Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Belgie] Elektriciteit kan tot 48 procent duurder worden!

Communicator
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik hader gisteren al iets over gezien op de Vlaamse TV. Schandalig natuurlijk als de elektra 48% duurder wordt.:(

Gewoon koehandel die certificaten ook. Allemaal panelen op je dak zoals @lewieke en minimaal afhankelijk worden van energiebedrijven.:)

Dat 'gewoon' is niet zo eenvoudig. Wat op mijn dak ligt is ongeveer het equivalent van een modaal jaarloon. Intussen zijn de prijzen wel gedaald, maar ook de subsidies natuurlijk. Anderzijds wordt ook teruglevering aan het net belast. Binnen 17 jaar vervalt de subsidieregeling waar ik nu van geniet om me hierop voor te bereiden neem ik de volgende maatregelen :

- in de toekomst wil ik elektrische voertuigen (scooters, motoren, auto's, ...) kopen, waarin ik de overtollige energie kan bufferen.

- ik rust mijn waterboiler uit met een elektrische weerstand die me zal toelaten de energie om te zetten in warmte

- ik wil meer energie gaan verbruiken op piekproductiemomenten (lassen, brood bakken, ...) en zo meerwaarde creëren.

Voorlopig is het nog altijd goedkoper en interessanter om de belasting te betalen dan te investeren in een batterijsysteem. Anderzijds is het de zoveelste contractbreuk van onze overheid.

Link naar reactie

Dat 'gewoon' is niet zo eenvoudig. Wat op mijn dak ligt is ongeveer het equivalent van een modaal jaarloon. Intussen zijn de prijzen wel gedaald, maar ook de subsidies natuurlijk. Anderzijds wordt ook teruglevering aan het net belast. Binnen 17 jaar vervalt de subsidieregeling waar ik nu van geniet om me hierop voor te bereiden neem ik de volgende maatregelen :

- in de toekomst wil ik elektrische voertuigen (scooters, motoren, auto's, ...) kopen, waarin ik de overtollige energie kan bufferen.

- ik rust mijn waterboiler uit met een elektrische weerstand die me zal toelaten de energie om te zetten in warmte

- ik wil meer energie gaan verbruiken op piekproductiemomenten (lassen, brood bakken, ...) en zo meerwaarde creëren.

Voorlopig is het nog altijd goedkoper en interessanter om de belasting te betalen dan te investeren in een batterijsysteem. Anderzijds is het de zoveelste contractbreuk van onze overheid.

in het slechtste geval schakel je ze toch gewoon uit dan als je ziet dat je teveel terug steekt en je andere voorbereidingen er nog niet zijn?

Link naar reactie

Dat lijkt me niet aangewezen om verschillende redenen. Al houd ik wel de optie open om de overtollige stroom zo nuttig mogelijk in te zetten. Ik denk hierbij aan :

- energieopslag. Dat kan in de vorm van stroom maar ook in de vorm van heet of koud water. Door koude accu's in te vriezen en langzaam te laten ontdooien in de koelkast, kan ik het verbruik op 'dalmomenten' verkleinen. Door water op te warmen kan ik het gasverbruik naar beneden halen, de winst is alleen maar kleiner.

- verbruik dichter bij het ogenblik van productie leggen. Wassen, koken, drogen, ... op momenten dat er veel geproduceerd wordt.

- energieverslindende processen gebruiken om de stroom zo nuttig mogelijk op te maken. Niet helemaal optimaal en tegen mijn principes in, maar dat is een slecht rendement ook. Eventueel olieradiatoren gebruiken in tussenseizoen ipv gasverwarming. Waterkokers, microgolf, oven, ... .

- investeren in elektrische voertuigen en bijhorende batterijen. Momenteel laad ik al 0.5 kwh/dag aan fietsbatterijen. Niet veel, maar toch goed voor 150 kwh per jaar/fiets. Intussen 3 fietsen, door meer te fietsen komt er dus minder benzine/dieselverbruik en stijgt ons verbruik voor transport naar 500 kwh/jaar. Wat toch al begint aan te tikken.

