Ga naar inhoud
GENEGEERD

De broodoven zelfbouw


Gast tom666

Aanbevolen berichten

De kogel is door de kerk .

Vrouw ziet het ook heel hard staan...

 

Ik begin morgen (maandag ) aan de fundering voor mn eigen houtgestookte broodoven te bouwen.

Vandaag de plaats gemaakt in de tuin waar de betonplaat zal komen.

 

Deze zal ongeveer 1m x 1.3m zijn.

 

Daarop zal ik in Ytong steen de dragers metsen (lijmen ) en daarop komt de plaat gegoten waar de oven op komt te staan.

De koepel zal ik bouwen van vuurvaste steen met daarop dikke glaswol en daarop kippegaas en afwerken met cement om tot een mooie vorm te komen.

Vooraan werk ik af met een soort kerkvorm met mooie schouw.

 

De koepel zal ik schilderen in wiite verf en de rest van de stenen worden mooi opgevoegd...oven-1.jpg.7754e19ae08f688b84c21a966083e1b7.jpgoven-2.jpg.9e13cf80151748260174918f4e7e229e.jpg

 

 

Zoals te zien op mn vlugge schets zie je op de 1e tekening ong de koepel (heel grof)

 

De 2e schets is ongeveer het uitzicht.

 

Ik zet weinig of niks op papier ..ik werk altijd ter plaatste uit het hoofd.

Zo heb ik ook mn cave gebouwd en die is gewoonweg prachtig.

 

Fotos van het verloop volgen evenals het bouwverslag.

 

 

Om ongeveer een zicht te krijgen zal de laatste foto een zekere leidraad zijn.

De schouw doe ik anders enzo maar zo is er een idee waar ongeveer heen te gaan.

 

pizzaoven-broodoven-090.jpg.55bd77a30f017d3e60e0e79e69a4f262.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 172
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Heb je de foto's van de pizza oven in de Hongarije draadjes gezien?

 

Die stook je eerst heet met hout, dan schep je hem leeg en doordat de hitte blijft kun je er daarna flink wat pizza's in bakken.

De eerste is klaar na anderhalf a twee minuten, iedere volgende pizza moet er iets langer in.

 

Of heb je hier een aparte stookruimte en bakruimte? Dat wordt me niet duidelijk uit de schets en foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Idd eerst heet stoken en daarna de kolen eruit halen...effe snel natte vod over de ovenvloer en broodje (broden ) er in...bakken maar... er is noemelijk veel info over te vinden maar je wilt aan zo een project zeker een eigen draai geven...

@lonely wolf de fotos zullen telkens worden geplaatst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666, mooi project ik ben jaloers.;)

 

Ik heb een aantal mensen zo'n over zien bouwen. Een van de problemen is dat de je de oven niet warm genoeg kan stoken om een topbrood te bakken. Een pizza lukt vaak nog wel. Dit kun je oplossen door je rookkanaal aan te passen. Wanneer de rook recht omhoog gaat verlies je veel warmte. Maak dus een rookkanaal zodat het rook een langere weg moet men. Dat kan met een klep in het rookkanaal of en zigzag rookkanaal metselen (nog warmer).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik ben op youtube keertje een rocket stove variant tegen gekomen, zou hoop kolen uitvegen schelen. Bouwinstructies echter zijn stuk lastiger te vinden (dacht dat het ook een betaald ontwerp was, maar niet zeker)

 

Mooi project @tom666 . :)

 

 

Rocket Stove is mijn favoriet, want je hebt minder hout nodig, krijgt minder rook en je kan blijven stoken, terwijl de oven in gebruik is.

 

Hier wat filmpjes drent. (Die kan iedereen wel begrijpen, ook als je geen Engels spreekt.)

 

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=5OIZekftbxw

 

http://www.youtube.com/watch?v=UId4mT4NcJw&feature=relmfu

 

Ze gebruiken daar klei/leem Tom, maar je kan natuurlijk ook je oorspronkelijke ontwerp aanhouden.

