Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Docu] Wat is ongezonder, Suiker of Vet?


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Interessante documentaire van twee artsen, tweelingen waarvan de eén een maand lang uitsluitend suiker en koolhydraten eet en de ander uitsluitend vette voeding.

 

De effecten worden gemeten met verrassende resultaten, zij zelf zijn verbaasd terwijl ze dachten hierover toch veel te weten.

Ook komen er studies met ratten en deskundigen op het gebied van voeding voorbij.

 

Duidelijk is iig geval dat extreme diëten die het een of het ander uitsluiten, zeer slecht zijn voor het lichaam.

 

Ook blijkt dat wij als mens het allerlekkerste vinden, het is zelfs een soort drugs voor ons lichaam, is de combinatie van vet en suiker 50%/50%. IJs bv. cheesecake, donut met extra suiker.

 

http://www.npo.nl/focus-wat-is-ongezonder-suiker-of-vet/26-10-2014/VPWON_1220513

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ja die docu was wel heel interessant....zelf gebruik ik redelijk veel suiker in de koffie en thee...en zoete dingen hebben mijn voorkeur ook wel.

Verder eet ik nou ook niet altijd gezond...lees Hamburgers en ander eten wat niet gezond is. Echter zie je ook bij mij niet dat ik heel veel aankom in gewicht. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik nogal veel beweging heb dagelijks...min 20 km en max 40 km per dag fietsen.

 

En dat wat we het lekkerste vinden...ijs, donut, cheesecake...dat heb ik niet zo vaak...kan best zonder...soms neem ik wat chocolade..en dan puur.

 

Wat je dus zag in die docu was dat je niet alleen op vet of suiker kunt leven...dan krijg je problemen op de lange duur...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja die docu was wel heel interessant....zelf gebruik ik redelijk veel suiker in de koffie en thee...en zoete dingen hebben mijn voorkeur ook wel.

Verder eet ik nou ook niet altijd gezond...lees Hamburgers en ander eten wat niet gezond is. Echter zie je ook bij mij niet dat ik heel veel aankom in gewicht. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ik nogal veel beweging heb dagelijks...min 20 km en max 40 km per dag fietsen.

 

En dat wat we het lekkerste vinden...ijs, donut, cheesecake...dat heb ik niet zo vaak...kan best zonder...soms neem ik wat chocolade..en dan puur.

 

Wat je dus zag in die docu was dat je niet alleen op vet of suiker kunt leven...dan krijg je problemen op de lange duur...

 

Yep, zowel suiker als vet heeft z'n nut voor het menselijk lichaam. Diëten die voorschrijven om bv. alle koolhydraten te schrappen zijn van de zotte. Verbazingwekkend genoeg zat degene die een maand lang GEEN suikers at dicht tegen diabetes aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Evenwicht, daar zit het hem, naast genoeg fysieke beweging. Zonder 'suiker' kan prima, als je maar koolhydraten eet, zonder vetten dat gaat niet,

vandaar dat je ook essentiële vetzuren hebt, zonder deze heb je op termijn dikke problemen. Als je weet dat de oermens geen suikerraffinaderijen had,

weet je genoeg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou al zo veel schelen als men gewoon eens logisch na zou denken over voeding, ipv kijken wat er nu wel wel of niet hip of super of wat dan ook is. Als men kijkt naar wat gezond is ipv waar je van af valt of wat dan ook.

 

Natuurlijk is er niets mis met suiker, als je het eet zoals het hoort. Dus met mate, en in combinatie met de voedingsstoffen die er bij horen te zitten. Dus niet een vruchtensapje waar alleen nog de fruitsuikers in zitten maar niet meer de bijbehorende vezels, geen geraffineerde suikers, geen synthetische aspartaam-troep, maar gewoon een stuk fruit of wat dan ook.

Geen witmeel waar alleen nog maar lege koolhydraten inzitten zonder verdere voedingsstoffen voor je lijf, geen synthetische fabriekstroep die stijf staat van de dingen die je helemaal niet hoort te eten. Geen zuivel dat vol zit met groeihormonen en antibiotica, geen genetisch gemanipuleerde zooi, geen vlees dat vol zit met rommel, geen light of dieet shit.

Gewoon volwaardige voeding waar je lijf ook daadwerkelijk wat aan heeft. Dingen die niet uit een pakje of een zakje komen.

