Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Het doet ook minder "pijn" om gespaard geld dat je op zij houdt voor PM, daar telkens een klein deel van te gebruiken om tijdens een serieuze dip wat te kopen.

Als je en goede leverancier hebt, wordt je er een soort van 'vaste' klant, kan altijd in je voordeel spelen en daarnaast zie ik geen nadelen.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 75
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

@Kans

Liever tien keer 500 euro omzetten dan ineens 5000? Dat geldt mijns inziens alleen als je een goede leverancier in de buurt hebt, als je verzendkosten moet betalen vind ik de ondergrens 1000 euro. Vaak koop ik hier en daar via Marktplaats een paar dukaten oid van een particulier in de buurt, dan betaal je geen premie of verzendkosten. Dan fiets ik graag een paar blokjes om voor twee gouden tientjes. Jammer genoeg is er zelfs in en rond de hoofdstad niet altijd voldoende te vinden tegen de juiste prijs.

Ook ik weet niet of dit de ultieme dip is, en ook ik ben voor gespreid aankopen, maar ik koop graag meer als ik de prijs laag vind, toen goud rond 1200-1400 euro schommelde kocht ik bijna niks, in de vrije val daarna voerde ik mijn aankopen op (toen wel veel achteraf te duur gekocht). Dus als het klopt wat Kans signaleert, stijgende premies (op zilver tot dusver?) zou dit zelfs bij verder dalende prijzen een goed aankoopmoment kunnen zijn. Alleen CB's slagen erin precies op de toppen te kopen en in het dal te verkopen, dus je doet het al snel beter dan de goden van de financiële wereld. ;)

Afgelopen twee dagen zijn er 1,4 miljoen Eagles verkocht dat brengt oktober op een totaal 5.790.000 en dat is dus het nieuwe maand record voor dit jaar.

Maart was tot nu toe de beste maand met 5.354.000 Eagles.

Met een beeetje mazzel wordt 2014 een nieuw topjaar.

In 2013 werden er 42,7 mijoen verkocht, 2014 heeft tot nu toe iets meer dan 38 miljoen Eagles verkocht.

Prep ze,

K a n s

Ik zou best wel een willen weten hoeveel mensen hier op het forum dit jaar voor 500 of meer euro PM hebben gekocht?

Ik weet wel dat er heel veel zijn die het dit jaar weer niet voor elkaar hebben gekregen om dat 1 keer te doen..

Verder is er niks mis met je gedachtegang.....

Prep ze,

K a n s

@Kans

Liever tien keer 500 euro omzetten dan ineens 5000? Dat geldt mijns inziens alleen als je een goede leverancier in de buurt hebt, als je verzendkosten moet betalen vind ik de ondergrens 1000 euro.

Ik bedoel daar @martin mee aan te geven dat ik zowel de prijs als het tijdstip niet kan bepalen.

Dus wanneer moet ik dan instappen?

Als je dat wel kan voorspellen.........

Dus koop ik gespreid wat bij, elke keer als ik wat geld over heb en de koers me aanstaat koop ik wat bij.

Dit vind ikzelf ook veel fijner omdat ik niet een ultieme aankoop moet timen.

Stel je voor dat je 5000 euri wilt omzetten in PM dan zal ik dat fijner vinden om in tien stappen van 500 te doen ( waarbij dan inderdaad de aankoopprijs gemiddeld wordt) dan in een keer de juiste timing te moeten maken om in een keer die 5000 te moeten omzetten.

Daarnaast wordt die aankoop steeds emotielozer en dus, volgens mij, rationeler.

Je kunt het niet echt een paniek aankoop noemen als je jarenlang langzaam PM inkoopt.

Je zult er dus ook geen emotionele of momentele inpulsaankoop van maken en beter achter blijven staan, ook als zoals nu de koers gewoon kompleet inzakt.

Ik heb achter maijn aankooen een potentieel risico in gedachte dat potentiele risico zie ik nu groter worden, het directe gevolg is dat PM tijdelijk zakt.

Dus het enige wat ik 'eng' vind is dat het risico aan het toenemen is, dat Pm daardoor verder zakt is een gevolg voor mij geen probleem omdat de waarde van mijn PM in fiat minder waard wordt.

Tot nu toe ben ik met die strategie niet verkeert bezig, als ik de afgelopen jaren in een keer had willen aankopen had ik dat denk al lang gedaan.

Nu koop ik zolang het daalt en waarschinlijk ook nog wel als het beperkt stijgt nog bij.

En stel je hebt het ultime punt goed getimed maar je kunt geen fysiek meer krijgen of het electronische verkeer ligt stil, enz enz.

Het is geen zekerheid of ultime strategie en iedereen moet doen waar ze zich fijn bij voelen..

Ik koop ook geen PM om 'winst' te maken, eerlijk is eerlijk natuurlijk ook niet in de hoop dat het minder waard wordt..., maar meer als verzekering, dan geld natuurlijk veel meer dat het telt dat je iets hebt en minder voor welke inkoopprijs je het hebt gekocht.

Dus als je het al over "risico's" wilt hebben dan bedoel ik bovenstaande...

