorkomt. Bij het rugonderzoek bleek daarnaast dat 70 procent een verkromming van de ruggengraat heeft. Velen hadden ook last van lage rugpijn en spiertrekkingen. Ook blijkt uit het onderzoek dat meisjes meer risico lopen op rugproblemen dan jongens. En dat dit risico met de leeftijd steeds hoger wordt.

 

http://www.scientias.nl/zware-rugzak-zorgt-voor-rugproblemen-bij-kind/58340

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

ik denk toch dat dit onderzoek een paar punten waarschijnlijk niet meerekent.

terwijl dat juist de punten zijn die de rugpijn veroorzaken.

 

want kijk maar eens hoe de rugzakken worden gebruikt

geen heupband en vaak alleen maar over een schouder gehangen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met name de posts van @prepass en @Gamble in dit draadje getuigen van ervaring en inzicht. Voor jonge kinderen, dus zeg onder de 9-10 jaar, telt maar 1 ding: hou het leuk voor ze. Als ouder ben jij de pakezel, dus reken gewoon op 15-20 liter extra in je BOB voor elk klein kind. Als ze al wat willen dragen, laat ze dan met rugzak en spullen lopen die ze zelf hebben uitgekozen, leuk vinden en die tot op zekere hoogte nog nuttig zijn. En hou er rekening mee dat je ook die spullen weer op een goed moment zelf moet dragen... Geloof me: je raakt eerder uitgeput van een zeurend kind dan van 5 kg extra op je rug.

 

Het zal per kind verschillen, maar tegen de tijd dat ze in groep 7-8 belanden kun je ze dingen laten dragen die niet leuk maar uitsluitend nuttig zijn. Een camelbag met een liter water, een mealkit met eten, een poncho/regenkleding aangevuld met 'leuke' dingen als kompas, mes, vuur en handzaam speelgoed. Neem ze mee naar een outdoorwinkel voor de rugzak; dat is dan geen Eastpack, maar een praktische Vaude of Deuter in hun favoriete kleur. Vanaf die leeftijd zijn meerdaagse tochten op te zetten, maar slaapgerei en tenten zul je zelf moeten dragen.

 

Verder kan ik je aanraden mijn post 'evaluatie en learnings' te lezen:

http://preppers.nl/forum/threads/6534-Off-grid-in-de-praktijk-IJsland?p=152001&viewfull=1#post152001

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cyberbeer ik kan hier ook wel op antwoorden.

zoals u waarschijnlijk wel weet ben ik zelf ook nog minderjarig.

 

dus ik kan hier ook een een of ander over zeggen

op antwoord 1: max 13 jaar want ik zelf begon ook toen met de BOB zelf samen te stellen.

antwoord 2: dat moet het kind denk ik zelf gaan bepalen want ook hij/zij moet er zelf achter komen wat voor rugzak bij hem/haar past.

maar dan wel een goede en van goede kwaliteit)

antwoord 3: kan ik niet beantwoorden

antwoord 4:sluit aan van antwoord op antwoord

antwoord 5: dat is een goeie ik zelf had bij mijn eerste BOB een klein multitooltje en dat vond mijn moeder goed.

maar dat is voor elke ouder anders. maar zelf zou ik lichte basis dingen doen zoals wat stormlucifers enz

antwoord 6: als ik het me goed kan herinneren was mijn eerste echte BOB 10 kilo.

maar dat ligt ook aan de leeftijd van het kind.

antwoord 7: tot 13 tot 14 schat ik.

want ik heb nu wel een grote mensen (INCH :p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel is natuurlijk afhankelijk van de leeftijd van het kind en de ervaring die het heeft (en de ouders).Ook de doelstelling is relevant natuurlijk, is het BOB-je bedoeld om op de rug te dragen, of juist voor op de fiets of achterin de auto.

Daarnaast is het natuurlijk van belang om kinderen niet te belasten met angsten, maar ze wel weerbaar te maken en voor te bereiden op het leven in de maatschappij. Wij hier op dit forum zullen dat doen met een andere insteek dan een groot deel van de rest van de samenleving. Dus hou het luchtig naar je kinderen toe en richt het meer op kamperen/buiten leven/zelfvoorzienend/groener leven etc.etc.

 

Onze zoon (5) vindt kamperen heerlijk (ook onder een tarpje) maar is een rugtas (met zijn kampeerspulletjes) al snel zat. Natuurlijk een kwestie van gewenning en oefenen. Langere tochten lopen zijn lastig en vervallen al snel in "ik ben moe, etc"

 

Een BOB-je,

Ieder tasje dat je kind leuk vindt is goed, als het maar goed te dragen is op de rug, maar leer je kind wel om met een tasje te lopen (begint al bij het naar school brengen, lopend en eigen rugzakje dragen of in de auto en niets dragen) Je kan natuurlijk altijd verder kijken en voor een goede outdoor rugzak voor een kind te kiezen (o.a. vaude, deuter, Fjallraven) maar als je kind weigert om het te dragen schiet je er natuurlijk niets mee op.

 

houd er rekening mee dat je als ouder altijd de spullen van je kind zal moeten dragen, draagt het kind zelf een tasje, is dat alleen maar mooi meegenomen :-)

Qua inhoud, zorg er voor dat als je op pad (kampeer tripje e.d.) je samen een tasje inpakt, dat zorgt er voor dat het gaat leven voor je kind. Laat je kind meedenken wat hij /zij mee wil nemen en leg er een aantal "verplichte items" bij (slaapzak, bord, beker, bestek, matje, tandenborstel,zaklamp), de rest voor knuffels, speelgoed etc.etc.

 

Als je in je gedachten uit gaat van lopend/fietsend op pad moeten na een SHTF, is stap een natuurlijk kijken naar je mogelijkheden. Heb je een fietskar voor je kind? daar kan ook de nodige bagage in, heb je een bagage kar voor je fiets? daar kan eventueel ook een kind in :-)

 

heb je een bolderkar, kan ook een hoop in, of een kind etc. etc. (ben zelf erg blij met de rambler http://www.walkingwagon.com/nl/ramblers/rambler-explorer.html (een echte multifunctionele aanrader voor de prepper) waar je echt goed mee door de bossen kan struinen met extra baggage, een kind en volwassene etc.etc. (ook geschikt om vol blokken hout te gooien en te verslepen) kunnen extra duwstangen op en tassen een huif etc. Daarnaast zie je vaak dat er mensen die er serieuze trektochten met kids mee maken (door de schotse highlands bijvoorbeeld) er een heupgordel aan maken zodat je met je benen ipv met je armen trekt.

 

Het is altijd belangrijk om buiten de doos te denken, en naar je eigen plannen en ideeen te kijken. Wees dus niet rigide in de gedachte dat je BOB perse voor drie dagen moet zijn, waarom niet voor twee of voor vijf als dat de tijd is die jij nodig denkt te hebben om daar te komen waar je wilt zijn.

 

Een kinder BOB-je is zeer persoonlijk en iedere jaar weer anders,afhankelijk van het seizoen, de favoriete knuffel, zindelijkheid etc. etc. kijk naar je mogelijkheden en je middelen, ga er van uit dat JIJ moet sjouwen met en voor je kind, dan kan het altijd meevallen ;-)

 

Beetje hak op de tak verhaal, maar ik hoop dat de strekking duidelijk is.

 

GreetZ,

Pjotr78

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...