Je hoeft dan alleen een gat in je bodemplaat te laten en daar onder een losse Rocket Stove te plaatsen.

Je kan het gat ook afsluitbaar maken met een gegoten betonnen deksel, zodat je kan experimenteren met Rocket Oven en traditionele oven.

 

-Rocket-Stove.jpg.2a96b055b2efa497c3866f5fb39e8a73.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe

 

Idd eerst heet stoken en daarna de kolen eruit halen...effe snel natte vod over de ovenvloer en broodje (broden ) er in...bakken maar... er is noemelijk veel info over te vinden maar je wilt aan zo een project zeker een eigen draai geven...

@lonely wolf de fotos zullen telkens worden geplaatst.

 

Yep, zo idd. In Hongarije gebruikten we dan een natte borstel en lieten achterin de oven één groot blok hout liggen zodat de oven langer heet bleef.

Verdomd lekker pizza's! Maar ja, de meeste ingrediënten kwamen ook uit de tuin en niet uit de supermarkt.

 

Succes met je project en ik neem aan dat we wel de foto's krijgen te zien van de bouw en het eindresultaat. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666 mooi project ben benieuwd wat het worden zal . @FincaInSpanje op die manier werd in vlaanderen duizenden jaar geleden ook al brood gebakken dus het werkt wel . Op de hofstee waar mijn zwager woont is nog zo een oven zeker 400 jaar oud . Het rookkanaal mag niet in het oven gedeelte uitkomen . Het deurtje moet hermetisch afgesloten worden . Dat deed men met brood deeg . Oja ik heb nog zo een deurtje liggen ook zeker 300 jaar oud .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo oef....de fundering is gestort...

Omdat het hier bosgrond is heb ik eerst 4 pilaren in dikke pvc buis in de grond gegraven om de plateau te dragen.

Uitgeschept tot op de zavel om een goed dragende ondergrond te hebben.

De plateau is 15cm dik en loopt naar achter toe iets over de 20cm...tuin loopt af..oven moet recht. Plateau is ong 1m22 breed en 1m30 lang.

Kostprijs van de eerste werken is 85 euro voor plateau en betonnet...14 zakken zand 14 zakken grind en ong 5 zakken cement...het zal niet meer inzakken :D

 

Hier volgen de fotos oven0.jpg.eb32765d3c01ceada277112fc8f3971a.jpg

 

oven1.jpg.c4967327fd09ab0393f90bc89c1c5a63.jpg

 

oven2.jpg.ad30a203f9d965bdd7ce24718c99cac1.jpgoven3.jpg.681e9468f8f8612f8c436f8fdb9710f2.jpgoven4.jpg.62814b72d080ece07cf7565e887f3b70.jpgoven5.jpg.22d7ce5be0083f8227f366f98e79760a.jpgoven6.jpg.4c924565ee5e28ce03a2d35e29d7f052.jpgoven7.jpg.9647c06acc5ccd32555c838163aeaacf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

 

De rocket hou ik in gedacht...doch heb ik met iemand gesproken die ook zn oven heeft gebouwd en de broden lukken zeer goed...ik zie wel.

 

Wat betreft de schouw...die mag idd niet rechtstreeks in de oven komen...

Ik heb vandaag 4 schouwpotten ongebruikt op 2de hands kunnen vinden voor 25 euro...dus ok meegenomen....

 

Ik hou jullie allen zeker op de hoogte...het is een heel erg plezierig project...

@Geert ja de zakskes waren zwaar ..vooral mn auto vond dat...het mengen en scheppen mmmmmm nu voel ik het maar hey het ligt er en dat is belangrijkst...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot

 

De rocket hou ik in gedacht...doch heb ik met iemand gesproken die ook zn oven heeft gebouwd en de broden lukken zeer goed...ik zie wel.

 

Wat betreft de schouw...die mag idd niet rechtstreeks in de oven komen...

Ik heb vandaag 4 schouwpotten ongebruikt op 2de hands kunnen vinden voor 25 euro...dus ok meegenomen....