 

Als ze daar nou eens een tweeling onderzoek naar laten doen. De ene die gewoon de "normale" troep eet, de ander die voeding eet.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Het zou al zo veel schelen als men gewoon eens logisch na zou denken over voeding, ipv kijken wat er nu wel wel of niet hip of super of wat dan ook is. Als men kijkt naar wat gezond is ipv waar je van af valt of wat dan ook.

 

Natuurlijk is er niets mis met suiker, als je het eet zoals het hoort. Dus met mate, en in combinatie met de voedingsstoffen die er bij horen te zitten. Dus niet een vruchtensapje waar alleen nog de fruitsuikers in zitten maar niet meer de bijbehorende vezels, geen geraffineerde suikers, geen synthetische aspartaam-troep, maar gewoon een stuk fruit of wat dan ook.

Geen witmeel waar alleen nog maar lege koolhydraten inzitten zonder verdere voedingsstoffen voor je lijf, geen synthetische fabriekstroep die stijf staat van de dingen die je helemaal niet hoort te eten. Geen zuivel dat vol zit met groeihormonen en antibiotica, geen genetisch gemanipuleerde zooi, geen vlees dat vol zit met rommel, geen light of dieet shit.

Gewoon volwaardige voeding waar je lijf ook daadwerkelijk wat aan heeft. Dingen die niet uit een pakje of een zakje komen.

 

Als ze daar nou eens een tweeling onderzoek naar laten doen. De ene die gewoon de "normale" troep eet, de ander die voeding eet.

 

Inderdaad.

Maar je had die kudo's al opgevreten. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonzusje en mijn broer doen tegenwoordig Paleo, wat je dus geen dieet mag noemen. Het is simpelweg het bannen van toegevoegde suikers, bonen en granen voor het overgrote deel en geen kunstmatige shit. Omdat granen ook omgezet worden in suikers (geloof ik, als ik het goed herinner)

 

Dus geen brood, geen aardappels, geen rijst.

 

WEL boekweit, dus boekweitbrood, en boekweitpasta mag weer wel. Boekweit is geen graan.

Wel vlees en eieren. Zuivel is discutabel, geen magere producten in ieder geval.

 

Ik moet zeggen ze doet het aardig goed, raakt rustig de kilootjes kwijt, maar ook in het koppie gaat het beter :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn schoonzusje en mijn broer doen tegenwoordig Paleo, wat je dus geen dieet mag noemen. Het is simpelweg het bannen van toegevoegde suikers, bonen en granen voor het overgrote deel en geen kunstmatige shit. Omdat granen ook omgezet worden in suikers (geloof ik, als ik het goed herinner)

 

Dus geen brood, geen aardappels, geen rijst.

 

WEL boekweit, dus boekweitbrood, en boekweitpasta mag weer wel. Boekweit is geen graan.

Wel vlees en eieren. Zuivel is discutabel, geen magere producten in ieder geval.

 

Ik moet zeggen ze doet het aardig goed, raakt rustig de kilootjes kwijt, maar ook in het koppie gaat het beter :)

 

Zelf "doe" ik helemaal niets, ipv nadenken over wat ik wel en niet eet.

Naast boekweitmeel gebruik ik ook kokosmeel, amandelmeel, speltmeel (volgens mij mag dat bji paleo niet, maar merk dat bij ons thuis iedereen er goed op reageert) en quinoameel.

Vlees zo veel mogelijk biologisch en onbewerkt.

Zuivel zo min mogelijk, en als ik iets van zuivel gebruik altijd volle producten. Maar bij voorkeur kokosmelk. Brood zo min mogelijk, aardappels ook, en als we aardappels eten doe ik het meestal 50/50 met zoete aardappels. En dus geen geraffineerde suikers of synthetische dingen, en zo veel mogelijk vers.

Maar ik zondig ook wel eens hoor.

 

Dus in principe komt het wel veel overeen met paleo.

 

Wat ik overigens af en toe wel jammer vind, is dat ik dus gewoon eet waar ik me goed bij voel en wat voor mij logisch lijkt, zonder een of andere voedselreligie aan te hangen, maar dat anderen daar blijkbaar moeite mee kunnen hebben. Die gaan dan verdedigen waarom zij eten wat zij eten, terwijl ik hen nooit heb aangevallen om wat zij eten. Om vervolgens mij aan te vallen om wat ik eet, omdat ze ergens hebben gelezen dat geraffineerde suikers en aspartaam helemaal niet ongezond zijn. Tja, ieder zijn eigen ding. Live and let live ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante docu! Gisteren even zitten kijken.

