Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Petroman

Niet zo heel lang geleden...

Recommended Posts

Afgelopen weekend was ik in de gelegenheid om een afgesloten BB bunker te bezoeken.

In de jaren 60-70 van de vorige eeuw werden er diverse bunkers gebouwd voor de burger bescherming van waaruit de bevolking en strijdkrachten gewaarschuwd werden van wat er gaande was buiten.

Waarom hier melden ?

Wel iedereen prept op zijn of haar eigen manier. Maar als je zo'n bunker binnengaat en rondkijkt in het donker dan krijg je toch even een ander perspectief van die tijd en de gedachtegang van toen. Dat je een kernoorlog kon overleven en daarna weer uit de grond kon kruipen.

Een paar stapelbedden, een onaangetaste (!) lakenset er op, diverse communicatie middelen uit vervlogen tijden maar ook een kaart van je eigen omgeving met daarop allerlei markeringen. Bizar en fascinerend tegelijk.

En geloof me : hoe mooi een bunker ook is je wilt er niet lang in opgesloten zitten. Het zet je weer effe op de grond !

Enkele plaatjes bij het praatje:

[ATTACH=CONFIG]14138[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]14139[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]14140[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]14141[/ATTACH]

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ahhh wat mooi @Petroman .. (urbex en dat is mijn hobby..) en inderdaad.. je bent het snel zat in een ondergrondse bunker...

Wat een geweldige gelegenheid zeg.. Bedankt voor het delen!

De laatste foto doet me denken aan de kaartenruimte in een groot ondergronds fort in Frankrijk dat na de 2e wereldoorlog het NAVO commando CENTAC huisvestte..

Later is in een van de grotten in Limburg een soortgelijk commando gebouwd (met heel veel gedoe later ivm asbest)

• Leuk 1

Deze post delen

ze zijn nu mooi groot.... :p

Maar staan er ook dubbel op....

Blijkbaar kan je geen bijlagen vervangen ?

Zat trouwens tegelijk tijdens het typen te luistereen naar Franky goes to hollywood : two tribes .....

Deze post delen

Ik heb een zwitserse vriend . Hij is beroeps militair . Werkt al jaren in een bunker uitgehouwen in een berg . Telkens als hij in de zomer op vakantie gaat word hij depressief . Hij is namelijk niet meer gewoon aan zonlicht . Oja waar hij woont is er in de winter maar enkele uren per dag zonlicht . In zo een bunker loop je naar enige tijd de muren op .

Deze post delen

Ik ben wel is in Altenburg ( Duitsland ) geweest op een voormalige Atomwaffenlager zo als ze dat daar noemen, een complex waar sovjet wapens lagen opgeslagen met een kracht van 1.000 groter dan de bom op Nagasaki. Het was een DDR complex gebouwd door de sovjets het bestaat uit tien tallen bunkers / geheime ondergrondse complexen / legeringsgebouwen. Vanaf dit veld zouden de sovjets en de DDR hun aanval starten op de NATO. Dit is 1 van de zo veel basissen die deel uit maakte van de nucleaire luchtstrijdkrachten.

In 1990 zin alle kernwapens met schepen, treinen en via de lucht terug vervoerd naar de voormalige Sovjet-Unie, tegen 1991waren alle kernkopen uit de DDR terug vervoerd naar Rusland. om dat dit zo geheim was wisten de mensen die ze vervoerden helemaal niks de geheime wapens.

Het gebied is groter dan het op eerste oog doet lijken

Altenburg-voormalige-ddr.jpg.fbe665fd3c1fd8108f67d3d10856c045.jpg

Deze post delen

Geweldig dit. En inderdaad nog niet zo lang gelden. Een bezoek aan een dergelijke bunker staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Mooie fotos @Petroman ^_^

Maar het feit dat ze niet meer gebruikt worden zegt mij ook datbze elders al nieuwe hebben gebouwd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze het zonder willen doen.

Al vraag ik mij af in hoeverre een land te besturen is vanuit zo'n doos. Als boven de grond de mensen elkaar de kop inslaan voor een handje takjes kan ik me voorstellen dat ze het in de bunker uitzitten tot betere tijden.

Deze post delen

Afgelopen weekend was ik in de gelegenheid om een afgesloten BB bunker te bezoeken.

In de jaren 60-70 van de vorige eeuw werden er diverse bunkers gebouwd voor de burger bescherming van waaruit de bevolking en strijdkrachten gewaarschuwd werden van wat er gaande was buiten.

Waarom hier melden ?

Wel iedereen prept op zijn of haar eigen manier. Maar als je zo'n bunker binnengaat en rondkijkt in het donker dan krijg je toch even een ander perspectief van die tijd en de gedachtegang van toen. Dat je een kernoorlog kon overleven en daarna weer uit de grond kon kruipen.

