Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ervaringen duurzame bank, zoals Triodos

FincaInSpanje
 Share

Recommended Posts

Het stond al een tijdje op mijn lijstje, maar na het zoveelste gezeik met mijn huidige bank (ING) heb ik besloten over te gaan stappen naar een andere bank. Alle rekeningen op te heffen zowel privé als zakelijk en de spaarrekeningen van de kinderen.

Ik heb de Triodos bank op het oog i.v.m. duurzaamheid, maar ook minder storingen vind ik belangrijk. Ik zag uitsluitend oude draadjes over banken, maar niet specifiek over duurzame banken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Triodos bank?

Hier scoren ze ook goed:

http://www.eerlijkebankwijzer.nl/overzicht-scores/

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het stond al een tijdje op mijn lijstje, maar na het zoveelste gezeik met mijn huidige bank (ING) heb ik besloten over te gaan stappen naar een andere bank. Alle rekeningen op te heffen zowel privé als zakelijk en de spaarrekeningen van de kinderen.

Ik heb de Triodos bank op het oog i.v.m. duurzaamheid, maar ook minder storingen vind ik belangrijk. Ik zag uitsluitend oude draadjes over banken, maar niet specifiek over duurzame banken.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Triodos bank?

Hier scoren ze ook goed:

http://www.eerlijkebankwijzer.nl/overzicht-scores/

Geen ervaring met triodos, maar wel ervaringen met de onstabiele omgeving van ideal/telebankieren.

Ik denk dat iedere bank hetzelfde is.

Ik heb ondertussen 3 verschillende banken.

Rabobank gebruik is zakelijk

ING gebruik ik prive (uit de tijd dat het nog postbank was)

SNS gebruik is als ideal/pin rekening.

Dit bevalt me prima. Er is er altijd wel eentje die werkt. :)

Als iemand mijn pinpas zou dupliceren (ing of sns) en de pincode weet te ontfutselen komen ze niet verder dan 1000 euro.

En zakelijk heb ik er bewust voor gekozen om niet te kunnen pinnen.

Ik zou dus kiezen voor een paar extra banken ipv domweg omschakelen.

Je kan de kosten beperken door de rekening van de kinderen naar SNS te verplaatsen, die van de partner naar de Rabo, en die van jouw te laten voor wat hij is.

Link naar reactie

Voor zover ik weet is geen enkele bank solvabel, dus tot zover de mogelijke keuze voor een niet slechte bank....

Ik hou het geld op de rekening beperkt en wel zo beperkt dat ik geen spijt zal hebben mocht alles morgen weg zijn.

Dat bevalt me best goed, ik denk beter na over wat ik met mijn geld doe, spaar daardoor meer, en was al een paar keer heel blij dat ik wat cash in mijn handen had.

Banken zijn voor wat mij betrft echt een noodzakelijk kwaad en verder niks.

Spaargeld adviseer ik niet om op de bank te zetten, zeker als dat sparen voor je kinderen is (per definitie wat langere termijn?) .

K a n s

Link naar reactie

Voor zover ik weet is geen enkele bank solvabel, dus tot zover de mogelijke keuze voor een niet slechte bank....

K a n s

Wat vind je van de Euro Pacific Bank van Peter Schiff?

Weet niet of je daar al eerder je mening over gegeven hebt, maar die is, voor zover ik het kan zien, volledig solvabel. Kost natuurlijk wel wat om daar een rekening aan te houden (je weet wel, ze kunnen niet de boer op met jouw geld, dus ze moeten hun inkomsten ergens anders vandaan halen). Ook zit je natuurlijk nog met het punt dat je je bezit nog steeds opslaat in Euro's danwel dollars (tenzij je voor een gold backed account gaat, wat ik dan weer een zeer interessant en nuttig concept vind).

Heb overigens wel gehoord dat ze redelijk assertief te werk gaan om je richting hun beleggingsprodukten te bewegen.

Link naar reactie

;) zoals ik zei ik ken geen solvable bank dus deze zijn nieuw voor mij.

Als de kosten niet te hoog zijn zou dit best een alternatief kunnen zijn.

Ik ben momenteel mijn eigen bank, beleg het gestorte geld deels in ontroerend goed ( huis grond) wat fiat, wat PM.

Wat hebben die banken meer te bieden en waarom zou mij dat geld moeten kosten?

Prep ze,

K a n s

Wat vind je van de Euro Pacific Bank van Peter Schiff?

Weet niet of je daar al eerder je mening over gegeven hebt, maar die is, voor zover ik het kan zien, volledig solvabel. Kost natuurlijk wel wat om daar een rekening aan te houden (je weet wel, ze kunnen niet de boer op met jouw geld, dus ze moeten hun inkomsten ergens anders vandaan halen). Ook zit je natuurlijk nog met het punt dat je je bezit nog steeds opslaat in Euro's danwel dollars (tenzij je voor een gold backed account gaat, wat ik dan weer een zeer interessant en nuttig concept vind).

