Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Tom

Bericht uit de VS over de grote stroomuitval

Recommended Posts

Een getuige meldt het volgende;

Voor 12:00 uur waren alle generatoren uitverkocht

Voor 12:00 alle gasflessen uitverkocht

(In de VS is zijn veel winkels met generators en gasflessen, voor mensen die in het buitengebied wonen).

Tussen 3 en 4 uur in de middag waren de supermarkten door de meeste voedsel, water en andere essentiële middelen heen.

Let wel dit is dus alleen maar een stroom uitval, dus geen paniek waarin de winkels geplunderd worden.

Volgens berichten zijn in een paniek situatie de supermarkten binnen 3 uur geplunderd en duurt het 3 weken om ze weer goed te vullen, indien er nog een goed functionerend distributie systeem is.

Maar via de normale verkoop was in de VS binnen een dag alles weg

Van alle essentiële middelen gingen de prijzen snel omhoog, een Honda generator van 1500 dollar was een dag later 3000 dollar waard

Lees de ingezonden brief uitgebreid op Steve Qualy

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In Amerika, staan al heel veel mensen op scherp, het gaat al jaren slecht.

Overheden zijn falliet, werkenloosheid is hoog, infrastructuur loopt 10-20 jaar achter in nodig onderhoud, huizenmarkt is recent gecrasched.

Dus daar is alles al wat verder dan hier en dus reageren mensen ook sneller.

Weet niet hoelang het duurd of wat er moet gebeuren voordat we hier ook zover zijn.

Het is wel een duidelijk signaal hoe het staat met onze mooie voorraad en distributie systeem in nederland, hier is het net zo snel leeg en duurd het ook zolang voordat het weer is aangevuld en mooi detail inderdaad: als dan alles gewoon draaid!

Deze post delen

Ik ben eens gaan rondneuzen voor een dieselgenerator, loop daar al meerdere jaren mee in mijn hoofd, nu knoop doorgehakt, dus een dezer gaat er hier eentje staan, inclusief een vat diesel.

Deze post delen

Gast Dick Berts

Hoi Wodan. Het is al een paar keer aan de orde geweest, maar er staat zoveel op deze site, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Afhankelijk van de situatie, kleven er aan het hebben van een aggregaat meer nadelen dan voordelen. Bij een stroomuitval zoals in in de VS, die veel ongemakken veroorzaakt, maar waarvan iedereen weet dat het tamelijk snel wel weer goed komt, in zo'n situatie heb je zeker wat aan een aggregaat. Maar bij echte langdurige shit is het bloedlink om zo'n ding te hebben. Stel je voor de stroom valt uit en de wereld wordt daardoor doodstil. Vervolgens start Wodan met een donderend geraas zijn aggregaat.... Hoe lang denk je dat het zou duren voordat dat ding bij je geplunderd wordt? Niet opvallen is van levensbelang als de pleuris uitbreekt. Vraag je eens af welke functies je in stand wilt houden bij een langdurige stroomuitval. Licht? Koop een onmetelijke partij kaarsen. Warmte? Neem een allesbrander of een Zibro kachel. Er zijn overal betere oplossingen voor dan een aggregaat.

Deze post delen

Overheden zijn falliet, werkenloosheid is hoog, infrastructuur loopt 10-20 jaar achter in nodig onderhoud, huizenmarkt is recent gecrasched.

Weet niet hoelang het duurd of wat er moet gebeuren voordat we hier ook zover zijn.

Het is wel een duidelijk signaal hoe het staat met onze mooie voorraad en distributie systeem in nederland, hier is het net zo snel leeg en duurd het ook zolang voordat het weer is aangevuld en mooi detail inderdaad: als dan alles gewoon draaid!

Klopt helemaal Kans. Las enkele maanden terug bijvoorbeeld een bericht dat 1 op de 5 bruggen in Amerika ieder moment kan bezwijken vanwege het ernstig achterstallige onderhoud. Verder zijn talloze staten failliet of zo goed als failliet.. cijfers vandaag vallen weer tegen begreep ik dus het zal wss niet lang meer duren.