Een paar stapelbedden, een onaangetaste (!) lakenset er op, diverse communicatie middelen uit vervlogen tijden maar ook een kaart van je eigen omgeving met daarop allerlei markeringen. Bizar en fascinerend tegelijk.

En geloof me : hoe mooi een bunker ook is je wilt er niet lang in opgesloten zitten. Het zet je weer effe op de grond !

Enkele plaatjes bij het praatje:

[ATTACH=CONFIG]14138[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]14139[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]14140[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]14141[/ATTACH]

Rijskdorp in Wassenaar? of Oegstgeest? Ze lijken allemaal op elkaar

Deze post delen

Amper 200 meter van mijn ouderlijk huis ligt ook zo een bunker midden in de woonwijk.

In het midden van een weg lag een groenvoorziening 20m lang en 4m breed.

In die groenvoorziening lagen 2 ingangen.

Begin jaren 90 zijn de ingangen weggehaald en is de weg verbreed waardoor er niks meer van zichtbaar is.

Wel nog een km verder ligt nog een grote atoombunker die nog lang als wapenopslag is gebruikt door de nato.

Maar ook hier is het al jaren stil.

Na de val van de sovjet unie zijn alle troepen concentraties in de regio afgebouwd.

Grote terreinen waar vroeger rijen tanks en vrachtwagens naast alkaar stonden opgesteld liggen er akelig verlaten bij. De zwaarbewapende soldaten en hun duitse herders aan de poorten zijn vervangen voor camera's.

De ellen lange convooien van trucks volgeladen met tanks onderweg naar de depots in eygelshoven, Brunssum en kerkrade zijn allang uit het straatbeeld verdwenen. Als klein kind werd uitgekeken naar de convooien, snel de jas aan en naar buiten.

Langs de weg stond ik dan met mijn arm omhoog met mijn wijs en middelvinger maakte het victory gebaar.

De claxons van de honderden vrachtwagens die reageereden op mijn gebaar maakten een oorverdovend geluid.

Na de maanden van 11 september werden de troeoen korte tijd nog opgevoerd. Voor de verlaten terreinen stonden de abraham tanks gewoon op de openbare weg.

Een sterk staaltje amerikaans machtsvertoon.

Al snel werden de tanks onder de druk van de plaatselijke gemeentes weer terug gestuurd naar de terreinen die niet onder nederlandsgrondgebied vallen.

Het machtsvertoon was van korte duur, achter de hoge dubbele hekken, kilometers prikkeldraad die de burgers van de lege terreinen weg moeten houden.

Stukjes niemandsland waar de Nederlandse wet niet geld, waar tegenwoordig de hazen met de sceptor zwaaien.

Tijden veranderen.

Deze post delen

Mooie fotos @Petroman ^_^

Maar het feit dat ze niet meer gebruikt worden zegt mij ook dat ze elders al nieuwe hebben gebouwd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze het zonder willen doen.

Merci !

Nee, dit soort onderkomens is na de koude oorlog niet meer gebouwd.

Simpelweg omdat ze niet werken.

Bij een bezoek aan één van de weinige echte atoomschuilkelders werd trots verkondigt dat het hele gevaarte zo gebouwd was dat het ten gevolge van de grondverplaatsing van een detonatie wel 3 meter heen en weer kon gaan.

Waarop heel cynisch opmerkte dat dat wel eens lastig kon gaan worden voor de inwoners als ze, zoals wij op dat moment, in een gang van 1,5m breed staan. Of op bed liggen of op een stoel zitten.

Zelfs een pen die zo'n klap krijgt wordt een dodelijk projectiel.

Neemt niet weg dat er wel private onderkomens zullen zijn die bescherming bieden aan minder heftig geweld.

IJssellinie ben ik nog niet geweest staat nog op m'n lijstje. Misschien een forum uitje ?

Deze post delen

Merci !

Nee, dit soort onderkomens is na de koude oorlog niet meer gebouwd.

Simpelweg omdat ze niet werken.

Bij een bezoek aan één van de weinige echte atoomschuilkelders werd trots verkondigt dat het hele gevaarte zo gebouwd was dat het ten gevolge van de grondverplaatsing van een detonatie wel 3 meter heen en weer kon gaan.

Waarop heel cynisch opmerkte dat dat wel eens lastig kon gaan worden voor de inwoners als ze, zoals wij op dat moment, in een gang van 1,5m breed staan. Of op bed liggen of op een stoel zitten.

Zelfs een pen die zo'n klap krijgt wordt een dodelijk projectiel.

:p Dus de bunker is nog prima, maar de inwoners zijn hondenvoer geworden. Lekker dan.

Deze post delen

Ten behoeven van de RAF Laarbruch en RAF Bruggen, was er net over de grens een mega groot complex brachterwald daar was wel het grootste munitiedepot ooit gebouwd wat ik ooit had gezien. Nu is het een natuurgebied. Maar in 1989 zo beetje was het een streng verboden gebied en zwaar bewaakt en bewapend.