Heb overigens wel gehoord dat ze redelijk assertief te werk gaan om je richting hun beleggingsprodukten te bewegen.

Link naar reactie

Enige waar ik de Triodos van ken is uit zakelijke contracten, dat zijn redelijke wurg overeenkomsten die op het randje van het toelaatbare zitten. Verder zijn ze 0 flexibel bij dreigend faillissement, waar andere banken eerst nagaan waar de mogelijkheden liggen gaat de Triodos gelijk over tot het leggen van beslag danwel het aanvragen van het faillissement.

Nogmaals zakelijk zou ik ze mijden, hoe ze omgaan met particulieren weet ik helaas niet.

Link naar reactie

;) zoals ik zei ik ken geen solvable bank dus deze zijn nieuw voor mij.

Als de kosten niet te hoog zijn zou dit best een alternatief kunnen zijn.

Ik ben momenteel mijn eigen bank, beleg het gestorte geld deels in ontroerend goed ( huis grond) wat fiat, wat PM.

Wat hebben die banken meer te bieden en waarom zou mij dat geld moeten kosten?

Prep ze,

K a n s

Inderdaad, spreiden is les 1,2 en 3. Wat die bank wat mij betreft meer te bieden heeft is dat het offshore is (verwar dit niet met belasting ontduiken, dit gebeurd vaak offshore, maar dat maakt niet alle offshore banking equivalent aan belasting ontduiken). Je bent dan naar mijn mening minder overgeleverd aan de nukken van de ECB.

De kosten zijn $5 per maand voor het aanhouden van de rekening, prima te doen dus, de crux zit hem in de transactiekosten. Dit zijn gewoon international transactiekosten (buiten SEPA gebied), $12 per inkomende transactie tot $12.500,--, en $22 per uitgaande transactie tot $12.500,--. Dit is trouwens ongeveer vergelijkbaar met wat ik momenteel bij ABN Amro betaal, zowel voor rekening kosten, als voor internationale transacties, zo bekeken niet bijzonder duur dus.

De rede dat ik uiteindelijk geen rekening bij EuroPac geopend heb is dat ik deze rekening niet als primaire rekening kon gaan gebruiken, maar slechts als secundaire rekening (alleen transfers vanaf je Nl rekening), en dan had het voor mij te weinig toegevoegde waarde, ik had behoefte aan een tweede volwaardige rekening, niet aan een gekoppelde secundaire rekening.

@FincaInSpanje: sorry voor het offtopic gebabbel, maar dan ontopic, hier ook de oplossing-@martin: breng niet al je bankzaken bij 1 bank onder, dit om je wat minder afhankelijk te maken van "het beleid" danwel storingen bij een bepaalde bank. In mijn geval zijn in de afgelopen anderhalf jaar 2 rekeningen gesloten door de bank (1 spaarrekening, Leaseplanbank, en 1 betaalrekening, Dexia bank) omdat ik blijkbaar niet in de doelgroep viel / geen interessante klant was). Dan is het altijd nuttig om nog een kaart uit de mouw te kunnen trekken.

Link naar reactie

Dat offshore is ook wel iets wat mij belangrijk lijkt.

Met name om wat kapitaal buiten de handen van de overheden te houden.

Wat als PM geconfisceerd gaat worden?

Dan ben je met een kluisje in Zwitserland of Singapore of waar dan ook mischien goed uit.

Maar dan is er weer het risico dat je er niet kunt komen.

Dus dan zou een rekening weer beter zijn.

Ik heb helaas/gelukkig geen grote bedragen dus het zijn geen echte obstakels.

Maar mocht de shtf uitbreken en je wilt met gezin het vliegtuig in mag je maar 10.000 per persoon meenemen ( zonder aangifte te hoeven doen)

En dat zou in zilver alweer ~ 15 kg zijn pp.

Dat bedrag is weer niet veel als je daarmee een nieuwe start wilt/moet maken.

En sta niet raar te kijken dat zo'n wet per direct wordt aangepast als het fout gaat....

Maar bij banken heb ik een gezond wantrouwen ontwikkeld, wie zegt me dat ze mij beschermen tegen de roverheden?

Dus toch nog wel wat overwegingen..

K a n s

Link naar reactie

Een vriendin van mij is enkele jaren geleden overgestapt naar de ASN bank omdat die enkel beleggen in een betere toekomst, en dus niet in genetisch gemanipuleerd voedsel, kernenergie, of wapenindustrie. Vond ik ook interessant klinken, maar ik heb geen idee van hun solvabiliteit.

ASN heeft ook op mijn shortlist gestaan, maar dat is onderdeel van SNS REAAL en vooral die laatste (REAAL) vind ik één van de grootste woekerpolis- en beleggings- fraudeurs. Daarom heb ik deze niet gekozen.

Link naar reactie

Kun je ook iets vertellen over het gezeik?

Storingen waardoor betalingen te laat worden doorgevoerd.

10x dezelfde reclameproducten proberen aan te smeren en op te sturen, terwijl ik duidelijk bij de eerste keer heb aangegeven dat ik dit niet wil.