- in het allerergste geval schenk ik de overtollige stroom aan de buren.

Link naar reactie

Je kunt ook een zonnesysteem in delen opbouwen. Wel moet je dan rekening houden met de capaciteit waar je naartoe wilt werken. Dus eerst de omvormer en laadcontroller en dergelijke op elkaar afstemmen. Dan begin je gewoon met een paar panelen en elke keer dat je iets over hebt neem je er een paar panelen bij.

En verder zoals Lewieke aangeeft. Alle kleine beetjes helpen.

Link naar reactie

Ik snap nog steeds niet hoe jullie berekenen dat accu systemen nog niet rendabel zijn?

In mijn berekening, wel zelf alles aansluiten, is het breakeven punt ergens bij de 10-15 jaar ( zo uit mijn hoofd heb het ergens in het forum gezet).

Als de energieprijzen 50 procent hoger worden.... Tja dan wordt het voor iedereen rendabel.

Enige probleem is dat je nu even 15 - 20 Keuri moet ophoesten...

K a n s

Link naar reactie

Nee, als jij iets, echt goed, fout doet komt dat net zo goed (zoals dat ook opgaat voor alles wat de oveheid doet) op disconto van de burgers.

De regering is dan wel niet goed maar zeker ook niet gek (voor zichzelf beredenerend dan)

K a n s

Wel lekker makkelijk zo, Als ik wat te veel uitgeef of verkeerd doe, aan wie mag ik die rekening gaan geven? ook aan de regering?
Link naar reactie

Ik snap nog steeds niet hoe jullie berekenen dat accu systemen nog niet rendabel zijn?

In mijn berekening, wel zelf alles aansluiten, is het breakeven punt ergens bij de 10-15 jaar ( zo uit mijn hoofd heb het ergens in het forum gezet).

Als de energieprijzen 50 procent hoger worden.... Tja dan wordt het voor iedereen rendabel.

K a n s

Het probleem zit 'm vooral in de levensduur van de batterijen. Die zijn 1) prijzig per kwh gezien en 2) zijn er telkens aanzienlijke omzettingsverliezen voor op- en ontladen. Als je die gaat meenemen in de berekening dan kom je er niet. Het enige wat ik kan bedenken om de investering haalbaar te maken is het fors naar beneden halen van je verbruik. En het gebruiken van batterijen (eventueel van een elektrische auto) die je laat financieren door iemand anders (vb Renault - huur batterij). Zo verleg je het risico al is het maar de vraag of je de batterijen als buffer kan gebruiken. Heb je een eigen bedrijf, dan kan de batterij van een elektrische heftruck uitkomst bieden.

Link naar reactie

Naar aanleiding van de verwachte energieschaarste in België is deze site sinds kort online : http://offon.be/nl, snel kijken nu we nog stroom hebben.

Naast enkele stroombesparende tips ook een kleurencode met bijhorende risiconiveaus .Groen is safe , bij rood haal je als de bliksem je zaklamp boven want stroom kan dan uitgezet worden ....

Het enige pluspunt van de hele zaak is dat mijn vrouw me -eindelijk - ernstig neemt bij het "preppen" .

Link naar reactie

Maar wat als er helemaal geen energie tekort is, de prijzen toch naar boven gaan en de subsidies uiteindelijk wegvallen?

Hebben ze ons dan geen drie keer bij ons ... ?

Tis maar iets die me net te binnen schiet.

De nieuwe centrales bouwen ze sowiso, en dat geld moet van ergens komen want we betalen niet genoeg belasting,want die is nog nietomhoog naar 22%

dat de prijzen iets stijgen kan ik wel in komen, uiteindelijk moet de centrale ook afbetaald geraken zonder aan de woekerwinsten te komen,

maar meer dan 5% zou dit toch niet mogen zijn vind ik dan.

de weggevallen subsidies betaal je toch zelf via je belastingen, maar de échte reden heeft schildpadboom op tv reeds uitgelegd.

het is een kunstmatige verlaging om je zo te forceren om toch nog snel even alles te doen wat energie zal sparen.

beetje marktmanipulatie.