Had het eindresultaat al wel verwacht hoor.. Maar idd als je gewoon op blijft letten

met je suikers en vet en beweegt is er niks aan de hand.

Toen ik stopte met frisdranken en sapjes drinken vlogen de kilo's eraf! Brood en andere zetmelen

als aardappelen laat ik zo veel mogelijk staan.. Maar eet het zo nu en dan wel omdat er toch weer

goede voedingsstoffen in zitten, maar ik eet het met mate. Ieder pondje komt door het mondje ;)

E-nummers moet ik ook nog even onderzoeken, m'n broer is daar erg mee bezig en weet er veel vanaf.

Mijn schoonzus kreeg hartkloppingen van een bepaald e-nummer dus zijn erg op de gezonde Tour.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat aardappels en brood eigenlijk helemaal niet zo heel erg gezond zijn, en zeker niet in de aantallen dat wij nederlanders het eten. Was nooit bij me opgekomen.

 

Sinds aspertaam ben ik gaan nadenken over wat ik naar binnen krijg en langzaam bij beetje passen we steeds meer aan. Het voordeel van de voedselbank is dan wel dat het vaak de verse EN de bioproducten zijn die daar eindigen.

 

Dingen die minde gezond zijn, mag je ook best nuttigen, maar idd in mate en deze docu heeft mooi uitgelegd wat de dingen zijn waarbij mensen het heel moeilijk vinden om het bij mate te houden. heeft me echt aan het denken gezet.

 

Zelf haal ik meestal weinig tussendoortjes in huis. Als ik boodschappen doe haal ik meestal wat lekker, dus dat is 1 x in de week dat ik iets haal als chips ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook een docu willen zien over het gebrek aan mineralen en vitamines in voedsel, en wat de gevolgen daarvan zijn.

Het eten hoort ook de nodige mineralen te bevatten om de rest van het eten te kunnen verwerken.

 

Je kan een kilo vlees eten, maar zonder de nodige mineralen, kan je er bar weinig mee.

 

IJzertekort, zinktekort, magnesiumtekort. Als je opzoekt wat je daar voor problemen door krijgt, is dat erger dan een suikerklontje extra in de thee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suikers/koolhydraten zijn juist niet goed om te denken, je krijgt er een korte piek van en daarna stort je in.

 

Beter is een goede-vetten-rijk dieet met veel groenten vettee vis eieren en vlees en het vermijden van suikers en granen en aardappel, wat carbs uit rijst en zoette aardappel naar behoefte (veel groenten bevatten ook carbs) zonder uit ketosis te raken, en minimaal 1 keer per week er wel uit raken (met name voor vrouwen) omdat zetmelen en koolhydraten nodig zijn voor diverse lichaams slijmen productie.

 

In de docu worden groenten vermeden, dat is niet gezond, ook wordt slechts een maand getest, je lichaam doet er veel langer over om goed en wel over te schakelen.

 

Dat je (in het begin) kan gaan stinken van een vetrijk diet klopt, omdat je vet gaat verbranden in ketose, komen de in je lichaamsvet opgeslagen afvalstoffen vrij. Daarna zal je veel schoner blijven.

 

Dit zijn slechts ruwe richtlijnen, ieder lichaam is anders en je moet zelf maar invullen waar je je lekker bij voelt.

 

 

@techie probeer dit eens:

 

kan je de halve dag op draaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suikers/koolhydraten zijn juist niet goed om te denken, je krijgt er een korte piek van en daarna stort je in.

 

Beter is een goede-vetten-rijk dieet met veel groenten vettee vis eieren en vlees en het vermijden van suikers en granen en aardappel, wat carbs uit rijst en zoette aardappel naar behoefte (veel groenten bevatten ook carbs) zonder uit ketosis te raken, en minimaal 1 keer per week er wel uit raken (met name voor vrouwen) omdat zetmelen en koolhydraten nodig zijn voor diverse lichaams slijmen productie.

 

In de docu worden groenten vermeden, dat is niet gezond, ook wordt slechts een maand getest, je lichaam doet er veel langer over om goed en wel over te schakelen.