Geld storten en de machine loopt vast, formulier invullen en 10 werkdagen wachten op je geld en dan ook nog eens te weinig terwijl 100% zeker wat ik in de machine heb gestopt.

Slechte automatisering over het algemeen.

Formulieren kwijtraken die ik heb ingevuld.

Niet binnen afgesproken tijd reageren.

Hoge rente voor rood staan, lage op tegoeden.

Gebruik van privé gegevens voor reclamedoeleinden zonder dat ik er om vraag of toestemming heb gegeven.

Op kantoren de laatste jaren slechte openingstijden (denk aan bankkluis) en absurde wachttijden (bezoekje kost me minimaal een uur).

ect. ect.

Link naar reactie

Tja dat krijg je als je als overheid een kuchcriminelekuch monopolie ondersteunt/creeert.....

Prep ze,

K a n s

Storingen waardoor betalingen te laat worden doorgevoerd.

10x dezelfde reclameproducten proberen aan te smeren en op te sturen, terwijl ik duidelijk bij de eerste keer heb aangegeven dat ik dit niet wil.

Geld storten en de machine loopt vast, formulier invullen en 10 werkdagen wachten op je geld en dan ook nog eens te weinig terwijl 100% zeker wat ik in de machine heb gestopt.

Slechte automatisering over het algemeen.

Formulieren kwijtraken die ik heb ingevuld.

Niet binnen afgesproken tijd reageren.

Hoge rente voor rood staan, lage op tegoeden.

Gebruik van privé gegevens voor reclamedoeleinden zonder dat ik er om vraag of toestemming heb gegeven.

Op kantoren de laatste jaren slechte openingstijden (denk aan bankkluis) en absurde wachttijden (bezoekje kost me minimaal een uur).

ect. ect.

Link naar reactie

Ik ben al jaren tevreden klant van Triodos, ik ben zelf ook weggegaan bij ING, niet vanwege gezeik maar vanwege de tekenbonus van 50.000 aandelen voor de financiele topman.

Wel vind ik het soms jammer dat de Triodos geen filialen heeft, omdat ik soms een pot met muntjes heb en die, net zoals vroeger, bij de bank wil inleveren.

Verder geen klachten, slechts 1 keer een storing gehad met ideal in 5 jaar.

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik ben al jaren tevreden klant van Triodos, ik ben zelf ook weggegaan bij ING, niet vanwege gezeik maar vanwege de tekenbonus van 50.000 aandelen voor de financiele topman.

Wel vind ik het soms jammer dat de Triodos geen filialen heeft, omdat ik soms een pot met muntjes heb en die, net zoals vroeger, bij de bank wil inleveren.

Rustige tijd kiezen en vrijwel elke supermarkt geeft je er briefgeld voor terug. Die moeten nl betalen voor wisselgeld als ze het via de bank moeten aanvragen.

Link naar reactie

Rustige tijd kiezen en vrijwel elke supermarkt geeft je er briefgeld voor terug. Die moeten nl betalen voor wisselgeld als ze het via de bank moeten aanvragen.

Ik denk dat @whocares bedoelt dat je geen cash geld kunt storten bij een filiaal. Wij houden overigens één rekening aan van een bank met kantoren en daarnaast heb ik natuurlijk ook een Spaanse bankrekening waar sommige zaken een stuk logischer lijken te gaan. Ze zijn ook meer lokaal gericht.

Link naar reactie

Je kan wel een paar keer heen en weer reizen met je gezin. En dan lopen de bedragen toch wel op. Als je de dichtste bestemming zou nemen die wel nog toegelaten is. Als het écht fout gaat, dan wordt de export van kapitaal wellicht ook verboden.

Je kan gewoon de solvabiliteit en soliditeit van banken nagaan via de Tier1 ratio. In Vlaanderen is de enige bank met een behoorlijke ratio Argenta. Een relatief kleine spaarbank die 16% van het vermogen indekt. Nog altijd een schijntje van wat het in mijn ogen zou moeten zijn. Anderzijds zitten veel andere banken nog veel slechter in de papieren.

http://financieel.infonu.nl/diversen/22392-hoe-solide-zijn-de-banken-in-nederland.html

Op basis van de informatie gegeven door de bank zelf lijkt ie wel betrouwbaar(der) dan andere banken. Een beetje vergelijkbaar met Argenta. Toch met een paar nadelen : beperkt kantorennet, wellicht een erg strikt beleid, beperkte bereikbaarheid.

http://www.triodos.be/nl/over-triodos-bank/nieuws/persberichten/jaarcijfers-2013/

Link naar reactie

Ik heb zelf bij de ING, ABN en Triodos rekeningen. Triodos gebruik ik echter alleen voor mijn spaarrekeningen. Ik heb er tot nu toe nog nul klachten over. Over ING ben ik, ondanks dat ik die rekening zelden gebruik, ook niet te spreken. Het beste is tegenwoordig alles online te regelen, dan hoef je geen werkdag meer uit te trekken om naar een ING bank te rijden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...