Link naar reactie

Naar aanleiding van de verwachte energieschaarste in België is deze site sinds kort online : http://offon.be/nl, snel kijken nu we nog stroom hebben.

Naast enkele stroombesparende tips ook een kleurencode met bijhorende risiconiveaus .Groen is safe , bij rood haal je als de bliksem je zaklamp boven want stroom kan dan uitgezet worden ....

Het enige pluspunt van de hele zaak is dat mijn vrouw me -eindelijk - ernstig neemt bij het "preppen" .

Weest gerust.

vattenfall komt binnenkort met aan aanbieding:

naast vieze stroom, groene stroom nu ook Hollandse stroom ! en natuurlijk met zegeltjes.

Het simpele idee is dat als je de "markt" opengooit / vrijgeeft / verkoopt, dat dan de concurrentie toeneemt en de prijzen zakken.

In Holland werkt dat goed bij, energie (verkoop NUON), zorg, en huisvesting. Helaas zit er geen nazorg op dit soort plannen en ideeën zodat de "grote jongens en meiden" eens gezellig gaan eten en een mooie prijs vaststellen. Meestal hoger dan de oude. Maak het volk ook bang met schaarste en bingo ! Cashen.

Je kan ook naast je schoenen gaan lopen en een boot kopen en opknappen op kosten van de zaak. Geen jacht natuurlijk maar iets groter meer een soort Titanic : de SS Rotterdam ! Mooie schuit hoor maar waarom van de centen van de huurders ??? Je kan er blijkbaar mee wegkomen. Dus over preppen gesproken.

Maar goed ik drijf af....

En je slaat natuurlijk beleefd maar resoluut een aanbod als de Clauscentrale van je buurman af. Want dan heb je weer genoeg stroom en werkt de bangmakerij weer niet en kan je fluiten naar de extra inkomsten.

Link naar reactie

K a n s

hier ( spanje) lukt een systeem al voor 13.000 euro , en gezien de energieprijzen hier zo snel stijgen , geen slechte investering ( We wonen ook wel 10 km van het dichtbijzijnste aansluitingspunt )

Link naar reactie

hier ( spanje) lukt een systeem al voor 13.000 euro , en gezien de energieprijzen hier zo snel stijgen , geen slechte investering ( We wonen ook wel 10 km van het dichtbijzijnste aansluitingspunt )

Wanneer je een beetje shopt, in NL en DU dan kan het systeem al veel goedkoper. Zie mijn trip met @Kans naar Spanje, hij heeft alles aangesloten.

http://preppers.nl/forum/threads/11005-Trip-7-12-oktober-Zonnepanelen-in-Catalunya?highlight=Catalunya

Link naar reactie

Hier voorzien...

De olielampen hangen klaar en gevuld in de cave...

Hout is droog dus warmte en licht en warm eten...wat is er nog leuker...

Of de stroom nu uitvalt of niet...we proberen steeds er op te letten dat het verbruik zo min mogelijk is want anders is het gewoon te duur..

Link naar reactie

Wanneer je een beetje shopt, in NL en DU dan kan het systeem al veel goedkoper. Zie mijn trip met @Kans naar Spanje, hij heeft alles aangesloten.

http://preppers.nl/forum/threads/11005-Trip-7-12-oktober-Zonnepanelen-in-Catalunya?highlight=Catalunya

Da hangt natuurlijk af van je verbruik , je ligging en de zonuren , welk materiaal en voornamelijk , hoe zwaar de batterij .

Wij hebben geconfigureerd op een verbruik van 3500 kW/jaar , gedeeld door 12 , berekend op de maand december, januari , met een autonomie van 5 dagen zonder zon.

Link naar reactie

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...