Ik heb overigens paar jaar terug in Rotterdam meegemaakt dat er geen kraanwater beschikbaar was ivm gesprongen leiding. 3 uur later waren alle supermarkten in de omgeving van die wijken door alle vloeistoffen heen. Geen melk/fris/sap/water meer te krijgen.. ondanks dat het binnen enkele uren waarschijnlijk gemaakt zou zijn. (bleek ook te kloppen) Dat heeft me wel aan het denken gezet destijds.

Vraag me overigens af of ik mijn geld wel investeer in zo'n generator. Ze maken altijd zo'n enorme herrie.. dus ik maak me dan zorgen of ik niet investeer in iets wat me tot een doelwit maakt. Het zijn tenslotte prijzige dingen.. en als dat gejat wordt is het erg zonde. Zijn er wellicht ook fluisterstille generatoren? :p of komen we dan gewoon uit bij zonnepanelen ofzo?

Deze post delen

Vraag me overigens af of ik mijn geld wel investeer in zo'n generator. Ze maken altijd zo'n enorme herrie.. dus ik maak me dan zorgen of ik niet investeer in iets wat me tot een doelwit maakt. Het zijn tenslotte prijzige dingen.. en als dat gejat wordt is het erg zonde. Zijn er wellicht ook fluisterstille generatoren? :p of komen we dan gewoon uit bij zonnepanelen ofzo?

Dit blijft een dilema, ik heb gekozen voor geen generator zie ook bovenstaande opmerkingen.

Zonne energie twijfel ik zwaar aan, een standalone oplossing kost zo rond de 10k, alles zelf doen. Ik heb nu nog iets andere prio's

Heb twee zonne panelen om al mijn oplaadbare batterijen te kunnen laden en wat accus te laden voor de communicatie en mijn 12volt koel/vries kist, enz.

Als het een langdurige shit wordt zonder plunderingen enz. dan zie ik wel hele grote voordelen aan een grote zonne installatie.

Mijn lastoestel wordt dan een van mijn geld makers, wat dacht je van elke dag een paar wasjes kunnen draaien tegen betaling voor de buurt enz enz....

Deze post delen

Hoi Wodan. Het is al een paar keer aan de orde geweest, maar er staat zoveel op deze site, dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Afhankelijk van de situatie, kleven er aan het hebben van een aggregaat meer nadelen dan voordelen. Bij een stroomuitval zoals in in de VS, die veel ongemakken veroorzaakt, maar waarvan iedereen weet dat het tamelijk snel wel weer goed komt, in zo'n situatie heb je zeker wat aan een aggregaat. Maar bij echte langdurige shit is het bloedlink om zo'n ding te hebben. Stel je voor de stroom valt uit en de wereld wordt daardoor doodstil. Vervolgens start Wodan met een donderend geraas zijn aggregaat.... Hoe lang denk je dat het zou duren voordat dat ding bij je geplunderd wordt? Niet opvallen is van levensbelang als de pleuris uitbreekt. Vraag je eens af welke functies je in stand wilt houden bij een langdurige stroomuitval. Licht? Koop een onmetelijke partij kaarsen. Warmte? Neem een allesbrander of een Zibro kachel. Er zijn overal betere oplossingen voor dan een aggregaat.

En toch is dat niet helemaal waar. Ik heb een geluidsgeisoleerd 4-takt benzine-aggregaat van 1800 Watt dat ik gewoon in de schuur heb staan. Via de muur heb ik een koperen leidingstelsel aangelegd waardoor de afvalgassen naar buiten kunnen. Deur van de schuur dicht en je hoort dus echt niets meer op 3 meter afstand (is de afstand tot de openbare weg). Als ik hier en daar nog wat isolatiemateriaal aanbreng tegen deur en wanden, dan denk ik dat je 'm helemaal niet meer hoort.

Deze post delen

Veel te lastig zo'n generator. Veel kans op storingen aangezien zo'n ding bijna nooit loopt. Ik heb het eerder gezegd, en ik zeg het weer: Bespaar geld, koop een omvormer en gebruik je auto!

Aan een diesel generator komen geen storingen door stilstaan.