Prep ze,

K a n s

Duidelijk verhaal en strategie.

Ik begrijp nu ook de koers die je uit hebt gestippeld.

Greener

Afgelopen twee dagen zijn er 1,4 miljoen Eagles verkocht dat brengt oktober op een totaal 5.790.000 en dat is dus het nieuwe maand record voor dit jaar.

Maart was tot nu toe de beste maand met 5.354.000 Eagles.

Met een beeetje mazzel wordt 2014 een nieuw topjaar.

In 2013 werden er 42,7 mijoen verkocht, 2014 heeft tot nu toe iets meer dan 38 miljoen Eagles verkocht.

Prep ze,

K a n s

Nu ben ik wel heel nieuwsgierig of je voor low premium bullion gaat of ook nog een gedeelte aan "semi" numi's in je collectie hebt?

Greener

Ik koop alleen Maples.

Ik heb wel de andere 'grote' munten maar enkel 1 als voorbeeld.

Als er een goed aanbod voorbij komt wil ik ook best nog een bult junkzilver kopen maar dat aanbod is nog niet voorbij gekomen, hmmm was wel bijna gebeurt ( via het forum nog wel )....

Idem voor goud, maar daar heb ik nog niet van alle belangrijke munten een sample ( dat loopt zo snel in de cijfers :( )

En voor goud is dat nog veel belangrijker dan voor zilver !

K a n s

Nu ben ik wel heel nieuwsgierig of je voor low premium bullion gaat of ook nog een gedeelte aan "semi" numi's in je collectie hebt?

Greener

@Kans,

Persoonlijk doe ik wel aan semi numi's.

Ik koop af en toe panda's in de gradatie MS70 voor rond de 75,- P/St.

Drie of vier jaar later gaan ze voor minimaal 150,- van de hand.

Mocht de koers van zilver dalen heb ik nog steeds een bizar rendement.

Laat de banken het maar niet horen...

Greener

Ook ik zit er niet 'lekker' in.

A) omdat de fysieke prijs spot niet genoeg volgde ( heb zelf een soort schema in mijn hoofd waarbij ik de prijsdaling weer groot genoeg vind om zinnig bij te kopen. En dat wordt naarmate je meer PM bezit ook steeds een grotere stap of je moet evenredig meer geld kunnen besteden.

B) de volatiliteit is nog lang niet maximaal dus waarschijnlijk ook de bodem niet ( waarbij je dan weer kans hebt dat je niks meer fysiek kunt krijgen)

C) mijn verzekeringspremie wel redelijk betaald is, dus ik niet meer de drang heb dat ik moet kopen omdat ik nog bijna niks heb.

De markt is mega interessant.

We komen langzaam maar zeker op een moment dat er zaken moeten gaan kraken.

Dat moet ook weer zichtbaar gaan worden.

Het enige probleem is dat bij grote bewegingen er waarschijnlijk meer stuk aan het gaan is dan ons lief zal zijn, dus we mogen er eigenlijk niet naar uitkijken....

Dit draadje was/is een poging om zo'n markt beweging 'live' op het forum te laten meeleven.

Maar wat ik nu probeer met wal spanning en beleving te brengen is natuurlijk niks vergeleken met de 'paniek' die gaat ontstaan als eea fout gaat lopen.

Ik vermoed dat er dan zoveel zal gaan gebeuren dat we niet eens de tijd gaan krijgen alles te posten?

Sterker ik vermoed dat het zo duidelijk zal zijn dat de puntjes op de i gezet moeten worden ( voor zover nog mogelijk) dan zal je mij waarschijnlijk niet op het forum zien......

Prep ze,

K a n s

Gefeliciteerd ;), ben benieuwd hoe het morgenochtend verder gaat. Ik neem de gok door mijn aankoopmoment nog een paar dagen uit te stellen..
Ook ik zit er niet 'lekker' in.

B) de volatiliteit is nog lang niet maximaal dus waarschijnlijk ook de bodem niet ( waarbij je dan weer kans hebt dat je niks meer fysiek kunt krijgen)

Prep ze,

K a n s

Leveranciers als TOV-Hazel, Holland Gold, The Silver Mountain hebben al geen voorraad meer van Maple Leafs. De wachttijden variëren van 2 tot 6 weken.

Ik volg momenteel bijna enkel Heubach die hebben nog steeds voorraad maar daar is de premium, meerprijs tov de spot prijs bijna 50 cent hoger dan voor de laatste dip.

Dus is de koersdaling voor ons particulier bij HB niet echt te merken als je fysiek koopt.

Volgens mij zijn levertijden van 2-6 weken redelijk standaard zeker bij Solidor.

Een van de redenen om naar HB te gaan die hebben wel, vaak, voorraad en zijn goedkoper.

Ik heb dit nog niet zo extreem meegemaakt hooguit een toename in premie van zo'n 10 cent.

Hopelijk zakt ober een paar dagen de premie weer terug op het oude niveau.

Als de spot is gestegen pech.

Als spot rond de huidige prijs blijft hangen wie weet nog een mooi moment om wat te kopen.

Is PM weer in een vrije val zal ik weer proberen een nieuwe bodem te bepalen...