Soms vind ik het wel jammer dat de koude oorlog weg is en de geur van het wapen gekletter.

[video=youtube;ChWf5fa-7MI]

Deze post delen

Soms vind ik het wel jammer dat de koude oorlog weg is en de geur van het wapen gekletter.

Eigenlijk voeren we nu een soort van koude oorlog. De dreiging komt nu echter uit een andere hoek.

Ik ga er eens een projectje van maken. Bunkers bezoeken. Wilde altijd al met Urbex fotografie doen, dus dat is een uitgelezen kans.

Als er nu niet meer van die bunkers zijn/gemaakt worden zal er dan geen alternatief zijn? Ik bedoel, de oveheid zal bepaalde pionnen toch veilig wille stellen in geval van oorlog of rampen. Ze kunnen niet altijd naar Engeland verhuizen toch?

Deze post delen

Als er nu niet meer van die bunkers zijn/gemaakt worden zal er dan geen alternatief zijn? Ik bedoel, de oveheid zal bepaalde pionnen toch veilig wille stellen in geval van oorlog of rampen. Ze kunnen niet altijd naar Engeland verhuizen toch?

Dat ligt aan je gedachte gang en aan die van de (lokale) overheid.

Waartegen wil je je beschermen ? Er is geen bunker waar niet een bom in kan komen.

Elk respectabel gemeentehuis dat rond 65-70 gebouwd is heeft een schuilkelder omdat daar de beslissingen genomen werden. Na opheffing van de BB ging rampencoördinatie naar de brandweer. Toen daar ivm arbo eissen er ramen in de kelder gezet moesten worden was de stelling als er hier wat gebeurd wordt het toch gecoördineerd vanuit de buurgemeente. Het idee van die ramen is niet fictief !

En als er stront uitbreekt in utrecht dan gaan ze in Den Haag echt niet ongemakkelijk in de kelder zitten.

Ze zullen best een kantoorlaag kunnen afschermen zodat niet iedereen in en uit kan lopen maar in een bunker ? Nee dat geloof ik niet zo.

Er zullen vast wel safe rooms en huizen zijn. Maar dat is wat anders. Of privékelders.

Deze post delen

Ik zou eigenlijk niet meer weten waar je nog civiele schuilplaatsen heb, misschien bedoelen ze noodopvang plaatsen een sportzaal waar je bij elkaar kan komen om elkaars hand vast te houden in bange tijden.

Ik weet dat er in den haag overheidsgebouwen zijn waar bunkers in gebouwd zijn voor de elite.

Maar daar houden ze jou het liefst ver van uit de buurt

Deze post delen

...Toen daar ivm arbo eissen er ramen in de kelder gezet moesten worde...

Haha, super grappig. En echt Nederlands natuurlijk.

Heb je een mooie bunker gebouwd 50 meter onder de grond, lucht filtratie, waterzuivering, stroomgenerator met een hele batterij aan accus. Voldoende eten voor de komende 35 jaar royale douches. Komt er zo'n ARBO kereltje langs. "Er kan geen raampje open, ik moet het afkeuren". Haha.

Ik zou eigenlijk niet meer weten waar je nog civiele schuilplaatsen heb, misschien bedoelen ze noodopvang plaatsen een sportzaal waar je bij elkaar kan komen om elkaars hand vast te houden in bange tijden...

Dan zit ik goed! Ik woon bijna naast een sportzaal. Geeft inderdaad een veilig gevoel.

Deze post delen

Haha, super grappig. En echt Nederlands natuurlijk.

Heb je een mooie bunker gebouwd 50 meter onder de grond, lucht filtratie, waterzuivering, stroomgenerator met een hele batterij aan accus. Voldoende eten voor de komende 35 jaar royale douches. Komt er zo'n ARBO kereltje langs. "Er kan geen raampje open, ik moet het afkeuren". Haha.

Tja, als de functie van de ruimte veranderd.......

Deze post delen

......... Ik weet dat er in den haag overheidsgebouwen zijn waar bunkers in gebouwd zijn voor de elite.

Tja, in ernstige tijden moet je natuurlijk wel weten wie wel en niet belangrijk is (hahaha)

Deze post delen

Ik weet dat er in den haag overheidsgebouwen zijn waar bunkers in gebouwd zijn voor de elite.

Waarom zou de "elite" naar Den Haag afreizen vanuit hun villa bij shit ?

Heb je die bunkers ook gezien of is dit overlevering ?

Als ik "elite" zou zijn en zeg maar zou beschikken over bakken met geld , is het dan niet logischer dat ik een privé kelder inrichten laat in mijn achtertuin ? Of onder mijn tennisbaan ?

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...