 

Dat je (in het begin) kan gaan stinken van een vetrijk diet klopt, omdat je vet gaat verbranden in ketose, komen de in je lichaamsvet opgeslagen afvalstoffen vrij. Daarna zal je veel schoner blijven.

 

Dit zijn slechts ruwe richtlijnen, ieder lichaam is anders en je moet zelf maar invullen waar je je lekker bij voelt.

 

 

@techie probeer dit eens:

 

kan je de halve dag op draaien

 

Ben het hier wel mee eens inderdaad, ik doe namelijk het atkins dieet, omstreden volgens sommige, maar goed overal is altijd wel een kantekening bij te plaatsen.

ik gebruik het dieet zoals voorgeschreven als rode draad en pas het aan zodat het voor mij goed bevalt.

in het begin redelijk streng van start om inderdaad in de ketose terecht te komen, daarna mag je gelijdelijkaan steeds meer dingen toevoegen en als je dus kiest voor langerzamer afvallen, dan eet je gewoon meer groente dan voor geschreven staat, dat kan allemaal prima.

ik ben nu 5 mnd bezig en zo'n 4 kilo kwijt, dan kun je zeggen dat schiet niet op, maar het verschil is echter dat ik niet geforceerd en gefrustreerd bezig ben met mn dieet, wel zo prettig.

als je eemaal in ketose zit kun je gerust 1x in de week je te buiten gaan aan allerlei zaken die niet thuis horen in je dieet, ook wel eens fijn als je echt een keer ergens zin in hebt dat je het dan ook gewoon kan doen.

de volgende dag houd je je dan weer zoveel mogelijk aan de richtlijnen (ik eet overigens dagelijks veel meer groente dan voorgeschreven)

Een dag uit mijn dieet ziet er als volgt uit;

s morgens volle franse kwark ( lastig preppen, als de stroom uitvalt, maar of dieet bij shtf belangrijk is lijkt me niet)met bijv mandarijn uit blik op het moment(lekker om mee te gaan met de seizoens fruit )

zelfgebakken eierkoek als tussendoortje

s middags gebakken eieren met spek en kaas

tussendoor nog mixed sla , waar ik bijv tonijn op olie uit blik aan toevoeg en wat slasaus ( is niet echt atkins dit maar vind het gewoon lekker)

s avonds eet ik 2x zoveel groente als gewoonlijk met vlees of vis elke dag (eet geen aardappelen, geen rijst, pasta's, geen brood e.d)

meestal als mn zoontje er is in het weekend wijkt het nog al eens af van mn dieet, wel zo leuk samen croissantjes eten in het weekend, als je daarna de draad weer op pakt niks aan het handje, zelfs wel goed voor bepaalde nuttige stoffen.

ook op een verjaardag hoef je niet met je shake tussen de mensen te zitten, er is genoeg wat je mag , blokjes kaas, stukjes worst, gevulde eitjes, zalm of paling( toast zelf laten liggen haha) en bijv brie dus op de taart en borrelnoten na kan je je maag behoorlijk vullen, als daar de behoefte aan is.

vegeet niet dat je minimaal 2 liter water drink per dag ( zonder dieet ook goed natuurlijk).

 

mij is opgevallen dat je dus minder last hebt van momenten van lekkere trek die ik dus met suiker gerelateerde waren dus wel had of de mix van suiker en vet wat echt een sluipmoordenaar is in mijn ogen.

na een tijdje had ik wel iets meer last van mn spieren, maar ook dit gaat weer over, zal wel in de omschakeling gezeten hebben.

een maand of twee ruik je uit je mond, tsja dat is dan maar ff zo en wat betreft zoenen met je eventuele partner, er blijft nog genoeg plek over om je partner te kussen zonder dat ze last hebben van je adem, het is donker en eenzaam werk, maar iemand moet het doen heb ik wel eens horen zeggen:rolleyes:

Over denken en sneller vergeten kan ik niks concreets zeggen behalve dan dat ik nog steeds net zoveel vergeet als voor mn dieet:confused:

cholesterol heb ik niet laten meten, bewust ik hoef het gewoon niet te weten.

ik beweeg veel en dagelijks( en niet van de bank naar de koelkast) , ik rook niet, ik drink nauwelijks (wit wijntje is overigens wel toegestaan,dacht ik) .

 

Mij bevalt het goed en dat is wel het belangrijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...