Het hangt van zoveel factoren af dat een echte regel moeilijk te bepalen is.

K a n s

Zo dat was weer een 'leuke' dag:

image.jpg.53e27c8ab3fd791975c3a3f7395f9158.jpg

De Maple heeft zelfs even op 14,98 euro gestaan...

De spread tussen in en verkoop was vandaag zelfs even meer dan 1,20 euro.

En ik heb bij HB niet gezien dat er afgelopen dagen geen voorraad was...

Dus heb ik alles aangezien en snap ik er weinig van :confused:

Ik heb dus even geen idee waar we naar opweg zijn, kan het nog veel lager of zitten we op het diepte punt?

Blijft er voldoende zilver/munten beschikbaar of lopen we tegen tekorten aan?

Goud en zilver zijn weer redelijk gekoppeld ( de koers v goud en zilver zijn een redelijke afspiegeling)

Er is gisteren wel enorm veel goud gedumpt op de papier markt in de periode dat er eigenlijk geen handelaars actief zijn, dus dat lijkt er weer op dat iemand van zijn goud(papier) afwil en absoluut de laagste prijs er voor wil krijgen:cool:

En nu dus al een laar dagen geen echte oplevering in de koersen...

Het doet me denken aan de recente trip naar Spanje.

We hebben toen een goede driegangen menu gehad inclusief drinken voor 8 euri pp.

Dan kun je lang gaan nadenken hoe ze dat voor elkaar krijgen, laat staan nog winst maken, of je kunt gewoon lekker van het eten genieten...

Eagles uitverkocht ! :

http://www.silverdoctors.com/breaking-alert-us-mint-sold-out-of-silver-eagles-2-million-coin-surplus-sold-in-under-2-hours/

http://www.zerohedge.com/news/2014-11-05/us-mint-sells-out-silver-eagles-following-tremendous-demand

Commentaar duitse handelaren oa Heubach ( alleen HB heeft dus bv zeker meer dan 100.000 Maples op voorraad.....):

http://www.goldreporter.de/german-precious-metal-dealers-report-huge-run-on-silver-coins/gold/46086/

Prep ze,

K a n s

Het lijkt wat te 'stabiliseren'...

image.jpg.44e0190aad9fa207d97b9cebcfbd4a7d.jpg

Maar dit is natuurlijk op een kort tijdsframe gezien, de dalende trend zou ik nog niet 'voorbij' willen verklaren....

Het was wel erg leerzaam met het oog op de ongetwijfeld komende volatiliteit, de verkoop aantallen schieten omhoog en lijken redelijk hoog te blijven op dit prijs niveau.

De mints hebben dan blijkbaar moeite om te schakelen, vaste productie, maar echte tekorten heb ik niet gezien, al is er vooral in Amerika een boel gemailed dat lokale handelaars geen stock meer hadden.

De spread tussen in en verkoop is wel van ongeveer 50 euro cent naar 1,00 tot 1,20 gegaan, waarbij zowel de terugkoopprijs van de handelaar verder onder spot is gaan zitten als de verkoop verder boven spot is gaan zitten dan 'normaal' .

Als ik dit domweg extrapoleer dan zou een snelle verdere daling met deze omvang, vele procenten per dag, al heel snel dermate extra vraag creeeren dat ik vermoed dat de aanvoerbeperking weldegelijk, op zijn minst tijdelijk, tekorten gaat veroorzaken.

Maar gezien dat fysiek, zelfs met dalingen zoals de afgelopen dagen te zien waren, toch spot blijft volgen geeft het vermoeden dat de boel nog steeds niet op springen staat en dus dat een verdere daling van spot/fysiek gewoon mogelijk is en gezien de trend zelfs te verwachten is...

Als ik op een groter afstand kijk dan zie ik wel de trend dat hoe slechter het hele economische en monetaire systeem er voor staat hoe slechter PM het doet. Dit lijkt tegenstrijdig met de bescherm cq veilige haven die PM beoogt wordt te zijn.

Je kan natuurlijk ook redeneren dat steeds meer mensen steeds minder te besteden hebben en dus minder PM kunnen/willen kopen..

Al lijkt mij dat toch wel overdreven, er is een steeds groter groep die het echt moeilijk heeft maar nog steeds heeft de grootste groep het nog goed, al is dat stiekum toch minder dan het was en terugschakelen blijkt altijd moeilijk..

Gezien de manier waarop PM omlaag wordt gedrukt ben ik toch redelijk overtuigd dat deze neergaande trend veroorzaakt wordt door een kleine maar zeer rijke 'partij(en)', en niet echt een normale marktwerking is.

Of het doel dan simpel winst maken is, PM onderdrukken om het vertrouwen in fiat in stand te houden, PM laag houden om groot in te kopen (China) of wat dan ook, weet ik niet.

Wel wordt daardoor de kans dat deze beweging, abrupt, omdraaid steeds groter.

Het is mijn beeld dat eea wel samen moet vallen: een grote verandering in de statusquo van de monetaire en economische systemen en die van oa de PM markt.

Ik blijf met belangstelling en verwondering de PM markt volgen.

Prep ze,

K a n s

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...