 

Ik hou jullie allen zeker op de hoogte...het is een heel erg plezierig project...

@Geert ja de zakskes waren zwaar ..vooral mn auto vond dat...het mengen en scheppen mmmmmm nu voel ik het maar hey het ligt er en dat is belangrijkst...

Ik weet waar je van spreek . 26 jaar in de beton gewerkt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu mn plaat waar ik verder op kan...

Doch ben ik nog aan het nadenken over de '' vorm''.

 

Ik zag zopas enige info met een soort ''tunnel'' gemaakt in kapelvorm met vlakke achterwand..

De voorzijde kan mooi worden opgemetseld naar keuze...

Waar ik opgekomen ben door enig internet-onderzoek ...de schouw komt uit in de ovenmond...dus daar gaat de rook langs naar buiten...

Dus mag ik veronderstellen dat het moment wanneer er wordt gestookt de ovendeur beetje openstaat..aja anders krijgt de oven geen zuurstof...nadien de hete kolen van het verbrande hout aan de kant schuiven ...vloertje proper maken en bakken met deurtje toe..

 

Dit is mn eerste ongeveer idee... dan wel met deur en dienend om brood te bakken..

 

 

Dit is een ander idee..hoewel ik meer naar het eerste de neiging heb...

 

 

Stuk voor stuk bouw ik op...woensdag ga ik normaal gezien de voet bouwen...met betonsteen...(als de rug mee wilt gaan want momenteel tsssssssssssssssss )

@Kans ...de oven moet groot genoeg worden zodat ik er in kan kruipen....op de bakplaat is een deurtje voorzien met een trapje dat enkele meter naar benden gaat en toegang verschaft aan een bunker ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666, mooi project ik ben jaloers.;)

 

Ik heb een aantal mensen zo'n over zien bouwen. Een van de problemen is dat de je de oven niet warm genoeg kan stoken om een topbrood te bakken. Een pizza lukt vaak nog wel. Dit kun je oplossen door je rookkanaal aan te passen. Wanneer de rook recht omhoog gaat verlies je veel warmte. Maak dus een rookkanaal zodat het rook een langere weg moet men. Dat kan met een klep in het rookkanaal of en zigzag rookkanaal metselen (nog warmer).

 

 

Lekker bezig @tom666 ! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

@FincaInSpanje Om pizza te bakken moet de oven veel heter zijn dan om brood te bakken, na de pizza is er over het algemeen ruim de tijd om ook een brood in dezelfde oven te bakken omdat de temperatuur maar langzaam zakt. Het is feitelijk MAKKELIJKER een broodje te bakken dan een goede pizza. 230 graden haalt elke oven wel, 450 voor een goeie pizza is al wat moeilijker :)

 

Het is aan te raden een schoorsteen zonder dakje te maken zodat je met een tegel het rookkanaal kan sluiten of halfsluiten zoals je wil. Tijdens het bakken leg ik altijd een tegel op de afvoer om de warmte binnen te houden. ( scheelt weer een regelklep maken of kopen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker bezig @tom666 ! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

@FincaInSpanje Om pizza te bakken moet de oven veel heter zijn dan om brood te bakken, na de pizza is er over het algemeen ruim de tijd om ook een brood in dezelfde oven te bakken omdat de temperatuur maar langzaam zakt. Het is feitelijk MAKKELIJKER een broodje te bakken dan een goede pizza. 230 graden haalt elke oven wel, 450 voor een goeie pizza is al wat moeilijker :)

 

Het is aan te raden een schoorsteen zonder dakje te maken zodat je met een tegel het rookkanaal kan sluiten of halfsluiten zoals je wil. Tijdens het bakken leg ik altijd een tegel op de afvoer om de warmte binnen te houden. ( scheelt weer een regelklep maken of kopen)

 

Je hebt gelijk, die vriend heeft een pizza oven gemaakt en daarom het rookkanaal met wat bochten laten lopen om de temperatuur hoger te krijgen.:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...