Zorg dat de accu goed is, en kijk af en toe naar de olie, en laat hem iedere maand een paar minuutjes lopen.

Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Deze post delen

Wel, enerzijds is het voor een tijdelijke oplossing, veronderstellend dat ik mooi thuis blijf wonen, sommige zaken vragen nu eenmaal stroom.

Qua geluid valt dat ook nog mee, desnoods bou ik er een kastje rond en steek dat dan nog eens in de grond, komt wel goed.

Met een goede warmtewisselaar recupereer ik nog een groot deel van de warmte dat anders puur verlies is ook.

Neen, ik zie dat wel zitten. Is ook om in het geval dat al eens mee te kunnen nemen op locatie, al blijft ie dan wel

in de auto staan, is zelfs met twee amper te tillen zo een dieseltje.

Veel te lastig zo'n generator. Veel kans op storingen aangezien zo'n ding bijna nooit loopt. Ik heb het eerder gezegd, en ik zeg het weer: Bespaar geld, koop een omvormer en gebruik je auto!

Daar zie ik echt wel geen slijpschijf of zo op werken :D

Omvormer heb ik al in de vorm van een ups, maar die is 'maar' 2.2KVA, dus dat is enkel goed voor licht huishoudelijke apparaten.

Start accu aan de druppellader (heb hier wel meerdere auto accuus die roteren aan de druppellader) en altijd vlot starten. Kathlon bij de Diesel doen en je bent veilig.

Deze post delen

Gast Dick Berts

@Rodin. Sorry Rodin, wat ik schrijf is wel helemaal waar. Alleen zijn er inderdaad oplossingen voor te bedenken.

Deze post delen

@Rodin. Sorry Rodin, wat ik schrijf is wel helemaal waar. Alleen zijn er inderdaad oplossingen voor te bedenken.

Ik denk dat jullie beide gelijk hebben.

Als er geen stroom en benzine is, dan is elke muis scheet in de nacht hoorbaar tot op kilometers.

Maar er zijn uitzonderingen; regen en storm zullen ideale tijden zijn om de accu op te laden.

Deze post delen

Hier moet nog iets bij vermeld worden. Amerikanen en dan vooral deze die zich willen voorbereiden en dat zijn er heel wat zijn ook bang omdat Fema aanspoort om te preppe maar de staat elk die meer dan 7 dagen voedsel in huis heeft als een mogelijke terrorist ziet. Wetende dat Fema onder de overheid werkt is dit wel een contradictie.

Deze post delen

Nou nou , een week zonder stroom tijdens een heat wave ( dat was er gaande in US ) daar zou ik echt niet te licht over gaan hoor zeker niet met temperaturen over de 100°F .

En trouwens wanneer het echt fout gaat ben je zeker niet de enige met een aggregaat en zal je waarschijnlijk meer vloeken over het feit dat die dingen je uit je slaap houden in een stedelijke omgeving.

Maar ja kaarsen en nood verwarming is zeker een must voor in de winter. Ik plaats dit er maar ff snel bij nu het toch over Amerika gaat. Als je echt wil weten hoe fout het kan gaan snuffel dan maar is in wat er tijdens Katrina is gebeurt of hoe snel je leuke leven een hel kan worden , zoek maar even op Joplin usa.

Deze post delen

Stroomstoring legt half India een dag lam

Ongeveer 670 miljoen mensen kwamen zonder stroom te zitten. De stroomstoring in India is overigens geen unicum. Een grote stroomstoring kan overal voorkomen. ,,Ook in Nederland of in andere delen van Europa'', zei hoogleraar elektriciteitsvoorziening Lou van der Sluis van de TU Delft. ,,In 2003 was er nog een stroomstoring die heel Italië lamlegde.''

http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/31/stroomstoring-legt-half-india-een-dag-lam.xml

Deze post delen

Als er een langdurige stroomstoring is en jij hebt een werkend aggregraat kun je beter of de lampen uit doen of de boel verduisteren. Anders val je 's avonds knap op.

Er zijn omstandigheden denkbaar wanneer je dat niet wilt.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...